دانشمندان و کشف راهی برای مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
با گذشت زمان، شاهد آن هستیم که باکتری‌ها به سرعت در حال مقاوم‌سازی خود در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که در نتیجه‌ی آن، اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در حال کاهش است. مصرف دارو به میزان بیشتر، راه حلی موقت و غیر اصولی است و اگر با همین روند پیش برویم، دیگر نمی‌توانیم کنترل چندانی روی بیماری‌های باکتریایی داشته باشیم و با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد. از این رو محققان دست به اقدام جالبی برای مقابله با این معضل زده‌اند.
تبلیغات

محققان دانشگاه‌های آنگلیای شرقی و آکسفورد، راهکار مناسب را، به جای تولید داروهای جدید، پیدا کرده‌اند؛ راهی که بتوان مقاومت باکتری‌ها را از بین برد.

آن‌ها می‌گویند باکتری‌هایی مانند "ای کولای"، نسبت به آنتی بیوتیک، مقاومت نشان می‌دهند؛ زیرا قادرند نوعی پوسته‌ی خارجی از جنس لیپید (چربی) به دور خود ایجاد کنند که مانند یک دیوار محافظ، از ورود آنتی بیوتیک‌ها به درون سلول باکتری و حمله به قسمت‌های آسیب‌پذیر آن جلوگیری می‌کند.

محققان دریافتند که برای ایجاد این دیوار، به مجموعه‌ای از فعالیت‌های زیستی نیاز است و اگر امکان انجام این فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، یعنی بتوانیم به نوعی شرایط را کنترل کنیم تا بر وفق مراد آن‌ها پیش نرود، این باکتری‌ها به مرور ضعیف شده و سرانجام از بین می‌روند. امید می‌رود با این کار، دیگر در آینده هم مقاومتی از این باکتری‌ها شاهد نباشیم.

نتایج این آزمایش‌ها که در منطقه نُرویچ انگلستان انجام شده، هنوز تا استفاده به طور عمومی و وسیع فاصه دارد و ممکن است مدتی زمان ببرد تا مورد تأیید اکثریت جامعه‌ی پزشکان قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات