بهترین گوشی‌های تاریخ نوکیا

بهترین گوشی‌های تاریخ نوکیا؛ از نوکیا ۶۶۰۰ تا N93

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
عمر نوکیا به سر رسیده است، اما میراث ارزشمند این شرکت با شعار به‌یادماندنی «Connecting People» در تاریخ زنده خواهد ماند.
تبلیغات

خبر کوتاه بود و غم‌انگیز؛‌ نوکیا بالأخره تمام شد. شرکت فنلاندی HDM که در سال ۲۰۱۶ حق انحصاری استفاده از برند نوکیا را به مدت ۱۰ سال از مایکروسافت موبایل خریداری کرد، قرار است به‌عنوان نامی مستقل و جدید در بازار حضور پیدا کند و بدین‌ترتیب، استفاده از برند نوکیا را برای همیشه کنار بگذارد.

برند نوکیا در پس زمینه شیشه شکسته شده

خبر مرگ دوم و نهایی نوکیا برای بسیاری از ما که خاطرات خوبی با گوشی‌های این برند فنلاندی داریم، ناراحت‌کننده بود. برندی که روزی در بازار موبایل فرمان‌روایی می‌کرد و بعدها به‌لطف میم‌های اینترنتی جان دوباره‌ای گرفت، حالا دیگر به خاطره‌ها می‌پیوندد؛ اما میراث نوکیا با شعار به‌یادماندنی «Connecting People» در تاریخ زنده خواهد ماند.

در این مقاله به مرور بهترین گوشی‌های تاریخ نوکیا می‌پردازیم تا تاثیر و اهمیت این میراث بزرگ را به تصویر بکشیم؛ از گوشی خاطره‌انگیز ۶۶۰۰ گرفته تا شاهکاری به‌نام N93.

۱. نوکیا ۱۰۱۱؛ اولین گوشی GSM که به تولید انبوه رسید

در سال ۱۹۹۲ که استفاده از موبایل رواج چندانی نداشت، گوشی نوکیا ۱۱۰۱ معرفی شد. نوکیا ۱۱۰۱ اولین گوشی جهان یا حتی اولین گوشی ساخت فنلاندی‌ها نبود، اما نوکیا آن را به تولید انبوه رساند تا دسترسی افراد بیشتری به این گوشی ممکن شود.

گوشی نوکیا 1011 با رنگ مشکی
نوکیا ۱۰۱۱

نوکیا ۱۰۱۱ کمی پیشرفته‌تر از گوشی‌های معرفی‌شده تا آن زمان بود و روی GSM، استانداردهای فناوری‌های نسل دوم شبکه تلفن، کار می‌کرد. کاربران علاوه بر برقراری تماس با این گوشی، امکان ارسال پیامک را نیز داشتند. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به قابلیت مکالمه تا ۹۰ دقیقه، وزن ۴۷۵ گرمی و امکان ذخیره‌ی ۹۹ شماره موبایل اشاره کرد؛ وزن زیاد این دستگاه به‌خاطر استفاده از باتری کادمیوم‌نیکل بود.

۲. نوکیا ۲۱۱۰؛ آهنگ معروف نوکیا برای اولین بار منتشر شد

نوکیا که علاقه‌ی خاصی به استفاده از اعداد در نامگذاری گوشی‌ داشت، دو سال پس از معرفی Nokia 1011، از Nokia 2110 رونمایی کرد. این دستگاه نسبت به گوشی نسل قبل از خود، ویژگی‌های چندان منحصربه‌فردی نداشت، اما آهنگ معروف و خاطره‌انگیز نوکیا که هنگام روشن شدن گوشی‌های این شرکت پخش می‌شد، برای اولین بار با معرفی این دستگاه منتشر شد.

نوکیا ۲۱۱۰ با رنگ مشکی
نوکیا ۲۱۱۰

فهرست کردن ۱۰ مورد از تماس‌های دریافتی و ازدست‌رفته، ارسال و دریافت پیامک و نمایشگر کمی بزرگ‌تر از نوکیا ۱۰۱۱، از ویژگی‌های مهم این دستگاه به حساب می‌آمد.

۳. نوکیا ۶۱۱۰؛ معروف‌ترین بازی نوکیا برای اولین بار روی آن نصب شد

اگر تجربه‌ی کار با گوشی‌های قدیمی نوکیا را داشته‌اید، حتماً بازی Snake را تجربه کرده‎‌اید. نوکیا این بازی ساده اما اعتیاد‌آور را برای اولین بار با معرفی نوکیا ۶۱۱۰، منتشر کرد؛ بازی «مار» در سال‌های بعد به یکی از نماد‌های گوشی‌های نوکیا تبدیل شد.

گوشی نوکیا 6110
نوکیا ۶۱۱۰

نوکیا ۶۱۱۰ در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و از نظر زبان طراحی، تفاوت چندانی با نوکیا ۲۱۱۰ نداشت. رابط کاربری این گوشی به‌لطف آیکون‌های منو، نسبت به نسل قبل جذاب‌تر شده بود. همچنین، نوکیا ۶۱۱۰ اولین گوشی نوکیا بود که از پورت مادون قرمز پشتیبانی می‌کرد.

۴. نوکیا ۵۱۱۰؛ گوشی محکم و بادوام

یکی از پراستفاده‌ترین گوشی‌های نوکیا تا قبل از شروع سال ۲۰۰۰، نوکیا ۵۱۱۰ بود. این دستگاه از باتری ۹۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد و شارژدهی بسیار خوبی داشت. علاوه بر این، نوکیا ۵۱۱۰ در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیاری داشت؛ شاید مقاوم بودن گوشی‌‌های نوکیا از این محصول به ارث رسیده است.

گوشی نوکیا 5110 با رنگ مشکی
نوکیا ۵۱۱۰

زبان طراحی نوکیا ۵۱۱۰ در مقایسه با نسل‌های قبل از خود، تفاوت چندانی نداشت؛ انگار توجه به زبان طراحی تا آن زمان، جزو اولویت‌های نوکیا و سازندگان گوشی‌های موبایل نبود.

۵. نوکیا ۸۱۱۰؛ بالاخره زبان طراحی گوشی‌های نوکیا کمی تغییر کرد

نوکیا ۸۱۱۰ اولین گوشی فنلاندی‌ها بود که از زبان طراحی متفاوتی نسبت به نسل‌های قبل از خود بهره می‌برد. این دستگاه همچنین اولین گوشی کشویی نوکیا بود که به آن Banana Phone (موبایل موزی) می‌گفتند. پوشش کشویی این دستگاه به گونه‌ای بود که روی دکمه‌های دستگاه قرار می‌گرفت.

گوشی کشویی نوکیا ۸۱۱۰ با رنگ مشکی
نوکیا ۵۱۱۰

نوکیا در کنگره موبایل ۲۰۱۸، نسخه‌ای دیگر از این گوشی را با رنگ زرد معرفی کرد. البته، این نسخه نسبت به مدل ۱۹۹۸ از نظر قابلیت و امکانات، کیلومتر‌ها فاصله داشت و از شبکه‌ی 4G پشتیبانی می‌کرد.

۶. نوکیا ۷۱۱۰؛ موبایلی با دکمه‌ی اسکرول شبیه ماوس

در فوریه ۱۹۹۹، نوکیا ۷۱۱۰ با پشتیبانی از مرورگر موبایل معرفی شد و در اکتبر همان سال به بازار آمد. این گوشی از قابلیت Predictive Text T9 پشتیبانی می‌کرد که می‌توانست کلمات را هنگام ارسال پیام‌ پیش‌بینی کند.

گوشی نوکیا 7110 با اسکرولی شبیه به ماوس
نوکیا ۷۱۱۰

فنلاندی‌ها، نوکیا ۷۱۱۰ را تا اواخر سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه و سپس نوکیا ۷۶۵۰ را جایگزین آن کردند. نوکیا در این گوشی، از Navi-roller با عملکردی شبیه به اسکرول ماوس استفاده می‌کرد. این غلتک به کاربران اجازه می‌داد به بخش‌های مختلف گوشی دسترسی سریع‌تری داشته باشند.

۷. نوکیا ۸۲۱۰؛ گوشی مجهز به مادون قرمز

نوکیا ۸۲۱۰ یکی دیگر از گوشی‌های محبوب این شرکت بود که به‌لطف سبکی، خوش‌دست بودن و امکان تعویض قاب، طرفداران پروپاقرصی داشت.

گوشی نوکیا 8210 با رنگ قرمز و صفحه نمایش سبزرنگ
نوکیا ۸۲۱۰

این گوشی از پورت مادون قرمز برای انتقال داده به‌صورت بی‌سیم پشتیبانی می‌کرد و کاربران این امکان را داشتند قاب دستگاه را با رنگ‌های مختلف تعویض کنند. از دیگر مشخصات نوکیا ۸۲۱۰ می‌توان به وزن ۷۹ گرمی، باتری ۶۵۰ میلی آمپرساعتی و امکان ذخیره‌ی ۲۵۰ مخاطب اشاره کرد.

۸. نوکیا ۳۳۱۰؛ گوشی مقاوم با طراحی کاربرپسند

فنلاندی‌ها در سال ۲۰۰۰، نوکیا ۳۳۱۰ را معرفی کردند که در برابر ضربه بسیار مقاوم بود. این گوشی طراحی کاربرپسندی داشت و کاربران می‌توانستند قاب آن را تعویض کنند. همچنین، نوکیا ۳۳۱۰ از برنامه‌ی ماشین حساب بهره می‌برد.

 گوشی قدیمی نوکیا 3310
نوکیا ۳۳۱۰

نوکیا در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷، نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی این گوشی را معرفی و به بازار عرضه کرد. این گوشی به درگاه کارت حافظه، نمایشگر رنگی ۲٫۴ اینچی و دوربین ۲ مگاپیکسلی مجهز بود.

۹. نوکیا 6310i: اولین گوشی بلوتوثی نوکیا

نوکیا ۶۳۱۰i با زبان طراحی باریک و کشیده در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. این گوشی اولین محصول نوکیا بود که از بلوتوث پشتیبانی می‌کرد و از بازی‌های مبتنی بر جاوا بهره می‌برد.

گوشی نوکیا 6310i  با رنگ سفید
نوکیا ۶۳۱۰i

قیمت گوشی نوکیا ۶۳۱۰i مقرون‌به‌صرفه بود و به‌خاطر قابلیت‌های منحصربه‌فرد و باتری با شارژدهی بالا، به‌راحتی به‌ یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های فنلاندی‌ها تبدیل شد.

۱۰. نوکیا ۳۵۳۰؛ مجهز به صفحه‌کلید عجیب‌وغریب

نوکیا در همان سال ۲۰۰۲ از گوشی دیگری به‌نام نوکیا ۳۵۳۰ رونمایی کرد که با صفحه‌کلید عجیب و غیراستاندارش، حسابی سروصدا کرد؛ نحوه‌ی نوآورانه‌ی چیدمان صفحه‌کلید نوکیا ۳۵۳۰ را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

گوشی نوکیا ۳۵۳۰ با صفحه کلید عجیب و غریب
نوکیا ۳۵۳۰

فنلاندی‌ها یک سال پس از معرفی Nokia 3530، نوکیا ۳۵۹۰ را با اضافه کردن چند قابلیت جدید، طراحی مشابه و صفحه‌نمایش رنگی معرفی کردند. نمایشگر‌ رنگی در آن زمان ویژگی جدیدی برای گوشی‌های موبایل به حساب می‌آمد.

۱۱. نوکیا ۷۶۵۰؛ اولین گوشی نوکیا مجهز به دوربین

نوکیا ۷۶۵۰ که در سال ۲۰۰۲ روانه‌ی بازار شد، اولین گوشی فنلاندی‌ها مجهزبه‌ دوربین بود. دوربین VGA این گوشی تنها ۰٫۳مگاپیکسل بود و می‌توانست عکس‌های ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل با فرمت JPG و حجم حدود ۳۳کیلوبایت ثبت کند. جالب اینکه این گوشی از دو حالت عکاسی پرتره برای عکس‌های تماس‌گیرنده و حالت شب بهره می‌برد.

نوکیا ۷۶۵۰ با رنگ مشکی و قابلیت دوربین
نوکیا ۷۶۵۰

نوکیا ۷۶۵۰، یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های نوکیا بود که از زبان طراحی کشویی، سیستم‌عامل نوستالژیک سیمبین، نمایشگر رنگی ۲٫۱اینچی و دکمه‌ی جوی استیک بهره می‌برد.

۱۲. نوکیا N-Gage؛ گوشی یا کنسول دستی؟

نوکیا گاهی با ایده‌های عجیب و بلندپروازانه‌ای پا به میدان می‌گذاشت و محصولاتی طراحی می‌کرد که فرسنگ‌ها با آنچه از فرم‌فکتور گوشی انتظار داریم، فاصله داشت. یکی از این نمونه‌ها، نوکیا N-Gage بود که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و بیشتر شبیه کنسول دستی است تا گوشی.

نوکیا N-Gage با طراحی شبیه به کنسول دستی
نوکیا N-Gage

البته نوکیا N-Gage بیشتر با هدف بازی به بازار عرضه شد و با اینکه طراحی جسورانه‌ای داشت، توجه زیادی به تجربه‌ی کاربری نکرده بود. کاربران برای عوض کردن بازی در این گوشی مجبور بودند هر بار درپوش و باتری را در آورند تا کارتریج را در جای خود قرار دهند؛ فرایندی که وقت‌گیر و به‌شدت خسته‌کننده بود.

۱۳. نوکیا ۱۱۰۰؛ محبوب‌ترین گوشی نوکیا

یکی از گوشی‌های که با شنیدن نام نوکیا در ذهن‌ها تداعی می‌شود، نوکیا ۱۱۰۰ است؛ گوشی پرفروش و مستحکمی که در بین ایرانی‌ها نیز بسیار محبوب بود و افراد زیادی تجربه کار با آن را دارند.

زبان طراحی گوشی نوکیا ۱۱۰۰با صفحه نمایش سبز رنگ
نوکیا ۱۱۰۰

باتری قدرتمند ۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی، ماشین حساب، برنامه‌ی آهنگسازی، ابعاد جمع‌وجور از جمله ویژگی‌های جالب‌توجه نوکیا ۱۱۰۰ بود. براساس گزارش‌ها، نوکیا توانست ۲۵۰ میلیون نسخه از این گوشی را به فروش برساند.

۱۴. نوکیا ۳۲۰۰؛ فقط شش دکمه برای شماره‌گیری

نوکیا ۳۲۰۰ در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شد. در جعبه‌ی این گوشی، چند قاب رنگی وجود داشت تا کاربران با توجه به سلیقه‌ی خود از قاب مورد نظر استفاده کنند.

گوشی شش دکمه‌ای نوکیا ۳۲۰۰۰
نوکیا ۳۲۰۰

نکته‌ی جالب‌توجه درباره‌ی نوکیا ۳۲۰۰ بهره‌مندی از شش دکمه به‌جای نه دکمه برای شماره‌گیری بود. هر کدام از دکمه‌ها نیز دارای دو کاراکتر بودند. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به پشتیبانی از رادیو FM، پورت مادون قرمز و چراغ قوه اشاره کرد.

۱۵. نوکیا ۳۶۵۰؛ قدرتمندترین گوشی نوکیا در سال ۲۰۰۳

نوکیا ۳۶۵۰ که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، یکی از قدرتمندترین گوشی‌های زمان خود بود که روی سیستم‌عامل سیمبین اجرا می‌شد. این گوشی به نمایشگری رنگی با پشتیبانی از ۴۰۹۶ رنگ مجهز بود. البته، زبان طراحی این دستگاه نیز متفاوت‌تر از گوشی‌های معمولی بود و دکمه‌های اصلی، به صورت دایره‌ای در کنار هم قرار داشتند.

گوشی نوکیا 3650 با رنگ آبی و صفحه کلید دایره‌ای
نوکیا ۳۶۵۰

نوکیا ۳۶۵۰ از قابلیت‌های دیگری هم بهره می‌برد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به بلندگوی قدرتمند، پشتیبانی از بلوتوث و درگاه کارت حافظه اشاره کنیم.

۱۶. نوکیا ۵۱۰۰؛ گوشی مقاوم با چند قابلیت مختلف

نوکیا هرازچندگاهی محصولاتش را با صفحه‌کلید‌های متفاوت روانه‌ی بازار می‌کرد و نوکیا ۵۱۰۰، یکی از آن‌ها بود.

گوشی نوکیا 5100 قرار گرفته روی استند موبایل
نوکیا ۵۱۰۰

به لطف بدنه‌ی پلاستیکی بادوام، این گوشی در مقابل رطوبت، نفوذ گردوغبار و ضربه بسیار مقاوم بود. علاوه‌براین، نوکیا ۵۱۰۰ از قابلیت‌های مانند دماسنج، چراغ قوه و حتی کالری شمار بهره می‌برد. کاربران همچنین می‌توانستند قاب آبی آن را با قاب‌هایی به رنگ نارنجی، سبز و خاکستری تعویض کنند.

۱۷. نوکیا ۶۶۰۰؛ یکی از پیشرفته‌ترین گوشی‌های زمان خود

هنوز بازار گوشی‌های هوشمند داغ نبود که فنلاندی‌ها از شاهکاری به نام نوکیا ۶۶۰۰ رونمایی کردند؛ دستگاهی که از بلوتوث، سیستم‌عامل سیمبین، پورت مادون قرمز، مرورگر XHTML، درگاه کارت حافظه و پخش‌کننده‌ی موسیقی Realone بهره می‌برد.

گوشی نوکیا 6600
نوکیا ۶۶۰۰

درواقع، نوکیا ۶۶۰۰ را می‌توان انقلاب فنلاندی‌ها در صنعت موبایل دانست. این گوشی بالارده با امکانات و قابلیت‌های جذاب مثل دوربین داخلی VGA، پخش MP3 و افزایش حافظه تا یک گیگابایت همراه بود و می‌شد روی آن بازی، مرورگر، تم و هر اپلیکیشن موجود را نصب کرد. استقبال از نوکیا ۶۶۰۰ به گونه‌ای بود که فنلاندی‌ها پنج سال به تولید این محصول ادامه دادند و توانستند حدود ۱۵۰ میلیون نسخه از آن را به فروش برسانند.

۱۸. نوکیا ۷۶۰۰؛ نوکیا دست‌بردار طراحی‌های عجیب نبود

به تصویر زیر نگاه کنید! به نظر شما آیا کسی وجود دارد که امروزه حاضر به استفاده از چنین دستگاهی باشد؟ شاید جوابتان خیر باشد، اما فنلاندی‌ها در سال ۲۰۰۳ نظر متفاوتی داشتند و نوکیا ۷۶۰۰ را با این طراحی عجیب معرفی کردند.

گوشی نوکیا 7600 با زبان طراحی مربعی شکل
نوکیا ۷۶۰۰

با وجود ظاهر غیرمعمول، نوکیا ۷۶۰۰ دارای قابلیت‌های مختلفی بود که باعث می‌شد تا از گوشی‌های زمان خود جلوتر باشد. صفحه‌نمایش رنگی با پشتیبانی از ۶۵ هزار رنگ، دوربین VGA، قاب‌های قابل تعویض، بلوتوث و پشتیبانی از مادون قرمز و پورت USB، از مجموعه قابلیت‌های جذاب این گوشی بود.

۱۹. نوکیا ۳۳۰۰؛ گوشی با قلب MP3 Player

نوکیا در ۱۱ مارس ۲۰۰۳ از یک گوشی عجیب دیگر رونمایی کرد که نوکیا ۳۳۰۰ نام داشت. این دستگاه با هدف ارائه d تجربه کاربری بهتر برای علاقه‌مندان به موسیقی، به جای نوکیا ۵۵۱۰ معرفی شد. از نظر زبان طراحی، Nokia 3300 شبیه به N-Gage بود و شباهت چندانی به گوشی‌های موبایل استاندارد نداشت.

Nokia 3300
نوکیا ۳۳۰۰

نوکیا ۳۳۰۰ که ترکیبی از یک گوشی و MP3 Player بود، از قابلیت‌های متنوعی مانند کیفیت صدای عالی، پشتیبانی از دستورات صوتی و رادیو FM بهره می‌برد. همچنین، از فضای ذخیره‌سازی ۶۴ مگابایتی MMC پشتیبانی می‌کرد.

۲۰. نوکیا ۷۷۱۰؛ اولین گوشی لمسی نوکیا

نوکیا N-Gage تنها گوشی نوکیا با طرح و قابلیت‌های شبیه به کنسول دستی نبود؛ این شرکت در سال ۲۰۰۴، نوکیا ۷۷۱۰ را با طراحی مشابه کنسول‌های دستی معرفی کرد.

گوشی نوکیا 7710 با قلم
نوکیا ۷۷۱۰

نوکیا ۷۷۱۰ اولین گوشی با صفحه‌نمایش لمسی بود که نوآوری و خلاقیت فنلاندی‌ها را به رخ رقبا می‌کشید. صفحه‌نمایش با وضوح ۶۴۰ در ۳۲۰ پیکسل، پشتیبانی از قلم، امکان پخش ویدیو و پشتیبانی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۲ گیگابایت از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رفت.

۲۱. نوکیا ۶۸۲۰؛ صفحه نمایشی با دو صفحه کلید

نوکیا در سال ۲۰۰۳ از یک گوشی منحصربه‌فردی رونمایی کرد که از مکانیزم جالبی بهره می‌برد. این گوشی با نام نوکیا ۶۸۲۰ دارای دو صفحه‌کلید بود که با باز کردن صفحه کلید ثانویه، جهت نمایشگر نیز تغییر می‌کرد؛ همچنین، صفحه‌کلید کامل‌تری در اختیار کاربران قرار می‌گرفت تا به‌راحتی تایپ کنند.

گوشی نوکیا 6820 با دو صفحه کلید
نوکیا ۶۸۲۰

نمایشگر ۱٫۶ اینچی با وضوح ۱۲۸ در ۱۲۸ و پشتیبانی از ۴۰۹۶ رنگ، فضای‌ذخیره‌سازی ۳٫۵ مگابایتی، مرورگر X-HTML و باتری ۸۵۰ میلی‌آمپرساعتی از دیگر مشخصات این دستگاه بودند.

۲۲. نوکیا ۳۲۲۰؛ چراغانی‌ترین گوشی نوکیا

نوکیا ۳۲۲۰ که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، طراحی جالب توجهی داشت. در لبه‌های کناری این گوشی، چهار دستگیره پلاستیکی شفاف قرار گرفته بود که در هنگام زنگ خوردن، روشن می‌شدند و نور قرمز و سبز از آن‌ها پخش می‌شد.

گوشی نوکیا 3220 با رنگ آبی
نوکیا ۳۲۲۰

علاوه بر طراحی جذاب و تقریباً استاندارد، نوکیا ۳۲۲۰ از مرورگر اینترنتی بهره می‌برد و به دوربین VGA مجهز بود. همچنین، این گوشی برای اتصال به اینترنت از فناوری‌های GPRS و EDGE پشتیبانی می‌کرد.

۲۳. نوکیا ۷۲۸۰؛ پا گذاشتن روی اصول طراحی موبایل

تصویر زیر را ببینید؛ بله، این هم یک مدل عجیب از نوکیا بود که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. نوکیا ۷۲۸۰ هیچ صفحه‌کلیدی نداشت و کاربران با دکمه‌های اسکرول وسط منو و دو دکمه دیگر می‌توانستند از گوشی استفاده کنند.

گوشی نویکا ۷۲۸۰ با طراحی عجیب و غریب
نوکیا ۷۲۸۰

تماس گرفتن با این گوشی بسیار سخت بود، اما کاربران برای ارسال پیامک مشکلی نداشتند. این گوشی غیرمعمول، به دوربین VGA مجهز بود و از بلوتوث و رادیو FM پشتیبانی می‌کرد. البته طراحی عجیب این گوشی با ستایش داوران طراحی در سال ۲۰۰۵ همراه شد.

۲۴. نوکیا ۷۲۶۰؛ طراحی جذاب اما با صفحه کلیدی عجیب

نوکیا در ادامه روند معرفی گوشی‌های خود با صفحه کلید‌های عجیبی و غریب، گوشی نوکیا ۷۲۶۰ را در سال ۲۰۰۴ معرفی کرد. این گوشی از زبان‌طراحی جذاب و کاربرپسندی بهره می‌برد، اما نوکیا از طراحی عجیب صفحه‌کلید دست بردار نبود.

گوشی نوکیا 7260 با صفحه کلید عجیب و رنگ سیاه
نوکیا ۷۲۶۰

دوربین، صفحه نمایش با وضوح ۱۲۸ در ۱۲۸، باتری ۷۶۰ میلی میلی آمپر ساعتی، پشتیبانی از شبکه EDGE و رادیو FM از مهم‌ترین مشخصات این دستگاه به حساب می‌آمدند.

۲۵. نوکیا ۹۳۰۰؛ طراحی شبیه زد فولد

نوکیا ۹۳۰۰ محصولی دیگر از فنلاندی‌ها بود که با طراحی شبیه به گوشی زد فولد سامسونگ، تاشو بود؛ دو نمایشگر داشت و دو صفحه‌کلید در اختیار کاربران قرار می‌داد.

گوشی نوکیا ۹۳۰۰ با زبان طراحی تاشو
نوکیا ۹۳۰۰

صفحه کلید نوکیا ۹۳۰۰ کار کاربران برای ارسال پیام‌های متنی آسان می‌کرد. البته، وجود همین صفحه کلید باعث شد بود وزن دستگاه به‌شدت افزایش پیدا کند و به ۱۶۷ گرم برسد.

۲۶. نوکیا ۷۳۷۰؛ یکی از با کلاس‌ترین گوشی‌های نوکیا

نوکیا ۷۳۷۰ یکی از زیباترین گوشی‌های نوکیا از سری مد به شمار می‌رفت که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این گوشی با دو رنگ قهوه‌ای و کهربایی، از پوشش فلزی و چرمی بهره می‌برد و ساختاری کشویی داشت. البته، مکانیزم صفحه‌نمایش این گوشی، چرخشی بود و کاربران می‌توانستند آن را بچرخانند.

گوشی نوکیا 7370 با رنگ طلایی
نوکیا ۷۳۷۰

نوکیا برای این گوشی از صفحه‌نمایش ۲ اینچی TFT با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ استفاده کرده بود. باتری ۷۰۰ میلی آمپر ساعتی، پشتیبانی از رادیو FM، دوربین ۲ مگاپیکسلی و فضای ذخیره‌سازی ۸ مگابایتی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوکیا ۷۳۷۰ به شمار می‌رفت.

۲۷. نوکیا ۶۱۳۳؛ یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های تاشو

فنلاندی‌ها قبل از معرفی اولین آیفون و در سال ۲۰۰۶، از نوکیا ۶۱۳۳ رونمایی کردند؛ گوشی تاشویی که از زبان طراحی بسیار جذاب و ساختاری جمع‌وجور و خوش‌دست بهره می‌برد.

گوشی کشویی نوکیا ۶۱۳۳
نوکیا ۶۱۳۳

از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به فضای ذخیره‌سازی ۱۱ مگابایتی، دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی، باتری ۸۲۰ میلی آمپر ساعتی، صفحه نمایش ۲٫۲ اینچی با وضوح ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل و امکان دانلود تم‌های مختلف اشاره کرد.

۲۸. نوکیا ۳۲۵۰؛ گوشی جذاب برای پخش موسیقی

نوکیا ۳۲۵۰ یکی دیگر از بهترین و در عین حال جذاب‌ترین گوشی‌های فنلاندی‌ها بود که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. ساختار این گوشی به گونه‌ای بود که کاربران می‌توانستند بخشی پایینی صفحه‌کلید را به‌طور کامل بچرخانند. در لبه کناری بدنه‌ی قابل‌چرخش نوکیا ۳۲۵۰، دوربین ۲ مگاپیکسلی و در عقب، دکمه‌های برای و پخش و کنترل موسیقی قرار گرفته بود.

 گوشی نوکیا ۳۲۵۰ با قابلیت چرخش صفحه کلید
نوکیا ۳۲۵۰

این گوشی با هدف برآورده کردن نیاز علاقه‌مندان به موسیقی به بازار عرضه شد، به‌طوری‌که کاربران به‌لطف کارت Micro SD می‌توانستند ۵۰۰ فایل موسیقی را در آن ذخیره کنند. این دستگاه از اکثر فرمت‌های صوتی پشتیبانی و تا ۱۰ ساعت امکان پخش موسیقی را فراهم می‌کرد.

۲۹. نوکیا E71؛ بهترین گوشی نوکیا برای ارسال پیام

فنلاندی‌ها در سال ۲۰۰۸ از نوکیا E71 رونمایی کردند که باریک اما عریض بود. این دستگاه از صفحه‌کلید تقریباً کاملی بهره می‌برد و دارای نمایشگر نسبتاً بزرگی بود تا کاربران به‌راحتی با آن تایپ کنند.

گوشی نوکیا E71
نوکیا E71

یکی از نکات جالب در مورد نوکیا E71 این بود که در پنل جلویی از یک دوربین برای تماس تصویری بهره می‌برد. دوربین اصلی گوشی، ۳٫۱۵ مگاپیکسلی بود که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند ویدیو‌های QVGA با سرعت ۱۵ فریم‌برثانیه ضبط کنند.

۳۰. نوکیا N93؛ شاهکاری به تمام معنا

در روز‌های اوج نوکیا، این شرکت از شاهکار خود به نام نوکیا N93 در سال ۲۰۰۶ رونمایی کرد. زبان طراحی بی‌نظیر درکنار امکانات فوق‌العاده، نوکیا N93 را به یکی از بی‌رقیب‌ترین گوشی‌ها در زمان خود تبدیل کرده بود.

گوشی نوکیا N93  با زبان طراحی چرخشی
نوکیا N93

فرم‌فکتور نوکیا N93 چرخشی بود و کاربران می‌توانستند دوربین و نمایشگر آن را بچرخانند. به لطف دوربین ۳٫۲ مگاپیکسلی با لنز کارل زایس، این گوشی به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های دوربین‌‌دار در زمان خود مجهز شده بود و کاربران در آن زمان می‌توانستند عکس‌های باکیفیتی را ثبت کنند. ضبط ویدیو‌های VGA با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، باتری ۱۱۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی و امکان اتصال مستقیم گوشی به تلویزیون، نوکیا N93 را به شاهکاری بی‌نظیر در زمان خود تبدیل کرده بود.

به نظر شما، بهترین گوشی تاریخ نوکیا کدام است؟

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات