نگاهی به تمام قابلیت‌ها و تغییرات نسخه پیش‌نمایش اندروید ۱۵ [تماشا کنید]

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
مطالعه 8 دقیقه
لوگو اندروید ۱۵ گوگل / Android 15 روی نمایشگر پیکسل ۸ پسر جوان شاد
گوگل با اندروید ۱۵ می‌خواهد کامل‌ترین سیستم‌عامل موبایلی را در تاریخ گوشی‌های هوشمند ارائه دهد.
تبلیغات

اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۵ برای گوشی‌ گوگل از سری پیکسل ۶ به‌بعد منتشر شده است و انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی آن برای گوشی‌های اندرویدی مختلف از‌جمله مدل‌های مختلف گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی در‌دسترس قرار بگیرد. نسخه‌ی پیش‌نمایش برای توسعه‌دهندگان است و برای استفاده‌ی کاربران عادی پیشنهاد نمی‌شود.

گوگل چندین سال است که نام اندروید را به‌جای حرف با عدد مشخص می‌کند؛ اما هنوز در مکاتبات داخلی شرکت از حروف و اسامی انگلیسی برای نام‌گذاری اندروید استفاده می‌شود. نام اندروید ۱۵ با حرف V مشخص شده است که ابتدای نام Vanilla Ice Cream (بستنی وانیلی) است.

تماشا در یوتیوب

گوشی پیکسل ۸ را فروشگاه نیک دی‌جی برای نصب پیش‌نمایش اندروید ۱۵ در اختیار زومیت قرار داد.

گوگل قصد دارد اندروید ۱۵ را پس از دو نسخه‌ی Developer و چهار نسخه‌ی بتا، به‌صورت عمومی منتشر کند. اولین نسخه‌ی Developer هم‌اکنون در‌دسترس است و دومین نسخه در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فرودرین ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.

نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی اندروید برای کاربران عادی پیشنهاد نمی‌شود

چهار نسخه‌ی بتای اندروید ۱۵ به‌ترتیب در ماه‌های آوریل (فروردین و اردیبهشت)، می (اردیبهشت و خرداد)، ژوئن (خرداد و تیر) و جولای (تیر و مرداد) منتشر خواهند شد. عمده‌ی تغییرات ظاهری و قابلیت‌های جدید در این چهار آپدیت به اندروید ۱۵ اضافه می‌شوند.

اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۵ که هم‌اکنون در‌دسترس است، تفاوت ظاهری با اندروید ۱۴ ندارد و بیشتر روی عملکرد و بهینه‌سازی‌های زیرساختی متمرکز است. هرچند ایستر اگ اندروید تغییر کرده و لوگو اندروید شبیه به حرف V شده است.

ویژگی‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم نهایی نیستند و به نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده مربوطند؛ گوگل به‌مرور زمان در به‌روزرسانی‌های بعدی، قابلیت‌های بیشتری به اندروید ۱۵ اضافه خواهد کرد.

ویژگی‌های جدید اندروید ۱۵ را می‌توان به سه ‌دسته تقسیم‌بندی کرد: عملکرد و دسترسی سخت‌افزار و امنیت و حریم خصوصی.

اسکرین‌شات از ورژن و اطلاعات اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از لوگو و ایستر اگ اندروید ۱۵

در سال‌های اخیر، سازندگان گوشی‌های هوشمند تمرکز ویژه‌ای روی سخت‌افزار و عملکرد محصولاتشان کرده‌اند؛ اما سطح دسترسی توسعه‌دهندگان به این سخت‌افزارهای قدرتمند، موضوعی است که شرکت‌ها توجه زیادی به آن نکرده‌اند. بدین ترتیب سیستم‌عامل بدون دخالت توسعه‌دهنده تصمیم می‌گیرد که چه میزان از منابع به اپلیکیشن اختصاص دهد.

توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن‌ها در اندروید ۱۵ به‌‌لطف API جدید گوگل به‌ نام Android Dynamic Performance Framework، دسترسی بهتری به سخت‌افزار دارند و می‌توانند مستقیماً روی عملکرد آن نظارت کنند.

توسعه‌دهندگان به‌لطف اندروید ۱۵ دسترسی بهتری به سخت‌افزار گوشی خواهند داشت

قابلیت یاد‌شده می‌تواند در اجرای بهینه‌تر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و بهبود مصرف باتری کمک بسیار زیادی کند. برای مثال، اگر در اندروید ۱۴ برای اجرای بازی یا اپلیکیشن خاصی تمام هسته‌های گرافیکی درگیر شوند، در اندروید ۱۵ همان برنامه می‌تواند صرفاً با درگیر‌شدن یک هسته‌ی گرافیکی اجرا شود.

توسعه‌دهنده به‌لطف API جدید در اندروید ۱۵، می‌تواند مشخص کند نرم‌افزاری که توسعه داده است، چگونه و چقدر به سخت‌افزار دسترسی داشته باشد. این قابلیت پیشرفت چشمگیری در عملکرد گوشی‌ها و اجرای روان‌تر و باکیفیت‌تر اپلیکیشن‌ها را نوید می‌دهد.

افزایش سطح دسترسی به سخت‌افزار به CPU محدود نیست و توسعه‌دهندگان می‌توانند مستقیماً روی دوربین نیز کنترل داشته باشند تا بهترین خروجی ممکن را ارائه دهند. بدین‌ترتیب، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین در اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام افت نخواهد کرد.

منوی اسکرین رکورد در تنظیمات اندروید ۱۵
منوی اسکرین رکورد در تنظیمات اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها

قابلیت دیگر اندروید ۱۵ به بخش حریم خصوصی و امنیت مربوط می‌شود. هنگام اسکرین رکورد می‌توان انتخاب کرد که تنها یک اپلیکیشن خاص رکورد شود و بدین‌ترتیب، دیگر با نوتیفیکیشن‌های مزاحم هنگام اسکرین رکورد مواجه نخواهید بود.

گوگل نرم‌افزاری به‌ نام Health Data توسعه داده است که تمام اطلاعات سلامتی کاربر را در فضایی امن ذخیره می‌کند تا سایر اپلیکیشن‌های سلامت‌محور به آن دسترسی داشته باشند.

اسکرین‌شات از قابلیت Notification Cooldown در تنظیمات اندروید ۱۵ نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از قابلیت Notification Cooldown در تنظیمات اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از منوی تنظیمات ویبره و هپتیک در اندروید ۱۵

هنگامی‌که نوتیفیکیشن‌های پیاپی دریافت می‌کنید، قابلیت Notification Cooldown صدای دریافت اعلان را به مرور کم می‌کند. همچنین، می‌توان ویبره‌ی کیبورد را فارغ از نوع کیبورد استفاده‌شده در گوشی غیرفعال کرد؛ حتی اگر اپلیکیشن کیبورد از غیرفعال‌سازی پشتیبانی نکند.

Notification Cooldown یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های اندروید ۱۵ است

قابلیت‌های کنترل ویبره و بازخورد هپتیک به کیبورد خلاصه نشده است و هنگام تنظیم سطح روشنایی نمایشگر و گوشی با ویبره همراه می‌شود.

بخش تنظیمات سریع بلوتوث در اندروید ۱۵ تغییر کرده است و مانند دکمه‌ی اینترنت با کلیک روی آن صفحه‌ی شناوری باز می‌شود که می‌توان از همان‌جا دستگاه‌های متصل را مشاهده کرد یا تغییرشان داد یا به‌کلی بلوتوث را خاموش کرد.

اسکرین‌شات از تنظیمات بلوتوث در اندروید ۱۵ و نمایش منوی شناور
اسکرین‌شات از قابلیت Flip to Shh در تنظیمات اندروید ۱۵

ویژگی جدیدی به‌ نام Flip To Shh به کاربر امکان می‌دهد تا Do Not Disturb را خیلی سریع فعال کند. برای فعال‌سازی کافی است تا گوشی‌ خود را به‌صورت برعکس روی سطحی صاف بگذارید.

اندروید ۱۵ برای گوشی‌های تاشدنی نیز بهینه شده است. اپلیکیشن‌ها یا محتوای مدنظر را برای ادامه‌ی دیدنشان روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر یا برعکس می‌توان انتخاب کرد. در نسخه‌های قبلی اندروید، کاربر برای انجام این کار مجبور بود رمز وارد کند.

اسکرین‌شات از منوی باتری در اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از منوی باتری در اندروید ۱۵ اسکرول شده به پایین
اسکرین‌شات از صفحه‌ی Battery Diagnostics در اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از صفحه‌ی Battery Diagnostics در اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از صفحه‌ی Battery Diagnostics در اندروید ۱۵ و نمایش پیغام سلامت باتری
اسکرین‌شات از صفحه‌ی Battery Diagnostics در اندروید ۱۵ و نمایش پیغام سلامت باتری

قابلیت Battery Diagnostics با انجام تعدادی آزمایش روی باتری وضعیت سلامت باتری را به کاربر اطلاع می‌دهد. همچنین، تعدادی از گزینه‌ها در بخش تنظیمات اندروید ۱۵ جابه‌جا شده‌اند. برای مثال، منو Navigation Mode علاوه‌بر قسمت System در قسمت Display نمایش داده می‌شود.

اسکرین‌شات از بخش تنظیمات نمایشگر و قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵
اسکرین‌شات از قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵ و نمایش گزینه‌ها
اسکرین‌شات از قابلیت Navigation Mode در اندروید ۱۵

سیستم‌عامل اندروید همین‌حالا هم وضعیت مطلوبی دارد و بر‌اساس جدیدترین آمار، بیش‌ از ۷۰ درصد بازار جهانی موبایل را در‌اختیار گرفته است. با‌وجود‌این، نباید فراموش کنیم که در بازارهای مهم چین و آمریکا، گوشی آیفون حرف اول را می‌زند.

کاربران آیفون همیشه سازگاری مثال‌زدنی نرم‌افزار و سخت‌افزار را به رخ طرفداران اندروید کشیده‌اند و آن را مزیتی بزرگ دانسته‌اند. امسال اندروید ۱۵ با کاهش شکاف بین نرم‌افزار و سخت‌افزار، افزایش بهینگی سیستم و دریافت قابلیت‌های جدید قصد دارد به مردم دلیل بیشتری برای خرید گوشی های اندرویدی بدهد.

آیا روزی می‌رسد که در نظرسنجی‌های نسل زد، گوشی‌های اندرویدی محبوبیت بیشتری از آیفون پیدا کنند؟ فقط گذشت زمان جواب این سؤال را مشخص می‌کند؛ اما حقیقتی برایمان قطعی است: اگر اپل با iOS 18 تغییرات چشمگیر به‌همراه نیاورد، بازی را به اندروید ۱۵ می‌بازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات