چگونه با گوشی، سلفی‌های بی‌نقص بگیریم

سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
چگونه با گوشی، سلفی‌های بی‌نقص بگیریم
اگر از سلفی‌هایی که می‌گیرید، به اندازه کافی راضی نیستید، در این مقاله شما را با قوانین و نکات سلفی گرفتن آشنا می‌کنیم تا به یک عکس بی‌نقص برسید.
تبلیغات

گرفتن سلفی‌، بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ همین موضوع باعث می‌شود زمانی‌که نمی‌توانید یک سلفی بی‌نقص بگیرید، مأیوس و دلسرد شوید. اول از همه بگذارید یادآوری کنم که در این مورد نباید خودتان را با اینفلوئنسرها مقایسه کنید. گرفتن سلفی از خودتان با گرفتن سلفی از فردی که به نظر می‌رسد شما هستید متفاوت است! در این مقاله آموزش عکاسی، ما قرار است در مورد سلفی‌های واقعی و بهبود آن‌ها صحبت کنیم.

فهرست مطالب

از آنجاکه در گرفتن سلفی‌ها برخی قوانین عکاسی پرتره نیز صدق می‌کند شاید بد نباشد سری به مقاله عکاسی پرتره چیست بزنید تا هر آنچه برای شروع باید بدانید را فرابگیرید. در مقاله بهترین گوشی های مناسب عکاسی در بازار ایران هم می‌توانید با بهترین اسمارت‌فون‌های مناسب عکاسی آشنا شوید.

۱. اهمیت نور مناسب در سلفی

نکته اول: تا جایی که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید

جذاب‌ترین و همه‌جانبه‌ترین نورپردازی که می‌توانید پیدا کنید، کاملاً رایگان است و تقریباً برای همه در دسترس است. نور طبیعی همیشه باید اولین انتخاب شما برای گرفتن عکس سلفی باشد. در این مورد صرفاً بیرون بودن در زیر نور خورشید کارساز نیست. زمان‌های خاصی از روز وجود دارد که نور بهتر می‌تابد. برای تطبیق آن با شرایطتان باید آزمون و خطا کنید.

نور طبیعی خورشید که عکاسان حرفه‌ای به آن «ساعت طلایی» می‌گویند، یک ساعت درست پس از طلوع خورشید و یک ساعت درست قبل از غروب آن است. بنابراین اگر این امتیاز را دارید که زمان سلفی‌های خود را برنامه‌ریزی کنید، سعی کنید آن‌ها را در این ساعت‌ها بگیرید.

سلفی چسمک زدن دوربین بالاتر از سطح چشم

نکته دوم: رو به منبع نور بایستید

چه بیرون از خانه زیر نور خورشید باشید یا از لامپ اتاق نشیمن خود استفاده کنید، برای گرفتن یک سلفی بی‌نقص، باید رو به منبع نور باشید. سعی کنید صورت خود را طوری قرار دهید که نور به سمت بینی شما باشد.

این کار نه تنها عکس شما را در روشن‌ترین و قابل مشاهده‌ترین موقعیت نگه می‌دارد، بلکه سایه‌ها و هایلایت‌های جذابی را نیز به چهره شما اضافه می‌کند.

نکته سوم: نور را در سطح چشم نگه دارید

اگر می‌خواهید خارج از ساعت طلایی خورشید به جذاب‌ترین نور برای سلفی برسید پس باید منبع نور را در سطح چشم نگه دارید. هنگامی‌که نور به بالای چشمان شما برخورد می‌کند، می‌تواند دایره‌های تیره ایجاد کند و نور از پایین می‌تواند سایه‌های عجیب و غیرجذابی را روی صورت شما به وجود بیاورد.

نکته چهارم: از رینگ لایت و منابع نور مناسب کمک بگیرید

سلفی در منابع نور مناسب

می‌توانید از یک ابزار نورپردازی ساده برای بهبود عکس‌های خود استفاده کنید. انواع مختلفی از رینگ لایت‌ها برای خریداری وجود دارند. شما از ساده‌ترین نوع آن‌ها که رینگ‌لایت‌های کلیپسی هستند تا مدل‌های حرفه‌‌ای که به نوعی کار تریپاد را هم انجام می‌دهند، حق انتخاب دارید.

رینگ‌لایت‌های قابل حمل کلیپسی در نوع باتری‌خور و باتری قابل شارژ، می‌توانند ساده‌ترین ابزار برای ارتقاء سطح سلفی شما باشند.

۲. اهمیت پس‌زمینه مناسب در سلفی

نباید فراموش کنید بااینکه سوژه اصلی سلفی‌ها، خود شما هستید؛ پس‌زمینه همچنان اهمیت بسیار بالایی دارد. این چیزی است که بسیاری از تازه‌کارها در برخی مواقع آن را دستِ کم می‌گیرند.

نکته اول: موقعیت مکانی مناسب را بیابید

مکان‌های جالب می‌توانند سلفی‌های جالبی را رقم بزنند. این مکان‌ها حتماً لازم نیست به جاهای عجیب‌وغریب بروید؛ لوکیشن‌های عالی را می‌توان در اطراف خانه، دفتر کار و تقریباً هر جای دیگری پیدا کرد. یافتن آن مکان عالی فقط کافی است با دقت بیشتری به اطراف نگاه کنید.

سلفی در دشت

نکته دوم: هرگونه عامل حواس‌پرتی را حذف کنید

فرض کنید شات کاملی را در نظر گرفته‌اید؛ نور مناسب، ژست طلایی، مکان جذاب؛ ناگهان هنگام چکاندن شاتر یک غریبه قدم‌زنان وارد کادر می‌شود و همه چیز را به باد می‌دهد. زمان عکاسی در محیط‌های عمومی این مورد اجتناب‌ناپذیر است.

بهترین پس‌زمینه‌های سلفی واضح، ساده و عاری از هرگونه حواس‌پرتی هستند. این پس‌زمینه می‌تواند یک آسمان آبی زیبا، یک دیوار اداری ساده یا هرچیزی به همان اندازه ساده باشد. پس‌زمینه شما باید یا فوق‌العاده جالب باشد یا فوق العاده ساده.

نکته سوم: یک رنگ دلپذیر انتخاب کنید

همیشه نمی‌توانید پس‌زمینه سلفی‌تان را کنترل کنید، اما توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است به سراغ پس‌زمینه‌های روشن، درخشان و خنثی بروید. این کار به برجسته نشان دادن ویژگی‌های شما کمک می‌کند و مطمئن می‌شود که چهره شما واقعاً می‌درخشد؛ دقیقاً همان چیزی که از یک سلفی می‌خواهید.

زن و مرد لبخند سلفی

۳. استفاده از ویژگی‌های دوربین

یکی از مزیت‌های استفاده از دوربین سلفی در گوشی‌ها قابلیت‌هایی است که برای سلفی ارائه می‌دهند. اگر گوشی شما از این ویژگی‌ها برخوردار هستند، آن را از دست ندهید. البته همیشه می‌توانید برای برخورداری از مزایای بیشتر، اپ پیش‌فرض گوشی را با بهترین اپ‌های دوربین جایگزین کنید.

نکته اول: حالت پرتره را امتحان کنید

اکثر دوربین‌های جلو دارای حالت پرتره هستند. حالت پرتره پس‌زمینه را محو و روی سوژه اصلی فوکوس می‌کند تا یک سلفی حرفه‌ای خلق کنید. اگر گوشی شما حالت پرتره ندارد یا فراموش کرده‌اید از آن استفاده کنید، می‌توانید از Google Photos یا اپ‌‌های دیگر برای تار کردن پس‌زمینه‌ی سلفی‌های خود استفاده کنید.

گوشی آیفون جلوه‌های نوری مختلفی را در حالت پرتره دوربین سلفی ارائه می‌دهد. می توانید با نور کانتور، نور استودیو، نور صحنه و جلوه‌های تک رنگ بازی کنید تا نور با کیفیت را روی تصاویر حالت پرتره خود اعمال کنید. ویژگی نورپردازی پرتره در آیفون ۸ پلاس و مدل‌های بعد از آن موجود است.

سلفی در مکان شلوغ

نکته دوم: از تایمر استفاده کنید

وقتی دست‌هایتان می‌لرزند، ممکن است عکس‌های تار بگیرید. برای این مورد استفاده از دکمه‌های ولوم به‌عنوان دکمه شاتر یا در برخی از گوشی‌ها، فرمان صوتی ممکن است کار را راحت‌تر کند. استفاده از تایمر هم یک گزینه عالی دیگر است. می‌توانید دوربین را روی سه‌پایه یا محل مورد نظر قرار دهید و با کمک تایمر سلفی خوبی بگیرید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا پیش از گرفتن عکس، زمان مناسب برای بررسی ژست و عناصر دیگر را در اختیار داشته باشید.

نکته سوم: از حالت زاویه باز استفاده کنید

گاهی اوقات، نگه داشتن همه افراد در کادر سلفی سخت است. برای سلفی‌های گروهی، از حالت سلفی عریض یا واید-انگل استفاده کنید تا همه افراد را در عکس نهایی جا دهید. اگر تلفن شما از چنین عملکردی پشتیبانی می‌کند، باید بتوانید آیکن گروه را در رابط دوربین جلویی مشاهده کنید. به لطف حالت زاویه باز، دیگر هیچکس از کنار گذاشته شدن یا نصفه افتادن در سلفی‌ها شکایت نخواهد کرد.

سلفی‌ گروهی

۴. اهمیت زاویه و ژست مناسب

نکته اول: با زوایای مختلف بازی کنید

اگر نمی‌خواهید گالریتان پر از عکس‌های سلفی شبیه به هم شود، دوربین را بالا نگه دارید، چانه خود را پایین بیاورید و چندین زاویه مختلف را امتحان کنید تا زمانی که یک زاویه بهتر را پیدا کنید.

برخی از افراد ممکن است وقتی به دوربین خیره می‌شوند، از حالت طبیعی خارج شوند. عکس‌های بسیار متقارن از نظر بصری کمتر دلپذیر هستند؛ پس به صورت و بدنتان را به اطراف بچرخانید و عکس بگیرید. هیچ فرمول برنده‌ای برای بهترین زاویه سلفی وجود ندارد. ژست‌های مختلف را در سبک‌های مختلف امتحان و بهترین را انتخاب کنید.

نکته دوم: دوربین را از صورتتان فاصله بدهید

اگر دوربین خود را خیلی به صورتتان نزدیک کنید، ممکن است بینی شما بسیار بزرگ‌تر یا صورت شما بلندتر از آنچه واقعاً هست به نظر برسد. حاضرم شرط ببندم که هیچکس نمی‌‌خواهد بینی و چانه‌اش بزرگ‌تر از معمول به نظر برسد. با دورتر نگه داشتن دوربین خود، به راحتی می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

با فاصله دادن دوربین از صورتتان دید طبیعی‌تری از خود دریافت می‌کنید؛ زیرا ویژگی‌‌های صورت شما به‌درستی نشان داده خواهد شد و برای گرفتن یک سلفی خوب راحت‌تر خواهید بود. این نکته یکی از بهترین و مؤثرترین تغییراتی است که می‌توانید ایجاد کنید.

سلفی در دشت

نکته سوم: دوربین را بالاتر از سطح چشم قرار دهید

آیا تا به حال دوربین را در حالی که از پایین به گوشی نگاه می‌کنید، باز کرده‌اید؟ دراین صورت تنها چیزی که می‌بینید چانه‌ و سوراخ‌های بینی غول‌پیکر است.

وقتی به پایین نگاه می‌کنید، گردن شما کوتاه می‌شود، خط فک شما کمتر دیده می‌شود و چشمان شما بسته‌تر دیده می‌شوند. پایین نگه داشتن دوربین به سمت چانه همیشه ناخوشایندترین زاویه سلفی است.

چانه پایین، دوربین بالا. این احتمالا اولین قانون گرفتن یک سلفی عالی با گوشی شما است.

به همین دلیل نگه داشتن دوربین کمی بالاتر از سطح چشم یکی دیگر از ترفندهای آسان برای گرفتن یک سلفی بی‌نقص است. با زاویه بالاتر، همه چیز تغییر می‌کند؛ گردن شما بلند و خط فکتان غالب‌تر می‌شود. به همین ترتیب، چشمان شما کاملاً باز دیده می‌شوند که به ثبت ظاهری جذاب و طبیعی در سلفی‌ کمک می‌کند.

سلفی کنار پنجره

نکته چهارم: گردن خود را جلو بیاورید

احتمالاً شنیده‌اید، مدل ها دوست دارند گردن خود را بلندتر نشان دهند. حتی اگر خودتان را مدل نمی‌دانید، هنگام سلفی گرفتن جلوی دوربین هستید! بنابراین استفاده از نکاتی که یک مدل حرفه‌ای رعایت می‌کند، تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

برای بلند نشان دادن گردن، سعی کنید شانه‌های خود را شل کنید و چانه را به سمت جلو بیاورید. این به شما کمک می‌کند که گردنتان بلندتر نشان داده شود و رنگ پوستتان در نقاط مختلف یکسان‌تر دیده شود.

سلفی با گردن رو به جلو

نکته پنجم: عادی لبخند بزنید

حتی اگر در بهترین زاویه یا شرایط نور ایده‌آل هم قرار داشته باشید اگر با لبخندی ساختگی سلفی بگیرید، زحماتتان به باد خواهد رفت. لبخند فیک بلافاصله قابل تشخیص است.

وقتی مستقیماً به دوربین نگاه می‌کنید، ممکن است دشوار باشد که لبخندی طبیعی داشته باشند. می‌توانید قبل از گرفتن سلفی لبخند طبیعی خود را در مقابل آینه تمرین کنید. چند سلفی بگیرید تا لبخندی طبیعی پیدا کنید که خود شما را نشان می‌دهد.

لبخند زورکی دختر آسیایی

نکته ششم: سلفی قدی بگیرید

اگر از سلفی‌های قدیمی خسته شده‌اید، سلفی قدی را امتحان کنید. وقتی از کل بدن خود عکس می‌گیرید، آزمایش ژست‌ها و به خرج دادن خلاقیت بسیار آسان‌تر است.

در یوتیوب، تیک‌تاک و اینستاگرام، ویدیوهای آموزش زیادی در مورد نکات و ژست‌‌های سلفی‌های قدی وجود دارند که می‌توانید همه را امتحان کنید.

نکته هفتم: در آینه سلفی بگیرید

گرفتن یک سلفی معمولی ممکن است خسته‌کننده باشد، اما آینه همه چیز را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند.

از آنجایی که با پرسپکتیوی که آینه ارائه می‌دهد بیشتر آشنا هستیم، پیدا کردن ژست‌های ایده‌آل آسان‌تر خواهید بود.

برای شروع، یک آینه کوچک‌تر راحت‌تر خواهد بود زیرا شما را به‌اندازه کافی نشان می‌دهد. به این ترتیب نیازی نیست که به ژست گرفتن کل بدن خود فکر کنید، بلکه فقط به بخشی از بدنتان فکر می‌کنید. وقتی اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا کردید، به سمت یک آینه قدی بروید و ببینید چه چیزی می‌توانید ثبت کنید.

در آینه می‌توانید همان ژست‌های سرگرم‌کننده‌ای را که ممکن است با سه‌پایه و تایمر اجرا کنید را امتحان کنید. تنها تفاوت این است که شما با توجه به اندازه آینه خود محدود به جایی هستید که آینه می‌تواند در آن قرار بگیرد. البته نباید مزیت استفاده از دوربین اصلی و باکیفیت گوشی را در سلفی‌های داخل آینه فراموش کرد.

سلفی آینه ای

نکته هشتم: از چارچوب خارج شوید

شما باید نظر خود را در مورد سلفی تغییر دهید، سلفی فقط مربوط به چهره شما نیست. سلفی تصویری است که از خودتان می‌گیرد و احتمالاً قسمت‌های دیگر بدن یا اکسسوری‌های دیگرتان را نشان می‌دهد؛ بنابراین وضعیت عکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از چارچوب خارج شوید؛ چند ژست جالب و خنده‌دار که ممکن است تعجب آور باشند را هم را تصور و امتحان کنید. می‌توانید از ژست‌های مختلف استعدادهای سلفی در اینستاگرام تقلید کنید تا الهام بیشتری بگیرید. هیچ قانون و محدودیتی برای گرفتن یک سلفی خوب وجود ندارد. این تخیل شما است که سلفی را محدود می‌کند.

سلفی با زبان بیرون آورده

۵. با دوربین پشتی سلفی بگیرید

با‌وجود‌اینکه دوربین جلو برای سلفی ساخته شده است، دوربین پشتی نیز می‌تواند برای گرفتن سلفی به کار گرفته شود. در بسیاری از گوشی‌ها، دوربین پشتی وضوح بالاتری نسبت به دوربین جلو دارد، بنابراین استفاده از آن ممکن است منجر به نتیجه نهایی بهتری شود.

تنها نکته ای که در مورد استفاده از دوربین پشتی وجود دارد این است که تشخیص اینکه آیا صورت شما در بهترین نقطه قرار دارد یا خیر و این‌که آیا در جهت درستی نگاه می‌کنید، دشوار است.

در آیفون، اپلیکیشن SelfieX می‌تواند همه این موارد را برطرف کند. این برنامه که به صورت رایگان در اپ استور با خریدهای درون‌برنامه‌ای موجود است، از دستورالعمل‌های صوتی استفاده می‌کند تا شما را در گرفتن سلفی عالی با دوربین پشتی راهنمایی کند.

سلفی‌‌های داخل آینه هم با دوربین پشتی انجام می‌شوند و جذابیت خاص به خود را دارند.

سلفی با دوربین پشت

۶. سلفی آینه‌ای بگیرید

از آنجایی که بسیاری از ما عادت داریم فقط خودمان را در آینه ببینیم؛ جایی که انعکاس‌هایمان برعکس است، ممکن است متوجه شوید که هنگام گرفتن سلفی کمی متفاوت به نظر می‌رسید. یک راه سریع برای رفع این مشکل و دریافت بازتابی که به دیدن آن عادت دارید، این است که

پس از گرفتن عکس آن را ویرایش و فلیپ کنید تا در جهتی که به دیدن آن عادت دارید نمایش داده شود.

۷. اهمیت ویرایش سلفی‌ها

پس از اتمام کار و به کار بردن تمام نکات مهم و قابل اجرا برای گرفتن یک سلفی بی‌نقص نوبت به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها می‌رسد. دیگر همه ما می‌دانیم آن سلفی‌های جذابی که در شبکه‌های اجتماعی نظرمان را جلب می‌کند تنها به مهارت عکاس و زیبایی سوژه برنمی‌گردد. ویرایش سلفی‌ها و اعمال تغییرات ضروری که نتوانسته‌ایم در حین عکاسی به آن‌ها دست پیدا کنیم، بخش مهمی از روند دستیابی به یک سلفی بی‌نقص است.

نکته اول:‌ با فیلترها خلاقیت به خرج دهید

فیلترها ساده‌ترین راه برای ویرایش سلفی هستند. فیلترهای از‌پیش‌ساخته‌شده می‌توانند شخصیت دوست‌داشتنی را به عکس شما اضافه کنند. ممکن است بخواهید با رنگ‌ها بازی کنید یا در نمایش برخی از اجزای صورتتان اغراق به خرج دهید. فیلتر مناسب می‌تواند یک سلفی معمولی را به هر چیزی که شما می‌خواهید تغییر دهند. انتخاب این فیلترها اهمیت زیادی دارد. برای شروع بهتر است به ترندها یا سلفی‌های محبوب اینستاگرام یا تیک‌تاک توجه کنید و ببینید آن‌ها از چه فیلتری استفاده کرده‌اند تا آن‌ها را امتحان کنید.

فیلتر برای ویرایش سلفی

یکی از سبک‌های پرطرفدار عکاسی و به‌خصوص سلفی‌ها در بین پیر و جوان، عکاسی سیاه‌وسفید است. برای اینکه سلفی‌هایتان مثل حرفه‌ای‌ها به‌نظر برسد، راهنمای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ را از دست ندهید.

نکته دوم:‌ ویرایش‌های ظریف با برنامه‌های ادیت عکس

هیچ اشکالی ندارد که سلفی خود را با چند ترفند کوچک تمام کنید. به‌غیر از دستکاری عناصر اصلی عکس مانند نور و سایه‌ها ممکن است بخواهید لکه‌های پوستی را از بین ببرید، دندان‌هایتان را سفیدتر کنید، یا چیزی را که در پس‌زمینه وجود دارد،‌ پاک کنید. هزاران برنامه ویرایش وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک سلفی عالی ایجاد کنید؛ برای اطلاع از آن‌ها، مقاله بهترین برنامه‌های ویرایش عکس در اندروید و آیفون را از دست ندهید.

نکته سوم: زیاده‌روی نکنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد در سلفی‌اش غیر‌طبیعی به نظر برسد. سعی نکنید خود را شبیه به یک شخصیت دیزنی جلوه دهید، در عوض ادیت‌هایی را انجام دهید که در عین درخشان کردن ویژگی‌های چهره شما، شکل حقیقی‌تان را حفظ می‌کند. برای گرفتن یک سلفی بی‌نقص در وهله اول باید به این باور برسید که باارزش و خاص هستید و اجازه دهید سلفی‌تان این را فریاد بزند. حالا بروید و نکات گفته‌شده را امتحان کنید. موفق باشید!

سوالات متداول زومیت

  • چگونه یک سلفی خوب بگیریم؟

    در این مقاله به تمام قوانین و نکات سلفی گرفتن اشاره کردیم. نور مناسب، ژست درست، قابلت‌های گنجانده‌شده در دوربین و یک ویرایش استادانه می‌تواند کلید یک سلفی بی‌نقص باشد.

  • ساعات طلایی در عکاسی کی است؟

    یک ساعت قبل از غروب خورشید و یک ساعت پس از طلوع خورشید، زمان موردعلاقه عکاسان حرفه‌ای است. این زمان‌ها که «ساعت طلایی» یا «ساعت جادویی» نامیده می‌شوند، نور مناسبی را برای گرفتن عکس‌های خیره‌کننده فراهم می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات