بررسی ال جی K51S

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
ال جی K51S گوشی میان‌رده و اقتصادی این شرکت کره‌ای محسوب می‌شود که باید با مدل‌های پرفروش بازار ایران مثل ردمی نوت ۹ شیائومی رقابت کند. بررسی ال جی K51S را در زومیت بخوانید.
تبلیغات

کمی بیش از یک سال پیش، ال‌جی گوشی‌های جدید سری K را به‌عنوان اقتصادی‌ترین گوشی‌هایش معرفی کرد. این سری شامل K41S، مدل K51S و مدل K61 بود که همگی، چهار دوربین برای عکاسی در حالت‌های مختلف، نمایشگرهای ۶٫۵ اینچ، باتری‌هایی با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و بدنه‌هایی مقاوم با استاندارد نظامی داشتند. یک سال قبل و در بهار ۱۳۹۹، هر سه گوشی وارد بازارهای جهانی شدند و حالا با اختلاف زیادی از بازارهای جهانی، گوشی‌های اقتصادی ال جی، در ایران عرضه شدند؛ درست زمانی‌که ال‌جی برای همیشه با دنیای گوشی‌های هوشمند خداحافظی کرد.

پیش‌تر، در بررسی ال جی K41S، ارزان‌ترین مدل از سه گوشی اقتصادی ال جی را زیر ذره‌بین بردیم و همه جوانب آن را بررسی کردیم. اکنون به‌سراغ دومین مدل، یعنی K51S می‌رویم. ال‌جی K51S در زمان نگارش بررسی با قیمتی حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار ایران فروخته می‌شود؛ بنابراین در قلمرو گوشی‌های پرفروش و محبوبی مثل ردمی نوت ۹ شیائومی، گلکسی A21s سامسونگ و پوکو M3 قرار می‌گیرد؛ البته به جز این دو مورد، گوشی‌هایی با محبوبیت کمتر هم در بازار وجود دارد که جزو رقبای جدی ال‌جی K51S به‌حساب می‌آید؛ برای نمونه می‌توانیم به نوکیا 6.2 اشاره کنیم که با وجود اینکه دو سالی از عمرش می‌گذرد، هنوز هم گوشی باارزش و خوبی به‌شمار می‌رود.

با پر شدن بازار ایران از گوشی‌های خوش قیمت شیائومی و سامسونگ، ال‌جی K51S راه سختی را برای جلب نظر کاربران ایرانی در پیش دارد؛ به‌ویژه که ال‌جی نیز خداحافظی خود از بازار موبایل را اعلام کرده است. در ادامه به به‌طور جامع به بررسی ال جی K51S می‌پردازیم تا ببینیم آیا هنوز هم ال‌جی در بازار گوشی‌های میان‌رده، حرفی برای گفتن دارد یا خیر.

طراحی و کیفیت ساخت ال جی K51S

از نظر ظاهری و کیفیت ساخت، تفاوت زیادی بین K51S و مدل ارزان‌تر یعنی K41S وجود ندارد. ال‌جی K51S هم کمی بیش از ۸ میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۱۹۵ گرم وزن دارد؛ بنابراین گوشی کم‌وبیش خوش‌دستی به‌حساب می‌آید. به‌علاوه نمایشگر کشیده با نسبت تصویر ۲۰:۹ کمک می‌کند که تا حد زیادی بتوانید با یک دست با K51S کار کنید.

بررسی ال جی K51S - گوشی در دست

بدنه‌ی ال‌جی K51S هم درست مثل K41S بدنه‌ای کاملا پلاستیکی دارد. قاب پشتی به‌صورت یکپارچه و بدون بریدگی، روی لبه‌های دورتادور گوشی هم آمده و درنهایت به شیشه جلویی چسبیده است. خوشبختانه موضوع بدنه‌ی غیریکپارچه و پلکانی که در بررسی K41S گفته بودیم، در K51S وجود ندارد. محل اتصال بدنه به نمایشگر هم، به‌صورت حرفه‌ای و دقیق مونتاژ شده و می‌توانیم خیالتان را راحت کنیم که گردوخاک در آنجا جمع نخواهد شد.

مثل مدل‌های دیگر سری K، ال‌جی K51S هم روکشی براق دارد که متاسفانه اثرانگشت و چربی دست را به‌وضوح نشان می‌دهد. ال‌جی این گوشی را در رنگ‌های متنوعی مثل قرمز، صورتی، آبی و خاکستری به‌فروش می‌رساند که مدل آبی‌رنگ آن برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته بود.

اگر لبه‌های اطراف گوشی را نگاه کنید، متوجه تفاوت اصلی LG K51S با دیگر گوشی‌های بازار می‌شوید. روی لبه‌ی سمت چپ K51S، کلیدی مجزا برای فراخوانی دستیار صوتی گوگل اسیستنت پایین‌تر از کلیدهای کم‌وزیاد کردن صدا وجود دارد. البته اینکه این کلید چقدر کاربردی است، کاملا به نوع استفاده شما از گوشی برمی‌گردد، ولی به نظر نمی‌رسد که حداقل برای کاربران ایرانی کاربرد زیادی داشته باشد. سمت راست K51S هم کلید پاور و شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه قرار دارد. خبر خوب اینکه شکاف سیم‌کارت دوم و کارت حافظه از هم جدا هستند و نیازی نیست که از بین آن‌ها، یکی را انتخاب کنید. روی لبه‌ی بالایی هم میکروفن دوم و درنهایت، لبه پایینی میزبان میکروفن اصلی، بلندگو، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه USB 2.0 Type-C به‌چشم می‌خورد.

بررسی ال جی K51S کلید پاور و شکاف سیم کارت
بررسی الی جی K51S کلیدهای کم و زیاد کردن صدا
بررسی ال جی K51S حسگر اثر انگشت
بررسی ال جی K51S لبه پایین و پورت ها

به پشت گوشی می‌رویم، جایی که چهار دوربین به همراه فلش LED، روی برجستگی افقی و مشکی‌رنگی قرار گرفته‌اند. در مورد نوع و عملکرد این چهار دوربین در ادامه به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. پایین‌تر از این چهار دوربین، حسگر اثرانگشت گوشی قرار دارد. برخلاف K41S، عملکرد حسگر اثرانگشت K51S سریع است و به‌محض اینکه انگشتتان را روی حسگر قرار دهید، گوشی از حالت قفل باز می‌شود. فرایند شناساندن اثرانگشت به گوشی هم کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد.

اکثر فضای جلوی ال‌جی K51S در اختیار نمایشگر قرار دارد و به جز لبه‌ی پایینی نمایشگر، لبه‌های دیگر را باریک ارزیابی می‌کنیم. دوربین سلفی هم به‌صورت حفره‌ای در بالا-سمت چپ نمایشگر قرار دارد و خوشبختانه خبری از بریدگی یا به‌اصطلاح «ناچ» در این گوشی نیست.

بررسی ال جی K51S پشت گوشی لوگوی الجی
بررسی ال جی K51S پشت گوشی دوربین ها

براساس ادعای ال‌جی، گوشی اقتصادی کی ۵۱ اس گواهی نظامی MIL-STD 810G را دریافت کرده است؛ بنابراین می‌تواند در مقابل شرایط محیطی خیلی سخت مانند شوک، لرزش، گرما، سرما و رطوبت مقاومت کند؛ درست مثل گوشی‌های ضخیم و مقاوم سامسونگ سری اکتیو یا برخی از گوشی‌های شرکت CAT مثل مدل S42. در نظر داشته باشید که برخلاف مدل‌های یادشده، از بدنه‌ای ضخیم و لاستیکی در K51S هیچ خبری نیست؛ بدین‌ترتیب حتی اگر ادعای شرکت سازنده صحت داشته باشد، اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم که گوشی خود را در چنین شرایطی قرار دهید. به‌علاوه کی ۵۱ اس از شیشه‌های ضدضربه و ضد خش گوریلا گلس بهره نمی‌برد؛ پس حتما یک محافظ نمایشگر تهیه کنید.

نمایشگر ال جی K51S

ال‌جی K51S هم درست مثل مدل ارزان‌تر، یعنی K41S، از نمایشگری ۶٫۵۵ اینچ با فناوری IPS، نسبت تصویر ۲۰:۹ و رزولوشن +HD یعنی ۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل با تراکم ۲۷۰ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد. از این نظر، K51S چند پله عقب‌تر از رقبای خود قرار دارد؛ چراکه اکثر گوشی‌ها در این بازه قیمتی، نمایشگرهای دقیق‌تر و به‌اصطلاح «شارپ‌تری» دارند. برای نمونه، ردمی نوت ۹ شیائومی و گلکسی M21 سامسونگ که قیمتی مشابه K51S دارند، رزولوشن Full HD را ارائه می‌دهند و در هر اینچ از نمایشگر آن‌ها، حدود ۴۰۰ پیکسل قرار دارد. ال‌جی شیشه‌ی مقاومی را روی نمایشگر K51S قرار نداده؛ درحالی‌که نمایشگر ردمی نوت ۹ به نسل پنجم از شیشه‌های مقاوم و ضد خش گوریلا گلس مجهز شده است.

بررسی ال جی K51S - عکس هنری از جلوی گوشی

یکی از نقاط ضعف نمایشگر K51S، زوایای دید محدود آن است. با اینکه کره‌ای‌ها از فناوری IPS در نمایشگر گوشی استفاده کرده‌اند، ولی اگر از زوایای مختلف به نمایشگر K51S نگاه کنید، افت قابل‌توجهی را در روشنایی و کیفیت رنگ‌های آن خواهید دید.

در آزمون‌های انجام شده در دفتر زومیت توسط نرم‌افزار CALMAN، مشخص شد که نمایشگر ال‌جی K51S طیف رنگ sRGB را کم‌وبیش به‌طور کامل پوشش می‌دهد و فقط بخش کمی از طیف رنگ سبز را نمی‌تواند نشان دهد. همچنین دمای رنگ‌های تولیدشده به سمت سردی تمایل دارد که البته این موضوع در مورد اکثر گوشی‌های اقتصادی صادق است. متاسفانه در تنظیمات گوشی هیچ بخشی برای تغییر گرمی و سردی رنگ‌ها وجود ندارد. همچنین مشخص شد که نمایشگر گوشی در نمایش برخی رنگ‌ها مثل آبی و نارنجی خطا دارد.

بررسی ال جی K51S - نمایشگر و رابط کاربری

از نظر شدت روشنایی هم، نمایشگر ال‌جی K51S وضعیت خوبی ندارد؛ درحالتی‌که روشنایی را روی حالت دستی قرار دهید، حداکثر روشنایی نمایشگر ۲۵۵ نیت و حداقل آن ۰٫۸۵ نیت است. این اعداد در حالتی که روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید، تغییر خاصی نمی‌کند و به ترتیب ۲۵۶ و ۰٫۶۵ نیت خواهد بود.

عملکرد نمایشگر ال جی K51S دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

ال جی K51S

۱٫۵

۰٫۸۵

۲۵۵

۰٫۶۵

۲۵۶

۳۹۲

۳٫۳

۳٫۳

ال جی K41S

۱٫۵۵

۱٫۲۵

۳۵۷

۱٫۱۰

۳۵۱

۲۸۵

۴٫۶

۴٫۶

پوکو M3

۱٫۰۷

۱٫۸

۲۱۰

۱٫۷۵

۲۱۱

۱۱۶

۴٫۲

۱٫۶ (Standard)

گلکسی A12

۲٫۶۵

۲٫۰

۲۶۰

۲٫۰

۲۹۵

۱۴۷٫۵

۴٫۲

۴٫۲

گلکسی A11

۱۵٫۲

۲٫۵۳

۳۵۲

۲٫۷۳

۴۳۲

۱۵۸

۵٫۹

۵٫۹

گلکسی A21s

۵٫۷

۵/۴

۴۹۸

۵٫۵

۵۹۲

۱۰۸

۷٫۶

۷٫۶

ردمی نوت ۹ اس

۰٫۷

۳٫۷۵

۳۳۳

۵٫۲

۴۸۰

۹۶

۵

۲٫۲ (Standard)

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

ردمی نوت ۸

۱

۴٫۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵٫۹

۱٫۸ (Standard)

یکی از بخش‌های جذاب K51S که اتفاقا ال‌جی هم مانور تبلیغاتی زیادی روی آن انجام داده،‌ پخش صدای آن است؛ البته فقط در شرایطی که از هدفون استفاده کنید؛ چراکه تک بلندگوی K51S صدایی کاملا معمولی تولید می‌کند. مثل سایر گوشی‌ها در این بازه قیمتی، مادامی‌که بلندی صدا را روی سطح متوسطی نگه دارید، کیفیت بلندگوی K51S رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود، ولی روی حداکثر بلندی، کیفیت صدا به هم می‌ریزد.

بررسی ال جی K51S - نمایشگر و حاشیه پایین نمایشگر

چنانچه هدفون خود را به K51S وصل کنید، می‌توانید از فناوری DTS-X 3D Surround Sound استفاده کنید. این فناوری، صدا را بلندتر و شفاف‌تر تولید کرده و همان‌طور که نامش هم نشان می‌دهد، صدایی شبیه به صدای سه‌بعدی فراگیر را شبیه‌سازی می‌کند؛ البته بازهم می‌توانید به کمک تنظیمات اکولایزر، کیفیت صدا را آن‌طوری که دوست دارید تنظیم کنید. اگر با گوشی خود زیاد موسیقی گوش می‌دهید یا فیلم نگاه می‌کنید، حتما DTS-X 3D Surround Sound را فعال کنید و از صدای تولیدشده لذت ببرید.

نرم‌افزار و رابط کاربری ال جی K51S

ال‌جی K51S به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹ که بیش از دو سال از عمرش می‌گذرد وارد بازار شد. خبر خوب اینکه این گوشی به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را دریافت کرده است و حتی کاربران ایرانی هم می‌توانند همین حالا گوشی خود را به نسخه‌ی دهم اندروید به‌روز کنند. با آپدیت گوشی به اندروید ۱۰، بسته‌ی امنیتی مربوط به ژانویه ۲۰۲۱ هم روی گوشی نصب می‌شود؛ بنابراین خیالتان از نظر مسائل امنیتی راحت خواهد بود. خبر بد اینکه ال‌جی هیچ برنامه‌ای برای به‌روزرسانی گوشی به اندروید ۱۱ ندارد و از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری، K51S در آخر خط قرار دارد.

بررسی ال جی K51S مرورگری اینترنت
بررسی ال جی K51S رابط کاربری و صفحه هوم
بررسی ال جی K51S - کانال یوتیوب زومیت
بررسی ال جی K51S - گیمینگ و بازی کردن
بررسی ال جی K51S - عکاسی با گوشی
نمونه عکس دوربین ال جی K51S - مقایسه عکاسی با حالت AI CAM
بررسی ال جی K51S - اپلیکیشن دوربین
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - کوچه آناهیتا
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - نمای برج در خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - نمای خیابان جردن از دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - نمای تهران از دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - گلدان
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - موتورسیکلت
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - پیاده‌رو سنگی در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S - لوازم ورزشی در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - چراغانی در شب
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - نمایی از آپارتمان
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - تخم مرغ غول پیکر
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - مجسمه در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - ماه در بین درختان
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - شاخ و برگ درختان در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - گل سفید رنگ از نزدیک
نمونه عکس دوربین اصلی ال جی K51S در شب - گل های رنگارنگ
نمونه عکس دوربین ال جی K51S - مقایسه عکاسی با زوم دیجیتال
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - نمای تهران از دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - نمای خیابان جردن از دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - لوازم ورزشی در پارک
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - پیاده‌روی سنگی در پارک
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - نمای آپارتمان
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - ماه در بین درختان
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - فواره در پارک
نمونه عکس دوربین اولتراواید ال جی K51S - کف پوش سرامیک در پارک
نمونه عکس دوربین ماکرو ال جی K51S - گل 04
نمونه عکس دوربین ماکرو ال جی K51S - گل 03
نمونه عکس دوربین ماکرو ال جی K51S - گل 02
نمونه عکس دوربین ماکرو ال جی K51S - گل 01
نمونه عکس دوربین سلفی ال جی K51S - محدثه سلطان‌زاده
نمونه عکس دوربین سلفی ال جی K51S - مهرداد عیسی لو در شب
نمونه عکس دوربین سلفی ال جی K51S - مهرداد عیسی لو پرتره
نمونه عکس دوربین سلفی ال جی K51S - مهرداد عیسی لو
بررسی ال جی K51S - دوربین سلفی
نمونه عکس دوربین ال جی K51S - مقایسه عکاسی سلفی با حالت پرتره
بررسی ال جی K51S - عکس هنری از پشت گوشی دوربین حسگر اثر انگشت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات