گوگل باید در سال ۲۰۲۳ برای پیشی‌گرفتن از رقبا، بار دیگر به‌روزرسانی‌های اندروید را افزایش دهد

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
طراحی جلویی گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل
گوگل بااینکه رهبر دنیای اندروید شناخته می‌‌شد و با وعده‌ به‌روزرسانی سه‌ساله‌ پیشتازی می‌‌کرد؛ اما در رقابت به‌روزرسانی حتی‌از وان‌پلاس عقب مانده است.
تبلیغات

گوگل مدت‌هاست برای شهرت خود به‌عنوان شرکتی که به محیط زیست اهمیت می‌دهد، تلاش زیادی برای پایداری کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که بیشتر از آلومینیوم بازیافتی برای گوشی‌هایش استفاده می‌کند که این نشان‌دهنده‌ی پیشرفت اوست.

در سال ۲۰۲۱، گوگل بالاخره وعده داد که پنج‌سال وصله‌ی امنیتی برای گوشی‌های پیکسل خود از جمله پیکسل ۷ پرو ارائه می‌دهد؛ اما بنابه‌دلایلی، این شرکت هنوز هم به‌طور‌کامل از ارائه‌ی بیش از سه به‌روزرسانی اندروید سر باز می‌زند و این موضوع با گذشت‌ سال‌ها هنوز معضلی مهم بوده است.

بااینکه اکنون در جایگاه بهتری نسبت به سال ۲۰۲۰ قرار داریم، گوگل اگر می‌خواهد تعهد خود را نسبت به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، پایدار نشان دهد، هنوز کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارد.

پیشی‌گرفتن از رقبا

گوگل مدت‌ها بود که با وعده‌ی به‌روزرسانی سه‌ساله‌اش پیشتازی می‌‌کرد؛ اما شرکت مذکور از این رقابت عقب مانده است. آن‌طور‌که سلی جئونگ، معاون تحقیق‌و‌توسعه‌ی اندروید فریم‌ورک سامسونگ گفته است، این شرکت با معرفی One UI رویکردش را در زمینه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار تغییر داد تا سیستمی با قابلیت به‌روزرسانی آسان‌تر ارائه دهد. بااینکه مدت زمان زیادی طول کشید تا سامسونگ به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد برسد، اگر به به‌روزرسانی‌های سریع و بلندمدت اهمیت می‌دهید، اکنون یکی از بهترین انتخاب‌های شما است.

نمای پشتی پیکسل ۷ گوگل و گلکسی اس ۲۲ سامسونگ

پرچم‌داران سامسونگ معمولاً وصله‌های امنیتی را زودتر از گوشی‌های گوگل دریافت می‌کنند. غول فناوری کره‌ای موفق شد تا پیش از سال ۲۰۲۲، بخش بزرگی از به‌روزرسانی‌های اندروید ۱۳ خود را به پایان برساند که باتوجه به تعداد گوشی‌‌های اندرویدی مختلف موجود در سبد محصولاتش ، چشمگیر است. این اقدام سامسونگ باعث شد که گوگل در مقام مقایسه با تعداد گوشی‌های کمی که دارد، بسیار بدتر به‌نظر برسد.

حتی وان‌پلاس، شرکتی که روزهای بهتری را در زمینه‌ی نرم‌‌افزار شاهد بود، از گوگل پیشی گرفته است. این شرکت اکنون وعده‌ی چهار به‌روزرسانی نسخه‌ی اندروید و پنج‌سال وصله‌ی امنیتی برای گوشی‌های پرچم‌دارش را می‌دهد. بااینکه سیاست وضع‌شده، گوشی‌های اقتصادی مختلف Nord که شرکت اکنون تولید می‌کند را شامل نمی‌شود؛ اما هنوز هم پیشرفت بزرگی در مقایسه با رویکرد مبهم وان‌پلاس و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر در گذشته به حساب می‌آید.

اپل از همان ابتدا در موقعیت بسیار بهتری قرار داشته است. این شرکت حدود ۶ تا ۸ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای تمام گوشی‌هایش ارائه می‌دهد.

آیفون ۱۴ پرو زیر نور آفتاب

اپل این مزیت بزرگ را دارد که هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار را برای محصولاتش فراهم می‌کند، درحالی‌که اکثر تولیدکنندگان اندرویدی به تراشه‌ها‌ی دیگر شرکت‌‌ها مانند Snadragon 8 Gen 2 کوالکام متکی هستند.

این به خودی‌خود رویکرد بدی نیست؛ اما به این معنی است که اکثر تولیدکنندگان نسبت به اپل کنترل کمتری بر مدت زمان ارائه‌ی به‌روزرسانی برای دستگاه‌های خود دارند.

گوگل در موقعیت خوبی برای پیشتازی دنیای اندروید قرار دارد

برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان دیگر اندروید، گوگل اکنون در موقعیت مشابهی با اپل قرار دارد. این شرکت با معرفی سری پیکسل ۶، تراشه‌ی اختصاصی‌اش را با نام Google Tensor معرفی کرد. از آن‌زمان به بعد، اولین تلاش خود را برای تراشه‌اش با Google Tensor G2 ادامه داد که بسیاری از مشکلات نسل اول را حل کرد.

درحال‌حاضر، تراشه‌ی تنسور گوگل به اندازه تراشه‌ی اپل سفارشی نیست؛ چراکه شامل مودم اختصاصی Exynos سامسونگ است که نقش زیادی در اتصال ضعیف پیکسل ۶ داشت. این موضوع و برخی مشکلات حرارتی در سری پیکسل ۷ گوگل برطرف شد و کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد که اولین تلاش شرکت برای ساخت تراشه با چالش‌هایی مواجه شود و همه‌چیز عالی نباشد.

تراشه تنسور نسل دوم گوگل Google Tensor G2

بااین‌حال، گوگل باید فراتر از افزودن تراشه اختصاصی‌اش به گوشی‌ها و تبلت‌های آینده خود باشد. تراشه‌های تنسور می‌توانند این امکان را برای گوگل فراهم کنند که گوشی‌های پیکسل را با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بسیار طولانی‌تری عرضه کند و حتی از سامسونگ با چهار سال سابقه پیشی بگیرد. گوگل می‌تواند مستقیما با اپل رقابت کند و وعده‌ی پشتیبانی از گوشی‌های پیکسل خود تا هفت‌سال را بدهد. این‌کار به تولیدکنندگان دیگر فشار بیشتری برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتر می‌آورد و در نهایت، همه از دستگاه‌های بادوام‌تر و پایدارتر بهره‌مند خواهند شد.

بی‌شک ارائه‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری برای سخت‌افزار بسیار پیچیده‌تر از ساختن یک تراشه‌ی شخصی است و ازسوی‌دیگر احتمالاً وابستگی‌های بیشتری در بخش‌های مختلف وجود دارد که پشتیبانی طولانی‌مدت را پیچیده‌تر می‌کند.

اما وقتی فیرفون (Fairphone)، یک شرکت کوچک هلندی با منابع محدود، موفق می‌شود یک گوشی اندرویدی را به مدت هفت‌سال به‌روزرسانی کند، مطمئناً یک کسب وکار چند میلیارد دلاری نیز می‌تواند از پس آن برآید.

نهادهای تنظیم مقررات در حال آماده‌شدن برای پیاده‌سازی پشتیبانی طولانی‌تر هستند

یکی دیگر از دلایل گوگل برای رو‌ی‌آوردن به چرخه‌ی به‌روزرسانی طولانی‌تر، تطابق با قوانین و آیین‌نامه‌ها است. به‌دنبال اجباری‌شدن USB-C در بیشتر گوشی‌ها از جمله آیفون‌ها، اروپا درحال آماده‌شدن برای اعمال سیاست به‌روزرسانی ۵+۳ ساله در تولیدکنندگان گوشی است. این اقدام یعنی اینکه شرکت‌ها باید پس از عرضه، سه‌سال به‌روزرسانی نرم‌‌افزاری و پنج‌سال به‌روزرسانی امنیتی برای گوشی‌های خود ارائه دهند که به‌نظر می‌رسد این موضوع به نفع گوگل خواهد بود.

زومیت روی گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل

ازسوی‌دیگر، تناسب گوگل با این مقررات به این معنی است که نمی‌تواند از سیاست به‌روزرسانی نرم‌افزاری‌ خود برای متمایز‌کردن خود از سایر برندها استفاده کند. حتی درحال‌حاضر، برترین تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی یعنی سامسونگ، سیاست به‌روزرسانی بهتری را ارائه می‌دهد.

وقتی گوگل تنها حداقل کارهای لازم را انجام می‌دهد، حتی نمی‌تواند خود را از شیائومی، اوپو، آنر و ریلمی که باوجود سخت‌افزار عالی‌شان، در پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت چندان عالی نبوده‌اند، متمایز کند.

اگر این مقررات اتحادیه اروپا عملی شود، تنها راهی که گوگل می‌تواند با آن خود را در بخش ارتقا متمایز کند، این است که گوشی‌هایش همیشه اولین گوشی‌هایی باشند که به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند.

پیکسل ۸ گوگل باید بیش از پنج‌سال پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه دهد

مقررات اتحادیه اروپا نیز باهدف ایجاد بازار گوشی پایدارتر وضع شده است و این موضوع به تلاش‌های پایدار گوگل منجر خواهد شد.

ناگفته نماند که گوگل در موقعیت خوبی قرار دارد تا بیش از پنج‌سال پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولات موبایل خود را ارائه دهد؛ چراکه این شرکت بالاخره شروع به در اختیار‌گرفتن تعداد بیشتری از سخت‌افزارها کرده است. این شرکت با پیکسل ۸ خود می‌تواند ثابت کند که رهبر دنیای اندروید است. در واقع پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت، حداقل راهکاری پایدارتر برای بازار گوشی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات