روایت بازار خودرو در گزارش سالانه 1403 همراهمکانیک
سومین گزارش سالانه همراهمکانیک با هدف ارتقای شفافیت، پاسخگویی و ارائه تصویری روشن از عملکرد بزرگترین نمایشگاه آنلاین خرید و فروش خودروی کارشناسیشده کشور منتشر شد. این گزارش که بازه زمانی فروردین تا اسفند ۱۴۰۳ را در بر میگیرد، با رویکردی مبتنی بر داده، به تحلیل شاخصهای مهم، بررسی نقاط قوت و ترسیم روندهای بازار خودرو در سال گذشته میپردازد و مهمترین آمارهای کسب و کار همراهمکانیک در این سال را بررسی میکند.
نگاهی به عملکرد همراهمکانیک در سال 1403
سال ۱۴۰۳ برای همراهمکانیک با رشدی پرشتاب همراه بود؛ رشد سریع در شاخصهای درآمدی، حجم معاملات، تعداد کاربران و رکوردشکنی در خرید و فروش خودرو، نشان از جهشی چشمگیر دارد. در این سال، همراهمکانیک فضای آنلاین خرید و فروش خودرو را توسعه داد و به 200 هزار کاربر روزانه رسید. در ادامه بخشی از دستاوردهای همراهمکانیک در سال 1403 را مرور میکنیم:
- رشد 100 درصدی درآمد نسبت به سال 1402
- رشد 10 برابری سود محقق شده نسبت به سال 1402
- رشد 100 درصدی ارزش معاملات نسبت به سال 1402
- ثبت 180 هزار درخواست فروش خودرو
- ثبت 91 میلیون استعلام قیمت خودرو
- ثبت 32 میلیون کاربر در سایت و اپلیکیشن
همراه با خریداران خودرو
در سال ۱۴۰۳، همراهمکانیک با ارائه خدمات خرید خودرو به دو شیوه نقدی و اقساطی، میزبان طیف گستردهای از خودروهای صفر و کارکرده، شامل مدلهای داخلی، چینی و وارداتی بود. طی این سال، بیش از ۳۰ هزار مدل مختلف خودرو وارد نمایشگاه آنلاین همراهمکانیک شد که همگی پیش از عرضه، از مرحله کارشناسی اولیه عبور کرده بودند.
در همین بازه، خریداران بیش از ۳۵۰ هزار درخواست خرید در پلتفرم ثبت کردند و مجموع ارزش معاملات انجامشده به رقم چشمگیر ۴۳۶۶ میلیارد تومان رسید. ترکیب خودروهای فروختهشده در همراهمکانیک به این صورت بوده است:
- ۴۴٪ خودرو صفر
- 5۶٪ خودرو کارکرده
- ۷۷٪ خودرو داخلی
- ۲۳٪ خودرو چینی و وارداتی
در تصویر زیر پرفروشترین خودروهای همراهمکانیک در سال 1403 را مشاهده میکنید:
بازار داغ خرید اقساطی خودرو
در گزارش سالانه ۱۴۰۳ همراهمکانیک، ارزش معاملات خودروهای اقساطی در این سال رقم قابلتوجه ۱۹۸۰ میلیارد تومان ذکر شده است. در این مدت، ۷۸ مدل متنوع خودرو از طریق طرحهای مختلف اقساطی به فروش رفت که سهم خودروهای صفر ۴۸ درصد و سهم خودروهای کارکرده ۵۲ درصد بود. تسهیلات ارائهشده به خریداران، از ۵۲ میلیون تومان تا ۱.۳ میلیارد تومان متغیر بوده و گرانترین خودروی لیزینگشده، یک تویوتا لوین مدل ۲۰۲۴ بوده است.
تصویر زیر، پرفروشترین خودروهای اقساطی همراهمکانیک در سال ۱۴۰۳ را نشان میدهد.
همراه با فروشندگان خودرو
همراهمکانیک علاوه بر ارائه خدمات به خریداران، برای فروشندگان نیز بستری کامل فراهم کرده است؛ از فروش بدون کمیسیون و با قیمت منصفانه، تا حذف دردسر پاسخگویی به خریداران. در سال ۱۴۰۳، میزان رضایت فروشندگان در نظرسنجیها به ۹۸ درصد رسید.
در این سال، هر ۳ دقیقه یک درخواست فروش در پلتفرم ثبت شد و آگهیها بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشتند. همچنین ۷۶ درصد خودروهای آگهیشده در کمتر از یک هفته و ۹۳ درصد آنها با کمتر از دو بازدید به فروش رسیدند.
تمرکز بر نمایشگاههای حضوری
همراهمکانیک در ۱۴۰۳ توسعه و ارتقای نمایشگاههای حضوری خود را نیز در دستور کار قرار داد تا فروشندگان بتوانند خودروهای خود را بهصورت امانی و بدون درگیری در فرآیند بازدید بفروشند. نتایج نشان داد ۹۰ درصد خودروهای موجود در نمایشگاههای حضوری به فروش رسیدهاند که بیانگر نقش مهم این روش در فروش سریعتر و آسانتر است.
همراه با کارشناسان فنی
کارشناسی خودرو، نخستین خدمتی که همراهمکانیک با آن مسیر خود را آغاز کرد، پس از یک دهه همچنان بهعنوان یکی از معتبرترین و قابلاعتمادترین خدمات این پلتفرم برای خریداران خودرو شناخته میشود. تنها در سال ۱۴۰۳، بیش از ۷۰ هزار مورد کارشناسی انجام شد که ۹۶ درصد آنها مربوط به خودروهای کارکرده و ۴ درصد به خودروهای صفر اختصاص داشت.
کارشناسان همراهمکانیک در این مدت در مجموع ۲۰ هزار ساعت وقت صرف بررسی دقیق خودروهای مختلف کردهاند. در تصویر زیر، توزیع بیشترین درخواستهای کارشناسی به تفکیک نوع خودرو نمایش داده شده است.
همراه با قیمتهای بازار
در سال 1403 کاربران بیش از 90 میلیون بار از همراهمکانیک استعلام قیمت خودرو گرفتهاند؛ یعنی 173 استعلام در هر دقیقه! این تعداد استعلام مربوط به 3350 مدل خودرو مختلف بوده است. بر همین اساس، همراهمکانیک همچنان معتبرترین مرجع تخمین قیمت خودرو در بازار محسوب میشود.
همراه با کاربران فضای آنلاین
همراهمکانیک در سال 1403 رکورد تعامل با کاربران خود را شکست و به آمارهای جدیدی دست پیدا کرد که در ادامه برخی از آنها را میخوانید:
- 32 میلیون کاربر منحصر به فرد اپلیکیشن و سایت
- 287 میلیون بازدید
- بیش از 2 میلیون نصب اپلیکیشن
- 36 میلیون بازدید از مجله همراهمکانیک
- 46 میلیون بازدید از اینستاگرام همراهمکانیک
- 30 درصد افزایش تعداد فالوئرهای همراهمکانیک
سال ۱۴۰۳ را میتوان نقطه عطفی در تاریخ فعالیت همراهمکانیک دانست؛ سالی که مسیر رشد و توسعه این پلتفرم با شتابی بیسابقه ادامه یافت. در این دوره، علاوه بر گسترش بستر آنلاین خرید و فروش خودرو و دستیابی به ۲۰۰ هزار کاربر روزانه، شعب حضوری همراهمکانیک نیز توسعه چشمگیری پیدا کردند. از سوی دیگر، خدمات مالی ارائهشده به مشتریان تنوع بیشتری یافت و تجربه کاربری کاملتری را برای خریداران و فروشندگان رقم زد.
برای دسترسی به نسخه کامل گزارش میتوانید فایل گزارش را از اینجا دانلود کنید.