۴ شهریور: سالگرد درگذشت فردریک رینز، فیزیکدان برجسته آمریکایی

شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۹ سال پیش در چنین روزی، فردریک رینز، فیزیکدان برجسته آمریکایی چشم از جهان فروبست. فردریک رینز در سال ۱۹۹۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد و شهرت وی به خاطر کشف نوترینو است.
تبلیغات

۱۹ سال پیش در چنین روزی (۲۶ آگوست سال ۱۹۹۸)، فردریک رینز، فیزیکدان برجسته آمریکایی و برنده نوبل فیزیک سال ۱۹۹۵، چشم از جهان فروبست. فردریک رینز ۱۶ مارس سال ۱۹۱۸ در نیوجرسی آمریکا متولد شد. پدرش او یک فروشگاه ساده داشت و بیشتر زمان کودکی فردریک در این فروشگاه سپری شد. فردریک رینز دوران دبیرستان را در مدرسه یونیون هیل گذراند و در سال ۱۹۳۵ از این دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. فردریک رینز در دوران دبیرستان علاقه خاصی به هنر و تاریخ از خود نشان می‌داد و همیشه بالاترین نمرات را از این درس‌ها کسب می‌کرد؛ ولی در درس‌های فیزیک و ریاضی نمرات متوسط و رو به پایینی می‌گرفت. با توجه به نتایج دبیرستان، کسی تصور نمی‌کرد که فردریک رینز روزی یکی از برجسته‌ترین فیزیکدانان عصر خود شود.

فردریک رینز در مؤسسه‌ی تکنولوژی استیونز مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و بعد از آن به دانشگاه نیویورک رفت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهد. بعد از دریافت مدرک دکترا، فردریک رینز به لابراتوار لس آلاموس  پیوست و خیلی سریع تبدیل به یکی از محققان برجسته آن شد. فردریک رینز در خصوص تشعشات هسته‌ای و پرتوهای رادیواکتیو تحقیق می‌کرد که همین تحقیقات در سال ۱۹۵۶ منجر به کشف و اثبات وجود نوترینو شد. نوترینو یک ذره بنیادی  و از نظر الکتریکی خنثی است و به‌ندرت وارد برهمکنش می‌شود. همین موضوع یکی از دلایلی است که این ذره مدت‌های طولانی از نگاه دانشمندان دور بود. نوترینوها تقریبا نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و قادرند از درون مواد بدون هیچ برهمکنشی عبور کنند. نوترینوها دارای جرم بسیار اندک و غیر صفر هستند. نوترینوها از آنجایی که بار الکتریکی ندارند، حتی تحت تأثیر جریان‌های مغناطیسی نیز قرار نمی‌گیرند و بدون هیچ اثری از میان قوی‌ترین میدان‌های مغناطیسی به‌راحتی عبور می‌کنند. نوترینوها در فرایندهایی همانند فعل و انفعالات هسته‌ای خورشید یا برخورد پرتوهای کیهانی شکل می‌گیرند. بیشتر نوترینوهایی که از زمین عبور می‌کنند، بر اثر فرایندهای خورشیدی به وجود می‌آیند و جالب است بدانید که در هر ثانیه، از هر سانتی‌متر مربع زمین در حدود ۶۵ میلیارد نوترینوی خورشیدی عبور می‌کند.

در سال ۱۹۱۴، جیمز چادویک به مسئله ابهام‌آمیزی مربوط به انرژی حرکتی ذراتی که از مواد رادیواکتیو صادر می‌شوند برخورد کرد؛ ولی نتوانست به نتیجه خاصی دست پیدا کند. در سال ۱۹۳۰، ولفگانگ پاولی حتی پیش از کشف نوترون‌ ایده وجود نوترینو را مطرح کرد؛ ولی نتوانست صحبت‌های خود را اثبات کند و معمای چادویک همچنان نامشخص باقی ماند تا اینکه در سال ۱۹۵۶ فردریک رینز به همراه کلاید کووان توانستند وجود نوترینوها را اثبات کنند. فردریک رینز به خاطر کشف نوترینوها در سال ۱۹۹۵ مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

فردریک، رینز فیزیکدان برجسته آمریکایی که توانست وجود نوترینوها را اثبات کند، در ۲۶ آگوست سال ۱۹۹۸ برای همیشه چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۴ شهریور (۲۶ آگوست)

۱۳۴۶ - اولین استفاده از توپ جنگی توسط ارتش انگلستان

۱۸۴۳ - عرضه اولین طراحی ماشین تایپ که منجر به ثبت پتنت در ایالات متحده آمریکا شد

۱۸۹۵ - شروع به کار توربین‌های آبی برای استخراج انرژی برق از آبشار نیاگارا

۱۹۳۰ - ثبت پتنت دستگاه تلویزیون

۱۹۵۹ - معرفی ماشین مشهور مینی ماینر توسط شرکت بریتیش موتور

این مطلب در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات