ایرانیکارت، نحوه کاهش کارمزد تراکنش های ارز دیجیتال

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
ایرانیکارت
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
با محبوبیت گرفتن بازار ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد کاربران، هزینه‌های انتقال و کارمزد به یک مشکل اساسی برای تریدرها تبدیل شده‌ است.
تبلیغات

با محبوبیت گرفتن بازار ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد کاربران، هزینه‌های انتقال و کارمزد به یک مشکل اساسی برای تریدرها تبدیل شده‌ است. در این راستا، راهکارهای کاهش هزینه انتقال ارز دیجیتال یکی از اساسی‌ترین نکاتی است که هر تریدری باید با آن آشنا باشد تا دیگر پولی را برای کارمزد شبکه هدر ندهد. حال از آنجا که کاهش هزینه‌های انتقال ارز دیجیتال می‌تواند از طریق اجرای برخی راهکارها و استراتژی‌ها امکان‌پذیر باشد، در بخش‌های بعدی به بررسی برخی از روش‌ های کاهش هزینه انتقال ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

روش‌های کاهش هزینه انتقال ارز دیجیتال

کاهش هزینه انتقال یک موضوع مهم برای کاربران و سرمایه‌گذاران در این حوزه است. هزینه‌های تراکنش خرید ارز دیجیتال می‌توانند به دلایل مختلفی متغیر باشند، از جمله شلوغی شبکه، نوع ارز دیجیتال، و مکانیزم‌های اجماع مورد استفاده در بلاکچین. برای کاهش این هزینه‌ها، چندین روش وجود دارد که می‌تواند به کاربران کمک کند تا معاملات خود را با کمترین هزینه ممکن انجام دهند.

در ادامه ضمن آشنایی با انواع مختلف کارمزدها با روش‌های کاهش هزینه انتقال ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم داشت.

ایرانیکارت

انواع مختلف کارمزدها در تراکنش‌‌ رمزارزها

یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال می‌تواند طیف گسترده‌ای از تراکنش‌ها را در یک صرافی ارز دیجیتال انجام دهد که هر کدام ساختار هزینه‌های خاص خود را دارند. در واقع، هزینه هر تراکنش رمزنگاری شده می‌تواند به طور منظم و در کوتاه مدت تغییر کند. بنابراین اگر در حال معامله با ارز دیجیتال هستید، باید کارمزدها را اغلب چک کنید تا بتوانید یک سایت با قیمت مناسب پیدا کنید. اما اگر بتوانید انواع کارمزدها را در دنیای ارزهای دیجیتال بشناسید می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید تا با اتفاقاتی مانند بیشتر شدن هزینه کارمزد از مبلغ تراکنش روبه‌رو نشوید.

انواع مختلف کارمزدها در تراکنش‌های ارز دیجیتال عبارتند از:

1) کارمزد صرافی

کارمزد شبکه در صرافی به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که به عنوان جزء اصلی از هزینه‌های انجام تراکنش‌ها بین اعضای شبکه در نظر گرفته شده است. این کارمزد به صورت مستقیم به صرافی‌ها تعلق می‌گیرد و جهت حمایت و نگهداری از ساختار شبکه و ارائه خدمات به کاربران استفاده خواهد شد.

این هزینه‌ها همچنین ممکن است شامل انواع مختلفی از خدمات از جمله حفظ امنیت، اجرای الگوریتم‌های تأیید تراکنش، زیرساخت فنی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، و همچنین پشتیبانی از ویژگی‌ها و امکانات جدید باشد.

2) کارمزد تراکنش

این نوع کارمزد به عنوان هزینه‌ای تعیین می‌شود که هنگام انجام هر تراکنش رمزارزی پرداخت می‌گردد. این هزینه معمولاً به صورت یک درصد از مقدار تراکنش یا به شکل ثابت مشخص خواهد شد. برای مثال شما با خرید کاردانو ada در صرافی، به عنوان سازنده سفارش یا گیرنده سفارش کارمزد متفاوتی پرداخت خواهید کرد.

3) کارمزد تبدیل ارز

در صورتی که تراکنش بین دو رمزارز مختلف انجام شود، یعنی فردی بخواهد یک رمزارز را به رمزارز دیگری تبدیل کند، کارمزد تبدیل ارز مطرح می‌شود. این هزینه بر اساس نرخ تبادل ارز واحدی بین دو رمزارز تعیین خواهد شد. البته در بسیاری از صرافی‌ها سواپ یا تبدیل رمزارزها کارمزدی ندارند.

4) کارمزد شبکه

همانطور که می‌دانید، کریپتوکارنسی یک دارایی دیجیتال است که تا به امروز توسط هیچ نهاد نظارتی از جمله دولت کنترل نشده است. رمزارزها بر روی شبکه‌ها و رایانه‌ها در سراسر جهان میزبانی می‌شوند و در حال حاضر، معاملات بین خریدار و فروشنده بدون هیچ نقطه اجرا شخص ثالث انجام می‌شود.

با این حال، تراکنش باید در شبکه بلاکچین ثبت شود، بنابراین با کارمزد شبکه، برای منابع مورد نیاز برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش در بلاکچین عمومی، تامین می‌شود. در برخی موارد، سرویس‌های افزوده مانند امکان انجام تراکنش با اولویت بالا یا امکانات خاص، با کارمزد خدمات اضافی همراه می‌شوند. این یعنی، معامله‌گرانی که برای اجرای تراکنش‌های خود عجله دارند می‌توانند با پرداخت کارمزدی بیشتر از کارمزد شبکه، در الویت تایید تراکنش قرار گیرند.

ایرانیکارت

5) کارمزد بازار

برخی از پلتفرم‌ها و صرافی‌ها کارمزدی به عنوان قیمت خود ارائه می‌دهند که به عنوان کارمزد بازار شناخته می‌شود. این کارمزد در مقایسه با نرخ بازار معمولاً به عنوان هزینه اضافی در نظر گرفته شده است. در مقاله بهترین سایت های مشاهده قیمت ارز دیجیتال می‌توانید با این سایت‌ها به طور کامل آشنا شوید.

روش‌های کم کردن هزینه انتقال ارز

کارمزدهای ارزهای دیجیتال برخی اوقات سر به فلک می‌کشند و این یک معضل واقعی است. بیت کوین به تنهایی می تواند به طور میانگین بیش از ۱۳۶۰۰ تراکنش در ساعت داشته باشد و از آنجا که برخلاف بورس اوراق بهادار، معاملات ارزهای دیجیتال شبانه روزی در دسترس است بنابراین کارمزدهای مربوطه می‌توانند به سرعت اضافه شوند.

علاوه بر حجم معاملات ارزهای دیجیتال، کارمزدها به طور قابل توجهی متفاوت است و در حال حاضر سقفی ندارند. طی چند ماه گذشته، میانگین هزینه روزانه تراکنش بیت کوین از کمتر از ۱ دلار تا نزدیک به ۳ دلار متغیر بوده است. با این حال، هزینه‌ها در آوریل ۲۰۲۱ به بیش از ۶۳ دلار افزایش یافت. به همین دلیل، در این بازار پر حجم و شبانه روزی با کارمزدهای محدوده آزاد، دانستن این که چطور از زیر بار این کارمزدهای سنگین رها شویم بسیار ضروری است. در زیر به برخی از راهکارهای کاهش هزینه انتقال ارز دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

1) استفاده از خدمات غیرمتمرکز

استفاده از تکنولوژی‌ها و شبکه‌های غیرمتمرکز که بدون واسطه عمل می‌کنند، هزینه‌های انتقال را کاهش می‌دهند. این شبکه‌ها اغلب از تکنولوژی بلاک‌چین بهره می‌برند که تراکنش‌ها را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام خواهند داد. از جمله بسترهای غیرمتمرکز می‌توان به صرافی‌هایی مانند یونی سواپ اشاره کرد.

2) انتخاب شبکه با هزینه کم

انتخاب ارزها و شبکه‌های دیجیتال با هزینه کمتر می‌تواند هزینه انتقال را به شدت کاهش دهد. بنابراین، بهتر است پیش از انجام تراکنش، کارمزد شبکه‌های مختلف را با هم بررسی کنید و بلاکچینی که کارمزد کمتری را دریافت می‌کند انتخاب کنید. شبکه‌های سولانا، بایننس اسمارت چین، ترون و … از جمله شبکه‌هایی با کارمزدهای بسیار کم هستند.

ایرانیکارت

3) استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی

خدمات پرداخت الکترونیکی مانند کارت‌های ویزا و مستر و پلتفرم‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌توانند هزینه‌های انتقال را کاهش دهند. این خدمات اغلب هزینه‌های تراکنش پایینی دارند. یکی از چنین پلتفرم هایی ایرانیکارت است که در معاملات ارز دیجیتال، ارائه پی پال، انواع کارت ویزا و مستر و دیگر خدمات درآمد بین‌المللی تجربه و سابقه خوبی دارد.

4) بررسی و مقایسه کارمزدها

قبل از انجام هرگونه تراکنش، مقایسه کارمزدها در صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف اهمیت دارد. انتخاب پلتفرمی که کارمزد بهینه و شفافیت در هزینه‌های آن وجود داشته باشد، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

5) استفاده از تکنولوژی‌های مقیاس ‌پذیر

بهره‌مندی از تکنولوژی‌های مقیاس‌پذیر مانند Lightning Network برای ارزهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، می‌تواند هزینه‌ها را بهبود بخشد و سرعت انتقال را افزایش دهد. همچنین بلاکچین‌های لایه ۲ راه‌حل دیگری است که به یک چارچوب ثانویه برای پردازش تراکنش‌های ساخته شده بر روی یک بلاک چین موجود اشاره دارد. هدف راه‌حل لایه ۲ افزایش سرعت تراکنش و کاهش هزینه‌ها با «قرار دادن» کار قبل از ثبت آن در بلاکچین اولیه است. از جمله راه حل‌های لایه دو اتریوم می‌توان به پروژه آربیتروم اشاره کرد.

6) استفاده از صرافی های بدون کارمزد

برخی از صرافی‌های خارجی مانند رابین هود یا صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال مانند ایرانیکارت، هیچ کارمزدی در معاملات سهام دریافت نمی‌کنند. در واقع، این صرافی‌ها کمیسیون معاملات را حذف کرده‌اند و برای تجارت ارزهای دیجیتال بسیار ارزان هستند. بنابراین، شما می‌توانید با انتخاب این صرافی‌ها هزینه معاملات خود را کاهش دهید.

رویکردهای گفته شده به کاربران امکان می‌دهند تا با دقت و هوشمندی بیشتری در انجام تراکنش‌های خود عمل کنند و بهینه‌سازی هزینه‌ها را در نظر بگیرند.

نتیجه گیری

کارمزد تراکنش‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سود یا زیان کلی سرمایه شما داشته باشد، بنابراین مهم است که بدانیم انواع این کارمزدها چیست و چگونه می‌توانیم آن‌ها را به حداقل برسانیم. در حالی که اجتناب از این هزینه‌ها همیشه امکان‌پذیر نیست، چندین مرحله آسان وجود دارد که می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از پرداخت اضافی انجام دهید. بسیاری از ارزهای دیجیتال همچنین در حال بررسی راه‌هایی برای به حداقل رساندن کارمزد تراکنش‌ها در سطح اساسی با افزایش چشمگیر سرعت پردازش هستند. همچنین برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند ایرانیکارت نیز کارمزد صرافی را صفر کرده‌اند و انتخاب این صرافی‌ها نیز می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش هزینه انتقال ارز دیجیتال باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات