بررسی گلکسی A73 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
گلکسی A73، میان‌رده‌ی جذاب، خوش‌ساخت و کارآمدی است که متأسفانه با قیمتی مشابه بهترین پرچم‌دارهای اقتصادی به‌فروش می‌رسد؛ با بررسی گلکسی A73 5G همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سال گذشته گلکسی A72 کاملاً زیر سایه‌ی گلکسی A52 قرار داشت؛ چراکه غیر از دوربین تله‌فوتو و ۵۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت بیشتر باتری، ویژگی چشم‌گیر دیگری را ارائه نمی‌داد تا اختلاف قیمتی چند میلیون‌ تومانی‌اش با A52 را توجیه کند؛ اما امسال کره‌ای‌ها استراتژی متفاوتی را با گلکسی A73 و گلکسی A53‌ در پیش گرفته و تفاوت میان دو گوشی را پررنگ‌تر کرده‌اند.

گلکسی A73 عنوان «نخستین گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی» را یدک می‌کشد و از تراشه‌ی به‌مراتب کارآمدتری درمقایسه‌با گلکسی A53 قدرت می‌گیرد؛ اما برچسب قیمتی ۱۴ تا ۱۵ میلیون‌تومانی، این گوشی هوشمند را مقابل رقبای خطرناک‌تری همچون گلکسی S21 FE، شیائومی 11T پرو و وان‌پلاس 9R قرار می‌دهد؛ در ادامه با بررسی گلکسی A73 همراه زومیت باشید.

گوشی هوشمند گلکسی A73 را شرکت داریا همراه برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی گلکسی A73

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A73

درحالی‌که برخی رقبا بدنه‌ای شیشه‌ای دارند، گلکسی A73 مانند گذشته از ساختار کاملاً پلاستیکی استفاده می‌کند؛ اما حداقل از نظر کیفیت ساخت و طراحی، دست‌کمی از رقبای هم‌قیمت خود ندارد؛ قطعات، بسیار محکم کنار هم جای گرفته‌اند و حتی پوشش Gorilla Glass 5 صفحه‌نمایش بدون هرگونه نوار پلاستیکی در اطرافش، به‌طور مستقیم روی فریم سوار شده است؛ موردی که عموماً در دستگاه‌های گران‌قیمت شاهد هستیم.

کار با گلکسی A73 سامسونگ

میان‌رده‌ی توانمند سامسونگ ۰٫۸ میلی‌متر باریک‌تر و ۲۲ گرم سبک‌تر از نسل گذشته است (۱۸۱ گرم دربرابر ۲۰۳ گرم)؛ اگرچه با گوشی نسبتاً بزرگ ۶٫۷ اینچی طرف هستیم، در همان ابتدای کار که گلکسی A73 را به دست می‌گیرید، سبکی بدنه‌، نظرتان را به خود جلب خواهد کرد. گوشی حس خوبی به کاربر انتقال می‌دهد؛ اما برای دسترسی به کلیدها، نوار اعلانات یا حسگر اثرانگشت باید آن را مدام در دستتان جابه‌جا کنید.

ماژول دوربین گلکسی A73 سامسونگ

ظاهر گلکسی A73 شباهت بسیار زیادی به گلکسی A53 دارد؛ همان برآمدگی مستطیلی یکپارچه با پنل پشتی، همان فریم پلاستیکی براق و تخت، همان بدنه‌ی مات؛ انگار که گلکسی A53 را از دو طرف کشیده و ۰٫۲ اینچ بزرگ‌ترش کرده باشند. برآمدگی دوربین باعث لق‌خوردن ای ۷۳ روی سطح میز می‌شود؛ اما نه به‌شدتی که از برخی گوشی‌های پرچم‌دار با دوربین‌های غول‌پیکر سراغ داریم.

گلکسی ای ۷۳ در رنگ‌های خاکستری، سبز و سفید به‌فروش می‌رسد؛ ما مدل خاکستری گوشی را بررسی کردیم و تقریباً بر سر جذابیت و زیبایی این مدل اتفاق‌نظر داشتیم. گلکسی ای ۷۳ آثار انگشت را چندان به خود نمی‌گیرد؛ اما چربی دست روی بدنه‌ی آن برجای می‌ماند.

صفحه نمایش گلکسی A73 سامسونگ

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار دارد و عملکرد دقیق و نسبتاً سریعی ارائه می‌دهد؛ اما محل حسگر کمی پایین‌تر از جایی است که بدان عادت داریم؛ به‌طوری که برای باز کردن قفل گوشی، باید دستتان را دور بدنه جابه‌جا کنید. کلیدهای فیزیکی گلکسی ای ۷۳ پلاستیکی هستند و بازخورد خوشایند دستگاه‌های پرچم‌دار را ندارند. لازم به اشاره‌کردن نیست که کره‌ای‌ها جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون را نیز از گوشی میان‌رده گلکسی A73‌ حذف کرده‌اند.

حاشیه پایین گلکسی A73 سامسونگ

گلکسی A73 همانند نسل قبل گواهی IP67 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کرده است؛ بدین‌مفهوم که حداقل روی کاغذ، گوشی می‌تواند تا ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق یک متری را تحمل کند. توجه داشته باشید که رقیب هم‌قیمتی همچون گلکسی S21 FE از گواهی IP68 بهره می‌برد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی A73

اگر ارتقای نرخ نوسازی از ۹۰ به ۱۲۰ هرتز را کنار بگذاریم، صفحه‌نمایش گلکسی A73 در مقایسه‌ با نسل گذشته، بهبود خاصی تجربه نمی‌کند؛ با همان پنل ۶٫۷ اینچی OLED با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ طرف هستیم که با تراکم بسیار خوبِ ۳۹۳ پیکسل‌براینچی‌اش، تفکیک پیکسل‌ها از هم با چشمان غیرمسلح را دشوار می‌سازد. از سویی دیگر، حاشیه‌های اطرف نمایشگر ای ۷۳ نیز باریک‌تر از قبل هستند.

اندروید ۱۲ روی گلکسی A73 سامسونگ

صفحه‌نمایش گلکسی A73 از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ اما مطابق‌انتظار از نرخ متغیر خبری نیست. دستگاه در تمامی شرایط نرخ نوسازی را به‌صورت ثابت روی ۱۲۰ هرتز نگه می‌دارد و صرفاً در اپ‌هایی که از چنین نرخی پشتیبانی نمی‌کنند؛ نظیر اپلیکیشن دوربین یا بازی Genshin Impact، تنظیمات نرخ نوسازی را به ۶۰ هرتز برمی‌گرداند. در هر صورت نرخ نوسازی بالای نمایشگر، با روان‌تر کردن انیمیشن‌های رابط کاربری و وب‌گردی، استفاده از گلکسی ای ۷۳ را به تجربه‌ای جذاب بدل می‌سازد.

اندازه‌گیری‌های زومیت نشان می‌دهد که گلکسی A73 در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب به ۵۵۲ و ۱۰۹۳ نیت می‌رسد؛ بدین‌ترتیب گوشی میان‌رده‌ی سامسونگ در حالت خودکار می‌تواند خوانایی بسیار خوبی را زیر نور آفتاب برایتان به‌ارمغان آورد. از سوی دیگر، ماهیت OLED به گلکسی ای ۷۳ اجازه‌ی تولید مشکی بسیار عمیق و کنتراست فوق‌العاده بالا را نیز می‌دهد.

عملکرد نمایشگر گلکسی A73 5G دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A73 5G

۲٫۰

۰

۵۵۲

۰

۱۰۹۳

۳٫۶ (Vivid)

۱٫۴ (Natural)

گلکسی A53

۲٫۴۴

۰

۶۴۰٫۵

۰

۱۲۹۰

۳٫۳

۱٫۹ (Natural)

گلکسی A52s 5G

۲٫۳

۰

۶۰۷٫۵

۰

۱۳۰۵

۴٫۸

۳٫۱ (Natural)

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۲٫۶

۰

۶۶۹٫۵

۰

۹۰۵

۳٫۷

۱٫۲ (Original)

گلکسی S21 FE

۲٫۳

۰

۵۸۱٫۵

۰

۱۱۱۷٫۵

۳٫۸ (Vivid)

۲٫۳ (Natural)

شیائومی ۱۱ تی پرو

۲٫۳

۰

۶۳۷

۰

۸۰۵

(۴٫۳) Vivid

(۱٫۱) Standard

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

می ۱۱ آی

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

گلکسی A73 در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها نیز عملکرد بسیار خوبی دارد؛ بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که این گوشی میان‌رده در پروفایل‌های رنگی Natural و Vivid به‌ترتیب فضاهای رنگی sRGB و DCI P3 را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. رنگ‌ها در پروفایل Natural بسیار دقیق و خنثی و در پروفایل دیگر، نسبتاً دقیق و متمایل به سردی تولید می‌شوند.

میان‌رده‌ی جدید سامسونگ به‌طور رسمی گواهی پخش ویدئوهای HDR را ندارد و این ویدئوها را به SDR تبدیل و پخش می‌کند؛ اما بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که گلکسی A73 به پخش ویدئوهای HDR یوتیوب واکنش نشان داده و روشنایی صفحه‌نمایش را به‌تناسب دیتای خود ویدئو، تغییر می‌دهد؛ البته روشنایی به عددی فراتر از حدود ۱۱۰۰ نیت به‌دست‌آمده در تست‌های زومیت نمی‌رسد.

پخش فیلم با گلکسی A73 سامسونگ

گلکسی A73 از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد؛ یکی از کانال‌ها در پایین فریم قرار دارد؛ درحالی‌که اسپیکر مکالمه در لبه‌ی بالایی نمایشگر، نقش کانال دوم را ایفا می‌کند. شدت صدای دو کانال به‌اندازه‌ی دستگاه‌های پرچم‌دار متعادل نیست و می‌توان به‌سادگی متوجه شد که بخش عمده‌ای از حجم صدا را کانال پایین تولید می‌کند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گلکسی A73 فرکانس‌های پایین و میانی را به‌خوبی تولید می‌کند؛ بنابراین بخش عمده‌ای از ابزارهای موسیقی و صدای خواننده واضح به‌گوش می‌رسد؛ اما گاهی در فرکانس‌های بالا، صدا به هم می‌ریزد. گوشی بیس‌های کوبنده‌ای دارد و به‌لطف پشتیبانی از Dolby Atmos، امکان تولید صدای فراگیر را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد.

نرم افزار و رابط کاربری گلکسی A73

گلکسی A73 درست‌ مانند خانواده‌ی گلکسی S22 و گلکسی A53 به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین به‌لحاظ ظاهری تفاوت فاحشی نسبت به One UI 4 ندارد. پیش‌تر در بررسی One UI 4 ویژگی‌‌های این رابط کاربری را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم؛ اما خود One UI 4.1 نیز بهبودهایی جزئی نسبت به نسخه‌ی ۴٫۰ تجربه می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قابلیت RAM Plus ابتدا با One UI 4.0 معرفی شد؛ قابلیتی که به کاربر اجازه می‌دهد تا ۴ گیگابایت از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی هوشمندش را به‌عنوان رم مازاد استفاده کند؛ اما با One UI 4.1 کاربر می‌تواند مقدار این رم مازاد را به‌دلخواه از بین ۲، ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت انتخاب کند.

رابط کاربری گلکسی A73 سامسونگ

قابلیت Smart Calendar به اپلیکیشن تقویم سامسونگ اجازه می‌دهد تا با دسترسی به تاریخ‌ها و ساعت‌های ذکرشده در پیام‌های متنی، آن‌ها را به‌عنوان رویدادهایی در تقویم پیشنهاد دهد. کره‌ای‌ها می‌گویند Smart Calendar با پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی و اپ‌هایی همچون لاین، واتساپ، وایبر و سیگنال سازگاری خواهد داشت؛ اما مشخص نیست که وضعیت درباره‌ی اپ‌هایی همچون مایکروسافت تیمز و تلگرام به چه ترتیب خواهد بود.

سامسونگ در One UI 4.1 قابلیتی موسوم به Smart Widgets ارائه می‌دهد که عملکرد مشابهی با Smart Stacks اپل دارد و به کاربر اجازه می‌دهد تا چندین ویجت را با هم ادغام کند و با سوایپ‌کردن، بین‌شان جابه‌جا شود. ویجت‌های هوشمند One UI در سه سایز دردسترس هستند.

One UI 4.1 به‌لطف تراشه‌ی توانمند Snapdragon 778G و البته بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، عملکرد سریع و روانی روی گوشی گلکسی A73 دارد؛ به‌طوری‌که در کاربری‌های روزمره، به‌سختی می‌توان متوجه تفاوتی میان این گوشی میان‌رده با دستگاه‌های پرچم‌دار سامسونگ شد.

عملکرد، تجربه بازی و عمر باتری گلکسی A73

انتظار داشتیم تا سامسونگ در میان‌رده‌ی نسبتاً گران‌قیمتش از تراشه‌های پرچم‌دار چند سال پیش، نظیر Snapdragon 865 یا Snapdragon 870 استفاده کند؛ اما چنین نشد و کره‌ای‌ها گلکسی A73 را درست‌مانند گلکسی A52s به تراشه‌ی میان‌رده‌ی Snapdargon 778G مجهز کردند؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود و از همین‌رو در مقایسه‌ با تراشه‌های پرچم‌دار اخیر سامسونگ و کوالکام عملکرد بهینه‌تر و کم‌حرارت‌تری ارائه می‌دهد.

بازی با گلکسی A73 سامسونگ

برخلاف Snapdragon 780G که از سه کلاستر بهره می‌برد، تراشه‌ی Snapdragon 778G از ترکیب چهار هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex A78 و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex A55 در قالب دو کلاسترِ پرقدرت و کم‌مصرف به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و برای انجام پردازش‌های گرافیکی به ماژول Adreno 642L اتکا دارد.

Snapdragon 778G به‌لطف مودم X53 کوالکام از چند باند شبکه‌‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتز و mmWave با سرعت دانلود بیشینه‌ی ۳٫۷ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که به‌مدد ماژول FastConnect 6700 قابلیت اتصال به شبکه‌های Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 را دراختیار کاربر می‌گذارد.

گلکسی A73 در نسخه‌های ۶ | ۱۲۸، ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد و به‌نظر می‌رسد که می‌توان هر دو مدل ۸ گیگابایتی آن را در بازار ایران یافت. ما میان‌رده‌ی سامسونگ را در مدل ۲۵۶ گیگابایتی برای بررسی دراختیار داشتیم. توجه داشته باشید که چنانچه از سیمکارت دوم استفاده نکنید، امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی را ازطریق درگاه microSDXC خواهید داشت.

عملکرد

حافظه‌

ذخیره‌سازی گلکسی A73 5G دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A73 5G

۹۴۸٫۲۹

۷۸۸٫۱۶

۱۷۷٫۶۳

۱۹۷٫۰

گلکسی A72

۵۰۷٫۳۳

۲۶۷٫۸۶

۱۳۹٫۳۴

۱۲۵٫۶۳

گلکسی S21 FE

۱۸۴۳٫۲۷

۱۲۸۲٫۲

۳۱۹٫۱۱

۲۸۴٫۶۵

گلکسی A53

۵۱۴٫۴۱

۴۹۵٫۲۵

۲۳۳٫۵۶

۲۰۲٫۴۸

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

شیائومی ۱۱ تی پرو

۱۹۰۲٫۷۵

۷۷۰٫۲۹

۲۳۰

۲۰۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی A73 درمقایسه‌با نسل گذشته پیشرفت چشم‌گیری تجربه می‌کند؛ به‌طوری که نرخ نوشتن ترتیبی آن سه‌برابر گلکسی A72 است. برتری فاحش گلکسی ای ۷۳ بر نسل گذشته، در بنچمارک‌های مربوط به تراشه نیز ادامه می‌یابد. میان‌رده‌ی جدید سامسونگ تا ۷۳ درصد سریع‌تر از قبل عمل می‌کند و تا ۹۴ درصد گرافیک قدرتمندتری دارد.

گلکسی A73 عملکرد یکسانی با گلکسی A52s به‌نمایش می‌گذارد و از گلکسی A53 نیز بهتر ظاهر می‌شود؛ اما برچسب قیمتی گوشی، ما را ناگزیر می‌کند تا به مقایسه‌ی آن با پرچم‌داران اقتصادی بازار بپردازیم؛ جایی‌که گلکسی A73 عرصه را به رقبا واگذار می‌کند؛ گوشی ارزان‌ترِ شیائومی 11T پرو تا ۲۲ درصد سرعت بیشتری دارد و با اختلافی ۹۴ درصدی، در پردازش‌های گرافیکی بهتر از میان‌رده‌ی سامسونگ ظاهر می‌شود.

عملکرد گلکسی A73 5G دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

گلکسی A73 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۳۸۴

۵۵٫۳۵

۲۴۱۹

۷۸۲

۲۸۷۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

گلکسی A72

۸۵۷۷

۴۰٫۶

--

۵۴۹

۱۶۵۷

۱۰

۶٫۹

۱۱

۷٫۱

--

۱۵

۱۷

--

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۲۹۵

۴۹٫۶

۲۴۱۰

۷۷۱

۲۷۹۳

۱۹

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۸

۳۳

--

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۴۰۳۰

۴۳٫۴۸

۵۷۱۸

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۲

۲۲

۴۳

۲۶

--

۵۵

۶۱

--

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۶۵۰

--

۲۵۴۴

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۴

۱۰

۱۴

۱۰

--

۱۹

۲۴

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۱۰۱۶۶

--

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

--

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

شیائومی ۱۱ تی پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۳۳۳۶

۷۴٫۵۲

۴۵۵۴

۸۱۵

۳۴۹۹

۴۲

۲۷

۴۵

۳۰

--

۵۹

۶۴

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گذشته از بنچمارک‌های CPU و GPU-محور، گلکسی A73 در کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، استفاده از پیام‌رسان‌ها، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی یا جابه‌جایی در بخش‌های مختلف رابط کاربری، عملکرد کم‌وبیش مشابهی با دستگاه‌های پرچم‌دار اقتصادی نظیر شیائومی 11T پرو و گلکسی S21 FE دارد و به‌اندازه‌ی آن‌ها نیز در استفاده‌های مداوم داغ نمی‌شود.

گلکسی A73 در تجربه‌ی بازی نیز بسیار راضی‌کننده ظاهر می‌شود؛ ما بازی محبوب Call of Duty و بازی بسیار سنگین Genshin Impact را روی میان‌رده‌ی سامسونگ اجرا کردیم. بازی Call of Duty با تنظیمات گرافیکی بالا، نرخ فریم پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد و در سوی دیگر میدان بازی جهان‌باز Genshin Impact در تنظیمات گرافیکی Medium به نرخ فریم بسیار پایدار ۵۲ فریم‌برثانیه دست می‌یابد که نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید.

عملکرد گلکسی A73 5G در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

Genshin Impact

Medium

۵۲ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

High

۶۰ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

ما بازی Genshin Impact را به‌طور هم‌زمان روی گوشی Galaxy S21 FE نیز اجرا کردیم؛ این گوشی توانست به نرخ فریم میانگین ۵۵ فریم‌برثانیه دست یابد که بالاتر از نتیجه‌ی ۵۲ فریم‌برثانیه‌ای گلکسی A73 است؛ اما چنانچه به نمودار زیر توجه کنید، متوجه خواهید شد که پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ به‌اندازه‌ی گلکسی ای ۷۳ پایدار نیست، این دستگاه در طول بازی نیز به‌شدت داغ می‌شد.

نمودار عملکرد گلکسی A73 حین اجرای بازی Genshin Impact

گذشته از برتری گلکسی A73 بر گلکسی S21 FE باید خاطرنشان کنیم که اس ۲۱ اف‌ای از تراشه‌ی بسیار ناپایدار و غیربهینه‌ی Exynos 2100 استفاده می‌کند. شما می‌توانید با گلکسی S20 FE 5G به نتایج بهتری دست یابید؛ چراکه این گوشی از تراشه‌ی Snapdragon 865 استفاده می‌کند که هم قدرت بیشتری نسبت به Snapdragon 778G دارد و هم به‌مراتب پایدارتر از Exynos 2100‌ است.

گلکسی A73 مانند نسل گذشته برای تأمین انرژی موردنیاز خود بر باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد و از شارژ سیمی ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما دیگر درون جعبه‌ی گوشی از شارژر خبری نیست و باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کنید؛ درحالی‌که رقیب قدرتمندی همچون شیائومی 11T پرو به‌صورت پیش‌فرض با شارژر فوق‌العاده پرتوان ۱۲۰ واتی به‌فروش می‌رسد.

زومیت گردی روی گلکسی A73 سامسونگ

سامسونگ می‌گوید گلکسی A73 با یک‌بار شارژ می‌تواند تا ۲ روز کاربر را همراهی کند؛ اما این ادعا تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارد؟ برای پی‌بردن به حقیقت ماجرا، طبق روال بررسی‌های زومیت، روشنایی را روی ۲۰۰ نیت (کمی بیش از ۵۰ درصد) و نرخ نوسازی را روی بهترین حالت (۱۲۰ هرتز) قرار دادیم و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم را به‌همراه خروجی صدای اسپیکرها قطع کردیم.

عملکرد باتری گلکسی A73 5G دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A73 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۸:۲۹

۱۰:۳۳

گلکسی A73 5G

(۶۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

--

۱۳:۳۹

گلکسی A72

(۹۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۶:۳۵

۱۳:۰۵

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۸:۲۷

۱۲:۱۳

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۲۸

۱۸:۱۰

۱۰:۱۳

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۱۵

با شارژر ۲۵ وات

۱۶:۳۶

۸:۵۸

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۱۴:۴۱

۸:۳۰

شیائومی ۱۱ تی پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۱۸

با شارژر ۱۲۰ واتی

۱۸:۱۰

۹:۵۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمون باتری PCMark که شارژدهی دستگاه حین استفاده‌های روزمره همچون وب‌گردی و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی را اندازه می‌گیرد، گلکسی A73 توانست ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌آید؛ اما ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کمتر از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای گلکسی A72‌ است. با تغییر نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز، به مدت‌زمان ۱۳:۳۹ دقیقه رسیدیم؛ بنابراین چنانچه از شارژدهی گلکسی ای ۷۳ رضایت ندارید، با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز می‌توانید عمر باتری را ۳۰ درصد بهبود دهید.

دوربین گلکسی A73

گلکسی A73 نخستین میان‌رده‌‌ی سامسونگ با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌شمار می‌آید؛ همین جمله می‌تواند انتظارات شما از این گوشی را افزایش دهد؛ البته باید توجه داشته باشید که حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی ای ۷۳ با ماژول به‌کاررفته در گوشی‌های گلکسی اس ۲۱ اولترا و گلکسی اس ۲۲ اولترا یکی نیست و ۳۶ درصد کوچک‌تر از آن است. متأسفانه در میان‌رده‌ی جدید سامسونگ از دوربین تله‌فوتو خبری نیست و کره‌ای‌ها در عوض از عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی استفاده کرده‌اند؛ در ادامه با دوربین‌های گلکسی A73 بیشتر آشنا می‌شویم.

عکاسی با گلکسی A73 سامسونگ

دوربین اصلی گلکسی A73 از حسگر HM6 ساخت سامسونگ بهره می‌برد؛ حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.67 اینچ و پیکسل‌هایی به‌ضلع ۰٫۶۴ میکرومتر که براثر استفاده از فیلتر رنگی NonaCell، هر ۹ پیکسل مجاور را با یک رنگ ثبت می‌کند تا بدین‌ترتیب پیکسل بزرگ‌تر ۱٫۹۲ میکرومتری، با جذب نور بیشتر، به گرفتن عکس‌های روشن‌تر در محیط‌های کم‌نور کمک کند. دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد و در پسِ لنزی با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) قرار دارد.

دوربین اولتراواید گلکسی ای ۷۳ از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX258 ساخت سونی با ابعاد 1/3.06 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برد و در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۳ درجه قرار دارد؛ مطابق‌انتظار روی دوربین اولتراواید از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار خبری نیست. گلکسی A73 از دو ماژول ۵ مگاپیکسلی GC5035 برای عکاسی ماکرو و عمق‌سنجی استفاده می‌کند و این دو حسگر را لنزهایی با دیافراگم f/2.4 همراهی می‌کند.

نرم افزار دوربین گلکسی A73 سامسونگ

میان‌رده‌ی سامسونگ درست‌مانند گلکسی S21 FE برای ثبت عکس‌های سلفی به حسگر ۳۲ مگاپیکسلی IMX616 سونی با ابعاد 1/2.8 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری اتکا دارد و در پسِ لنزی ۲۶ میلی‌متری با f/2.2 قرار دارد. حسگر IMX616 از فیلتر رنگی Quad Bayer بهره می‌گیرد، پس قاعدتا تصویر را با وضوح ۸ مگاپیکسل ثبت می‌کند؛ اما در کمال تعجب، گلکسی ای ۷۳ پس از ثبت عکس، آن را به ابعاد ۱۲ مگاپیکسل Upscale می‌کند.

گستره‌ی دینامیکی، جزئیات و رنگ‌های دوربین گلکسی A73

در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که گلکسی A73 و S21 FE عکس‌های کم‌وبیش مشابهی را ثبت کرده‌اند؛ با رنگ‌های جذاب و کنتراست بالا به‌ویژه در عکس گلکسی ای ۷۳ مواجه هستیم؛ اما با زوم‌کردن روی بخش‌های مختلف تصویر، می‌توان به برخی تفاوت‌های ریز پی برد؛ گلکسی S21 FE جزئیات بیشتری را از ناحیه‌ی روشن تصویر (پنجره) نمایان می‌سازد و تصویر شفاف‌تری از برگ‌های گیاه و نقش‌ونگار روی گلدان ارائه می‌دهد. هر دو عکس به گرمی تمایل دارند؛ اما این موضوع در عکس گلکسی ای ۷۳ بیشتر به چشم می‌آید.

دوربین اولتراواید گلکسی A73 نیز رنگ‌های جذابی ارائه می‌دهد و حتی گرمی رنگ‌های دوربین اصلی را نیز ندارد؛ اما از نظر جزئیات و کنترل سطح نویز چند سروگردن، پایین‌تر از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی قرار می‌گیرد.

عکس اچ‌دی‌آر گلکسی اس ۲۱ اف‌ای
عکس HDR گلکسی S21 FE
عکس اچ‌دی‌آر گلکسی ای ۷۳
عکس HDR دوربین اصلی گلکسی A73
عکس اچ‌دی‌آر اولتراواید گلکسی ای ۷۳
عکس HDR دوربین اولتراواید گلکسی A73
کراپ عکس گلکسی اس ۲۱ اف‌ای
کراپ عکس گلکسی S21 FE
کراپ عکس اچ‌دی‌آر گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس دوربین اصلی
کراپ عکس اولتراواید گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس دوربین اولتراواید

عکاسی ۱۰۸ مگاپیکسل و ۱۲ مگاپیکسل با گلکسی A73

چنانچه در روشنایی روز عکاسی می‌کنید و علاقه‌ی بسیاری به کنکاش داخل عکس‌ها در سطح پیکسلی دارید (!)، حالت ۱۰۸ مگاپیکسل گلکسی A73 می‌تواند اندکی نیازتان را برآورده کند؛ همان‌طور که در تصاویر زیر از برش ابعاد واقعی از عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی و برش هم‌سطح از عکس ۱۲ مگاپیکسلی مشاهده می‌کنید، سطح جزئیات در حالت ۱۰۸ مگاپیکسل بیشتر است؛ البته کلیت عکس، سافت‌تر از حالت ۱۲ مگاپیکسل به‌نظر می‌رسد.

عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی
عکس ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس ۱۲ مگاپیکسلی

عملکرد بزرگ‌نمایی گلکسی A73

گلکسی A73 دوربین تله‌فوتو ندارد؛ اما ابعاد نسبتاً بزرگ دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا در صورت وجود نور کافی، عکس‌های ۲ برابری و با کمی ارفاق، عکس‌های ۴ برابری شفاف و جذابی بگیرید.

عکس یک برابری گلکسی ای ۷۳
عکس یک برابری
عکس ۲ برابری گلکسی ای ۷۳
عکس ۲ برابری
عکس ۴ برابری گلکسی ای ۷۳
عکس ۴ برابری

عکاسی در تاریکی با گلکسی A73

در محیط‌های کم‌نور، فوکوس خودکار دوربین اصلی دچار چالش می‌شود؛ به‌طوری که برای ثبت عکسی واضح، باید چندبار آزمون و خطا کنید. در هر صورت به‌لطف حالت Night می‌توانید عکس‌های روشن و نسبتاً پروضوحی را با دوربین اصلی بگیرید؛ البته همان‌طور که در تصویر می‌بینید، گلکسی S21 FE رنگ‌های واقع‌گرایانه‌تر و جزئیات بیشتری ثبت کرده است؛ گویی هاله‌ای زردرنگ روی عکس گلکسی ای ۷۳ وجود دارد.

عکس نایت گلکسی اس ۲۱ اف‌ای
عکس Night Mode گلکسی S21 FE
عکس نایت گلکسی ای ۷۳
عکس Night Mode گلکسی A73
کراپ عکس نایت گلکسی اس ۲۱ اف‌ای
کراپ عکس گلکسی S21 FE
کراپ عکس نایت گلکسی ای ۷۳
کراپ عکس گلکسی A73

عکاسی پرتره و سلفی با گلکسی A73

گلکسی A73 عکس‌های پرتره را با دوربین اصلی می‌گیرد و امکان بزرگ‌نمایی را نیز در اختیارتان نمی‌گذارد، همین موضوع باعث می‌شود تا فرم چهره‌ی سوژه کمی با حالت طبیعی متفاوت باشد؛ چراکه عکس‌های پرتره با دوربین‌های زوم، واقعی‌تر ثبت می‌شوند؛ در هر صورت گلکسی A73 عملکرد بسیار خوبی در جداسازی سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه دارد و سطح مقبولی از جزئیات را روی چهره‌ی سوژه نگه می‌دارد.

دوربین سلفی گلکسی ای ۷۳ عکس‌هایی با رنگ‌های جذاب و جزئیات رضایت‌بخش ثبت می‌کند.

عکس پرتره گلکسی ای ۷۳
عکس پرتره با دوربین اصلی
سلفی گلکسی ای ۷۳
عکس سلفی

عکاسی ماکرو با گلکسی A73

در دوربین ماکروی گلکسی A73 از فوکوس خودکار خبری نیست؛ بنابراین ثبت عکس‌های شفاف با اندکی چالش انجام می‌شود. گذشته از دشواری‌های فوکوس روی سوژه، رنگ‌ها و سطح جزئیات عکس‌های ماکرو به‌نسبت برچسب قیمتی گوشی رضایت‌بخش هستند.

عکس ماکرو گلکسی ای ۷۳

با وجود آنکه حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین اصلی قابلیت پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه را دارد، محدودیت‌های تراشه باعث شده تا فیلم‌برداری در بهترین حالت با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه صورت گیرد. گلکسی A73 با دوربین‌های واید، اولتراواید و سلفی امکان ضبط ویدئوهای 4K را دارد و حین فیلم‌برداری نیز به کاربر اجازه‌ی جابه‌جایی بین دوربین‌ها را می‌دهد.

تراشه‌ی Snapdragon 778G قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR را دارد؛ اما گلکسی A73‌ چنین امکانی را دراختیار کاربر نمی‌گذارد. ویدئوهای 4K با بیت‌ریت ۴۷ مگابیت‌برثانیه ضبط می‌شوند و وضوح، کنتراست و رنگ‌های مطلوبی را در اختیارتان می‌گذارند.

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی A73 با رقبا

گلکسی A73 پیشرفت چشم‌گیری در مقایسه‌ با نسل گذشته تجربه می‌کند؛ بدنه‌ی باریک‌تر و سبک‌تر، دوربین اصلی کارآمدتر، تراشه‌ی توانمندی که در برخی زمینه‌ها، نظیر بازی‌های سنگین، تراشه‌های پرچم‌دار غیربهینه‌ای همچون Exynos 2100 را از پیش‌رو برمی‌دارد، تجربه‌ی نرم‌افزاری لذت‌بخش و وعده‌ی پشتیبانی چهار ساله‌ی سامسونگ؛ گلکسی A73 به‌معنای واقعی کلمه یک میان‌رده‌ی تمام‌عیار است؛ البته به‌شرطی که بحث قیمت را پیش نکشیم!

مقایسه 5 محصول
نمای جلو گوشی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5Gگلکسی A52s سامسونگ 5GSamsung Galaxy A73 5G / گوشی موبایل گلکسی A73 سامسونگ 5G خاکستریگلکسی A73 سامسونگ 5Gموبایل گلکسی اس 20 اف ای سامسونگ 5Gگلکسی اس 20 اف ای سامسونگ 5Gنمای جلوی شیائومی 11t پرو شیائومی 11T پروگوشی موبایل شیائومی 12 ایکس / Xiaomi 12X آبیشیائومی 12 ایکس
مدل‌‌ نامبرهاSM-A528B SM-A528B/DSSM-A736B SM-A736B/DSSM-G781B SM-G781B/DS SM-G781U SM-G781U1 SM-G781W SM-G7810 SM-G781N SM-G781V2107113SG-
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یوروحدود 500 یوروحدود 730 یوروحدود 650 یوروحدود 450 یورو
تاریخ معرفی17 آگوست 202117 مارس 202223 سپتامبر 202015 سپتامبر 202128 دسامبر 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه1 سپتامبر 202122 آوریل 20222 اکتبر 20205 اکتبر 202131 دسامبر 2021
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.72 وات بر کیلوگرم (سر)1.14 وات بر کیلوگرم (سر)0.70 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.82 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.88 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.84 وات بر کیلوگرم (بدن)1.28 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.42 وات بر کیلوگرم (بدن)0.50 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.35 وات بر کیلوگرم (بدن)--
نوع سیستم‌عاملاندرویداندرویداندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 11اندروید 12اندروید 10اندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری One UI 4.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری One UI 2.5 قابل ارتقاء به اندروید 12عرضه با رابط کاربری MIUI 12.5عرضه با رابط کاربری MIUI 13 قابل ارتقاء به اندروید 13
نام دیگر--Galaxy S20 Fan Edition Galaxy S20 Lite--
ابعاد159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر163.7 در 76.1 در 7.6 میلی‌متر159.8 در 74.5 در 8.4 میلی‌متر164.1 در 76.9 در 8.8 میلی‌متر152.7 در 69.9 در 8.2 میلی‌متر
وزن189 گرم181 گرم190 گرم204 گرم176 گرم
جنس پشتپلاستیک-پلاستیکشیشهپلاستیک - پلی کربنات شیشه - گوریلا گلس
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 3شیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس Victus
رنگمشکی سفید سبز بنفشخاکستری سبز سفیدسفید آبی نارنجی سبز قرمز صورتیخاکستری سفید آبیمشکی آبی صورتی
جنس فریم--فلز - آلومینیومفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
ابعاد نمایشگر6.5 اینچ6.7 اینچ6.5 اینچ6.67 اینچ6.28 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDSuper AMOLED PlusSuper AMOLEDAMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~405 پیکسل در اینچ~393 پیکسل در اینچ~405 پیکسل در اینچ~395 پیکسل در اینچ~419 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:920:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.9 درصد~87.0 درصد~85.7 درصد~85.1 درصد~89.2 درصد
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM)800 نیت (HBM)-800 نیت (Typ) 1000 نیت (Peak)1100 نیت (Peak)
استانداردهای HDRHDR10-HDR10+HDR10+ دالبی ویژنHDR10+ دالبی ویژن
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایش 1 میلیارد رنگنمایش 68 میلیارد رنگ
مدل تراشهQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GQualcomm SM8250 Snapdragon 865 5GQualcomm SM8350 Snapdragon 888 5GQualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G
فرآیند ساخت تراشه6 نانومتر6 نانومتر7 نانومتر پلاس5 نانومتر7 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 5851 هسته 2.84 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 3.2 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585
پردازنده گرافیکیAdreno 642LAdreno 642LAdreno 650Adreno 660Adreno 650
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.1UFS 2.2UFS 3.1UFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
دارد
ندارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)--
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت1 ترابایت1 ترابایت--
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد تله‌فوتو اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید ماکروواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد64 مگاپیکسل108 مگاپیکسل12 مگاپیکسل108 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.7 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری 1/1.76 اینچ سایز سنسور 1.8 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8 فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.9
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل8 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری با پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2 1/3.0 اینچ سایز سنسورلنز اولتراواید پوشش 120 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل 1/4 اینچ سایز سنسور f/2.4لنز اولتراواید 12 میلی‌متری پوشش 123 درجه 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل-5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکروf/2.4f/2.4-لنز ماکرو فوکوس خودکار f/2.450 میلی‌متری لنز تله‌فوتو ماکرو f/2.4 فوکوس خودکار
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل---
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4f/2.4---
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K4K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30/60fps 1080p@30/60fps8K@30fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/120/240/9608K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/120/240/960fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری HDR10+ لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین تله‌‌فوتو--8 مگاپیکسل--
مشخصات دوربین تله‌فوتو--لنز تله‌فوتو 73 میلی‌متری 1/4.5 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.0 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر--
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل16 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/2.8 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 1/2.74 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار f/2.0لنز واید 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.5لنز واید 26 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K4K1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30/60fps1080p@30/60fps1080p@30/60fps 720p@120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفی--لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-فیلم‌برداری HDR
ظرفیت باتری4500 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات25 وات25 وات120 وات67 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
دارد
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-CUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم--15 وات--
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری--شارژ معکوس 4.5 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 3پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری Quick Charge 4
زمان موردنیاز برای شارژ---72 درصد در 10 دقیقه، 100 درصد در 17 دقیقه100 درصد در 39 دقیقه
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKGتیون شده توسط Harman Kardonصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز تیون شده توسط Harman Kardon
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت ژیروسکوپ قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)کنار گوشیزیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.05.25.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HD پشتیبانی از aptX Adaptiveپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEOGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/NavIC - دو باندهGPS/A-GPS به همراه GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - حداکثر سه بانده

میان‌رده‌ی جدید سامسونگ هم‌اکنون با برچسب قیمتی حدودیِ ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ درحالی‌که شما می‌توانید با پرداخت حدود ۱۰ میلیون تومان و خرید گلکسی A52s به تجربه‌ی کم‌وبیش مشابهی دست یابید. از طرف دیگر با حدود یک میلیون تومان هزینه‌ی کمتر می‌توان به گزینه‌هایی همچون شیائومی 11T Pro و گلکسی S20 FE یا در همان محدوده‌ی ۱۵ میلیون تومان به شیائومی 12X فکر کرد. دو گزینه‌ی ابتدایی به‌ترتیب در زمینه‌ی عملکرد و دوربین بهتر از A73 هستند و گزینه‌ی سوم در تمامی زمینه‌ها فراتر از میان‌رده‌ی سامسونگ ظاهر می‌شود.

گوشی هوشمند گلکسی A73 را شرکت داریا همراه برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED پرنور و دقیق‌تر از گذشته
  • اسپیکرهای استریو با صدای شفاف‌ و رسا
  • عملکرد مطلوب دوربین‌ها در روز و شب
  • وعده‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری چهارساله
  • عملکرد سریع و پایدار
  • شارژدهی بسیار خوب

نکات منفی

  • عرضه بدون شارژر
  • حذف دوربین تله‌فوتو
  • تراشه‌ی ضعیف‌تر از رقبا
  • برچسب قیمتی نزدیک به پرچم‌داران اقتصادی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات