برتری‌های اندروید باکس شاین بر می باکس از نگاه نت‌باکس

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
مقایسه نت باکس و می باکس برای این است که بتوانیم در پایان این نبرد مبتنی بر هوشمندسازی تلویزیون‌ها به نتیجه قاطع برسیم.
تبلیغات

مقایسه اندروید باکس شیائومی و نت باکس از نان شب واجب‌تر است! چه می‌شود که می باکس در لیست پرفروش‌ترین اندروید باکس‌ها با فاصله زیاد بعد از نت باکس قرار می‌گیرد؟ اینکه چرا شیائومی برند چینی تولید کننده تلویزیون و گوشی همراه وارد حوزه ساخت و تولید اندروید باکس شده است تعجب آور نیست. اما در عین حال نت باکس نیز از برندهای محبوب داخلی است که توانسته در سرشاخ شدن با رقبای خود به خوبی دوام بیاورد.

مقایسه نت باکس و می باکس برای همین است. اینکه بتوانیم در پایان این نبرد مبتنی بر هوشمندسازی تلویزیون‌ها به نتیجه قاطع برسیم. در این مقاله جدیدترین و پرفروش‌ترین اندروید باکس از هر دو برند را انتخاب خواهیم کرد و به مقایسه نرم افزاری، سخت افزاری و امکانات آنها خواهیم پرداخت.

شیائومی با ادعای نصب زیر 30 ثانیه، دستگاه جدید قابل حمل و بدون نیاز به کابل در یک طرف ماجرا و نت باکس با ریموت کنترل جادویی، بازار فروشگاهی قدرتمند نت استور و دسترسی به بی‌نهایت محتوا در طرف دیگر قرار دارد.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مقایسه می باکس و نت باکس از نظر ظاهری

ظاهر اندروید باکس شیائومی در مقایسه با نت باکس تقریبا مانند هم است. اگرچه سادگی بیشتری در برند شیائومی وجود دارد، مسئله‌ای که در دیگر محصولات شیائومی نیز دیده می‌شود.

اندروید باکس شیائومی مدل S کد MDZ22AB MI BOX یک باکس مربعی ساده مشکی است که نام تجاری mi به رنگ روشن وسط آن نوشته است. در نقطه مقابل، نت باکس مدل SHINE با ترکیب رنگ قرمز و دایره‌های هم‌مرکز روی اندروید باکس، تفاوت خاصی در طراحی ظاهری محصول ایجاد کرده است.

بر روی اندروید باکس شیائومی مدل S کد MDZ22AB MI BOX یک چراغ روشن و خاموش بودن دستگاه تعبیه گردیده که مانند مدل پرایم از برند نت باکس است. اما در مدل شاین یک صفحه نمایشگر LED که ساعت را نشان می‌دهد وجود دارد.

البته شیائومی از مدل‌های استیکی خود رونمایی کرده است که جدیدترین آن‌ها اندروید باکس شیائومی مدل Mi TV Stick است. این مدل از اندروید باکس در واقع دانگلی است که به تلویزیون‌ها وصل می‌شود. شیائومی این مدل از محصول خود را سبک‎تر از گوجه فرنگی گیلاسی می‌داند!

البته این کوچک بودن همواره یه دغدغه فکری گم کردن را نیز به همراه دارد. هرچند اندروید باکس‌ها در نوع خود لوازم سخت افزاری در ابعاد کوچک هستند. بطوریکه به راحتی می‌توان آن‌ها را با خود به همه جا برد. در ادامه به مقایسه می باکس استیکی و نت باکس پرایم می‌پردازیم.

اندروید باکس نت باکس مدل پرایم و شاین ابعادی 10 در 10 سانتی‌متر دارد. اما مدل استیکی می باکس با عرض حدود 2 سانتی متر و طول 9.24 سانتی‌متر به بازار عرضه شده است.

مقایسه نرم افزاری شیائومی باکس و نت باکس

بگذارید از لانچر و رابط کاربری اصلی شروع کنیم.

در صفحه اصلی می باکس سه ردیف وجود دارد که ردیف اول، اپلیکیشن‌ها (Apps) و در ردیف دوم ویدیوهای قابل پخش (Play next) لیست شده‌اند. ردیف سوم نیز مربوط به اپ نتفلیکس (Netflix) است که دکمه آن روی ریموت کنترل می باکس نیز وجود دارد. خوب توجه کنید، محیط کاربری شیائومی اختصاصی نیست و پیش‌فرض دستگاه‌های اندروید باکس با اندروید تی وی نسخه 9 عموما به این شکل است.

اندروید باکس نت باکس خلاقانه‌تر و جامع‌تر با قضیه برخورد کرده است. به طوریکه لانچر دستگاه کاملا اختصاصی شده برای نت باکس و جزو سرویس‌های اختصاصی آن است. در واقع این شکل از محیط کاربری را روی دستگاه دیگری تجربه نخواهید کرد! شما در نت باکس با 6 صفحه اصلی سروکار خواهید داشت که به ترتیب صفحه‌ی برای شما، انیمیشن، فیلم، سریال، کانال‌ها و تب ورزشی هستند.

امکان نصب برنامه‌های اندرویدی روی هر دو باکس امکان‌پذیر است. اندروید باکس شیائومی با ارائه گوگل پلی در ردیف اپلیکیشن‌ها قابلیت دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن را فراهم کرده است که البته در نت باکس نیز دسترسی به گوگل پلی وجود دارد.

مسائل مربوط به فیلترینگ در ایران سبب شده که عملا استفاده از دستگاه می باکس با مشکل مواجه باشد. شما در صورتی می‌توانید اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله فیلیمو، نماوا، فیلم نت، آپارات و ... را روی دستگاه شیائومی نصب کنید که یا آن را از استور غیر فیلتر دانلود کنید و یا فایل برنامه را به داخل اندروید باکس انتقال دهید. بعلاوه که اپلیکیشن‌های خارجی نصب شده روی دستگاه که برجسته‌ترین آن نتفلیکس است در حال حاضر داخل کشور ما قابل استفاده نیست.

مقایسه اندروید باکس شیائومی و نت باکس از نظر سهولت کاربری برای کاربران را باید از زبان خودشان بشنوید. کاربران شیائومی همواره درگیر vpn و دردسرهای نصب برنامه روی دستگاه هستند. در حالیکه اندروید باکس ذاتا برای حل مسائل مربوط به استریم در ساده‌ترین شیوه ممکن ساخته شده است. کاری که نت باکس به خوبی از پس آن برآمده است.

تنوع نرم افزار و برنامه در اندروید باکس های شیائومی و نت باکس چطور است؟

ما نت باکس و می باکس را روی دو نمایشگر مختلف به طور همزمان روشن کردیم. تنوع برنامه‌ها و امکان تماشای محتوای بیشتر روی نت باکس از دیگر تفاوت‌های این دو اندروید باکس است.

در می باکس شما به اپلیکیشن نتفلیکس، prime video، کروم کست و دیگر اپ‌هایی که روی دستگاه نصب می‌کنید دسترسی دارید.

در نت باکس موارد بالا تنها گوشه‌ای از ماجرا است. سرویس‌های استریم فیلم و سریال از جمله فیلیمو، نماوا، فیلم نت و ... در نت باکس به آسانی قابل نصب و اجرا است. شما نه تنها می‌توانید برنامه‌های مختلف را روی اندروید باکس نت باکس نصب کنید بلکه به نرم‌افزارهای اختصاصی نت باکس نیز دسترسی کامل خواهید داشت. در ادامه این برنامه های اختصاصی را معرفی می کنیم.

از جمله نرم‌افزارهای اختصاصی که فقط روی نت باکس وجود دارد:

نت استور، برگ برنده نت باکس در مقایسه با اندروید باکس شیائومی

به جرات می‌توان گفت که برجسته‌ترین مزیت نت باکس نسبت به اندروید باکس شیائومی، اپ های اختصاصی آن (نت استور، فیلم لند، موزیک لند و کانال) است. فروشگاه اندرویدی آن تحت عنوان نت استور، یکی از قابلیت‌های اندروید باکس نت باکس است که امکان نصب برنامه و اپلیکیشن روی تلویزیون را فراهم می‌کند. فرض کنید می‌خواهید روی شیائومی برنامه نصب کنید:

ساده‌ترین راه دانلود و نصب از گوگل پلی است. اما این روزها مسئله‌ دانلود و نصب برنامه در داخل ایران با مشکل مواجه شده است. شما برای دانلود و نصب اپلیکیشن روی اندروید باکس می باکس باید وی پی ان نصب کنید و یا فایل برنامه را با کارت حافظه جانبی به داخل باکس انتقال دهید و سپس آن را نصب و اجرا کنید. حال همین مسئله در نت باکس:

بر روی نت باکس گوگل پلی نصب است اما مشکل عدم دسترسی همچنان وجود دارد. برای حل مشکلات مربوط به نصب و اجرای برنامه‌ها نیز نت استور را برای کاربران خود طراحی کرده است. نت استور یک فروشگاه اندرویدی اختصاصی برای نت باکس است که کاربران به صورت رایگان می‌توانند اپ‌ها و برنامه‌های مختلف را از آنجا روی تلویزیون خود نصب کنند.

فیلم لند

فیلم لند از دیگر اپلیکیشن‌های اختصاصی نت باکس است. شما با این برنامه به بستر گسترده‌ای از جدیدترین فیلم و سریال‌ های خارجی زبان اصلی دسترسی خواهید داشت. کاربران برای استفاده از این سرویس نیازی به تهیه اشتراک ندارند، تنها کاری که باید بکنند این است که نت باکس را به تلویزیون خود وصل کنند.

موزیک لند

موزیک لند از دیگر سرویس‌های اختصاصی برای نت باکس است. این برنامه تنها اپ رایگان موسیقی روی تلویزیون است که امکان پخش و گوش دادن به موسیقی را برای کاربران تلویزیونی فراهم کرده است. در هر مناسبتی، می‌توانید خواننده و سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

کانال ها

بُعد جذاب دیگر نت باکس اپلیکیشن channels و کانال های نت باکس است. در کانال های نت باکس، امکان تماشای محتوای غیرسینمایی، ورزشی، تلویزیونی، آموزشی، شبکه‌های سرگرمی مانند دیرین دیرین، ویدیوهای آپارات و ... امکان‌پذیر است.

با این اوصاف نت باکس در مقایسه با اندروید باکس شیائومی باکس از نظر نرم‌افزاری گسترده‌تر و متنوع‌تر عمل کرده است. این مسئله بسیار مهم است. چرا؟

چون ذات محتوا، تنوع سلیقه‌ها در مقیاس بالا است و نت باکس در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مقایسه سخت افزار اندروید باکس شیائومی و نت باکس

مقایسه اندروید باکس شیائومی و نت باکس از نظر سخت افزاری خیلی جالب است.

شیائومی در اندروید باکس مدل S کد MDZ22AB MI BOX نسخه اندروید 8.1 را استفاده کرده است در حالیکه نت باکس از سیستم عامل اندروید نسخه 10 پشتیبانی می‌کند. دلیل اینکه ورژن سیستم عامل را در بخش سخت افزار ذکر کرده ایم این است که معمولا ورژن اندروید در اندروید باکس ها ارتقا پیدا نمی‌کند و با تولید سخت افزار جدید می‌توان از ورژن بالاتر استفاده کرد.

کیفیت تصویر بالای 4k HDR، قابلیت سرچ صوتی و کروم کست از ویژگی‌های جذاب می باکس است.

پردازنده 4 هسته‌ای، GPU 3+2 هسته‌ای، رم 2GB DDR3 و حافظه داخلی 8 گیگ از مشخصات سخت افزاری می باکس S است.

در طرف مقابل، نت باکس در مدل شاین و پرایم، مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای ARM-Cortex A53 در فرکانس 1.5GHz، حافظه رم 2 گیگ DDR3 و حافظه داخلی 16 گیگ است.

  • نت باکس و می باکس مجهز به دو پورت USB 2.0 هستند.
  • هر دو اندروید باکس پورت LAN برای اتصال به اینترنت، خروجی AV برای اتصال به تلویزیون‌های قدیمی و قابلیت پشتیبانی از اینترنت پرسرعت Wifi را دارند.
  • کیفیت پردازش تصویر فیلیمو باکس و نت باکس 4K است.
  • می باکس مجهز به chrome cast گوگل برای میرور کردن گوشی روی تلویزیون است. در نت باکس این کار را برنامه‌ای به نام میراکست انجام می‌دهد. همچنین اپلیکیشن موبایل نت باکس در کنار اندروید باکس نت باکس، قابلیت cast را شبیه سازی کرده و هر لینکی را به تلویزیون شما منتقل خواهد کرد. نکته دیگر این است که در نت باکس استاندارد airplay به صورت built-in پیاده سازی شده و به دستگاه های اپل این امکان را می‌دهد تا اسکرین میرورینگ به نت باکس و تلویزیون متصل به آن را انجام دهند.
  • هر دو اندروید باکس از فرمت‌های ویدیویی و صوتی مختلف پشتیبانی کامل می‌کنند.

مقایسه ریموت کنترل نت باکس و می باکس

اگر پای ریموت کنترل جادویی مدل شاین نت باکس در میان نبود، کنترل می باکس را باید با ریموت مدل پرایم مقایسه می‌کردیم که نتیجه‌ی آن مشخص بود و ریموت می باکس گزینه بسیار بهتری بود.

اما؛ الان باید جدیدترین ریموت کنترل‌های هر دو برند را با هم مقایسه کنیم.

هر دو ریموت کنترل مجهز به قابلیت سرچ صوتی و ناوبری آسان هستند. بر روی ریموت کنترل اندروید باکس شیائومی دکمه Netflix و prime video وجود دارد که برای دسترسی کافیست این دکمه‌ها را فشار دهید.

در طرف مقابل بر روی ریموت کنترل نت باکس نیز دکمه‌های فیلم لند، موزیک لند و کانال‌ها وجود دارد. شما برای دسترسی به فیلم و سریال خارجی، گوش دادن موزیک و وارد شدن به کانال‌ها تنها به فاصله 1 ثانیه زمان معطل خواهید شد.

مقایسه اندروید باکس شیائومی و نت باکس از نظر ریموت کنترل به چند نکته منتهی خواهد شد:

  • تعداد دکمه‌های روی ریموت ‌کنترل‌ها به حداقل رسیده است.
  • کنترل نت باکس قابلیت ایرماوس دارد.

مقایسه دانگل HDMI شیائومی Mi TV Stick و نت باکس مدل پرایم

مقایسه دانگل HDMI اندروید شیائومی Mi TV Stick و نت باکس مدل پرایم به دلیل برچسب قیمتی مشابه برای خریداران مانند یک علامت سوال است.

شیائومی از مدل دانگلی استیکی خود که در نهایت وسواس طراحی شده و به راحتی پشت تلویزیون یا مادربردها مخفی می‌شود، رونمایی کرده است. که البته ایراداتی به آن مطرح است، از جمله اینکه پورت USB ندارد. مدل استیکی می باکس مجهز به سیستم عامل اندروید 9 است. پردازنده آن 4 هسته‌ای Cortex-A53 با تراشه Amlogic S904 Y2، حافظه داخلی آن 8 گیگابایت و رم آن 1 گیگ است.

و اما نت باکس مدل پرایم از سیستم عامل اندروید نسخه 10 پشتیبانی می‌کند. دو عدد پورت USB 2.0 برای اتصال هارد و کارت حافظه خارجی، پورت SD card، پورت کابل LAN و HDMI و ورودی AV دارد. پردازنده آن 4 هسته‌ای ARM-CORTEX A-53 است. حافظه داخلی و رم آن نیز 2 برابر می باکس مدل استیکی و به ترتیب 16 گیگابایت و 2 گیگ است.

سوالات متداول در مقایسه می باکس (اندروید باکس شیائومی) با نت باکس

  • نت باکس بهتره یا می باکس؟

ما در این مقاله به طور کامل به مقایسه اندروید باکس شیائومی و نت باکس پرداختیم، انتخاب نهایی همیشه با کاربران است!

  • امکانات اندروید باکس شیائومی بیشتر است یا نت باکس؟

امکانات و قابلیت های نت باکس بیشتر است.

  • آیا امکان تماشای نتفلیکس روی نت باکس وجود دارد؟

متاسفانه خیر.

  • از کدام فروشگاه اندروید باکس نت باکس را بخریم؟

برای اطلاع از شرایط خرید اندروید باکس نت باکس به وبسایت نت باکس مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات