روان‌تر شدن چرخش خودکار صفحه در اندروید 12 با استفاده از دوربین سلفی

یک‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس بازخوردها از بتای سوم اندروید ۱۲، این سیستم عامل قابلیت چرخش خودکار صفحه‌نمایش را با استفاده از دوربین سلفی بهبود و تأخیر اجرای آن را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.
تبلیغات

درحالی‌که انتشار عمومی اندروید ۱۲ برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است، گوگل با انتشار سومین بتای این سیستم عامل برای توسعه‌دهندگان و کاربران بتای عمومی، مجموعه نهایی API‌-ها و قابلیت‌ها را به آزمایش گذاشته است. این نسخه بتا دید خوبی به قابلیت‌هایی همچون قابلیت چرخش خودکار صفحه‌نمایش ارائه می‌کند. «چرخش خودکار بهتر و سریع‌تر» در اندروید ۱۲ برای تحلیل درست موقعیت کاربر و تصمیم‌گیری در مورد تغییر جهت نمایشگر، از طریق دوربین سلفی عمل خواهد کرد.

در حال حاضر گوشی‌های اندرویدی از شتاب‌سنج برای تعیین جهت قرارگیری و در نتیجه تغییر به حالت نمایش عمودی (Portrait) یا افقی (Landscape) استفاده می‌کنند؛ اما این روش در برخی موارد دچار خطای زیادی می‌شود. مثلاً اگر کاربر به حالت دراز کشیده در حال کار با گوشی باشد، تشخیص شتاب‌سنج این است که گوشی در موقعیت افقی قرار گرفته است و نمایشگر را به حالت افقی درمی‌آورد؛ درحالی‌که در واقع باید در موقعیت عمودی باقی بماند.

این دقیقا همان مشکلی است که گوگل در اندروید ۱۲ در صدد حل آن برآمده است. بر اساس گفته‌های دیو برک، نایب رئیس بخش مهندسی اندروید گوگل، دوربین سلفی گوشی‌های اندرویدی موقعیت و جهت قرارگیری گوشی را تشخیص می‌دهد و بر همین اساس در مورد وضعیت نمایشگر تصمیم می‌گیرد.

تولید‌کنندگان تجهیزات اصلی همچون سامسونگ از دوربین سلفی برای تشخیص حضور کاربر جلوی نمایشگر استفاده می‌کنند و گوگل با استفاده از همین راه حل، قصد بهینه‌سازی و بهبود تجربه کاربر را در زمان اجرای قابلیت چرخش خودکار دارد.

تمام پردازش‌های لازم برای این بخش از طریق هسته محاسباتی خصوصی (Private Compute Core) اندروید ۱۲ انجام می‌شود؛ بنابراین عکس‌ها به هیچ سروری فرستاده یا روی دستگاه ذخیره نمی‌شوند. گوگل از هسته محاسباتی خصوصی برای اجرای قابلیت‌های Live Caption و Smart Reply در اندروید ۱۲ نیز استفاده می‌کند.

برای اطمینان از اینکه هیچ‌کدام از بخش‌های این پروسه باعث تأخیر در اجرای چرخش خودکار نشود، گوگل انیمیشن‌های مرتبط با چرخش خودکار را بهینه و الگوریتم تشخیص حرکت را بر مبنای یادگیری ماشین پیاده‌سازی کرده است. بر اساس ادعای این شرکت، چنین رویکردی تأخیر در عملکرد چرخش خودکار را تا ۲۵ درصد کاهش داده است. سامسونگ مشابه همین قابلیت را در سال ۲۰۱۲ و برای گلکسی اس ۳ توسعه داد که البته عملکردی منطبق با انتظارات از خود نشان نداد.

علاوه بر روش جدید در پیاده‌سازی چرخش خودکار، گوگل پشتیبانی از اسکرول کردن در اسکرین‌شات را به بتای ۳ اندروید ۱۲ اضافه کرده است. این قابلیت به کاربر امکان اسکرین‌شات گرفتن از محتوای طولانی اسکرول‌شونده می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات