مک بوک پرو در کدام کشورها ارزان‌تر است؟

دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کار با مک بوک پرو M1 Max
مک بوک‌های اپل یکی از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌هایی هستند که این شرکت تولید می‌کند. ولی محبو‌ب‌ترین لپ‌تاپ اپل در کدام کشور ارزان‌تر است؟
تبلیغات

اپل دستگاه‌های زیادی را با برند مک عرضه می‌کند، ولی بر اساس گزارشی که مدتی پیش توسط مؤسسه‌ی CRIP منتشر شد، مک بوک پرو محبوب ترین کامپیوتر با برند مک در میان کاربران است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که کاربران در کدام کشور برای این دستگاه‌ها کمترین هزینه را می‌پردازند؟

برای مقایسه‌ی راحت‌تر، در اینجا ما فقط به قیمت مدل پایه‌ی جدیدترین مک بوک پرو نگاه خواهیم کرد. این به این معنی است که مک بوک پرو‌ی ۱۴ اینچی در کنار مک بوک پروی ۱۶ اینچی با تراشه‌ی M2 Pro و ۵۱۲  گیگابایت فضای ذخیره سازی و پردازنده گرافیکی 16 یا 19 هسته‌ای در این مقایسه بررسی خواهند شد. انجام مقایسه بر روی انواع دیگر این دستگاه و حتی سایر مدل‌های مک بوک، بسیار زمان‌گیر خواهد بود. 

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در این مقایسه قیمت دستگاه‌ها برای مقایسه‌ی راحت‌تر به دلار آمریکا تبدیل شده‌اند.

ارزان‌ترین و گران‌ترین کشور برای خرید مک‌بوک پرو کجا است؟

پیش از بررسی قیمت‌ها باید به دو نکته توجه کرد، اول اینکه قیمت‌های ذکرشده توسط وبسایت The Mac Index جمع‌آوری شده‌اند و نکته‌ی دیگر اینکه در قیمت‌های ذکرشده مالیات بر فروش برای کشورها تنها برای آمریکا در نظر گرفته شده است.

ردیف

قیمت مک بوک پرو ۱۶ اینچی

کشور

قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچی

کشور

۱

۲۳۹۱ دلار

مالزی

۱۹۴۹ دلار

مالزی

۲

۲۴۳۱ دلار

تایلند

۱۹۹۸ دلار

تایلند

۳

۲۴۶۹ دلار

تایوان

۲۰۰۴ دلار

استرالیا

۴

۲۵۰۶ دلار

استرالیا

۲۰۰۵ دلار

تایوان

۵

۲۵۱۰ دلار

کره جنوبی

۲۰۰۶ دلار

کره جنوبی

۶

۲۷۳۶ دلار

آمریکا

۲۱۸۹ دلار

آمریکا

۷

۲۷۵۸ دلار

کانادا

۲۲۲۱ دلار

امارات متحده‌ عربی

۸

۲۷۵۸ دلار

امارات متحده‌ی عربی

۲۲۴۱ دلار

کانادا

۹

۳۰۳۱ دلار

فرانسه

۲۴۲۵ دلار

فرانسه

۱۰

۳۰۴۵ دلار

آلمان

۲۴۳۶ دلار

آلمان

۱۱

۳۲۹۱ دلار

مکزیک

۲۶۳۷ دلار

مجارستان

۱۲

۳۲۹۶ دلار

مجارستان

۲۷۴۲ دلار

مکزیک

۱۳

۳۴۴۶ دلار

لهستان

۲۷۵۷ دلار

لهستان

۱۴

۴۲۹۴ دلار

ترکیه

۳۴۷۷ دلار

ترکیه

۱۵

۶۲۵۷ دلار

برزیل

۵۰۰۵ دلار

برزیل

مالزی ارزان ترین کشور برای خریداران مک بوک پرو است

چه برای مدل ۱۴ اینچی و چه برای مدل ۱۶ اینچی، مالزی ارزان‌ترین مکان برای خرید مک بوک پرو است. با ۱۹۴۹ دلار برای مک بوک پروی ۱۴ اینچی و ۲۳۹۱ دلار برای مدل ۱۶ اینچی، یک فرد آمریکایی با احتساب مالیاتی که باید هنگام خرید در آمریکا بپردازد، چیزی در حدود ۳۵۰ دلار از یک شهروند مالزی باید بیشتر برای خرید هزینه کند. تایلند، استرالیا و تایوان مقرون‌به‌صرفه ترین مکان‌های بعدی برای خرید مک بوک پرو هستند. توجه داشته باشید که هنگام مقایسه این دو دستگاه، تغییر زیادی در رتبه‌بندی هر کشور وجود ندارد.

برزیل نیز با قیمتی تقریباً دوبرابری نسبت به آمریکا عنوان گران‌ترین کشور برای خرید هر دو دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد و در پایین لیست قرار می‌گیرد.

در این مقاله تنها قیمت خرده فروشی از فروشندگان رسمی اپل در هر کشور مورد بررسی قرار گرفته است. این به این معنی نیست که نمی‌توانید فروشگاه شخص ثالثی را در هر کشور با قیمتی بهتر پیدا کنید، اما به دلیل مقایسه‌ی بهتر از لحاظ کردن فروشندگان شخص ثالث در این مقاله چشم‌پوشی کرده‌ایم.

همچنین برای مقایسه‌ی عادلانه‌تر، نمی‌توانیم درمورد تخفیفات ویژه‌ای که فروشندگان رسمی اپل برای مناسبت‌های مختلف مثل سال نو یا بازگشایی مدارس در نظر می‌گیرند صحبت کنیم به دلیل این که برای مثال در زمان نگارش این مقاله فروشگاه اینترنتی آمازون مدل ۱۴ اینچی مک بوک پرو را با قیمتی معادل ۱۷۹۹ دلار و مدل ۱۶ اینچی را با قیمت ۲۲۹۹ دلار به فروش می‌رساند.  

چرا مک‌بوک پرو در برخی کشورها ارزان‌تر و در برخی دیگر گران‌تر است؟

تمام اقتصاد‌های بزرگ در سراسر جهان به همان اندازه که پیچیده هستند با یکدیگر نیز تفاوت دارند. عوامل مختلفی در رابطه با قیمت‌گذاری مک بوک پرو اپل در هر کشور وجود دارد، از جمله هزینه‌های حمل و نقل یا قوانین مالیاتی هر کشور. اپل باید قبل از تعیین قیمت در هر منطقه، همه این موارد را در نظر بگیرد.

نرخ تبدیل ارز نیز در این مقایسه نقشی اساسی دارد، زیرا قیمت‌ها در هر کشور به ارزش دلار آمریکا در آن کشور برمی‌گردد. نرخ ارز می‌تواند به‌طور قابل توجهی نوسان داشته باشد و انجام همین مقایسه در سه ماه دیگر ممکن است باعث شود تا  برخی از کشورها تنها به همین دلیل در رتبه‌بندی جابه‌جا شوند. به عنوان مثال، نگاهی به جدول نشان می‌دهد که برزیلی‌ها به دلیل ارزش کمتر پول ملی خود نسبت به دلار آمریکا، برای مک بوک پرو بیشترین هزینه را می‌کنند. این موضوع حداقل تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا در حال حاضر قیمت این دستگاه‌ها در برزیل بسیار گران است.

به نظر شما آیا قیمت مک بوک‌های اپل در ایران در مقایسه با آمریکا بیشتر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات