دلیل شکست ویندوز فون فاش شد

دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویندوزفون
یکی از توسعه‌دهندگان سابق ویندوزفون، سقوط این سیستم‌عامل موبایلی را به عواملی مثل بی‌علاقگی اپراتورها نسبت داد.
تبلیغات

اعلام شکست ویندوزفون احتمالاً یکی از سخت‌ترین و بدترین تصمیمات مایکروسافت تا امروز محسوب می‌شود. مدیرعامل این شرکت، ساتیا نادلا، اخیراً در مصاحبه‌ای به همین موضوع اشاره کرد و توقف کار روی ویندوزفون را اشتباه استراتژیک دانست.

براندون واتسون، از توسعه‌دهندگان ارشد ویندوزفون در مایکروسافت، توضیحات بیشتری درباره‌ی افول این سیستم‌عامل موبایلی مطرح کرده است. این توسعه‌دهنده در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، استدلال‌های دقیق پشت‌پرده‌ی شکست ویندوزفون را اعلام کرد. درادامه بخشی از صحبت‌های واتسون را مرور می‌کنیم:

ما در حال نبردی سخت بودیم و می‌خواستیم اپراتورها گوشی‌های ما را به‌نمایش بگذارند. اگر از گوشی‌‌های سامسونگ، ال‌جی و... یک یا چند نسل عقب باشید، برنده نخواهید شد و همین موضوع دلیل اصلی خرید نوکیا بود.
- براندون واتسون

مایکروسافت تلاش کرد نظر چند اپراتور را برای ارائه‌ی گوشی‌های ویندوزفونی جلب کند و همین اقدام شرکت را به خرید نوکیا وادار کرد. به‌هرحال پس‌ از نبردی سخت، توجه اکثر اپراتورها روی تبلیغات iOS متمرکز بود و درنتیجه، حتی خرید نوکیا کمکی به افزایش فروش گوشی‌های ویندوزفونی نکرد.

واتسون می‌گوید:

اپراتورها پس‌ از راه‌اندازی محصولات جدید، فقط حدود یک یا دو هفته روی این دستگاه‌ها تمرکز می‌کردند و سپس اهمیتی به ما نمی‌دادند.
- واتسون

واتسون می‌گوید مایکروسافت بسیاری از برنامه‌های پرطرفدار را در فروشگاه ویندوزفون منتشر کرد؛ اما درصورتی‌که حتی یک اپلیکیشن در فهرست ۵۰ برنامه‌ی برتر در پلتفرم برنامه وجود نداشته باشد، همان برنامه به‌شدت روی فعالیت فروشگاه تأثیر منفی می‌گذارد. براساس اعلام واتسون، اوضاع زمانی از کنترل خارج می‌شود که یکی از ۵۰ برنامه‌ی برتری که کاربران از آن زیاد استفاده می‌کنند، در فروشگاه ویندوزفون موجود نباشد.

دلیل شکست ویندوزفون

مایکروسافت لومیا 950 XL

واتسون می‌گوید که هیچ پاسخ دقیقی برای دلیل شکست ویندوزفون وجود ندارد. ازنظر این توسعه‌دهنده، ویندوزفون سال‌ها از زمان خود جلوتر بود و درمقایسه‌با اکثر گوشی‌های اندروید هم‌دوره‌اش، به‌صورت روان روی سخت‌افزارهای بسیار ضعیف نیز کار می‌کند. او می‌گوید که ویندوزفون بسیار منحصربه‌فرد بود و اگر مایکروسافت توسعه‌ی این پلتفرم را برای مدتی طولانی‌تر ادامه می‌داد، قطعاً می‌توانست دوقطبی اپل و گوگل را در صحنه‌ی سیستم‌عامل‌های موبایلی از بین ببرد.

گوگل و اپل درمقایسه‌با مایکروسافت سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه‌ی موبایل انجام دادند و همین موضوع کار را برای غول فناوری ردموندی سخت‌تر کرد. به‌همین‌دلیل، کاربران بیشتر به دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید و iOS تمایل داشتند.

پشتیبانی‌نکردن توسعه‌دهندگان از ویندوزفون نیز فشار مهم دیگری بر مایکروسافت بود. گوشی‌ مجهز به این سیستم‌عامل به‌اندازه‌ی گوشی آیفون یا اندروید محبوبیت نداشت و همین دلیل باعث شد توسعه‌دهندگان به‌دلیل پایگاه عظیم کاربران گوگل و اپل، بیشتر تمرکزشان را روی پلتفرم این شرکت‌ها معطوف کنند و نه ویندوزفون.

آیا ویندوزفون باز می‌گردد؟

بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که ویندوزفون باردیگر به بازار سیستم‌عامل‌های موبایلی بازگردد. مایکروسافت ماه سپتامبر اعلام کرد که پشتیبانی رسمی از نسل اول سرفیس Duo را پایان خواهد داد؛ درحالی‌که فقط دو آپدیت نرم‌افزاری برای این محصول منتشر کرده است.

بدین‌ترتیب، اگر همچنان از طرفداران ویندوزفون هستید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که مایکروسافت باردیگر به توسعه‌ی این سیستم‌عامل ادامه دهد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات