قیمت سرویس اشتراکی ویندوز ۱۰ رسماً اعلام شد؛ بیشتر از حد انتظار

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
کار با سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت
مایکروسافت سرانجام هزینه‌ی سرویس اشتراکی ESU (به‌روزرسانی‌های امنیتی اضافی ویندوز ۱۰) را اعلام کرد.
تبلیغات

مایکروسافت اعلام کرده است که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۲ مهر ۱۴۰۴) به پشتیبانی رسمی از ویندوز ۱۰ پایان می‌دهد. از آن تاریخ به‌بعد، اگر بخواهید به جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی دسترسی پیدا کنید، به تهیه‌ی سرویس اشتراکی موظف‌ خواهید بود.

غول آمریکایی صنعت فناوری در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که کاربران باید در سال اول برای تهیه‌ی سرویس ESU (به‌روزرسانی‌های امنیتی اضافی) ویندوز ۱۰ هزینه‌ی ۶۱ دلاری به‌ازای هر دستگاه پرداخت کنند.

تمامی کسب‌و‌کارها و کاربران عادی برای دریافت به‌روزرسانی امنیتی ویندوز ۱۰ موظف‌اند که اشتراک ESU را جداگانه برای هر دستگاه تهیه کنند. پس از گذشت یک سال، هزینه‌ی اشتراک به ۱۲۲ دلار می‌رسد و در سال سوم، کاربران باید ۲۴۴ دلار پرداخت کنند. مایکروسافت می‌گوید که اگر در سال دوم وارد طرح ESU شوید، باید هزینه‌ی سال اول را هم پرداخت کنید.

مایکروسافت معمولاً به‌روزرسانی‌های ESU را صرفاً دردسترس کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد؛ اما درباره‌ی ویندوز ۱۰ شرایط فرق می‌کند؛ چون این سیستم‌عامل حدود ۹ سال پس از انتشار اولیه، همچنان کاربران بسیار زیادی دارد.

مایکروسافت می‌گوید که به‌روزرسانی‌های ESU قرار نیست راهکاری طولانی‌مدت باشند؛ بلکه صرفاً در نقش «پلی موقتی» ظاهر می‌شوند تا درنهایت کاربر تصمیم بگیرد که سراغ نسخه‌ی جدیدتر ویندوز برود. کاربران درصورت تمایل می‌توانند از همین امسال طرح ESU را تهیه کنند.

تمامی کسب‌و‌کارهایی که از سیستم‌‌های به‌روزرسانی ابری مایکروسافت نظیر Intune یا Windows Autopatch استفاده می‌کنند، ۲۵ درصد تخفیف می‌گیرند. به‌لطف این تخفیف، هزینه‌ی ESU برای هر دستگاه به ۴۵ دلار می‌رسد.

مایکروسافت تخفیف خاصی برای کاربران عادی در نظر نگرفته؛ اما گفته است که مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند در طرحی ویژه، سرویس اشتراکی ESU را در سال اول با پرداخت فقط یک دلار بخرند. این هزینه در سال‌های دوم و سوم به‌ترتیب به دو و چهار دلار خواهد رسید.

براساس جدیدترین آمار مؤسسه‌ی StatCounter، هم‌اکنون ۶۹ درصد از کامپیوترهای شخصی مشغول استفاده از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ هستند و سهم بازار ویندوز ۱۱ به تنها ۲۷ درصد می‌رسد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات