لوگو اندروید ۱۵ گوگل / Android 15 روی نمایشگر پیکسل ۸ پسر جوان شاد

نگاهی به تمام قابلیت‌ها و تغییرات نسخه بتا اندروید ۱۵ [تماشا کنید]

پنج‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
گوگل با اندروید ۱۵ می‌خواهد کامل‌ترین سیستم‌عامل موبایلی را در تاریخ گوشی‌های هوشمند ارائه دهد.
تبلیغات

در سال گذشته اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۵ برای گوشی‌ گوگل از سری پیکسل ۶ به‌بعد منتشر شد و چندی‌پیش نیز نسخه دوم بتای اندروید ۱۵ در‌دسترس قرار گرفت. فراموش نکنید که نسخه‌های کنونی مناسب توسعه‌دهندگان هستند و برای استفاده‌ی کاربران عادی پیشنهاد نمی‌شود. اگر کنجکاو هستید که بدانید اندروید ۱۵ چه ویژگی‌های کلیدی ارائه می‌کند، با زومیت همراه باشید تا نگاه مختصری به برخی قابلیت‌های آن بیندازیم.

چند سالی می‌شود که گوگل نام اندروید را به‌جای حرف با عدد مشخص می‌کند؛ اما هنوز در مکاتبات داخلی شرکت از حروف و اسامی انگلیسی برای نام‌گذاری اندروید استفاده می‌شود. نام اندروید ۱۵ با حرف V انگلیسی مشخص شده است که ابتدای نام Vanilla Ice Cream (بستنی وانیلی) است. شاید بتوانیم این نام را به‌عنوان نشانه‌ای از سادگی بیشتر تجربه کاربری این نسخه از سیستم‌عامل تعبیر کنیم.

تماشا در یوتیوب

طبق برنامه‌ی گوگل هنوز باید انتظار دو نسخه‌ی بتای دیگر از اندروید ۱۵ را به‌ترتیب در ماه‌های ژوئن (خرداد و تیر) و جولای (تیر و مرداد) داشته باشیم که با دو نسخه بتای منتشرشده، درمجموع ۵ نسخه‌ی بتای آن تکمیل شوند و درنهایت در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ میلادی منتظر انتشار نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل باشیم.

اسکرین‌شات از ورژن و اطلاعات اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از لوگو و ایستر اگ اندروید ۱۵

ویژگی‌های جدید اندروید 15 در نسخه بتا

تغییرات اندروید ۱۵ همانند نسخه‌های قبل از نظر زیرساختی و فنی، بهبودها و پیشرفت‌های زیرپوستی انگشت‌شماری را شامل می‌شود که در انتها به‌اختصار به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با این‌حال برخی از تغییرات ظاهری و همچنین ورود تعدادی از امکانات جدید را در این نسخه شاهد هستیم که بسیاری از آن‌ها پیش‌تر در پوسته‌های مختلفی از اندروید مانند One UI و MIUI وجود داشتند.

منوی ویجت جدید

زمانی که بخواهید ویجتی را از قسمت میان‌بر اپلیکیشن روی صفحه اضافه کنید، با زدن روی ویجت برنامه، دکمه Add زیر ویجت مشاهده می‌شود که امکان افزودن ویجت را بدون نیاز به‌ درگ‌انددراپ روی هوم‌اسکرین فراهم می‌کند. همچنین پیش‌نمایش ویجت دیگر یک تصویر ثابت نیست و بسته به محتوای اپلیکیشن تغییر می‌کند.

محیط افزودن ویجت در اندروید ۱۵

در بخش Widgets سه‌دسته‌بندی Essentials و Suggested for You و Social به‌چشم می‌خورد که با سوایپ‌کردن بین هرکدام به ویجت‌های متناسب‌با آن دسته‌ دسترسی خواهید داشت.

قابلیت App Pair

در اندروید ۱۵ امکان ایجاد و ذخیره App Pair به‌عنوان یک آیکون روی صفحه وجود دارد. بدین‌ترتیب، ابتدا دو اپلیکیشن دلخواه را با قابلیت Split Screen هم‌زمان باز کنید و با رفتن به بخش برنامه‌های اخیر، با لمس آیکون‌های دو برنامه‌، گزینه Save app pair را مشاهده می‌کنید.

دوبرنامه درحالت Split Screen در اندروید ۱۵ و قابلیت App Pair
آیکون دو برنامه در حالت App Pair در اندروید ۱۵ روی پس‌زمینه راکت

با قابلیت Save app pair، میان‌بری با آیکون دو برنامه روی صفحه اضافه می‌شود و با اجرای آن دیگر نیازی نیست دوباره تمام فرایند را طی کنید. این میان‌بر را می‌توان مانند حذف سایر آیکون‌ها با درگ‌انددراپ حذف کرد. درحال‌حاضر گوشی‌های سامسونگ امکان افزودن Add app pair را در قسمت Edge Panel دارند.

ظاهر جدید پنل ولوم

اسلایدر ولوم اکنون طراحی بلند‌تر و حاشیه‌های بیشتری دارد و با تغییر حجم‌صدا ازطریق لمس اسلایدر، بازخورد هپتیک را ایجاد می‌کند. هرچه کاربر ولوم را زیاد کند شدت هپتیک افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، پنل کنترل صدا و ویبره نیز به‌طور کامل بازطراحی شده است و شاهد اسلایدرهای قطور‌تر هستیم.

پنل کنترل ولوم در اندروید ۱۵

امکان بی‌صدا کردن هربخش‌‌ از گوشی وجود دارد و با زدن روی دکمه Mute، صدای آن بخش قطع می‌شود. نکته‌ی مهم در زمان غیرفعال‌کردن حالت Mute است که صدا را به تنظیمات قبلی بازمی‌گرداند.

تنظیمات والپیپر

بخش Color contrast اکنون در تنظیمات Wallpaper & style قرار دارد و امکان تغییر میزان کنتراست را بین ۳ حالت فراهم می‌کند و پیش‌نمایشی از تغییرات را در پنجره‌ی کوچکی نشان می‌دهد.

تنظیمات والپیپیر در اندروید ۱۵
تنظیمات Color contrast در اندروید ۱۵
محیط تنظیمات Color contrast در اندروید ۱۵
گزینه‌های تنظیمات Color contrast در اندروید ۱۵
تنظیمات Color contrast نوشته ها در اندروید ۱۵

گزینه‌ای با نام Maximize text contrast نیز در بخش Color contrast تعبیه شده است که با فعال‌کردن آن پس‌زمینه‌ی نوشته‌ها به رنگ سفید درمی‌آید تا خوانایی متون راحت‌تر باشد.

قابلیت Private Space

ویژگی Private Space به‌بیانی ساده پروفایل کاربری جداگانه‌ای روی دستگاه ایجاد می‌کند تا کاربر با خاطری آسوده برای نگهداری از داده‌های شخصی حساس روی گوشی از آن استفاده کند. این قابلیت شباهت بسیار زیادی با Secure Folder سامسونگ دارد و مشکل نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن در اندروید را برطرف می‌کند.

اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی Private Space اندروید در فضای اختصاصی روی لانچر قرار دارند و زمانی‌که پروفایل قفل باشد، از بخش تنظیمات، اعلان‌ها و برنامه‌های اخیر مخفی می‌مانند. قابلیت مورد انتظار Private Space ازطریق تنظیمات فعال می‌شود و درتنظیمات آن می‌توان مشخص کرد باهربار قفل‌شدن گوشی آن فضا نیز قفل و کاملاً مخفی شود.

راه‌اندازی Private Space در اندروید ۱۵
ایمیل مخصوص برای Private Space در اندروید ۱۵
محیط تنظیمات گوشی و بخش Private Space در اندروید ۱۵
حساب گوگل برای Private Space در اندروید ۱۵
قفل Private Space در اندروید ۱۵

در تنظیمات کمی به‌پایین اسکرول کنید و روی Security & Privacy بزنید در این بخش مجدداً به پایین اسکرول کنید و روی Private Space بزنید. اکنون با اثرانگشت باید هویت خود را تأیید کنید تا اجازه‌ی ورورد به تنظیمات فضای شخصی را داشته باشید.

در تنظیمات Private Space اندروید ۱۵ می‌توانید حساب کاربری گوگل مجزا برای برنامه‌ها و بکاپ‌ها داشته باشید تا با برنامه‌های فضای معمولی تداخلی نداشته باشند، قفل مجزا بگذارید و اپلیکیشن‌های دلخواه را نصب کنید.

امنیت Private Space در اندروید ۱۵
انتخاب روش قفل Private Space در اندروید ۱۵
تکمیل راه‌اندازی Private Space در اندروید ۱۵
بخش Private Space در قمت اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۵
حذف Private Space در اندروید ۱۵

بعداز راه‌اندازی Private Space وارد منوی کشویی اپلیکیشن‌ها شوید و به پایین صفحه اسکرول کنید تا به برنامه‌های آن فضا درانتها برسید، روی آیکون قفل بزنید و بعداز بازکردن قفل، فهرست اپلیکیشن‌های Private Space نمایش داده می‌شوند.

امکان مخفی‌کردن Private Space به‌طور کامل نیز وجود دارد که درصورت فعال‌کردن آن فقط ازطریق جست‌وجوی Private Space درمنوی اپلیکیشن‌ها می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. برای حذف فضای شخصی نیز می‌توانید در بخش تنظیمات گزینه‌ی آن را پیدا کنید.

تنظیمات بلوتوث

تنظیمات سریع بلوتوث نیز تغییر دیگری در اندروید ۱۵ به‌حساب می‌آید و حالا مانند دکمه‌ی اینترنت، با کلیک روی آن صفحه‌ی شناوری باز می‌شود که می‌توان از همان‌جا دستگاه‌های متصل را مشاهده کرد یا تغییرشان داد یا به‌کلی بلوتوث را خاموش کرد.

محیط تنظیمات بلوتوث در اندروید ۱۵

درتنظیمات سریع بلوتوث اکنون گزینه‌ی جدیدی مشاهده می‌شود که امکان روشن‌شدن خودکار بلوتوث در روز بعد را فراهم می‌کند.

مدیریت فضای ذخیره‌سازی

در تنظیمات وارد بخش Storage که می‌شویم اولین تفاوت نسخه بتای ۲ اندروید ۱۵ با بتای یک در عملکرد گزینه Free up space است که حالا درست کار می‌کند و مشکل آن رفع شده است. دیگر تفاوت را می‌توان در دسته‌بندی‌های فایل‌های موجود روی فضای ذخیره‌سازی مشاهده کرد. برای مثال، بخش Documents & other اکنون به‌صورت دو دسته مجزا نمایش داده می‌شوند.

محیط مدیریت فضای ذخیره‌سازی در تنظیمات اندروید ۱۵

دیگر تغییر در بخش Storage مربوط‌به جداکردن کامل دسته‌بندی‌ System و تقسیم آن به دو دسته‌بندی Android Version و فایل‌های موقت سیستمی می‌شود.

ویبره تطبیقی

در بخش تنظیمات Sound & Vibration قسمت Vibration & haptics و سپس Adaptive Vibration دیگر تغییرات را پیدا می‌کنید. ویژگی ویبره تطبیقی حالا رابط کاربری مجزا با پیش‌نمایشی از عملکرد این ویژگی دارد.

بخش Vibration & haptics در تنظیمات اندروید ۱۵
بخش Adaptive Vibration در اندروید ۱۵
قابلیت Adaptive Vibration در اندروید ۱۵

با قابلیت ویبره تطبیقی ازطریق تشخیص موقعیت گوشی، شدت ویبره وقتی دستگاه روی میز یا روی مبل قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند تا علاوه‌بر جلب توجه کاربر، حالت آزاردهنده‌ای نداشته باشد.

در بتای اول وقتی گوشی بدون‌حرکت با نمایشگر به‌سمت بالا قرار داشت، ویبره تطبیقی شدت ویبره را کاهش می‌داد؛ اما در بتای دوم میکروفون و سایر حسگرهای گوشی برای تشخیص موقعیت دستگاه به‌کار گرفته می‌شوند تا ویبره براساس اطلاعات دقیق‌تری تغییر کند.

حریم شخصی در Screen Record

کاربر درزمان ضبط ویدئو از صفحه‌نمایش در اندروید ۱۵ می‌تواند مشخص کند که از تمام صفحه‌نمایش ویدئو ضبط شود یا ضبط ویدئو صرفاً به اپلیکیشن منتخب محدود شود. بدین‌ترتیب، با زدن روی گزینه Screen Record از پنل Quick Settings پنجره‌ای باز می‌شود که از منوی آبشاری آن می‌توانید بین A single app یا Entire Screen یک‌مورد را انتخاب کنید.

حریم شخصی در Screen Record در اندروید ۱۵
انتخاب برنامه در Screen Record در اندروید ۱۵

با انتخاب A single app و زدن روی دکمه Start recording می‌توانید از بین برنامه‌های باز، اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید یا برنامه مد نظر را اجرا کنید. این ویژگی باعث می‌شود که دیگر درحین ضبط صفحه‌نمایش نگران نمایش اعلان‌های مزاحم سایر برنامه‌ها نباشیم. چنین ویژگی درحال‌حاضر در گوشی پیکسل ارائه می‌شود و حالا با اندروید ۱۵ قرار است در سایر گوشی‌ها دردسترس قرار بگیرد.

ویژگی‌ مشابهی برای زمان انتقال تصویر گوشی به تلویزیون و سایر دستگاه‌ها نیز وجود دارد و با فعال‌کردن آن، از نمایش اعلان‌ها حین استفاده از قابلیت Mirror Cast جلوگیری می‌شود.

امنیت بیشتر با Mobile Network Security

بخش امنیت شبکه موبایل باعث می‌شود تماس‌ها و پیام‌ها و داده‌های کاربر دربرابر شبکه‌های ناامن منقضی یا بدون رمزنگاری حفاظت شود. این قابلیت می‌تواند درصورت اتصال به شبکه موبایل بدون رمزنگاری یا شبکه‌ای که اقدام به ثبت IMEI و IMSI دستگاه یا سیم‌کارت به‌منظور ردیابی می‌کند، اعلانی به کاربر نمایش دهد.

قابلیت Mobile Network Security در اندروید ۱۵
گزینه های قابلیت Mobile Network Security در اندروید ۱۵

گزینه دیگر Mobile Network Security با نام Encryption، ایمنی بیشتری فراهم می‌کند؛ اما ممکن است اتصال به شبکه‌ را در برخی مکان‌ها محدود کند. البته، تماس ضروری با شماره‌های خاص مثل پلیس همیشه برقرار می‌شوند تا مشکلی ایجاد نشود.

دسترسی به تنظیمات Mobile Network Security در تنظیمات گوشی قسمت More security & privacy میسّر می‌شود. البته، همه دستگاه‌ها از این قابلیت پشتیبانی نخواهند کرد و تولیدکنندگان می‌توانند تصمیم بگیرند که سخت‌افزار گوشی با این ویژگی سازگار باشد یا خیر؛ بنابراین ممکن است این ویژگی به پارت‌نامبر دستگاه بستگی داشته باشد.

قابلیت اسکن برنامه‌های مخرب در اندروید ۱۵
معرفی قابلیت اسکن برنامه‌های مخرب در اندروید ۱۵

در بخش More security & privacy همچنین، قابلیت Scanning for deceptive apps وجود دارد. با فعال‌کردن این ویژگی عملکرد برنامه‌ها برای یافتن تلاش‌های مربوط‌به فیشینگ تحت‌ نظر قرار می‌گیرند و درصورت فعالیت مضّر برخی اطلاعات برنامه برای Google Play Protect ارسال می‌شود تا درصورت تأیید، به سایر کاربران اطلاع‌رسانی شود.

سایر ویژگی‌های بتای دوم اندروید ۱۵ را می‌توان بهبودها و تغییرات جزئی دانست که شامل مواردی مثل روان‌ترشدن انیمیشن هنگام ورود به حالت تصویردرتصویر می‌شود. همچنین، اندروید ۱۵ نصب برنامه‌های متناسب‌با SDK ورژن ۲۳ به‌پایین را مسدود می‌کند.

ویژگی‌های اندروید ۱۵ در نسخه پیش‌نمایش

اولین نسخه از اندروید ۱۵ در سال گذشته منتشر شد و در آن شاهد قابلیت‌هایی مثل Notification Cooldown بودیم که در زمان دریافت نوتیفیکیشن‌های پیاپی، صدای اعلان را به مرور کم می‌کند. علاوه‌براین، می‌توان ویبره‌ی کیبورد را فارغ از نوع کیبورد نصب‌شده در گوشی غیرفعال کرد؛ حتی اگر اپلیکیشن کیبورد از غیرفعال‌سازی پشتیبانی نکند.

اسکرین‌شات از قابلیت Notification Cooldown در تنظیمات اندروید ۱۵ نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از قابلیت Notification Cooldown در تنظیمات اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از منوی تنظیمات ویبره و هپتیک در اندروید ۱۵

قابلیت‌های کنترل ویبره و بازخورد هپتیک به کیبورد خلاصه نشده است و هنگام تنظیم سطح روشنایی نمایشگر و گوشی با ویبره همراه می‌شود.

توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۵ به‌‌لطف API جدید گوگل به‌ نام Android Dynamic Performance Framework، دسترسی بهتری به سخت‌افزار دارند و می‌توانند مستقیماً روی عملکرد آن نظارت کنند.

توسعه‌دهندگان به‌لطف اندروید ۱۵ دسترسی بهتری به سخت‌افزار گوشی خواهند داشت

قابلیت یاد‌شده می‌تواند در اجرای بهینه‌تر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و بهبود مصرف باتری کمک بسیار زیادی کند. برای مثال، اگر در اندروید ۱۴ برای اجرای بازی یا اپلیکیشن خاصی تمام هسته‌های گرافیکی درگیر شوند، در اندروید ۱۵ همان برنامه می‌تواند صرفاً با درگیر‌شدن یک هسته‌ی گرافیکی اجرا شود.

توسعه‌دهنده به‌لطف API جدید در اندروید ۱۵، می‌تواند مشخص کند نرم‌افزاری که توسعه داده است، چگونه و چقدر به سخت‌افزار دسترسی داشته باشد. این قابلیت پیشرفت چشمگیری در عملکرد گوشی‌ها و اجرای روان‌تر و باکیفیت‌تر اپلیکیشن‌ها را نوید می‌دهد.

افزایش سطح دسترسی به سخت‌افزار به CPU محدود نیست و توسعه‌دهندگان می‌توانند مستقیماً روی دوربین نیز کنترل داشته باشند تا بهترین خروجی ممکن را ارائه دهند. بدین‌ترتیب، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین در اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام افت نخواهد کرد.

گوگل نرم‌افزاری به‌ نام Health Data توسعه داده است که تمام اطلاعات سلامتی کاربر را در فضایی امن ذخیره می‌کند تا سایر اپلیکیشن‌های سلامت‌محور به آن دسترسی داشته باشند.

گوشی‌ خود را برعکس روی سطحی صاف بگذارید تا Do Not Disturb فوراً فعال شود

ویژگی جدیدی به‌ نام Flip To Shh به کاربر امکان می‌دهد تا Do Not Disturb را خیلی سریع فعال کند. برای فعال‌سازی کافی است تا گوشی‌ خود را برعکس روی سطحی صاف بگذارید.

دورازذهن نیست که اندروید ۱۵ برای گوشی‌های تاشدنی نیز بهینه شود. بدین‌ترتیب، در گوشی‌های تاشو اپلیکیشن‌ها یا محتوای مد نظر را برای ادامه‌ی دیدنشان روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر یا برعکس می‌توان انتخاب کرد. در نسخه‌های قبلی اندروید، کاربر برای انجام این کار مجبور بود رمز وارد کند.

همچنین قابلیت جدیدی تحت عنوان Battery Diagnostics در تنظیمات اضافه شده است که با انجام تعدادی آزمایش روی باتری وضعیت سلامت باتری را به کاربر اطلاع می‌دهد.

اسکرین‌شات از منوی باتری در اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از منوی باتری در اندروید ۱۵ اسکرول شده به پایین
اسکرین‌شات از صفحه‌ی Battery Diagnostics در اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها

درنهایت می‌توان به جابه‌جایی تعدادی از گزینه‌ها در بخش تنظیمات اندروید ۱۵ اشاره داشت. برای مثال، منو Navigation Mode علاوه‌بر قسمت System، حالا در قسمت Display نیز نمایش داده می‌شود.

اسکرین‌شات از بخش تنظیمات نمایشگر و قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵

سیستم‌عامل اندروید همین‌حالا هم وضعیت مطلوبی دارد و بر‌اساس جدیدترین آمار، بیش‌ از ۷۰ درصد بازار جهانی موبایل را در‌اختیار گرفته است. با‌وجود‌این، نباید فراموش کنیم که در بازارهای مهم چین و آمریکا، گوشی آیفون حرف اول را می‌زند.

کاربران آیفون همیشه سازگاری مثال‌زدنی نرم‌افزار و سخت‌افزار را به رخ طرفداران اندروید کشیده‌اند و آن را مزیتی بزرگ دانسته‌اند. امسال اندروید ۱۵ با کاهش شکاف بین نرم‌افزار و سخت‌افزار، افزایش بهینگی سیستم و دریافت قابلیت‌های جدید قصد دارد به مردم دلیل بیشتری برای خرید گوشی های اندرویدی بدهد.

آیا روزی می‌رسد که در نظرسنجی‌های نسل زد، گوشی‌های اندرویدی محبوبیت بیشتری از آیفون پیدا کنند؟ فقط گذشت زمان جواب این سؤال را مشخص می‌کند؛ اما حقیقتی برایمان قطعی است: اگر اپل با iOS 18 تغییرات چشمگیر به‌همراه نیاورد، بازی را به اندروید ۱۵ می‌بازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات