۱۱ مهر: ثبت اختراع ترانزیستور و شروع انقلاب دنیای الکترونیک و کامپیوتر

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۶۷ سال پیش در چنین روزی، ترانزیستور به‌عنوان اختراعی رسمی ثبت شد. این قطعه‌ی الکترونیکی آغازگر انقلابی بزرگ در صنعت الکترونیک و کامپیوتر بود.
تبلیغات

۵۷ سال پیش در چنین روزی (۳ اکتبر سال ۱۹۵۰)، دفتر ثبت اختراع ایالات متحده‌ی آمریکا به‌صورت رسمی ترانزیستور را به‌عنوان یک پتنت ثبت کرد. مخترعان این قطعه‌ی الکترونیکی، جان باردین، والتر برَتِن و ویلیام شاکلی از مرکز تحقیقات بل متعلق به شرکت AT&T بودند. آن‌ها اولین نمونه از اختراع خود را ۲ سال قبل آزمایش کرده بودند؛ اما روند ثبت اختراع تا این تاریخ به طول انجامید.

ترانزیستور قطعه‌ای انقلابی بود که با ظهورش در دنیای الکترونیک، باعث توسعه‌ی قطعات مهمی مانند نیمه‌رساناها، ریزپردازنده‌ها و مدارهای مجتمع (IC) شد.اولین ترانزیستور آزمایشی در سال ۱۹۲۶ و توسط جولیوس ادگار لیلینفیلد ثبت شد؛ ولی این نمونه‌ی اولیه قابل ساخت نبود. به همین دلیل مخترعان نمونه‌ی اصلی و قابل ساخت این قطعه در سال ۱۹۵۰ معرفی شدند. با اختراع ترانزیستور، زمینه برای تولید رادیو، ماشین‌حساب‌ و کامپیوتر ارزان‌تر و کوچک‌تر فراهم شد.

از دیگر اتفاقات مهم علمی-نظامی تاریخ در این روز، آزمایش موفقیت‌آمیز موشک V-2 توسط ارتش آلمان است. دانشمند آلمانی، ورنر فون براون این موشک را برای اولین بار در ۳ اکتبر سال ۱۹۴۲ آزمایش کرد. محل پرتاب موشک، جزیره‌ پِین‌‌مونده در آلمان بود. ۲ آزمایش قبلی این موشک شکست خوردند؛ اما در اولین پرتاب موفق، V-2 توانست مسافتی حدود ۱۹۰ کیلومتر طی کند. این موشک مرگبار توانایی حمل یک تن مواد منفجره داشت و در طول جنگ جهانی دوم، بارها به کشورهای فرانسه و انگلستان شلیک شد. پس از اتمام جنگ، نیروهای آمریکایی و ارتش شوروی، نمونه‌های تحقیقاتی و جزوه‌های علمی این موشک را به دست آوردند و دانشمندان توسعه‌دهنده‌ی آن را نیز دستگیر کردند.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱۱ مهر (۳ اکتبر)

۱۸۰۵ - تأیید و انتشار اولین دستور‌العمل رسمی داروسازی در ایالات متحده‌ی آمریکا

۱۸۹۹ - ثبت پتنت اولین جاروبرقی مجهز به موتور. موتور این جاروبرقی با بنزین کار می‌کرد.

۱۹۲۲ - ارسال اولین فکس تاریخ در ایالات متحده آمریکا

۱۹۵۲ - آزمایش اولین بمب اتم بریتانیا با نام هوریکن در استرالیا

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات