دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر زوایایی که نمی‌توان با چشم دید

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
متخصصان در حال توسعه‌ی دوربینی هستند که قادر است تصاویر مربوط به گوشه‌ها را نیز ثبت کند. این دوربین با ثبت واکنش فوتو‌ن‌ها با نرخ 15 میلیارد فریم بر ثانیه، تصویر مورد نظر را ثبت می‌کنند.
تبلیغات

هم‌اکنون می‌توان با استفاده از بازوهای تلسکوپی به ثبت تصاویر در گوشه‌هایی پرداخت که در حالت معمول نمی‌توان تصاویر را با استفاده از دوربین معمولی به ثبت رساند؛ اما متخصصان درصدد توسعه‌ی دوربینی هستند که با ثبت حرکت نور با استفاده از لیزر و سرعت ثبت فریم‌ها با سرعت 15 میلیارد فریم در ثانیه قادر است تا تصاویر نقاطی که در حالت معمول دیدی روی آن نیست، به ثبت رساند.

این دوربین حاصل همکاری دو تیم Creative Cameras، دانشگاه گلاسکو و دانشگاه هریوت‌-وات در ادینبورگ است. این دوربین قادر است تا از طریق تحلیل موج لیزر تابیده شده که در هر ثانیه 4,000 بار رها می‌شود،  به بازسازی قسمتی از تصویر بپردازد که محل مورد نظر در حالت معمول دید ندارد. زمانی که پرتو لیزر به شی برخورد می‌کند، پرتپ بازتابیده شده توسط سنسور 32 در 32 پیکسل دوربین با نرخ 15 میلیارد فریم در ثانیه ثبت می‌شود.

دانلود ویدئو

 اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دوربین به یک رایانه ارسال می‌شوند که در آن سرعت بازتابش فوتو‌ن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از الگوریتم‌های توسعه داده شده بدین منظور و وارد کردن داده‌های حاصل از تحلیل سرعت بازتابش فوتون‌ها، رایانه قادر به بازسازی تصویر محلی است که در حالت معمول غیرقابل دیدن است.

هنوز دانشمندان موفق به آزمایش عملی این دوربین نشده‌اند، اما شبیه‌سازی‌های انجام شده نشان از موفقیت این سیستم با در پیش گرفتن چنین ساز و کاری دارد. به‌گفته‌ی محققین، مرحله‌ی بعد آزمایش عملی این دوربین است.

در صورتی که دانشمندان موفق به آزمایش عملی این دوربین شوند، می‌توان از آن در زمینه‌های بسیاری چون نجات افراد در زلزله‌ها و انواع حوادث مشابه، موارد نظامی و حتی دوربین‌های امنیتی در اماکن مورد استفاده قرار داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات