Wartsila بهینه‌ترین موتور دیزلی 4 زمانه‌ را تولید کرد

دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود اینکه نام کمپانی فنلاندی Wartsila کمتر شناخته شده، اما این کمپانی سابقه‌ی تولید موتورهای دیزلی غول پیکری را در کارنامه دارد که در کشتی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپانی در آخرین اقدام خود، بهینه‌ترین موتور دیزلی چهار زمانه را طراحی و تولید کرده است.
تبلیغات

Wartsila سابقه‌ی تولید موتورهای دیزلی غول پیکری با ابعاد 27 در 13 متر را با قدرت 110٫000 اسب بخار در اختیار دارد که RTA96-C نام دارد. حال این کمپانی فنلاندی با رکوردی دیگر، دوباره نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است. موتور دیزلی جدید تولید شده توسط این کمپانی عنوان بهینه‌ترین نمونه‌ی چهار زمانه را به خود اختصاص داده است.

موتور دیزلی جدید برای استفاده در کشتی‌های کروز و شناورهای سایز متوسط یا تانکرهای کوچک تا متوسط و کشتی‌های کانتینربر مورد استفاده قرار گرفته است. موتور جدید به اندازه‌ی RTA96-C بزرگ نیست و ابعاد آن 4.7 در 8.7 متر است. این موتور از وجود 16 سیلندر با چینش V شکل بهره می‌برد که قدرت آن 13٫142 اسب بخار است.

بهینه‌ترین موتور دیزلی چهار زمانه‌ی جهان

موتور جدید در سه نسخه‌ی دیزلی، بنزینی و سوخت دو گانه روانه‌ی بازار خواهد شد. نسخه‌ی دیزلی این موتور از وجود سیستم پیشرفته‌ی تزریق سوخت به‌همراه قابلیت تنظیم زمان‌بندی سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این موتور دیزلی قادر است به ازای هر اسب بخار ساعت، 122 گرم سوخت مصرف کند که در مقایسه با RTA96-C با مصرف 126 گرم سوخت به ازای هر اسب بخار ساعت، بسیار بهینه‌تر شده است. شاید در نگاه اول مصرف این میزان سوخت که اندازه‌ی کاهش آن 2.6 درصد است، چندان به چشم نیاید؛ اما با توجه به اینکه کشتی‌ها روز‌ها و هفته‌ها روی آب حرکت کرده و در این مدت بصورت مدام از سوخت‌هایی نظیر گازوئیل استفاده می‌کنند، مقدار کاهش بسیار بیشتر از پیش می‌شود.

برای مثال در صورتی که موتور جدید تولید شده توسط Wartsila برای 24 ساعت مورد استفاده قرار گیرد، میزان سوخت مصرف شده توسط این موتور 39٫000 کیلوگرم خواهد بود که محاسبه‌ی 2.6 درصد از آن، حجم عظیمی از سوخت را شامل می شود.

ای موتور علاوه بر مصرف سوخت پایین و صرفه جویی در تهیه‌ی سوخت، از نظر هزینه‌ی نگهداری نیز بسیار بهینه عمل می‌کند؛ بطوریکه اولین سرویس این سیستم پس از 8٫000 ساعت انجام می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات