ماشین زمان: گوشی نوکیا ۶۶۰۰؛ انقلاب فنلاندی‌ها در صنعت موبایل

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی نوکیا 6600
نوکیا ۶۶۰۰ پیشرفته‌ترین گوشی شرکت نوکیا بود و اتفاقاً در ایران هم طرفداران بسیاری داشت. با تاریخچه گوشی نوستالژیک نوکیا ۶۶۰۰ همراه ما باشید.
تبلیغات

روزی روزگاری نوکیا در دنیای موبایل امپراتوری می‌کرد و بخش عمده‌ای از بازار گوشی‌های موبایل را در اختیار داشت. این برند مطرح و قدیمی، با عرضه‌ی گوشی‌های متنوع و باکیفیت در سال‌های نه چندان دور، حضور پررنگی در بازار داشت؛ به‌طوری‌که شاید از هر دو نفر، یک نفر از گوشی نوکیا استفاده می‌کرد. در بین مدل‌های مختلف، یکی از محبوبیت خاصی برخوردار بود؛ نوکیا ۶۶۰۰ که در زمان حیاتش، به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان تبدیل شد.

نمای مختلف گوشی نوکیا 6600

نوکیا ۶۶۰۰ برخلاف بسیاری از گوشی‌های نام‌آشنا و قدیمی این شرکت، گوشی هوشمندی بالارده با امکانات و قابلیت‌های جذاب مثل دوربین داخلی VGA و افزایش حافظه تا یک گیگابایت بود. نوکیا ۶۶۰۰ جزو اولین گوشی‌ها با قابلیت پخش mp3 بود و می‌شد روی آن بازی، مرورگر، تم و هر اپلیکیشن موجود را نصب کرد. بی‌جهت نبود که آن‌ روزها، نوکیا ۶۶۰۰ پیشرفته‌ترین گوشی شرکت نوکیا به‌حساب می‌آمد و اتفاقاً در ایران هم طرفداران بسیاری داشت.

من در ادامه سری مقاله‌های ماشین زمان زومیت، به گذشته سفر کرده‌ام تا نگاهی به تاریخچه‌ی گوشی ۶۶۰۰ داشته باشم. با من همراه باشید.

تاریخچه گوشی نوکیا ۶۶۰۰؛ انقلاب فنلاندی‌ها در سال ۲۰۰۳

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۳ معرفی و در اکتبر همان سال به بازار عرضه شد. قیمت گوشی نوکیا در آن زمان ۶۰۰ یورو بود که با استقبال بی‌نظیری همراه شد. گوشی نوکیا ۶۶۰۰، یکی از محصولات بی‌نظیر تاریخ نوکیا به حساب می‌آید که یک سر و گردن از گوشی‌های زمان خود بالاتر بود. شاید باورش کمی سخت باشد که فنلاندی‌ها با معرفی نوکیا ۶۶۰۰، جزو اولین افرادی بودند که گوشی هوشمند را به بازار عرضه کردند.

نوکیا با معرفی ۶۶۰۰ در بازار گوشی‌های موبایل انقلابی به‌پا کرد و تکنولوژی بی‌نظیر خود را به رخ رقبا کشید. این گوشی به اندازه‌ای محبوب شد که نوکیا تا چند سال پس از معرفی، به تولید و عرضه‌ی آن ادامه داد؛ فقط یک لحظه تصور کنید اپل به‌جای عرضه‌ی سالانه‌ی آیفون جدید، تا چند سال به‌طور مرتب فقط یک مدل آیفون تولید و عرضه کند! عجیب است، نه؟

در نهایت، تولید نوکیا ۶۶۰۰ در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۰۸ برای همیشه متوقف شد. البته نوکیا مدل دیگری شبیه به این گوشی به نام نوکیا ۶۶۲۰ را برای بازار آمریکا عرضه کرد، اما به اندازه‌ی نوکیا ۶۶۰۰ محبوب نشد.

زبان طراحی: بدقواره اما جان سخت

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ با وزن ۱۲۵ گرم، ضخامتی ۲۴ میلی‌متری داشت که حتی در زمان خودش هم زیاد بود. از نظر بسیاری از افراد ازجمله من، ۶۶۰۰ ساختار زشت و بدقواره‌ای داشت و انگار زبان طراحی دستگاه، اولویت آخر نوکیا در تولید گوشی بالارده‌ی خود بود. این‌ روزها که همه به گوشی‌های شکیل، مینیمال و ارگونومیک با ضخامتی کم عادت کرده‌ایم، نگاه کردن به تصاویر نوکیا ۶۶۰۰ بدسلیقگی فنلاندی‌ها در طراحی این گوشی را به وضوح به نمایش می‌گذارد.

زان طراحی نوکیا ۶۶۰۰

طراحی نوکیا ۶۶۰۰ از لبه‌های کناری به گونه‌ای بود که دستگاه را خیلی چاق نشان می‌داد. علاوه‌براین، دوربین این گوشی بدون هیچ سلیقه‌ی خاصی، در پنل پشتی دستگاه و در یک ماژول دایره‌ای شکل قرار گرفته بود. البته سازندگان گوشی‌های موبایل در آن‌ سال‌ها، اهمیت چندانی به زبان طراحی نمی‌دادند؛ به‌همین‌خاطر بسیاری از گوشی‌های معرفی‌شده در آن زمان از نظر درجه‌ی «زشتی»، دست‌کمی از نوکیا ۶۶۰۰ نداشتند.

بااین‌حال، نوکیا در ساخت گوشی‌های محکم و بادوام، همواره جزو بهترین برند‌های تاریخ بوده و در این زمینه زبانزد است. گوشی‌های این شرکت همواره در برابر ضربه و حتی نفوذ آب مقاومت بسیار خوبی داشتند. نوکیا ۶۶۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبود و برخلاف ظاهر نه‌چندان جذابش، جان‌سخت و در برابر نفوذ آب نیز بسیار مقاوم بود.

مشخصات نوکیا ۶۶۰۰: فوق‌العاده و کم‌نظیر

نوکیا ۶۶۰۰ از نظر مشخصات، یکی بهترین گوشی‌های معرفی‌شده در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ بود که امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. این دستگاه، از صفحه نمایش ۲٫۱۶ اینچی TFT با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۰۸ پیکسل بهره می‌برد که می‌توانست ۶۵ هزار را به نمایش بگذارد. نمایشگر این دستگاه در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده خودش، عملکردی بی‌نظیر و فوق‌العاده را ارائه می‌کرد.

گوشی ۶۶۰۰ مانند بسیاری از گوشی‌های مطرح فنلاندی‌ها مانند نوکیا N8 معروف، روی سیستم‌عامل سیمبین اجرا می‌شد. امروزه دیگر کمتر اثری از این سیستم‌عامل وجود دارد و گوشی‌های جدید و اقتصادی نوکیا نیز با سیستم‌عامل اندروید به بازار عرضه می‌شوند.

نوکیا ۶۶۰۰ فقط از ۶ مگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی برای ذخیره‌ی موسیقی‌، ویدیو‌، برنامه‌ و غیره بهره می‌برد. فکرش را بکنید؛ این‌روزها فقط دانلود بازی Genshin Impact برای موبایل به بیش از ۲۰ گیگابایت ظرفیت نیاز دارد!‌ البته کاربران با استفاده از کارت حافظه‌ MMC می‌توانستند فضای ذخیره‌سازی نوکیا ۶۶۰۰ را تا یک گیگابایت افزایش دهند. این میزان از حافظه شاید در مقایسه با حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی یا حتی یک ترابایتی گوشی‌های امروزی ناچیز باشد؛ اما در آن زمان نیاز کاربران را برطرف می‌کرد.

دوربین نوکیا 6600

مهم‌تر آنکه گوشی Nokia 6600 از دوربین ۰٫۳ مگاپیکسلی VGA با قابلیت بزرگ‌نمایی دیجیتالی بهره می‌برد و تصاویری با وضوح ۴۸۰ در ۶۴۰ پیکسل ثبت می‌کرد. همچنین کاربران با استفاده از دوربین این دستگاه می‌توانستند فیلم‌هایی با وضوح ۱۷۴ در ۱۴۴ ضبط کنند.

نوکیا ۶۶۰۰ جزو اولین گوشی‌ها با قابلیت پخش MP3 بود

گوشی ۶۶۰۰ دارای پردازنده‌ی ۱۰۴ مگاهرتزی ARM9 بودکه به‌خوبی می‌توانست برنامه‌ها و داد‌ه‌ها را پردازش کند. سرعت این پردازنده در هنگام پردازش چند برنامه به‌صورت همزمان، کاهش پیدا نمی‌کرد که این موضوع پیشرفت بزرگی به حساب می‌آمد. البته، سری ابتدایی این گوشی از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ناپایدار بود که نوکیا این مشکل را در سری‌های بعدی برطرف کرد.

گوشی Nokia 6600 به یک باتری ۸۵۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده بود که از نظر شارژدهی، عملکرد بسیار خوبی داشت. شارژ این دستگاه، در حالت آماده به کار تا ۱۵۰ ساعت و در حالت مکالمه تا چهار ساعت دوام می‌آورد.

امکان نصب بازی، تم، مرورگر و هر اپلیکیشن دیگری روی نوکیا ۶۶۰۰ وجود داشت

از دیگر مشخصات مهم گوشی ۶۶۰۰ می‌توان به پشتیبانی از بلوتوث و مادون قرمز، امکان پخش ویدیو و صدا، امکان انجام بازی، پشتیبانی از نرم‌افزاری‌های پخش‌کننده موسیقی و امکان وب‌گردی اشاره کرد. علاوه‌براین، گوشی جذاب فنلاندی‌ها از فرمت‌های موسیقی MP3، AAC و MWA و فرمت‌های ویدیویی 3GP، MP4 و AVI پشتیبانی می‌کرد؛ این در حالی است که بسیاری از گوشی‌های آن سال‌ها، امکان پشتیبانی از فرمت‌های ذکرشده را نداشتند.

نوکیا ۶۶۰۰ در دو رنگ مشکی کامل و مشکی و سفید به بازار عرضه شد. البته، نوکیا در ویدیو‌های تبلیغاتی خود، این دستگاه را با رنگ‌های صورتی و ترکیب آبی و سفید نیز به نمایش گذاشت، اما این گوشی هیچ‌وقت با این رنگ‌ها عرضه نشدند.

جمع‌بندی

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ فنلاندی‌ها به‌شمار می‌رود. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۱۵۰ میلیون دستگاه از این گوشی هوشمند در آمریکا به فروش رسیده بود. این گوشی نه‌تنها در بازار آمریکا، بلکه در ایران و بسیاری از کشورها محبوبیت زیادی داشت و این محبوبیت بی‌دلیل نبود. بدون شک بخش‌ قابل توجهی از ایرانیان نیز از این گوشی استفاده کرده‌اند.

اگر شما نیز با این گوشی نوستالژیک و محبوب خاطره دارید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات