میکس فولد ۳ شیائومی روی میز

بررسی میکس فولد ۳؛ طراحی ایده‌آل و نرم‌افزار ناامیدکننده

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 37 دقیقه
میکس فولد ۳، هرچه در بحث طراحی و ارگونومی مهارت مهندسان شیائومی را به‌رخ می‌کشد، در بحث نرم‌افزار عرصه را به تاشدنی سامسونگ می‌بازد.
تبلیغات

چه کسی فکرش را می‌کرد دنیای گوشی‌های تاشدنی در عرض پنج سال اینقدر پرجمعیت و متنوع شود؟

وقتی سامسونگ نخستین گوشی فولد خود را در سال ۲۰۱۹ عرضه کرد، همه از تکنولوژی نمایشگری که تا می‌شود، شگفت‌زده شدیم؛ اما فولد از بسیاری جهات فاجعه بود و ما هم امید کمی به موفقیت این مدل گوشی داشتیم. حالا، فرم‌فکتور گوشی‌های تاشدنی به‌حدی به‌ بلوغ رسیده که تقریبا تمام سازندگان مطرح موبایل به مسیر تاشدنی‌ها کشانده شده‌اند.

درمورد شیائومی میکس فولد ۳ ماجرا چیزی بیشتر از تلاش برای عقب‌نماندن از قافله است. جدیدترین گوشی تاشدنی چینی‌ها نه‌تنها نسبت به نسل پیش بهبود محسوسی داشته، بلکه توانسته دست‌کم در بحث طراحی و سخت‌افزار، خود را به پای رقبای قدری همچون سامسونگ و گوگل برساند یا حتی در برخی موارد مثل دوربین، نسبت‌تصویر و قیمت دلاری، بهتر از زد فولد ۵ ظاهر شود.

گوشی شیائومی میکس فولد ۳ از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

آیا پرچم‌دار جدید شیائومی با برچسب قیمتی ۱۲۰۰ دلاری که البته در بازار ایران تقریبا دو‌برابر به‌فروش می‌رسد، واقعا توانسته است در کنار گلکسی زد فولد ۵ و پیکسل فولد حرفی برای گفتن داشته باشد؟ با بررسی شیائومی میکس فولد ۳ همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی میکس فولد ۳

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت میکس فولد ۳

وقتی شیائومی میکس فولد ۳ به دفتر زومیت رسید، کسی نبود که از طراحی و در دست گرفتن آن به‌وجد نیامده باشد. هرچقدر طراحی گلکسی‌ زد فولد ۵ با آن نسبت‌تصویر بسیار کشیده و ریموت‌کنترل‌مانندش برایم ناامید‌کننده بود، نسبت‌تصویر متداول میکس فولد ۳ دقیقا همان‌ چیزی بود که چالش فلسفه‌ی وجودی گوشی‌های تاشدنی و حتی نمایشگر خارجی را تاحدودی برایم حل کرد.

شاید منصفانه نباشد که میکس فولد ۳ را مرتب با رقیب سامسونگی‌اش مقایسه کنیم؛ آن هم رقیبی که زودتر از همه خیال تولید گوشی‌های تاشدنی به‌سرش زد و تکنولوژی‌اش باید دست‌کم دو سال از بقیه جلو‌تر باشد. بااین‌حال، پیشرفت تاشدنی شیائومی در این سه سال به‌حدی چشم‌گیر بوده که بتوان با وجدان آسوده آن را در یک کفه‌ی ترازو و زد فولد ۵ را در کفه‌ی دیگر گذاشت.

نمایشگر داخلی میکس فولد ۳ شیائومی

میکس فولد ۳ با ابعاد ۱۶۱٫۲ × ۱۴۳٫۳ × ۵٫۳ میلی‌متر در حالت باز و عرض ۷۳٫۵ و ضخامت ۱۰٫۹ میلی‌متر در حالت بسته، تفاوت بسیار ناچیزی با نسل قبل دارد؛ اما حدود ۴ درصد از زد فولد ۵ بزرگ‌تر، ۹ درصد عریض‌تر و ۱۵ درصد نازک‌تر است.

وزن ۲۵۹ گرمی میکس فولد ۳ بااینکه ۶ گرم از تاشدنی سامسونگ‌ بیشتر است، به‌خاطر توزیع‌ وزن مناسب در حالت باز، حتی سبُک‌تر حس می‌شود؛ اما در حالت بسته، سنگینی بیش‌از‌حد ماژول چهارگانه‌ی دوربین، تعادل وزن گوشی در دست را به هم می‌زند.

نازک، خوش‌دست، خوش‌ساخت، اما آسیب‌پذیر دربرابر نفوذ آب

میکس فولد ۳ با آن ظاهر تقریبا مربعی‌شکل در حالت تبلت که باعث می‌شد یادم برود گوشی را از چه سمتی در دست گرفته‌ام و نسبت‌تصویر متداول ۲۱:۹ در حالت بسته، واقعا خوش‌دست است. تاخوردگی وسط نمایشگر هم آنقدر عمق کمی دارد که به‌زحمت حس می‌شود؛ موضوعی که در تاشدنی‌های سامسونگ همچنان‌ به‌چشم می‌آید.

پنل پشتی میکس فولد ۳ شیائومی
پورت USB-C میکس فولد ۳ شیائومی
اسپیکر بالایی میکس فولد ۳ شیائومی
دکمه‌های میکس فولد ۳ شیائومی

شیائومی، میکس فولد ۳ را در دو رنگ مشکی و طلایی با پنل جلویی پلاستیکی، بدنه‌ی آلومینیومی و پنل پشتی شیشه‌ای مات با بافت چرم‌مانند روانه‌ی بازارهای چین کرده که ما برای بررسی رنگ طلایی آن را در اختیار داشتیم؛ البته رنگ مشکی گوشی مدل دیگری نیز دارد که به‌جای پنل شیشه‌ای، از نوعی کامپوزیت الیاف سرامیکی و آرامید بهره می‌برد. به‌گفته‌ی شیائومی، این پنل ۳۶ درصد بادوام‌تر و ۲۸ درصد سبک‌تر از پنل شیشه‌‌ای است.

مقاوم دربرابر ۵۰۰ هزار بار تا شدن؛ یعنی ۲٫۵ برابر زد فولد ۵!

لولای وسط نمایشگر میکس فولد ۳ به‌ظاهر مقاومت خوبی دارد و می‌تواند حالت گوشی را در زاویه‌ی بین ۴۵ و ۱۳۵ درجه نگه‌ دارد. شیائومی می‌گوید پنل گوشی می‌تواند بالغ‌بر ۵۰۰ هزار بار تاخوردگی را تاب بیاورد؛ یعنی ۱۰۰ بار باز و بسته‌کردن گوشی هر روز به مدت ۷ سال! این عددد ۲٫۵ برابر از مقاومت لولای اعلام شده برای زد فولد ۵ بیشتر است؛ ادعایی که البته باید خودش را در تجربه و گذر زمان ثابت کند.

تغییر مشخصات دوربین‌ها باعث تغییر ظاهری میکس فولد ۳ نسبت‌ به گذشته شده است. اضافه‌شدن دوربین تله‌فوتوی دوم، جزیره‌ی دوربین‌های پشتی را گسترده‌تر کرده و نمایشگر داخلی هم سرانجام به دوربین سلفی در بالا سمت چپ مجهز شده است؛ بدنه‌ی فلزی گوشی نیز تخت و مات شده تا در دست گرفتنش به‌مراتب از میکس فولد ۲ آسان‌تر شود.

 میکس فولد ۳ شیائومی در زاویه ۴۵ دقیقه
 میکس فولد ۳ شیائومی در زاویه ۱۲۰ دقیقه

جای دکمه‌ها، اسپیکرها، اسلات سیم‌کارت و درگاه شارژ میکس فولد ۳ درمقایسه‌با نسل گذشته دست‌نخورده باقی مانده است؛ به‌این‌صورت‌که دکمه‌ی پاور مجهز به حسگر اثر انگشت همراه‌با دکمه‌های کنترل حجم صدا در سمت راست گوشی، درگاه USB-C پایین سمت راست و اسلات سیم‌کارت بالا سمت چپ گوشی قرار دارد.

متاسفانه با‌تمام پیشرفت‌هایی که میکس فولد ۳ نسبت به نسل پیش و رقبا به دست آورده، کماکان از همان مشکل آسیب‌پذیری نمایشگر پلاستیکی‌ رنج می‌برد که در تمام گوشی‌های تاشدنی با نمایشگر منعطف وجود دارد. نبود گواهی IP هم بدین معنی است که میکس فولد ۳ برخلاف اکثر تاشدنی‌های بازار، هیچ مقاومتی دربرابر نفوذ آب و گردوغبار ارائه نمی‌دهد. هرچند از سوی دیگر، شیائومی شارژر ۶۷واتی و کاور محافظ را هم درون جعبه قرار داده تا دست‌کم در این مورد از رقبا جلو بیفتد.

نمایشگر و اسپیکرهای میکس فولد ۳

گوشی تاشدنی شیائومی هم مثل زد فولد ۵ از ترکیب دو نمایشگر شامل پنل تاشدنی داخلی و نمایشگر خارجی استفاده می‌کند؛ اما فارغ از مشخصات فنی، به‌نظر می‌رسد شیائومی در پیاده‌سازی فُرم‌فکتور سامسونگ بهتر از خود کُره‌ای‌ها عمل کرده یا شاید هم از کله‌شقی‌های آن‌ها درس گرفته است.

بااینکه به‌جز ابعاد، تفاوت‌ها در نمایشگر داخلی چندان مشهود نیست، نمایشگر کاور برگ برنده‌ی شیائومی محسوب می‌شود. به‌لطف نسبت تصویر استاندارد ۲۱:۹ در حالت تاشده، نمایشگر کاور میکس فولد ۳ تجربه‌ای نزدیک به اسمارت‌فون‌های دیگر را در اختیار می‌گذارد تا دست برتر را نسبت به نمایشگر بیش‌از‌حد کشیده‌ی زد فولد ۵ داشته باشد.

نمایشگر داخلی میکس فولد ۳ شیائومی
تماشای فیلم با میکس فولد ۳ شیائومی

نمایشگر بیرونی ۶٫۵۶ اینچ است و وضوح تصویر ۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را در اختیار می‌گذارد. انتخاب‌های شیائومی در بخش طراحی، به نمایشگر داخلی بزرگ‌تر نسبت به زد فولد ۵ ختم شده‌اند. صفحه‌نمایش تاشدنی میکس فولد ۳، ابعادی برابر ۸٫۰۳ اینچ دارد و محتوا را با وضوح ۲۱۶۰ × ۱۹۱۶ پیکسل نمایش می‌دهد.

هردو نمایشگر از پنل E6 سامسونگ استفاده می‌کنند که به‌گفته‌ی شیائومی می‌تواند به روشنایی بیشینه‌ی ۲۶۰۰ نیت دست پیدا کند. نمایشگرهای میکس فولد ۳ از استانداردهای +HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کنند و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را در اختیار قرار می‌دهند. نمایشگر داخلی از نوع LTPO است و می‌تواند بسته به محتوا، نرخ نوسازی را بین یک تا ۱۲۰ هرتز تغییر بدهد تا در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی شود.

در حالت خودکار، روشنایی نمایشگر به این راحتی‌ها بالا نمی‌رود

در اندازه‌گیری روشنایی نمایشگرهای میکس فولد ۳ و حتی موقع پخش محتوای HDR نیز نتوانستیم نتیجه‌ای نزدیک به ۲۶۰۰ نیت را اندازه‌گیری کنیم. در حالت تنظیمات دستی، بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر اصلی و کاور به‌ترتیب ۸۰۸ و ۷۷۶ نیت به دست آمد.

چالش اصلی در حالت Auto Brightness، پیدا کردن شرایطی بود که حسگر نور محیطی را برای رساندن نمایشگر به بیشینه‌ی روشنایی، تحریک کند. حتی زیر نور ادوات استودیوی زومیت و آفتاب شدید تابستانی نیز تنها یک‌بار به عدد ۱۹۵۰ نیت برای نمایشگر کاور و روشنایی ۱۶۲۰ نیت برای نمایشگر اصلی رسیدیم.

عملکرد نمایشگر شیائومی میکس فولد ۳ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

میکس فولد ۳ (اصلی)

۲٫۲۶

۸۰۸

۱۶۲۰

۱۰۰ (OriginalColorPro)

۲٫۸

۹۹٫۹ (Saturated)

۳٫۷

۹۸٫۷ (Saturated)

۴

میکس فولد ۳ (کاور)

۲٫۴

۷۷۶

۱۹۵۰

۹۹٫۷ (OriginalColorPro)

۳٫۲

۱۱۴

(Saturated)

۳

۹۹

۳٫۵

گلکسی زد فولد ۵ (اصلی)

۰٫۷۱

۶۰۴

۱۸۴۳

۹۶٫۸

(Natural)

۳٫۳

۹۹٫۹

(Vivid)

۴٫۷

۹۵٫۶

(Vivid)

۵٫۲

گلکسی زد فولد ۵ (کاور)

۱

۶۰۳

۱۸۸۵

۹۱٫۹

(Natural)

۲٫۷

۹۹٫۹

(Vivid)

۴٫۱

۹۱٫۲

(Vivid)

۴٫۲

گلکسی S23

۰٫۷۸

۶۲۰

۱۶۴۴

۱۰۰

۴٫۱

۹۹٫۶

۵٫۱

--

--

گلکسی S23 پلاس

۰٫۷۵

۶۲۰

۱۷۰۸

۹۶٫۶

۳٫۴

۹۹٫۸

۴٫۹

--

--

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

پیکسل ۷ پرو

۲٫۰

۷۴۹

۱۴۱۹

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۸۷ درصد

(Adaptive)

۳٫۱

--

--

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲٫۱۶

۱۳۸۸

۲۰۴۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

۰٫۸

--

--

--

--

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۵۸۲

۱۳۷۷

۱۰۰ درصد

(Original)

۱٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در شرایط پخش محتوای HDR و با تنظیمات خودکار، روشنایی صفحه براساس نور محیط تنظیم می‌شود و با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، حسگر نور محیطی به این راحتی‌ها برای رسیدن به بیشینه‌ی روشنایی تحریک نمی‌شود. با تنظیمات دستی و موقع پخش ویدیوی HDR، روشنایی نمایشگر بیرونی را ۱۴۶۰ نیت و روشنایی نمایشگر داخلی را ۱۶۵۰ نیت اندازه‌گیری کردیم.

وب گردی با میکس فولد ۳ شیائومی

با گشتن در تنظمیات نمایشگر میکس فولد ۳، به همان پروفایل‌های رنگی متداول در MIUI برخورد می‌کنیم. در پروفایل Original Color Pro که رنگ‌ها را درون فضای رنگی مرسوم sRGB نمایش می‌دهد، پوشش‌دهی هردو نمایشگر را نزدیک به صد درصد اندازه‌گیری کردیم.

برای سنجش عملکرد نمایشگرها در فضاهای وسیع‌تر Adoce RGB و DCI P3 روی پروفایل Saturated، باز هم شاهد عملکرد استثنایی از میکس فولد ۳ بودیم. دقت رنگ‌های نمایش داده شده نیز در تمام فضاهای رنگی، قابل قبول و در حد و اندازه‌های گلکسی زد فولد ۵ است.

پخش موسیقی با میکس فولد ۳ شیائومی

میکس فولد ۳ از دو اسپیکر در قسمت‌های بالا و پایین فریم در سمت چپ دستگاه بهره می‌برد که توسط هارمن کاردن تنظیم شده‌اند و حجم صدای رضایت‌بخشی دارند. پوشش بازه‌ی میانی اسپیکرها عالی است و صدای خواننده و اکثر سازهای اصلی شفاف و تمیز به گوش می‌رسد.

تفکیک صدا و کنترل دیستورشن اسپیکرهای میکس فولد ۳ مناسب ارزیابی می‌شود و پوشش تربل به‌حدی است که زنگ صدای لید‌گیتار و سنج خوشایند باشد. بااین‌حال، پوشش بازه‌ی پایینی واقعا ضعیف است و آن کوبندگی لازم را در صدای درامز و بیس آهنگ‌ها حس نمی‌کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری میکس فولد ۳

میکس فولد ۳ با رابط کاربری 14 MIUI Fold که برپایه‌ی اندروید ۱۳ توسعه داده شده است، به دست کاربران می‌رسد. رابط کاربری MIUI Fold درواقع نسخه‌ی بهینه‌شده برای دستگاه‌های فولد شیائومی به‌حساب می‌آید که انتظار داریم قابلیت‌های اختصاصی برای تاشدنی‌ها را در بطن خود ارائه کند. از آنجایی که دستگاه تاشدنی شیائومی به‌صورت جهانی عرضه نمی‌شود، بنابراین از همان ابتدا ROM چینی را به همراه تعداد زیادی اپ داخلی می‌بینیم.

لولای میکس فولد ۳ شیائومی

بااینکه از ابتدا هیچ کدام از اپلیکیشن‌های گلوبال از جمله اپ‌های گوگل روی میکس فولد ۳ نصب نیستند، خوشبختانه سرویس‌های گوگل پلی روی گوشی پشتیبانی می‌شود و می‌توانید تمام اپ‌های مورد نیاز از جمله پلی استور، یوتیوب و جیمیل را روی دستگاه نصب کنید. نکته‌ی مثبت دیگر اینکه تقریبا تمام اپ‌های چینی را هم می‌توانید از دستگاه حذف و فضا را خلوت‌تر کنید.

بعد از چند دقیقه کار با رابط کاربری میکس فولد ۳، به این نتیجه رسیدیم که تقریبا فرق چندانی بین MIUI و نسخه‌ی فولد آن وجود ندارد؛ بنابراین اگر کاربر به ته‌وتوی MIUI آشنایی داشته باشد، چالش چندانی با MIUI Fold هم نخواهد داشت و قرار نیست با چیز جدیدی روبه‌رو شود.

MIUI Fold در عمل فرق چندانی با MIUI ندارد

برعکس چیزی که در رابط کاربری زد فولد ۵ دیده بودیم، صفحه‌ی Home در میکس فولد ۳ یکپارچه نیست و وقتی روی نمایشگر اصلی کار می‌کنید، دو صفحه‌ی Home را در کنار هم خواهید داشت. وقتی گوشی را تا می‌کنید، نیمه‌ی سمت چپ Home روی نمایشگر کاور به شما نشان داده خواهد شد.

قرار داشتن دو صفحه‌ی Home در کنار هم، انتخاب چندان جالبی برای یک گوشی تاشدنی نیست؛ چرا که هم از یکپارچگی محتوای روی صفحه‌ی Home می‌کاهد و هم کاربر را مجبور می‌کند تا آیکون اپ‌ها و ویجت‌های مد نظرش را حتما روی یکی از نیمه‌های صفحه‌ی Home جا بدهد.

رابط کاربری میکس فولد ۳ شیائومی

داک نرم‌افزارها را در نوار پایین صفحه می‌بینیم؛ اما نه به آن فرمتی که انتظار داریم. در رابط کاربری تبلت‌های شیائومی (MIUI Pad) می‌توانید هرزمانی با سوایپ از پایین نمایشگر، داک اپ‌ها را فراخوانی کنید؛ اما در میکس فولد نمی‌شود از جای دیگری به‌جز صفحه‌ی Home به داک دسترسی داشت.

آیکون اپ‌هایی که اخیرا استفاده شده‌اند در بخش سمت راست داک جای می‌گیرند تا دم دست‌تر باشند؛ اما وقتی قرار است فقط در صفحه‌ی Home به داک اپ‌ها دسترسی داشته باشیم، لزوم وجود شورت‌کات برای اپ‌های اخیر را چندان درک نمی‌کنیم.

قابلیت Floating Window که باعث می‌شود بتوانید پنجره‌ی اپ‌ها را به‌صورت شناور و در ابعاد دلخواه روی صفحه داشته باشید، در MIUI Fold وجود دارد و برای فعال کردن آن کافی است از منوی Overview برای اپ‌های باز، گزینه‌ی Floating Window را انتخاب کنید. هر پنجره‌ی شناور را هم می‌توان با کشیدن آن به دو طرف نمایشگر، پین کرد؛ البته تمام اپلیکیشن‌ها از Floating Window پشتیبانی نمی‌کنند، از سوی دیگر در آنِ واحد، فقط ۲ پنجره‌ی شناور می‌توانید داشته باشید؛ درحالی‌که OneUI سامسونگ چنین محدودیتی ندارد.

داک اپلیکیشن‌ها فقط در صفحه‌ی Home در دسترس است

حالت Split Screen برای زمانی است که کاربر بخواهد دو پنجره را کنار هم و به‌صورت تمام‌صفحه در اختیار داشته باشد. مثل Floating Window، این حالت را هم می‌توانید از پنجره‌ی Overview برای اپ‌های باز فعال کنید یا با سوایپ سه انگشتی به سمت راست/چپ نمایشگر، وارد Split Screen شوید. در حالت Split Screen تنها دو اپ را می‌توانید درکنار هم قرار دهید؛ درحالی‌که با One UI می‌توان سه پنجره‌ی کنارهم داشت.

میکس فولد ۳ شیائومی روی میز
ضخامت میکس فولد ۳ شیائومی

در حالتی که اپلیکیشن‌ها را به‌صورت Split Screen باز کرده باشید، با بستن گوشی می‌توانید همان شرایط را روی نمایشگر کاور هم داشته باشید و بدون وقفه به کارتان ادامه دهید؛ البته که Split Screen روی نمایشگر کاور، به‌صورت عمودی به نمایش در می‌آید.

اگر بررسی زد فولد ۵ را خوانده باشید، حتما با حالت Flex Mode در One UI سامسونگ آشنایی دارید. شیائومی هم برای گوشی تاشدنی خودش همین ویژگی را هرچند به‌صورت دست‌وپا شکسته و ناکامل اجرا کرده و اسم آن را هم Hover Mode گذاشته است. متأسفانه قابلیت مذکور فقط برای تعداد بسیار محدودی از اپلیکیشن‌ها، از جمله دوربین و یوتیوب پشتیبانی می‌شود و وقتی گوشی را به‌حالت ۹۰ درجه دربیاورید، محتوا بین دو قسمت نمایشگر تقسیم می‌شود.

Hover Mode در مقایسه با چیزی که انتظار داشتیم، بیشتر شبیه جُک است

تقریبا تمام ژست‌های حرکتی که برای کار با میکس فولد ۳ به‌کار می‌آیند، در بخش تنظیمات توضیح داده شده‌اند؛ البته با توجه به تنوع اندک قابلیت‌های رابط کاربری فولد شیائومی، ژست‌های حرکتی نیز آن‌قدرها کاربردی نیستند و صرفا برای مواردی مثل تقسیم صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد، تجربه بازی و شارژدهی میکس فولد ۳

پرچمدار تاشدنی شیائومی از قوی‌ترین تراشه‌ی نسل فعلی کوالکام یا همان نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در قلب خود استفاده می‌کند. بد نیست ذکر کنیم که پیش‌تر همین تراشه را با پسوند For Galaxy در گوشی‌های سری S23، فولد و فلیپ جدید سامسونگ نیز دیده‌ایم که حالا راهش را به سایر گوشی‌های پرچمدار بازار پیدا کرده است.

اجرای بازی با میکس فولد ۳ شیائومی

تفاوت پردازنده در نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 با نسخه‌ی معمولی، به فرکانس هسته‌ی پرقدرت Cortex-X3 بازمی‌گردد که به‌جای ۳٫۲، در فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز کار می‌کند. هسته‌های میانی و کم‌مصرف، به ترتیب در همان فرکانس‌های ۲٫۸ و ۲ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند. از طرفی، ماژول پردازش گرافیکی Adreno 740 نیز در نسخه‌ی اورکلاک شده، اندکی افزایش فرکانس را تجربه می‌کند که در نهایت تفاوت چشم‌گیری را رقم نخواهد زد.

تراشه‌ی اورکلاک شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در قلب فولد شیائومی می‌تپد

شیائومی میکس فولد ۳ را در سه نسخه‌ی ۱۲ | ۲۵۶، ۱۶ | ۵۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت | ۱ ترابایت به بازار عرضه می‌کند که حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن نیز از نوع UFS 4.0 است. میکس فولد ۳ از قابلیتی به نام Memory Extension هم پشتیبانی می‌کند که با فعال‌کردنش در بخش تنظیمات می‌توان مقادیر ۳ یا ۵ یا ۷ گیگابایت را به رم اضافه کرد.

ما نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی را برای بررسی در اختیار داشتیم. با توجه به نتایجی که در تست حافظه‌ی ذخیره‌سازی به دست آوردیم، میکس فولد ۳ در خواندن و نوشتن ترتیبی حدود ۲۷ و ۴۵ درصد بهتر از رقیبش زد فولد ۵ عمل می‌کند.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی شیائومی میکس فولد ۳ دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

میکس فولد ۳

۳۵۴۶

۲۵۸۳٫۹

۴۱۵٫۷

۵۰۹٫۳

گلکسی زد فولد ۵

۲۷۸۴٫۲

۱۷۷۰٫۳

۴۳۱٫۲

۱۷۸٫۵

گلکسی زد فلیپ ۵

۲۷۴۰٫۶

۱۹۶۶٫۴

۳۸۱٫۴

۱۶۹٫۷

اکسپریا ۱ مارک ۵

۱۹۸۴٫۹

۱۶۳۳٫۲

۳۶۴٫۶

۳۸۶٫۸

گلکسی S23 اولترا

۳۴۳۲٫۷۳

۱۸۵۵٫۳۹

۴۴۷٫۷۹

۱۵۶٫۶۱

پیکسل ۷ پرو

۱۶۲۰٫۸۷

۲۹۵٫۲۱

۱۹۴٫۶

۲۴۷٫۸۴

شیائومی ۱۲ پرو

۱۸۹۵٫۸

۱۴۷۹٫۸

۳۲۷٫۳

۴۱۹٫۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای بررسی عملکرد گوشی تاشدنی شیائومی، بنچمارک‌ها را در حالت عملکردی Balanced روی نمایشگر اصلی (نمایشگر تاشدنی) انجام دادیم؛ چرا که به‌جز بهبود عملکرد وب‌گردی، تفاوت دیگری در پروفایل‌های Performance و Balanced مشاهده نکردیم. با توجه به کاربری دستگاه‌های تاشدنی و انتظاری که از آن‌ها در کاربردهای روزمره همچون وب‌گردی و مطالعه‌ی اسناد داریم، نمره‌ی وبگردی میکس فولد ۳ کاملا راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد.

اجرای بازی با میکس فولد ۳ شیائومی

در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU و به لطف تراشه‌ی اورکلاک‌شده‌ی کوالکام، همان عملکرد پرچمداران امسال سامسونگ را با اندکی اختلاف، از میکس فولد ۳ شیائومی می‌بینیم. در مقایسه با A16 اپل در آیفون ۱۴ پرو مکس، پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 تقریبا ۱۲ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند تا همچنان برتری از آنِ کوپرتینویی‌ها باشد.

عملکرد شیائومی میکس فولد ۳ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

میکس فولد ۳

(نمایشگر اصلی-Balanced Mode)

Snapdragon 8 Gen 2

۱۸۱

۹۵۲۹

۱۵۰۸

۴۷۲۴

۶۳

۷۰

گلکسی زد فولد ۵

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۷۴

۹۱۶۲

۱۵۱۱

۴۸۳۵

۵۷

۵۸

گلکسی زد فلیپ ۵

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۷۵

۷۷۹۵

۱۴۹۰

۴۵۷۷

۹۰

۶۳

اکسپریا ۱ مارک ۵

Snapdragon 8 Gen 2

‍۱۸۲

۸۴۳۷

۱۴۰۶

۴۷۰۱

۸۵

۶۸

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۳۰۰

۱۵۶۳

۴۹۹۲

۹۶

۷۰

پیکسل ۷ پرو

Tensor G2

۹۴٫۷

۴۴۵۲

۱۰۴۷

۳۲۸۸

۲۴

۲۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

۵۴٫۵

۴۱٫۶

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۸

۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از نظر توان محاسباتی GPU، باز هم تفاوت قابل ذکری بین پرچمدارهای گلکسی و میکس فولد ۳ وجود ندارد، اما آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف اپل سیلیکون، با اختلاف ۶۰ درصدی برتری خود را در پردازش‌های گرافیک‌محور دیکته می‌کند.

تست داغی بدنه میکس فولد ۳ شیائومی

باوجود اینکه پیش‌تر و در بررسی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌ی کوالکام، پیش‌‌زمینه‌ای از عملکرد آن در شرایط پرفشار داشتیم، اما حین تست پایداری عملکرد میکس فولد ۳ به چالش‌های جدیدی برخورد کردیم. باوجود ابعاد بزرگ دستگاه تاشدنی شیائومی، نتوانستیم تست استرس را در شرایط عادی به‌صورت کامل روی دستگاه اجرا کنیم و آزمون براثر دمای بالای گوشی (حدود ۵۱ درجه)، متوقف می‌شد.

موقع کاربری‌های سنگین، حتما جلوی پنکه یا کولر بنشینید!

برای اینکه بتوانیم آزمون پایداری را با موفقیت به پایان برسانیم، از پنکه رومیزی شادان غمگسار کمک گرفتیم تا بتوانیم دمای دستگاه را مدیریت کنیم. در چنین شرایط سخت و طاقت‌فرسایی، تاشدنی شیائومی توانست تست پایداری را به سلامت سپری کند و امتیازاتی که در نمودار مشاهده می‌کنید، به‌ثبت برساند. اگر بخواهیم کمی زاویه‌ی دیدمان را تغییر دهیم، می‌توانیم به‌جای مقصر دانستن شیائومی در مدیریت نادرست عملکرد تراشه، تقصیر را گردن باریکی بیش‌از حد گوشی بیندازیم.

نمودار پایداری عملکرد میکس فولد ۳ شیائومی

مشکلاتی که در تست پایداری عملکرد داشتیم، در اجرای بازی‌ها گریبان‌گیرمان نشد. بازی Genshin Impact روی تنظیمات گرافیکی High، با نرخ فریم میانگین ۴۵ تا ۵۰ فریم‌برثانیه اجرا شد، اگرچه دمای دستگاه همچنان تا حد قابل توجهی بالا می‌رفت. بازی نه‌چندان سنگین CoD Mobile را نیز روی آخرین تنظیمات گرافیکی، با ۶۰ فریم‌برثانیه و بدون لگ و کندی اجرا کردیم.

شارژ باتری میکس فولد ۳ شیائومی

میکس فولد ۳ از باتری ۴۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند؛ یعنی ۴۰۰ میلی‌آمپرساعت بیشتر از گلکسی زد فولد ۵. آداپتور شارژ ۶۷ واتی و کابل شارژ هم درون جعبه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. باتری میکس فولد، از Power Delivery 3 و Quick Charge 4 نیز پشتیبانی می‌کند و به گفته‌ی چینی‌ها، می‌تواند در مدت ۴۰ دقیقه، از صفر تا صد درصد شارژ شود.

عمر باتری شیائومی میکس فولد ۳ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

میکس فولد ۳

(نمایشگر داخلی)

۸٫۰۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۱۹۱۶ پیکسل

۴۸۰۰

۱۴:۳۷

۱۰:۴۹

میکس فولد ۳

(نمایشگر کاور)

۶٫۵۶ اینچ

۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۸۰۰

۱۸:۰۵

۱۳:۲۳

گلکسی زد فولد ۵

(نمایشگر داخلی)

۷٫۶ اینچ

۲۱۷۶ × ۱۸۱۲ پیکسل

۴۴۰۰

۲۶:۴۰

۱۰:۳۱

گلکسی زد فولد ۵

(نمایشگر خارجی)

۶٫۲ اینچ

۲۳۱۶ × ۹۰۴ پیکسل

۴۴۰۰

۲۳:۲۰

۱۳:۵۶

گلکسی زد فلیپ ۵

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۶۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۲۲:۱۳

۱۰:۲۸

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

TBA

پیکسل ۷ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۱۰

۱۰:۳۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۳۲۳

۳۱:۳۰

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تست‌های باتری را روی پروفایل Balanced انجام دادیم تا شارژدهی را در بهترین حالت به دست بیاوریم. در آزمون پخش ویدیو و با یک‌بار شارژ، نمایشگرهای داخلی و خارجی میکس فولد ۳ به‌ترتیب ۱۴ و ۱۸ ساعت ویدیو پخش کردند. بااینکه چنین عملکردی، به‌صورت مطلق قابل قبول است، اما در مقایسه با زد فولد ۵ چندان امیدوارکننده نیست.

اختلاف دستگاه‌های تاشدنی شیائومی و سامسونگ در کاربری روزمره تقریبا به صفر میل می‌کند. نمایشگر داخلی با ۱۰ ساعت و نمایشگر خارجی با ۱۳ ساعت شارژدهی در کارهای روزمره مثل وبگردی و استفاده از پیام‌رسان‌ها، می‌تواند حتی بیشتر از یک روز کاری کاربر را همراهی کند.

دوربین میکس فولد ۳

شیائومی برای میکس فولد ۳ از مجموعه‌ی ۶ دوربین شامل ۲ دوربین سلفی و ۴ دوربین پشتی استفاده می‌کند که در مقایسه با نسل پیش، دو دوربینِ بیشتر را شامل می‌شود؛ مجموعه‌ای که نظیر آن را در گلکسی فولد ۵ نمی‌بینیم. به‌نظر می‌رسد که شیائومی با آگاهی به نقطه‌ضعف نماینده‌ی سامسونگ، سعی کرده است تا دقیقاً همان قسمت را به نقطه‌قوت خود تبدیل کند.

رابط دوربین میکس فولد ۳ شیائومی

چینی‌ها در مسیر توسعه‌ی دوربین میکس فولد ۳ از شرکت آلمانی لایکا کمک گرفته‌اند که ید طولایی در طراحی و تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری دارد؛ البته شروع این همکاری با معرفی شیائومی 12S اولترا صورت گرفت و سپس به محصولات شاخصِ این شرکت مانند میکس فولد ۲ نیز گسترش پیدا کرد. همکاری دو شرکت تنها به سخت‌افزار تقلیل پیدا نمی‌کند و نمود آن را می‌توان در نرم‌افزار دوربین و فیلترهای اختصاصی لایکا نیز مشاهده کرد.

صحبت از سخت‌افزار دوربین را از دوربین‌های سلفی شروع می‌کنیم که عیناً در داخل و خارج دستگاه تکرار شده‌اند؛ دوربین‌هایی که حسگری مشابه با وضوح ۲۰ مگاپیکسل و لنز ۲۳ میلی‌متری را شامل می‌شوند. این حسگرها توان ضبط ویدیوهایی 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دارند.

دوربین‌های میکس فولد ۳ شیائومی
ثبت سلفی با میکس فولد ۳ شیائومی

دوربین اصلی از حسگر IMX800 سونی با وضوح ۵۰ مگاپیکسل و لنز ۲۳ میلی‌متریِ واید استفاده می‌کند و از لرزش‌گیر سخت‌افزاری (OIS) نیز بهره می‌برد. از شاخص‌ترین مدل‌های مجهز به این حسگر باید به شیائومی ۱۳ و ردمی K60 اولترا و آنر ۷۰ اشاره کنیم.

برخلاف میکس فولد ۲، شیائومی در نسل جدید از دو دوربین تله‌فوتو با زوم ۳٫۲ و ۵ برابری استفاده می‌کند که دوربین دوم به‌صورت پریسکوپی در قاب دوربین قرار گرفته است. خوشبختانه لرزش حسگرهای ۱۰ مگاپیکسلی این دوربین‌ها نیز توسط OIS خنثی می‌شوند.

درنهایت به دوربین چهارم یعنی اولتراواید می‌رسیم؛ جایی که شیائومی از حسگر OV13B10 ساخت OmniVision استفاده می‌کند که پیش‌تر در سری گلکسی S23 مورداستفاده قرار گرفته بود. این حسگر عکس‌هایی با خروجی ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌کند و میدان دید آن نیز به ۱۲۰ درجه می‌رسد.

میکس فولد ۳ شیائومی می‌تواند ویدیوهایی با حداکثر وضوح 8K ضبط کند؛ اما برخلاف فولد ۵ که از نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند، این عدد در نماینده شیائومی درنهایت به ۲۴ فریم‌برثانیه می‌رسد؛ البته شیائومی با فیلم‌برداری فوق‌آهسته‌ی ۱۹۲۰ فریم‌برثانیه‌ایِ 1080p و همچنین پشتیبانی از Dolby Vision، تاحدودی این ضعف دوربین را جبران کرده است.

عکاسی در روز

در عکس‌های زیر که با دوربین اصلی میکس فولد ۳ و گلکسی اس ۲۳ اولترا ثبت شده‌اند، به‌وضوح می‌توان ضعف شیائومی در ارائه‌ی گستره دینامیکی مطلوب و ثبت جزئیات کافی از سوژه را مشاهده کرد. باتوجه به فقدان نویز در تصاویر میکس فولد ۳، احتمالا جزئیات فدای حذف نویز شده؛ ازطرفی روشنایی محدود نیز به تاریک‌شدن و کاهش جزئیات دامن زده است.

دوربین واید میکس فولد ۳ - HDR
دوربین واید میکس فولد ۳
عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا - HDR
دوربین واید گلکسی S23 اولترا
برش دوربین واید میکس فولد ۳ - HDR
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید شیائومی
برش عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا - HDR
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید سامسونگ

در عکس‌های میکس فولد تمایل زیادی به طیف رنگی نارنجی و زرد دیده می‌شود؛ درصورتی که گلکسی S23 اولترا رنگ‌هایی به‌مراتب طبیعی‌تر و واقعی‌تر را ثبت و با ارائه‌ی وضوح بهتر، رقیب چینی خود را از دور رقابت خارج می‌کند.

دوربین اولتراواید میکس فولد ۳ - HDR
دوربین اولتراواید میکس فولد ۳
عکس دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا - HDR
دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا
برش دوربین اولتراواید میکس فولد ۳ - HDR
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر اولتراواید شیائومی
برش عکس دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا - HDR
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر اولتراواید سامسونگ

با بهره‌مندی هر دو مدل از سخت‌افزاری یکسان در دوربین‌های اولتراواید، انتظار داشتیم تا حداقل عملکردی مشابه حاصل شود؛ غافل از اینکه شیائومی حتی در این بخش نیز مشکلات پیشین را تکرار می‌کند.

دوربین واید میکس فولد ۳ در روز
دوربین واید میکس فولد ۳
عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا در روز
دوربین واید گلکسی S23 اولترا
برش دوربین واید میکس فولد ۳ در روز
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید شیائومی
برش عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا در روز
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید سامسونگ
دوربین اولتراواید میکس فولد ۳ در روز
دوربین اولتراواید میکس فولد ۳
عکس دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا در روز
دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا

در عکس‌های بالا S23 اولترا و میکس فولد ۳ را در شرایط نوری ایده‌آل قرار دادیم؛ اما همچنان نتایج مشابهی به‌دست آمد و در عکس‌های دوربین اصلی و اولتراواید میکس فولد، در بخش‌هایی چون جزئیات تصویر، تعادل روشنایی و ثبت رنگ‌هایی طبیعی، کم‌کاری مفرطی وجود دارد.

عکاسی در شب

با ادامه یافتن کاستی‌های میکس فولد ۳ به عکس‌های ثبت‌شده در شب، می‌توان متوجه شد که منشأ مشکلات را نه در حسگر، بلکه باید در الگوریتم پردازشی دستگاه جستجو کنیم؛ چراکه بدون توجه به حسگر یا لنز، نتایجی مشابه در تک‌تک دوربین‌ها به‌چشم می‌خورد.

دوربین واید میکس فولد ۳ در شب - نایت مود
دوربین واید میکس فولد ۳
عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا در شب - نایت مود
دوربین واید گلکسی S23 اولترا
برش دوربین واید میکس فولد ۳ در شب - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید شیائومی
برش عکس دوربین واید گلکسی S23 اولترا در شب - نایت مود
برش ۱۰۰ درصدی از تصویر واید سامسونگ
دوربین اولتراواید میکس فولد ۳ در شب - نایت مود
دوربین اولتراواید میکس فولد ۳
عکس دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا در شب - نایت مود
دوربین اولتراواید گلکسی S23 اولترا

الگوریتم پردازش تصویر شیائومی در دو دوربین سلفی داخلی و خارجی که به سخت‌افزاری کاملاً مشابه مجهز شده‌اند نیز نتیجه‌ای یکسان را ارائه نمی‌کند. درنتیجه به‌جرات می‌توان گفت که الگوریتم چینی‌ها توان کافی برای استفاده‌ی حداکثری از پتانسیل حسگرها را ندارد و سامسونگ با توسعه‌ی الگوریتمی قدرتمندتر، نماینده‌ی شیائومی را در شرایط یکسان با فاصله‌ی زیاد شکست می‌دهد.

پرواضح‌است که شیائومی می‌تواند با ارائه به‌روزرسانی نرم‌افزاری، عملکرد دوربین را بهبود ببخشد یا حتی دگرگون کند؛ اما آنچه درحال‌حاضر در میکس فولد ۳ می‌بینیم، به‌هیچ وجه عملکردی هم‌سطحِ «پرچمدار» تلقی نمی‌شود و حتی مدل‌هایی میان‌رده نیز قادر به شکست آن هستند.

سلفی میکس فولد ۳
دوربین سلفی داخلی میکس فولد ۳
سلفی گلکسی S23 اولترا
دوربین سلفی گلکسی S23 اولترا
برش سلفی میکس فولد ۳
برش ۱۰۰ درصدی از عکس شیائومی
برش سلفی گلکسی S23 اولترا
برش ۱۰۰ درصدی از عکس سامسونگ

گالری عکس‌های روز

نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس اول
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس چهارم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس پنجم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس هفتم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس هشتم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس نهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس دهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس یازدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس دوازدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس سیزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس پانزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس هجدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس نوزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس بیستم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در روز - عکس بیستم و یکم

گالری عکس‌های شب

نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس دوم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس سوم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس چهارم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس پنجم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس ششم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس هفتم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس هشتم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس دوازدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس سیزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس پانزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس شانزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس هفدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس هجدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس نوزدهم
نمونه عکس میکس فولد ۳ شیائومی در نور کم عکس بیستم

جمع‌بندی: آیا میکس فولد ۳ ارزش خرید دارد؟

میکس فولد ۳ در دنیای گوشی‌های تاشدنی طراحی فوق‌العاده‌ای دارد؛ ضخامت بسیار کم، نسبت‌تصویر متداول در حالت بسته، فرورفتگی تقریبا نامحسوس وسط نمایشگر و لولایی که به‌ادعای شیائومی می‌تواند ۵۰۰ هزار بار تاخوردگی را تاب بیاورد؛ هرچند از مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوخاک خبری نیست و سنگینی ماژول دوربین در حالت بسته، تعادل وزن گوشی را به هم می‌زند.

وقتی هیجان و تب‌وتاب طراحی چشم‌نواز میکس فولد فروکش می‌کند و پای عملکرد سخت‌افزاری، رابط کاربری و صدالبته قیمت گوشی در بازار ایران به میان می‌آید، ارزش خرید میکس فولد ۳ به‌شدت زیر سوال می‌رود.

میکس فولد ۳ شیائومی درکنار اس ۲۳ اولترا

میکس فولد ۳ از قوی‌ترین تراشه‌ی نسل فعلی کوالکام بهره می‌برد و اتفاقا در پردازش‌های سنگین و اجرای بازی‌ها پابه‌پای گلکسی فولد ۵ با تراشه‌ی مشابه پیش می‌آید؛ اما داغی بیش‌ازحد بدنه، نگه داشتن گوشی در دست را چالش‌برانگیز می‌کند.

رابط کاربری برپایه‌ی اندروید ۱۳ و مخصوص میکس فولد توسعه یافته؛ اما درمقایسه با زد فولد ۵ محدودیت‌های بیشتری دارد و به‌روزرسانی نرم‌افزاری کمتری دریافت می‌کند. بگذریم که پشتیبانی از قلم و قابلیت DeX ازجمله مواردی است که تاشدنی سامسونگ را به گزینه‌ی جذاب‌تری برای طرفداران این مدل گوشی‌ها تبدیل می‌کند.

تجربه‌ی عکاسی با میکس فولد ۳ از زد فولد ۵ بهتر است، اما هنوز از گوشی‌های پرچم‌دار عادی مثل گلکسی S23 اولترا کم می‌آورد؛ هنوز مانده تا گوشی‌های تاشدنی را صرفا در دسته‌بندی خودشان توصیه کنیم، چراکه مشکلاتی مثل وزن سنگین، دوام پایین‌تر، فرورفتگی میانه‌ی نمایشگر و قیمت بسیار بالا، خرید گوشی‌های پرچم‌دار با فرم‌فکتور استاندارد را به تصمیم معقولانه‌تری تبدیل می‌کند؛ متاسفانه میکس فولد ۳ هم نتوانسته باتمام بهبودهایش، تافته‌ی جدابافته‌ی دنیای گوشی‌های تاشدنی شود.

نکات مثبت

  • ضخامت بسیار کم
  • دوربین عکاسی خوب
  • شارژدهی رضایت‌بخش
  • عمق بسیار کم فرورفتگی وسط نمایشگر
  • نسبت‌تصویر و ارگونومی بسیار خوب در حالت بسته

نکات منفی

  • رابط کاربری محدودتر از رقبا
  • قیمت عجیب‌وغریب در ایران
  • نبود مقاومت در برابر آب/ گردوخاک
  • داغی بیش‌ازحد بدنه در استفاده‌های سنگین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات