وان پلاس: تراشه‌های جدید قدرتمندتر از نیاز بسیاری از اپلیکیشن‌ها هستند

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بعد از متهم شدن وان پلاس به دست‌کاری عملکرد وان پلاس ۹ و ۹ پرو، این شرکت در بیانیه کوتاهی اعلام کرده است که تراشه‌های جدید برای اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌ها بیش از حد قدرتمند هستند.
تبلیغات

بعد از اتفاقات جنجالی که اخیرا برای وان پلاس افتاد، به نظر نمی‌رسد بیانیه جدید این شرکت کمک چندانی به برطرف شدن اتهامات واردشده به آن‌ کند. ماجرا از این قرار است که آندری فروموسانو از وب‌سایت AnandTech، با بررسی وان پلاس ۹ متوجه شد در این دستگاه عملکرد کروم و سایر اپلیکیشن‌های پرکاربرد به‌شدت محدود شده است؛ مثلاً برای صرفه‌جویی در کارکرد پارامترهایی همچون مصرف باتری، عملکرد کروم تنها به هسته‌های Cortex-A55 محدود است و بیشتر قدرت محاسباتی گوشی نادیده گرفته می‌شود.

فروماسونو معتقد است وان پلاس این کار را برای تقلب در بنچمارک  وان پلاس ۹ و وان پلاس ۹ پرو انجام داده است. بعد از این ادعای جنجالی، بنچمارک‌های این دو گوشی از چارت نتایج گیک‌بنچ حذف شد.

در ادامه وان پلاس بیانیه‌ای در XDA Developers منتشر کرد که در آن ادعا شده است این شرکت با توجه به نظرات کاربران و فعالیت‌های تیم تحقیق و توسعه، به این نتیجه رسیده که می‌تواند با تطبیق نیاز پردازنده، عملکرد ۳۰۰ اپلیکیشن محبوب و پرکاربرد مثل کروم را بهینه کند تا به این وسیله، پارامترهایی مثل عمر باتری و گرمای دستگاه بهتر مدیریت شوند.

اما آزمایش‌های فروموسانو روی کروم نشان می‌دهد که در برخی از موارد، اعداد به‌دست‌آمده‌ ۷۵ تا ۸۵ درصد از حد مجاز کمتر هستند که باعث می‌شود کاربران در هنگام کار با این اپلیکیشن با سرعت پایین و عملکرد نامناسب روبه‌رو شوند.

در ادامه این پیش‌آمد جنجالی، وان پلاس بیانیه کوتاه دیگری منتشر کرده که گویا با عنایت به اتفاقات اخیر نوشته شده است:

طی سال‌های اخیر، عملکرد سیستم-روی-چیپ‌ گوشی‌های هوشمند به مرحله‌ای رسیده است که برای استفاده در بسیاری از اپلیکیشن‌ها مثل شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها و حتی بازی‌های سبک، بیش از حد قدرتمند به نظر می‌رسد. با در نظر داشتن همین مسئله، تیم ما به جای معطوف کردن تمام توجه خود بر عملکرد به‌صورت مطلق، تمرکز خود را روی فراهم کردن عملکرد مورد انتظار کاربران با کاهش مصرف باتری و کاهش گرمای دستگاه قرار داده است.در واقع ما می‌خواهیم هر اپلیکیشن را با مناسب‌ترین عملکرد مورد نیازش تطبیق بدهیم.

با همه‌ی این هیاهو در مورد بهبود عمر باتری، فروموسانو در توییتی اعلام کرده است که در سناریوی مورد نظر وان پلاس، عملکرد باتری نه‌تنها بهبود زیادی ندارد بلکه از لحاظ نتایج بسیار نزدیک به حالت دستکاری‌نشده عمل می‌کند و  تنها چند دقیقه عمر باتری بیشتر را نشان می‌دهد.

حتی در صورت صحت کامل ادعای وان پلاس، به نظر می‌رسد این شرکت راه‌های بهتری برای دستیابی به عملکرد مورد نظر در دسترس داشته است. این شرکت می‌توانست به جای استفاده از راه حل‌ «نرم‌افزاری» مثل دست‌کاری عملکرد اپلیکیشن‌ها، به روش‌های آسانی همچون «بیشتر کردن حجم باتری» یا استفاده از متدهای پیشرفته موجود برای «بهینه کردن هدررفت گرمایی» دستگاه روی بیاورد. در واقع این طور به نظر می‌آید که وان پلاس قصد دارد کمبودهای سخت‌افزاری خود را با روش‌های نرم‌افزاری پوشش بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات