همه چیز درباره دستگاه تصفیه آب صنعتی نوین تصفیه (آب شیرین کن RO)

شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
دستگاه تصفیه آب صنعتی
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
صنایع مختلف در بسیاری از موارد به آب فوق خالص نیاز دارند و برای رسیدن به آن اولین قدم دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) است.
تبلیغات

آب شیرین کن RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) در 10 سال گذشته جای کارخانههای نمک زدایی کامل تبادل یونی را گرفته است. با این فناوری مدرن فیلتراسیون، کیفیت آب تا 10 میکرو ثانیه قابل تولید است. دستگاه اسمز معکوس (RO) یک فیلتر آب با دهانه 0.0001 میکرون است یعنی با این تصفیه آب می توان ناخالصیهای آلی، فلزات سنگین و باکتری ها را از آب حذف کرد. آب شیرین کن RO در تصفیه آب خوراک بویلر، صنایع داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، تولید شیشه تخت و نیمه هادی و تولید قطعات خودرو کاربرد دارد. تجهیزات RO چیزی بیش از یک فیلتر با راندمان بالا نیست و جزء اصلی آن غشای RO است. این یک غشای ویژه است که از یک پوشش پلاستیکی و لیزری تشکیل شده است که به دقت اطراف یک لوله سوراخ شده پیچیده میشود. غشا یا غشاهای تولید شده در یک محفظه (جایی که آب خام تحت فشار بالا است)، 10 تا 25 بار در طول عملیات تحت فشار قرار میگیرند.

زیرا اندازه شکاف غشاها آنقدر کوچک است که تقریبا فقط آب ابتدایی میتواند از آن عبور کند، در حالی که در یک طرف غشاء آب فوق خالص و در طرف دیگر آب متراکم شده با ناخالصیها و نمکهای معدنی خارج میشود. یک عنصر بسیار مهم و گران قیمت، غشاهای تجهیزات RO هستند. اینها می توانند سالها با یک پیش تصفیه خوب کار کنند، اما اگر پیش تصفیه RO خوب نباشد، غشا می تواند در عرض چند ماه از بین برود. غشاهای مؤثر، آب تقریباً خالص تحویل میدهند، اما نمیتوانند آب مقطر را نیز تهیه کنند، بنابراین این تصفیه حداکثر عملکرد را دارد. اگر کیفیت آب بهتری مورد نیاز باشد، باید از فناوریهای ترکیبی دیگری مانند تبادل یونی بستر مخلوط یا EDI استفاده شود.

بالاترین هزینههای عملیاتی برای دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) عبارتند از اتلاف آب، هزینه نگهداری دوره ای (تمیز کردن خشک غشاها) و مصرف انرژی بوستر پمپ. فاصله نگهداری تجهیزات RO نیز تا حد زیادی تحت تأثیر کیفیت پیش تصفیه و آب خام است.

پیش تصفیه تصفیه آب صنعتی

این یکی از مهمترین عناصر در سیستم تجهیزات RO است، بنابراین آلایندهها باید قبل از آب حذف شوند یا اثرات مضر آنها از بین برود. اگر کثیفی بیش از حد بزرگ باشد، میتواند به سرعت غشاها را مسدود کند، بنابراین از یک پیش فیلتر تا 5 میکرون استفاده میشود. بسته به ترکیب آب خام، ممکن است به یک نرم کننده آب، دوز شیمیایی ضد رسوب برای سیستم های بزرگتر، دستگاه حذف آهن یا فیلتر کربن فعال نیاز باشد. پیش تصفیه آب دریا در کارخانههای نمک زدایی یک مرحله پیچیده را نشان میدهد زیرا بارهای آلایندهها در آب به سرعت تغییر میکند. به عنوان پیش فیلتر برای اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس، محلولهای فیلتراسیون خود تمیز شونده به طور قابل اعتمادی ناخالصیها را از آب دریا حذف میکنند و عملکرد مداوم و کارآمد سیستمهای غشایی در پایین دست را در فرآیند امکان پذیر میکنند.

تجهیزات تصفیه آب صنعتی RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) معمولاً از عناصر مشابه مانند پیش فیلتر، پمپ تقویتی، محفظه غشا، روتامتر فلومتر یا نسخه دیجیتالی آن، ابزار اندازه گیری فشار و ابزار اندازه گیری رسانایی تشکیل میشوند. در یک واحد RO، کیفیت آب تولید شده تا حد زیادی به کیفیت آب ورودی، پیش تصفیه به خوبی انتخاب شده، طبقه بندی غشاها، اندازه پمپ تقویت کننده و پس از تصفیه بستگی دارد. آنچه که برای یک واحد RO نیز مهم است، میزان آب تولید شده یعنی مقدار آب (آب تصفیه شده) تولید شده از آب خام خواهد بود. به طور کلی انواع فیلتر ممبران صنعتی با بازده 50 درصد توسط شرکت سازنده تولید میشود.

این بازده برای سیستمهای بزرگتر یک راندمان غیرقابل قبول و بیهوده خواهد بود، بنابراین یک ترفند باید در اینجا اعمال شود. برای دستیابی به این بازده نرمال 50٪، باید از مخلوط کنسانتره استفاده شود که می تواند بازده را تا 80٪ افزایش دهد. این عناصر معمولا در تمام تجهیزات RO یافت میشوند، اما میتوانند نسخههای ساده تر یا حتی پیچیده تر باشند.

پس از تصفیه آب صنعتی

زمانی در مورد پس از تصفیه صحبت میکنیم که کیفیت آب تولید شده توسط تجهیزات RO برای کار یا کاربرد مورد نظر کافی نباشد. به عنوان مثال، هنگام تولید آب تغذیه برای دیگ بخار، تجهیزات RO معمولاً نمی توانند آب نرم تر از 0.2-0.3 Nk درجه تولید کنند، در صورتی که آب نرم تری برای این کاربردها مورد نیاز است. سپس می توان از یک نرم کننده تبادل یونی سدیم یا یک تجهیزات تبادل یونی بستر مخلوط برای پس از تصفیه استفاده کرد. مراقبتهای پس از آن می تواند افزودنی شیمیایی دیگری مانند یک ماده شیمیایی حالت دهنده یا یک EDI (کارخانه آب شیرین کن الکترولیتی) باشد.

مزایا دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO)

شهرت دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) از زمانی که برای اولین بار به عنوان سیستم تقطیر آب خانگی در دهه 1970 راه اندازی شد، شاهد رشد چشمگیری بوده است. هماهنگی نمک زدایی اسمز معکوس شامل فشار دادن آب در مسیر یک پوشش نیمه تراوا است که بسته به ابعاد زبالههای مضر، تعداد معینی از آلایندههای آب را پاک میکند. امروزه سیستمهای نمکزدایی اسمز معکوس در میلیونها مکان از جمله ناسا برای اطمینان از آب تمیز و فیلتر شده برای فضانوردان در هنگام حضور در فضا استفاده میشود. در سالهای اخیر، تهدید روزافزون کیفیت آبهای زیرزمینی ناشی از فعالیتهای انسانی به یک موضوع نگرانکننده تبدیل شده است.

امروزه غشاهای اسمز معکوس (RO) به دلیل قابلیت جداسازی قوی و پتانسیل بالا برای تصفیه آب ها در سراسر جهان، یک فناوری پیشرو برای نمک زدایی آب های زیرزمینی هستند. همچنین مصرف انرژی بالا و دفع آب نمک در فرآیند RO به دلیل بازیابی محدود آب با مشکل مواجه است. این مشکلات ممکن است با سایر فرآیندهای حرارتی غشایی مانند تقطیر غشایی (MD) برطرف شود.

1. تصفیه کامل: فناوری RO قادر است 99 درصد از کل جامدات محلول (TDS) را از آب خارج کند و آب آشامیدنی خالص، سالم و با کیفیت را ارائه دهد. از نظر پزشکی ثابت شده است که تمام میکروبها، جامدات و میکروارگانیسمهای ذاتی را از آب خارج میکند که هر سیستم دیگری به سختی میتواند انجام دهد.

2. قیمت مناسب: برخلاف سایر سیستمهای تصفیه آب، سیستمهای RO هزینه کمتری دارند.

3. بهترین کیفیت آب: وقتی صحبت از آب آشامیدنی به میان می آید، همه به آب با کیفیت و تصفیه شده نیاز دارند که آب شیرین کن اسمز معکوس قادر به تولید آن است. دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) زمان بسیار کمی نسبت به سایر سیستمهای تصفیه آب میگیرد، اما در نهایت 99٪ آب خالص و آشامیدنی تولید میکند.

4. طراحی فشرده: طراحی ماژولار آن باعث شده است که به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشد.

فرآیند آب شیرین کن RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن RO یک فرآیند فیزیکی است که از پدیده اسمز، یعنی اختلاف فشار اسمزی بین آب نمک و آب خالص برای حذف املاح از آب استفاده میکند. هنگامی که فشار اعمال شده بالاتر از فشار اسمزی باشد، آب از غشاء عبور میکند، در حالی که نمک حفظ میشود. با استفاده از یک پمپ فشار بالا، آب تغذیه پیش تصفیه شده مجبور به جریان در سراسر سطح غشاء میشود و فشار عملیاتی RO از 17 تا 27 بار برای آب شور و از 55 تا 82 بار برای آب دریا متغیر است. آب های زیرزمینی شور فشار اسمزی بسیار کمتری نسبت به آب دریا دارند. بنابراین، نمک زدایی آن به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد. همچنین، فشارهای کمتری که در سیستم RO آب شور یافت میشود، امکان استفاده از قطعات پلاستیکی کم هزینه را فراهم میکند.

مواد پلیمری غشاها یک ساختار لایه لایه و تار مانند را تشکیل میدهند و آب باید مسیر پرپیچ و خمی را از طریق غشا طی کند تا به سمت نفوذ کننده برسد. اشکالات اصلی فناوری RO بازیابی محدود و اثرات زیست محیطی آب نمک است. بازیابی و غلظت آب نمک محدود است زیرا افزایش غلظت آب نمک در RO باعث افزایش فشار اسمزی و در نتیجه مصرف انرژی و همچنین پوسته پوسته شدن سطح غشاء میشود.

کاربردهای RO تصفیه آب صنعتی

کاربردهای عمومی دستگاه تصفیه آب صنعتی (آب شیرین کن RO) را می توان در تعداد زیادی از کاربردهایی که امروزه ضروری شده اند، هدایت کرد.

5. نمک زدایی آب دریا: در برخی مناطق میزان شوری آب دریا بالا و حدود 30000 میلی گرم در لیتر است، به همین دلیل تبدیل این آب به آب آشامیدنی ضروری است.

6. به دست آوردن آب فوق خالص: این نوع آب از ویژگیهای صنعت الکترونیک است. از عملکرد RO در مصرف روزانه آب به نتیجه مطلوب یعنی آب فوق العاده خالص می رسید. علاوه بر این، برای جلوگیری از رسوب زیستی غشاهای محرک، باید سیستمهای استریلیزاسیون اشعه UV نصب شوند.

7. نمک زدایی آب های شور: هدف از این فرآیند RO بدست آوردن آب با غلظت نمک کمتر از 500 میلی گرم در لیتر است. تصفیه خانههای آب شور هزینه های بالایی دارند، بنابراین در حال حاضر به اندازه سایر سیستم ها قابل رقابت نیستند.

8. تصفیه فاضلاب: در فاضلابهای صنعتی، اسمز معکوس در آنهایی که اقتصاد را میتوان از طریق بازیافت اجزای ارزشمند در طول فرآیند تولید بهبود بخشید، عمل میکند.

9. صنایع رنگ و سازه های فلزی، صنایع آبکاری یا نساجی

10. در صنایع غذایی و دارویی، پزشکی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی و غیره مکرر و حیاتی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات