گفتگوی زومیت با «نیکیتاس گلیکاس»، قائم مقام مدیرعامل اچ تی سی در خاورمیانه و آفریقا

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
در حاشیه‌ی رونمایی وان ام ۹ در کشور، فرصت آن را پیدا کردیم تا با بالاترین مقام اچ‌تی‌سی در خاورمیانه و افریقا، گفتگوی اختصاصی را ترتیب دهیم و پرسش‌هایی را در باره‌ی پرچمدار امسال این شرکت و سیاست‌های کلی آن‌ها در باره‌ی ایران و منطقه بپرسیم. در ادامه با متن کامل این مصاحبه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

نیکیتاس گلیکاس، دانش آموخته دانشگاه هاروارد است. او مدت‌ها است که با اچ‌تی‌سی همکاری می‌کند و پیش‌تر سابقه‌ی مدیریت در منطقه یونان و قبرس را بر عهده داشته است. وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ سمت مدیر اجرایی اچ‌تی‌سی در منطقه جنوب شرقی اروپا را بر عهده داشته و در ماه آوریل ۲۰۱۴ به عنوان نایب رییس اچ‌تی‌سی خاورمیانه و آفریقا انتخاب شد و از آن زمان تا کنون در این منطقه مشغول فعالیت است. در ادامه می‌توانید متن مصاحبه ما با او را بخوانید.

نظر شما درباره وان ام 9 چیست؟ چه چیز آن بیشتر به نظر شما جذاب است و در مقایسه با ام 8 چه برتری‌هایی در آن می‌بینید؟

امروز ما وان ام 9 را در ایران رونمایی کردیم. من معتقدم این تلفن بهترین تجربه را به کاربران اچ‌تی‌سی ارائه می‌دهد؛ در بین تمام محصولاتی که تا به امروز تولید کرده‌ایم وان ام 9 بهترین است. من فکر می‌کنم وان ام 9 نسخه تکامل یافته وان ام 8 و وان ام 7 است که جدیدترین و بهترین تجربه را برای کاربر به ارمغان می‌اورد. نکته‌ای که مهم است و باید به آن توجه شود این است که ما طراحی محصولات خود را به طور مداوم بهبود می‌دهیم، اما فلسفه‌ی کلی آن ثابت است و زبان طراحی‌مان را به شکل انقلابی تغییر نمی‌دهیم، چرا که برای ما بسیار مهم است که وقتی مشتری وارد یک فروشگاه می‌شود، با دیدن طراحی تلفن پیش خود بگوید «این اچ‌تی‌سی است». با این حال در وان ام 9 شاهد تغییرات مهمی در زمینه طراحی هم هستیم. مطمئنا شما درباره پرداخت دوگانه بدنه این تلفن می‌دانید. بدنه‌ای تمام آلومینیومی با لبه‌هایی طلایی رنگ که هر تولیدکننده‌ای قادر به ساخت آن نیست. این همان چیزی است که تلفن ما را به محصولی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

اما تجربه به ما ثابت کرده که کاربر، تکرار در طراحی محصول را نمی‌پسندد، اینطور نیست؟

پس شما فکر می‌کنید طراحی محصول باید هر سال عوض شود؟ وقتی شما به یک خودرو نگاه می‌کنید، بدون آن که به لوگوی آن توجه کنید می‌توانید بگویید که این یک پورشه است یا یک بی ام دبلیو. نکته مهم این است که خود طراحی بخشی از برند است و تغییرات اعمال شده در طراحی یک محصول پرچمدار نباید به صورتی باشد که ارزش برند را از آن بگیرد. این همان چالش پیش روی طراحان است که باید در چارچوب زبان و فلسفه طراحی کلی، خلاقیت و نوآوری نشان دهند. چرا باید هر سال یک محصول کاملا متفاوت معرفی شود؟

zoomit interview 02

اما الان سه سال است که طراحی کلی پرچمداران سری وان اچ‌تی‌سی تغییر نکرده، من هم قبول دارم که هر سال نمی‌توان طراحی کلی محصول را تغییر داد.

از ام 7 تا ام 9 تغییراتی در جهت تکامل طراحی سری وان اعمال شده که کاملا مشهودند. من فکر می‌کنم با توجه به این تغییرات در طراحی و البته بهبودهایی که در زمینه سخت‌افزار و قابلیت‌ها اعمال شده، بسیاری از کاربران از وان ام 8 به وان ام 9 مهاجرت خواهند کرد.

شما واقعا فکر می کنید، افرادی که تلفن وان ام 8 دارند، باید تلفن خود را عوض کرده و ام 9 بخرند؟

این موضوع بستگی به این دارد که چه زمانی قرارداد مخابراتی شما منقضی می‌شود یا این که آیا شما اصلا قصد تعویض تلفن هوشمندتان را دارید یا خیر. آیا آمادگی این را دارید که تلفن‌تان را عوض کنید و محصولی بهتر بخرید؟ من فکر می‌کنم اگر پاسخ کاربر به این سوالات مثبت باشد، ارتقای دستگاه به وان ام 9 یکی از بهترین کارهایی است که می‌تواند انجام دهد. هر چند که ما برنامه داریم تا وان ام 8 را همچنان به بازار ارائه کنیم و تا پایان سال ۲۰۱۵ آن را نیز در کنار پرچمدار جدید تولید می‌کنیم.

zoomit interview 06

اما تصور من این است که تفاوت‌های بین ام 8 و ام 9 اندک است و شاید کمتر کاربری رغبت کند تا از ام 8 به ام 9 مهاجرت کند.

من این طور فکر نمی‌کنم. پردازنده این دو تلفن متفاوت است، هر دو دوربین جلو و پشت در وان ام 9 تغییر کرده، حجم باتری بیشتر شده، طراحی بدنه دستگاه هم دستخوش تغییر شده (اشاره به لبه‌ با رنگ متفاوت)، در زمینه صدا ما در ام 9 فناوری بوم ساند را در کنار دالبی قرار داده‌ایم، از طرفی وان ام 9 به رابط کاربری سنس 7 مجهز شده که آن هم با سنس 6 متفاوت است. دیگر چه تغییری باید اعمال می‌شد تا شما متقاعد به تعویض تلفن‌‌تان شوید؟

اما بر طبق آزمایش‌هایی که ما انجام داده‌ایم، با وجود افزایش حجم باتری، به نظر می‌رسد پردازنده قوی‌تر اسنپ‌دراگون 810 باعث شده تا عمر باتری ام 9 نسبت به ام 8 کمتر باشد.

این موضوعی است که ما مداوم در حال کار بر روی آن هستیم و با ارائه بروزرسانی‌هایی این مشکل حل خواهد شد. در مجموع فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد وان ام 8 خود را کنار گذاشته و وان ام 9 را خریداری کند، بیش از هفت تا هشت دلیل برای انجام این کار دارد. هم‌اکنون بسیاری از کمپانی‌ها محصولاتی کاملا مشابه یکدیگر تولید می‌کنند. بسیاری از آنها نیز همان تلفن سال گذشته را ارائه می‌دهند که فقط اسم آن عوض شده است. در صنعتی که ما در آن فعال هستیم بسیار مهم است فلسفه طراحی یکتا و خلاقانه است، اما این هم مهم است که بتوانیم برند خود را زنده نگه داریم. شاید در یک نگاه ام 8 و ام 9 بسیار شبیه به یکدیگر باشند، اما اگر کمی با دقت بیشتری به آنها و خصوصا بخش پشتی بدنه نگاه کنید، متوجه تفاوت‌های زیاد انها خواهید شد.

استراتژی دو سال اخیر اچ‌تی‌سی و ارائه محصولاتی چون ام 7 و ام 8 تاثیر بسیار خوبی روی درآمد این کمپانی داشته و باعث شد اچ‌تی‌سی به سوددهی بازگردد. برنامه شما برای استمرار این موفقیت با وان ام 9 چیست؟

ما سری وان را برترین و مهم‌ترین خانواده محصولات خود می‌دانیم. وان ام را معرفی کردیم تا تلفنی جدید و بروز را به این خانواده اضافه کنیم. ارائه این محصول به معنای این نیست که وان ام 8 دیگر محصولی قدیمی است که ارزشی ندارد. همان طور که گفتم ما به تولید ام 8 همچنان ادامه خواهیم داد. ما می‌خواهیم طراحی سری وان به میراثی تبدیل شود که در هر نسل از این خانواده بهبود می‌یابد و به همین دلیل وان ام 9 را با طراحی بهینه‌تر و مشخصات قدرتمندتر ارائه کردیم.

zoomit interview 03

آیا شما از فروش وان ام 8 در ایران راضی هستید؟

ما از فروش ام 8 در ایران بسیار راضی هستیم، چرا که این اولین باری بود که ما به طور جدی وارد این بازار شدیم. برای اولین بار رویدادی اختصاصی برای معرفی ام 8 داشتیم و در این بازار سرمایه‌گذاری کردیم. نه این که فقط یک محصول را وارد آن کنیم. با همکاری شرکایمان، آرین، مایکروتل و یاس ما توانستیم موفق باشیم. برای رسیدن به موفقیت نه تنها باید محصول خوبی داشته باشید، باید قیمت‌گذاری مناسب، توزیع گسترده و البته مارکتینگ و بازاریابی خوبی داشته باشید. ما قویا معتقدیم که ام 9 به همراه سایر تلفن‌های اچ‌تی‌سی می‌تواند جایگاهی را که لایق آن هستیم، در بازار ایران به ما بدهد.

ایران چندمین بازار اچ‌تی‌سی در خاورمیانه محسوب می‌شود؟

می‌توانم بگویم بازار ایران تقریبا ۳۰ درصد از کل فروش حوزه خاورمیانه را دارد و یکی از ۳ بازار مهم ما در منطقه در کنار عربستان و امارات است.

آیا شما برنامه‌ای برای ارائه هدست واقعیت مجازی RE VIVE در خاورمیانه دارید؟

این از جمله مواردی است که هم‌اکنون مورد بحث من و سایر همکارانم است. ما دوست داریم حضوری تمام و کمال در این منطقه داشته باشیم، اما از آنجا که وایو و حوزه واقعیت مجازی برای ما یک شاخه جدید محسوب می‌شود، باید سعی کنیم گام‌ها را با احتیاط بیشتری برداریم.

مدیرعامل اچ تی سی

آیا شما برنامه‌ای برای تولید SoC دارید؟ اگر شما تراشه تولید کنید می‌توانید از آنها در تلفن‌های خود استفاده کنید و از کمپانی‌های تولیدکننده سیستم روی چیپ مستقل شوید. برخی رقبای شما این مسیر را پیش گرفته‌اند.

اچ‌تی‌سی کمپانی است که به طور مداوم به دنبال خلاقیت است، اما از سوی دیگر ما علاقه داریم با کمپانی‌های دیگری که در تولید برخی قطعات تخصص دارند، همکاری کنیم. مثلا برای تولید وایو با کمپانی ولو (Valve) همکاری می‌کنیم، یا در دستبند سلامتی گریپ (Grip) با کمپانی Under Armour مشارکت می‌کنیم. همچنین یک شریک دیگر در زمینه موسیقی به نام هارمان/کاردون داریم. ما نیازی نمی‌بینیم که بخواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم. کمپانی‌هایی وجود دارند که طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته به طور تخصصی پردازنده تولید کرده‌اند و ما با آنها همکاری می‌کنیم. کوالکام، مدیاتک و سایر شرکایی که برای ما پردازنده یا قطعات دیگر مثل دوربین را تولید می‌کنند با ما همکاری‌های خوبی داشته‌اند. آنها بخش تخصصی مربوط به خود را انجام می‌دهند و ما نیز کار خود را می‌کنیم. کاری که ما می‌کنیم این است که بهترین‌ها را انتخاب کرده و با آنها همکاری می‌کنیم تا محصول نهایی کاربر را راضی کند.

zoomit interview 01

به عنوان آخرین سوال، اخیرا تغییراتی در مدیریت و البته در تیم طراحی اچ‌تی‌سی به وجود آمده است. دلیل این تغییرات چیست؟ آیا این موضوع را می‌توان به عنوان تغییر استراتژی اچ‌تی‌سی در آینده یا شاید تغییر طراحی پرچمدار بعدی این کمپانی تعبیر کرد؟

من فکر می‌کنم در یک کمپانی بزرگ و موفق، این تغییرات بسیار عادی است.

 بله اما تغییرات اخیر که اغلب مربوط به تیم طراحی بوده‌اند، تغییرات ساده‌ای نبوده‌اند. من می‌خواهم بدانم آیا اچ‌تی‌سی با این تغییرات استراتژی جدیدی در زمینه طراحی تلفن‌هایش در پیش گرفته یا خیر؟

خیر. تغییرات اخیر به معنای تغییرات اساسی در استراتژی اچ‌تی‌سی نیست. من نام این تغییرات را تکامل اچ‌تی‌سی می‌گذارم. تغییراتی داخلی چه در خود کمپانی و مدیران آن و چه در دپارتمان‌های منطقه‌ای مثل اچ‌تی‌سی خاورمیانه و آفریقا، تیم‌های طراحی و مارکتینگ و... همگی در جهت تکامل اچ‌تی‌سی هستد تا بتوانیم تجارت خود را از آنچه امروز هست به سطحی بالاتر ارتقا دهیم. حتی مدیرعامل ما هم تغییر کرد. پیتر چو قرار است روی شاخه‌های جدیدی که وارد آنها شده‌ایم تمرکز کند، چرا که محصولات جدیدی که تولید کرده‌ایم نیاز به توجه ویژه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات