بنیان‌گذار ادوبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ادوبی رسما از درگذشت چارلز گسچه، بنیان‌گذار این شرکت و خالق PDF، در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه خبر داد. دلیل مرگ گسچه اعلام نشده است.
تبلیغات

چارلز گسچه، بنیان‌گذار ادوبی و خالق PDF، در سن ۸۱ سالگی درگذشت. او بعد از خروج از زیراکس و به همراه جان وارناک، در سال ۱۹۸۲ شرکت ادوبی را  تأسیس کرد. بنیان‌گذار ادوبی از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۷ در سمت مدیر اجرایی و رئیس هیئت‌مدیره در این شرکت فعالیت می‌کرد. گسچه تا سال ۲۰۲۰ یکی از اعضای هیئت‌مدیره به‌حساب می‌آمد. تکنولوژی‌هایی او در این سال‌ها را احتمالا خیلی‌ها به یاد دارند و حتی اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گسچه و ادوبی برای اولین‌ بار با ساخت PostScript که یک زبان مبنا در حوزه پرینت دیجیتال (PDL) به‌حساب می‌آید، در دنیا شناخته شدند. به نقل از انگجت، این برنامه در کنار کامپیوترهای مکینتاش اپل و اپلیکیشن PageMaker  الدوس، باعث شکل‌گیری نشر دسکتاپ در دهه ۸۰ میلادی شدند.

گسچه و وارناک به‌واسطه ساخت PDF هم شناخته می‌شوند. فرمتی که باعث می‌شود بدون درنظرگرفتن نرم‌افزار و پلتفرم، ساختار فایل‌های متنی حفظ شود. این فرمت در سال ۱۹۹۳ معرفی و به‌سرعت به ابزار مهمی در صنعت نشر دیجیتال تبدیل شد.

گسچه یکی از افرادی بود که در تأسیس موزه Tech Interactive نقش داشت و در کنار وارناک، مدال ملی فناوری و نوآوری آمریکا را در سال ۲۰۰۹ از باراک اوباما دریافت کرد.

گسچه در سال ۱۹۹۲ به تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شد. او در این سال به مدت چهار روز گروگان گرفته شده بود و آدم‌رباها درخواست پول کرده بودند.

بنیان‌گذار ادوبی  همسر، سه فرزند و هفت نوه داشت. ادوبی نقش بزرگی در دنیای تکنولوژی ایفا می‌کند و تا زمانی‌که گسچه در سمت مدیریت این شرکت بود، توانست محصولات بسیار مهمی از جمله فتوشاپ و بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر را راهی بازار کند؛ اپلیکیشن‌هایی که میراث گران‌بهای گسچه به‌حساب می‌آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات