FIA راهبردهای ایمنی رالی را اعلام کرد

سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی، راهبردهای ایمنی جدیدی را برای برگزاری مسابقات رالی در سطح جهانی اعلام کرد که باعث کاهش مرگ‌ومیر و جراحات تماشاگران بی‌پروا می‌شود.
تبلیغات

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) با انتشار راهبردهای ایمنی رالی، گام مهمی برای حفاظت از جان هواداران بی‌پروا برداشت. ایوس ماتون، مدیر بخش رالی FIA پس از ارائه این دستورالعمل‌ها آن را به‌عنوان کلید اصلی آینده پایدار برای این ورزش توصیف کرد. راهبردهای ایمنی رالی پس از تحقیقات و مشاوره‌های دو ساله به رهبری رئیس کل FIA و استوارت رابرتسون، مدیر ایمنی پیست و رالی این فدراسیون به مرحله ابلاغ رسید.

در این تحقیقات به‌طور مستقیم از تجارب و نظرات مایکل مونتون، نماینده ایمنی مسابقات رالی قهرمانی جهان استفاده شد. مونتون طی سال‌های اخیر در بالاترین سطح منطقه‌ای و ملی با مسائل ایمنی مسابقات رالی سروکار دارد. 

ایوس ماتون گفت:

ایمنی کلیدی برای دوام مسابقات رالی در آینده بوده و یکی از اصول اساسی در ایمنی، آموزش است. ما این مسئله را در سراسر جهان می‌بینیم و راهبردهای جدید کمک خواهد کرد که همه با کمک آموزش، بهترین رفتار و عملکرد را در مسابقات رالی به نمایش بگذارند. هدف ما رفع نگرانی به خاطر مرگ و میر و جراحات است اما ما می‌دانیم که این کار چقدر می‌تواند دشوار باشد. در این راهبردها سعی می‌شود که با کمک آموزش و دانش به مردم بفهمانیم رفتار بی‌پروای آن‌ها درکنار پیست و مسیر رالی تا چه اندازه خطرناک است. البته این‌کار زمان زیادی طول می‌کشد و همه می‌دانیم که آموزش همیشه زمان‌بر است. 
FIA rally / رالی

استوارت رابرتسون نیز در این زمینه گفت: «جایی که ما مشکلاتی با تماشاگران رالی داریم، در سطح ملی و منطقه‌ای است. ما باید مسابقات رالی قهرمانی جهان را به رویدادی تبدیل کنیم که برای تماشاگران کاملاً ایمن باشد و این کار از طریق عمل و آموزش مردم ممکن می‌شود. ما باید این پیام را به سراسر جهان برسانیم و همه از دستورالعمل‌های ارائه‌شده برای افزایش ایمنی تماشاگران رالی آگاه شوند. ما به‌دنبال افزایش هزینه‌ها نیستیم. می‌توان ابتکار بهتری به کار برد. می‌توان حدود ۳۰ دقیقه قبل از رسیدن خودروهای مسابقه‌ای به محل سوت ممتدی نواخته شود و به تماشاگران هشدار دهد که صحنه زنده از حرکت خودروها در راه است و جاده بسته شود. یا مارشال‌ها ازطریق حرکات دست و انگشتان به خودروهای ایمنی علامت دهند و حرکات سریع آن‌ها را کنترل کنند. این‌ها مواردی هستند که ارتباط واقعی با مسابقات رالی در سطح ملی دارند و هیچ‌ هزینه‌ای نیز اضافه نمی‌کنند. ما می‌خواهیم که سازمان‌های مختلف در سطح ملی این سند را برای آینده اجرایی کنند.»

سازمان‌های ملی و حکومتی دست‌اندرکار برای برگزاری مسابقات رالی باید تحت فشار قرار گیرند تا روش‌های ارائه‌شده در این راهبرد و دستورالعمل‌های ایمنی رالی را در رویدادهای آینده به کار گیرند. درحالی‌که تعداد تلفات انسانی و جراحات جدی با این روش کاهش خواهد یافت، هنوز هم نیمی از تلفات تمام مسابقات موتوراسپرت دنیا در رالی ثبت می‌شود. جالب است بدانید در مسابقات رالی، تماشاگران بیشتر از رانندگان زخمی می‌شوند و آسیب می‌بینند. 

راننده رالی

رابرتسون افزود:

«حتی در بالاترین سطح ورزشی هم ما هنوز تماشاگران را در جای اشتباه مشاهده می‌کنیم. این افراد یا اطلاعات کمی دارند، شاید اولین باری باشد که در این رویدادها حضور می‌یابند یا هم ممکن است کشاورزانی باشند که از زمین کشاورزی خود برگشته‌اند و وارد جاده می‌شوند تا ببینند چه اتفاقی در محل می‌افتد. بعضی مواقع هم آن‌ها هواداران متعصبی هستند که از راننده مورد علاقه خود حمایت می‌کنند و می‌خواهند تا حد امکان به رانندگان و خودروهایشان نزدیک شوند. یا حتی بدتر از آن، برخی قهرمانان یوتیوب نیز وجود دارند که می‌خواهند درکنار جاده دراز بکشند و فیلم‌هایی مهیج از پرواز خودروهای در حال پرش ضبط کنند. این افراد برای افزایش تعداد بازدیدهای ویدئوها در کانال خود به هر کاری دست می‌زنند که البته گاهی به قیمت جانشان تمام می‌شود. 

تعداد باورنکردنی از افراد در سراسر جهان وجود دارند که ما باید به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم و از آن‌ها بخواهیم که دستورالعمل ایمنی رالی را انجام دهند. FIA بیش از هر زمان دیگری تلاش می‌کند تا طرفداران بی‌پروا را تحت کنترل و بررسی بیشتر قرار دهد. ما پروژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که به ما کمک می‌کند تا مکان‌های حضور تماشاچی‌ها را به‌طور ناشناس ازطریق شناسایی تصویر یا با استفاده از دوربین‌های آنلاین روی خودروها و سایر ابزارهای دیگر شناسایی کنیم. ما از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کنیم تا این افراد را شناسایی کنیم. انتظار می‌رود که تیم‌ ایمنی به سرعت در محل حضور یابند و اقدام لازم را انجام دهند. ما در حال کار روی سیستمی هستیم که به کارمندان تیم ایمنی هشدار می‌دهد و آن‌ها را از حضور هواداری بی‌پروا درکنار جاده مطلع می‌کند؛ سپس تیم وارد می‌شود و اقدامات لازم انجام خواهد شد.»

FIA rally / رالی

رابرتسون همچنین افزود:

اقدام اولیه در این مواقع می‌تواند اعلام «منطقه حرکت آهسته» با علائم ارتباطی ارسال‌شده به خودروهای مسابقه‌ای باشد. این علائم به آن‌ها توصیه می‌کند که در منطقه خاصی سرعت خود را تا حد امکان کاهش دهند. پیام ساده است؛ دیگر کسی نمی‌تواند تماشاگر بی‌پروا و قانون‌گریزی باشد زیرا می‌داند هر کجا برود، ما حضور داریم و از کارش جلوگیری می‌کنیم. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات