ارتباط پوست تخم مرغ، سرامیک و نوآوری

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
نوآوری تنها منجی بشریت در عصر حاضر خواهد بود بسیاری از موارد این نوآوری‌ها بسیار ساده ولی مفیدند نوآوری‌هایی که هر یک از ما توان انجام و عملی کردن آن را داشته ولی هر بار که ایده به ذهنمان خطور می‌کرد یا بی تفاوت از پی آن می‌گذشتیم یا با دلایلی که خود نیز از آن مطمئن نبودیم امکان پذیری آن را رد کرده ایم. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با نوآوری جدید و البته ساده‌ای که از یک زباله‌ی ساده به محصولی صنعتی انجامیده مطلع شویم و در خصوص مشکلات خود در این راه بیشتر بحث کنیم.
تبلیغات

بنا بر آمار مرکز کشاورزی ایالات متحده‌ی آمریکا هر ساله حدود 455,000 تن پوست تخم مرغ در آمریکا بلا استفاده به عنوان زباله بیرون ریخته می‌شود. این میزان از زباله نظر دانشمندان دانشگاه Aveiro را به خود جلب کرد و نهایتا آن‌ها را به روشی برای استفاده از این پوست‌ها برای تولید لوازم سرامیکی رساند. هر چند این فناوری هنوز به طور کامل فاش نشده است ولی در حالت کلی شامل استفاده از آن‌ها پس از سه فرآیند پخت می‌شود که پس از آن پوششی کاملا متخلخل و جذب کننده آب تولید می‌شود که کیفیت لازم برای استفاده‌های صنعتی را داراست.

ضمن اینکه این روش از تولید زباله جلوگیری می‌کند می‌تواند به سازندگان سرامیک نیز کمک کند تا در هزینه‌ی تولید خود صرفه جویی کنند. کلسیم موجود در این پوسته‌ها از کلسیت مورد استفاده در این صنایع ارزان تر است و البته باید توجه داشت که بدست آوردن کلسیت خود مستلزم فرایند معدن کاوی و استخراج است که تبعات زیست محیطی فراوانی را در پی دارد.

البته سود دوم این فرایند برای صنایع غذایی خواهد بود که به جای صرف هزینه برای دفع زباله می‌توانند از آن‌ها به عنوان منبعی برای درآمد استفاده کنند. این فرایند فعلا در مراحل آزمایشگاهی است و این دانشگاه در پی شریک تجاری برای صنعتی کردن آن است.

این خبر تنها بهانه‌ای بود برای یادآوری این نکته که در بسیاری از موارد گنج‌های زیادی در کنار ما وجود دارند ولی ناخودآگاه و بی توجه به آن‌ها همواره از کنارشان می‌گذریم و مدام از فقر و نبود فناوری در کشور خود می‌نالیم. بسیاری از ما فناوری را در داشتن گوشی‌های هوشمند به روز تر و ابزارهای پیشرفته تر می‌دانیم در حالی که تمامی این فناوری‌ها حاصل فکر و زحمت و عمر افراد دیگری است که چه بسا شرایط مالی بسیار بدتر از ما را از سر گذرانده باشند. شاید زمان آن رسیده است که به خود بیاییم و از یک مصرف کننده‌ی صرف به تولید کننده‌ی ایده‌های جدید تبدیل شویم. بسیاری از مشکلات ما نیز از همین به خواب رفتگی آغاز می‌شوند، سرمایه داران کشور ما به جای تولید در پی وارداتند، متفکران ما در پی فرار و دولتمردان ما در پی انکار!

به امید روزی که از این خواب برخیزیم و هر روز شاهد خبر‌های جدیدی از نوآوری‌های کشور عزیز خود باشیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات