بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک D 14 [با بررسی ویدئویی]

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
مطالعه 19 دقیقه
میت بوک D14 هم‌اکنون در بازار ایران به‌فروش می‌رسد، ولی سخت‌افزار قدیمی آن، رقابت با مدل‌های هم‌قیمت را دشوار می‌کند. با زومیت در بررسی هواوی میت بوک D 14 همراه شوید.
تبلیغات

در آذرماه سال ۹۸، زمانی‌که هنوز حتی نام ویروس کرونا هم مطرح نشده بود، هواوی از لپ‌تاپ‌های D 14 و D 15 سری میت بوک رونمایی کرد؛ لپ‌تاپ‌هایی که تفاوتشان به سایز نمایشگر محدود می‌شود و در مدل‌های مختلفی با پردازنده‌های نسل دهم اینتل یا رایزن AMD دراختیار کاربر قرار می‌گرفتند. چند ماه پیش، مدل ۱۵ اینچی این سری، یعنی D 15 را بررسی کردیم. حال پس از گذشت نزدیک به یک سال، سراغ مدل میت بوک D 14 می‌رویم؛ مدلی که همچنان با همان پردازنده‌ی نسل دهمی کامت‌لیک اینتل فروخته می‌شود.

پس از گذشته دو سال، حالا دیگر رقبای زیادی با سخت‌افزار به‌روزتر و قیمتی مشابه میت بوک D 14 در بازار وجود دارند که کار را برای آن به‌شدت سخت می‌کنند. آیا هنوز هم می‌توان این لپ‌تاپ را به‌عنوان دستگاهی جذاب و به‌صرفه پیشنهاد داد؟ سوالی که می‌خواهیم در بررسی هواوی میت بوک D 14 پاسخ دهیم.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ با افزدون بررسی ویدئویی میت بوک D 14 به‌روز شد.

بررسی ویدئویی میت بوک D 14 هواوی

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

طراحی میت بوک D 14 هواوی

همان‌طور که نام D 14 نشان می‌دهد، این لپ‌تاپ مدل ۱۴ اینچی میت بوک D 15 بدون تغییر دیگری است. مدل ۱۴ اینچی میت بوک، نزدیک به ۱٫۴ کیلوگرم وزن و ۱۶ میلی‌متر ضخامت دارد؛ بنابراین لپ‌تاپ باریک و سبکی محسوب می‌شود، ولی رقبایی مثل ذن‌بوک ۱۴ اینچی ایسوس هم در بازار وجود دارند که بدنه‌ای به‌مراتب سبک‌تر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

میت بوک D 14 هم به‌قدری باریک و سبک است که احتمالاً نیازی به تهیه کیف مخصوص پیدا نخواهید کرد و می‌توانید آن را مثل یک کتاب یا مجله، داخل کیف خود قرار دهید. به‌خصوص اینکه برخلاف مدل ۱۵ اینچی، میت بوک D 14 از هارددیسک استفاده نمی‌کند و کل حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن از نوع SSD است؛ بنابراین مقاومت بیشتری دربرابر شوک و ضربه دارد و نیازی نیست که حتماً یک کیف لپ‌تاپ با محفظه جداگانه برای نگه‌داری‌اش تهیه کنید.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D 14 از نمای بالا

از لحاظ ظاهری، همان‌طوری که در بررسی میت بوک D 15 هم گفتیم، لپ‌تاپ‌های سری میت بوک شباهت زیادی به مک‌بوک‌های اپل دارند. نه‌تنها طراحی، بلکه حتی رنگ‌بندی دستگاه هم شبیه به یک مک‌بوک است؛ دکمه‌های کیبورد و فضای اطراف نمایشگر کاملاً مشکی است و باقی بخش‌های دستگاه هم نقره‌ای یا خاکستری هستند.

زمانی‌که میت بوک D 15 را بررسی می‌کردیم، شباهت زیاد آن را به مک‌بوک‌های اپل، نقطه قوتی برای نماینده هواوی می‌دانستیم؛ چراکه در آن زمان، اختلاف قیمت زیادی بین مک‌بوک‌ها و میت‌بوک D 15 وجود داشت و هواوی برای ما کاربران ایرانی امکان می‌داد که با قیمتی به‌مراتب کمتر، تجربه‌ی کار با دستگاهی حرفه‌ای و خوش‌ساخت را تجربه کنیم؛ اما حالا اختلاف قیمت کمی بین میت بوک D 14 و جدیدترین لپ‌تاپ‌های اپل مثل مک بوک ایر M1 وجود دارد.

حاشیه صفحه نمایش لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

یکی از جذابت‌های میت بوک D 14 که در کمتر لپ‌تاپی در این بازه قیمتی پیدا می‌کنید، حاشیه باریک اطراف نمایشگر آن است. وب‌کم دستگاه مثل میت بوک D 15 در زیر کیبورد آن قرار دارد و بدین‌ترتیب حاشیه‌های اطراف نمایشگر تا جای ممکن باریک شده‌اند. حاشیه‌های نمایشگر فقط ۴٫۸ میلی‌متر ضخامت دارند که از این نظر، میت بوک D 14 حتی بر مک‌بوک ایر M1 هم برتری دارد؛ بدین‌ترتیب نزدیک به ۸۵ درصد از کل فضای جلوی لپ‌تاپ دراختیار نمایشگر قرار دارد.

بدنه‌ی میت بوک D 14 مثل مدل ۱۵ اینچی، تماما از فلز ساخته شده است و فقط لولاهای نمایشگر و حاشیه‌های اطرافش پلاستیکی است؛ لولاهایی که امکان باز کردن دستگاه را تا زاویه ۱۸۰ درجه‌ای فراهم می‌کنند. متأسفانه لولاهای دستگاه آن‌قدر سفت هستند که نمی‌توانید لپ‌تاپ را با یک دست باز کنید؛ البته همین سفت بودن لولاها کمک می‌کند که لپ‌تاپ در زاویه‌ی موردنظرتان باز نگه دارید.

درب لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

کیفیت ساخت لپ‌تاپ را بسیار خوب ارزیابی می‌کنیم. فشار آوردن به قسمت‌های مختلف بدنه باعث ایجاد فرورفتگی یا پیچش بدنه نمی‌شود. هواوی بدنه‌ی باکیفیتی را برای D 14 استفاده کرده است تا حس کار با یک لپ‌تاپ رده‌بالا را به کاربر میت بوک D 14 انتقال دهد. با چنین بدنه‌ی باکیفیتی به‌نظر نمی‌رسد که دستگاه در جابه‌جایی یا استفاده‌های روزمره آسیب ببیند.

خوشبختانه چینی‌ها روکشی مات را برای بدنه‌ی آلومینیومی میت بوک D14 انتخاب کرده‌اند؛ درنتیجه بدنه دستگاه مقاومت زیادی دربرابر جذب و نشان دادن اثرانگشت دارد. در نظر داشته باشید که کیبورد میت بوک D 14 دربرابر پاچش آب مقاوم نیست و اگر تصادفا لیوان چایی خود را روی آن بریزید، لپ‌تاپتان آسیب جدی می‌بیند.

درگاه‌ها و اتصالات میت بوک D 14

اگر به یاد داشته باشید، هنگام بررسی میت بوک D 15 بیان کردیم که چینی‌ها برای باریک و سبک نگه‌داشتن دستگاه، ناچار به محدود کردن تعداد و نوع درگاه‌های دستگاه شده‌اند. با توجه به ابعاد کوچک‌تر D 14 در مقایسه با D 15، تنوع و تعداد درگاه‌ها در مدل ۱۴ اینچی محدودتر هم شده است. در مدل ۱۴ اینچی، یکی از درگاه‌های USB استاندارد یا همان نوع A حذف شده و حالا فقط دو درگاه USB (نوع A)، یک درگاه USB نوع C و یک درگاه HDMI وجود دارد.

درگاه سمت چپ لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

در نظر داشته باشید که هیچ درگاه جداگانه‌ای برای شارژ لپ‌تاپ وجود ندارد و باید از همان درگاه نوع C برای شارژ باتری لپ‌تاپ استفاده کنید؛ بنابراین اگر لپ‌تاپ خود را به شارژ بزنید، عملا فقط دو درگاه USB و یک درگاه HDMI برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر خواهید داشت. معمولاً هم یکی از این دو درگاه USB توسط دانگل ماوس اشغال می‌شود.

برای ارتباط بی‌سیم هم علاوه‌بر نسل پنجم بلوتوث، امکان استفاده از وای-فای ۵ یا همان ac برای برقرار ارتباط با اتصالات ۵ گیگاهرتزی وجود دارد. میت بوک D 14 از آنتن‌های 2x2 MIMO بهره می‌برد که از دو آنتن برای دریافت دو جریان از داده‌ها استفاده می‌کند. سیستم 2x2 می‌تواند پایداری و عملکرد کلی وای-فای را تا ۱۰۰ درصد بهبود ببخشد.

درگاه سمت راست لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

جذاب‌ترین و منحصربه‌فردترین بخش میت بوک D 14، تراشه‌ی NFC داخل آن است. به محض اینکه لپ‌تاپ را باز می‌کنید در کنار برچسب پردازنده‌ی Core i5، برچسب بزرگ‌تری با عنوان Huawei Share در سمت راست تاچ‌پد وجود دارد که محل تراشه‌ی NFC را نشان می‌دهد. بدین‌ترتیب صرفاً باید گوشی هوشمند خود را روی این قسمت قرار دهید تا بتوانید ارتباطی بی‌سیم بین گوشی و لپ‌تاپ برقرار کرده و فایل‌های خود را بین این دو دستگاه جابه‌جا کنید.

در تئوری، فناوری Huawei Share خیلی جذاب است و فرایند انتقال اطلاعات بین گوشی و لپ‌تاپ را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند؛ اما خبر بد اینکه قابلیت یادشده فقط با تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های هواوی و آنر کار می‌کند که از نسخه‌ی جدیدی از رابط کاربری EMUI استفاده کنند و یک سری پیش‌نیازهای سخت‌افزاری داشته باشند. برای نمونه، اگر بخواهید اپلیکیشن‌های گوشی خود را روی کامپیوتر اجرا کنید، باید از گوشی هواوی یا آنر با حداقل ۶ گیگابایت رم و سیستم‌عامل EMUI نسخه‌ی ۱۱ استفاده کنید.

کیبورد و تاچ‌پد میت بوک D 14

میت بوک D 14 مثل مدل بزرگ‌تر، از کیبوردی جزیره‌ای بهره می‌برد که کلیدها به‌صورت جزیره‌های کوچک و جداگانه روی بورد قرار گرفته‌اند. همان‌طور که از لپ‌تاپی ۱۴ اینچی با بدنه‌ای کوچک انتظار داشتیم، بخش کلیدهای ماشین‌حساب در سمت راست کیبورد وجود ندارد. به جز دو کلید جهت‌های بالا و پایین، سایر کلیدها ابعاد استاندارد و بزرگی دارند. با وجود بدنه‌ی باریک لپ‌تاپ، عمق حرکتی کلیدها کافی است و وقتی کلیدی را فشار می‌دهید، با کلیک خیلی نرم و کم‌صدایی، حرف موردنظرتان را تایپ می‌کند. کیبورد هواوی میت بوک D 14 جزو کیبوردهای خیلی خوب در بین لپ‌تاپ‌های باریک و سبک محسوب می‌شود.

در مدت زمانی‌که میزبان لپ‌تاپ هواوی برای بررسی بودیم، توانستیم با سرعت زیاد و خطاهای کمی با کیبورد دستگاه تایپ کنیم. به‌خصوص اینکه کیبورد D 14 نور پس‌زمینه دو مرحله‌ای سفید رنگ و ملایمی دارد که با فشردن کلید Fn و سپس کلید F3 روشن و خاموش می‌شود. توجه داشته باشید که عملکرد کلید Fn برعکس است؛ یعنی وقتی چراغ آن روشن باشد، کلیدهای F1 تا F12 عملکرد اصلی خود را انجام می‌دهند و اگر کلید Fn را خاموش کنید، می‌توانید از عملکرد ثانویه‌ی آن‌ها استفاده کنید.

کار با ترک پد لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

نکته‌ی جذاب بعدی در مورد کیبورد میت بوک D 14، وجود حسگر تشخیص اثر انگشت روی کلید پاور آن است. برای استفاده از این حسگر باید از بخش تنظیمات ویندوز وارد بخش Sign-In Options شوید و سپس روی گزینه‌ی Windows Hello Fingerprint کلیک کنید. فرایند شناسایی اثر انگشت دقیقاً مثل گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد و با چند بار لمس کردن حسگر انجام می‌شود. عملکرد حسگر اثر انگشت را خیلی خوب ارزیابی می‌کنیم؛ با دقت و سرعت زیادی در کسری از ثانیه اثر انگشت دستتان را شناسایی می‌کند.

وب‌کم دستگاه به‌صورت مخفی بین دو کلید F6 و F7 قرار دارد. وقتی که از وب‌کم استفاده نمی‌کنید کاملاً در دل صفحه‌کلید مخفی می‌شود تا نگرانی از بابت حریم خصوصی وجود نداشته باشد و این یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود اما اگر به هر دلیلی با کلیدهای F زیاد سر و کار دارید، احتمال اینکه به‌طور ناخواسته روی کلید وب‌کم فشار دهید، وجود دارد. حسگر یک مگاپیکلسی D14 از وضوح حداکثری HD 720p پشتیبانی می‌کند که کیفیت آن همچون اکثر وب‌کم لپ‌تاپ‌های ویندوزی تعریفی ندارد. همچنین ازآنجاکه این وب کم در زیر نمایشگر و روی صفحه‌ی کلید قرار دارد تصویر شما را از زاویه‌ی پایین نمایش می‌دهد.

کلید وب کم لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

به جز مورد وب‌کم، باید به کلید Delete اشاره کنیم که گوشه‌ی سمت راست کیبورد و نزدیک به کلید پاور قرار دارد؛ بنابراین ممکن است موقع فشردن آن، به اشتباه کلید پاور را فشار دهید و دستگاه را خاموش کنید.

از کیبورد که بگذریم به تاچ‌پد عریض دستگاه می‌رسیم که حداقل در بین لپ‌تاپ‌های ویندوزی، جزو عریض‌ترین‌ها محسوب می‌شود. سطح تاچ‌پد صیقلی‌تر از بدنه است تا انگشتان دستتان به‌راحتی روی سطح آن سُر بخورد. عملکرد تاچ‌پد هم سریع و روان ارزیابی می‌شود و می‌تواند انواع و اقسام فرمان‌های چندلمسی را به‌راحتی شناسایی کند. دو کلید و چپ و راست هم به‌صورت یکپارچه در بدنه‌ی تاچ‌پد قرار گرفته‌اند و بدون خطا عمل می‌کنند. با توجه به کمبود درگاه‌های USB، وجود چنین تاچ‌پد کارامد و خوبی را جزو نقاط قوت میت بوک D 14 می‌دانیم؛ چراکه احتمالاً نیازی به استفاده از ماوس و اشغال کردن یکی از دو درگاه USB نخواهید داشت.

نمایشگر و بلندگوهای میت بوک D 14

همان‌طور که نام D 14 نشان می‌دهد، لپ‌تاپ مورد بررسی ما از نمایشگری ۱۴ اینچی استفاده می‌کند. به جز یک اینچ اختلاف سایز، تفاوت دیگری بین نمایشگر D 14 و D 15 وجود ندارد. میت بوک ۱۴ اینچی هواوی هم به نمایشگری LCD با فناوری IPS و رزولوشن Full HD یعنی ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶:۹ مجهز شده است.

وجود فناوری IPS در نمایشگر میت بوک D 14 باعث می‌شود تا زوایای دید نمایشگر بسیار خوب باشد. مزیت دیگر نمایشگر، روکش مات آن است. اگر به هر دلیلی می‌خواهید با دستگاه خود زیر نور آفتاب یا در محیطی با چراغ‌های زیاد کار کنید، این روکش مات جلوی بازتاب نور را می‌گیرد؛ البته نمایشگر D 14 لمسی نیست که در واقع نبود آن را نقطه‌ضعفی برای لپ‌تاپ نمی‌دانیم.

پخش فیلم با لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

یکی از مواردی که هواوی تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام داد، حاشیه‌های باریک نمایشگر است. طبق ادعای شرکت سازنده، ۸۴ درصد از کل فضای جلوی لپ‌تاپ دراختیار نمایشگر آن است. این موضوع علاوه بر اینکه به زیبایی دستگاه افزوده، کمک کرده که هواوی بتواند ابعاد کلی لپ‌تاپ را کوچک‌تر کند.

زومیت با بررسی میت بوک D 14 متوجه شد که نمایشگر لپ تاپ اقتصادی هواوی در زمینه‌ی حداکثر روشنایی عملکردی شبیه به سرفیس لپ تاپ گو دارد و به‌لطف پوشش مات خود می‌تواند در روشنایی روز خوانایی مناسبی داشته باشد. حداقل روشنایی نمایشگر برای محیط‌های تاریک چندان خوب نیست؛ اما به‌عنوان نکته‌ای مثبت، میت بوک D 14 از لحاظ کنتراست تصویر یک سروگردن بالاتر از اولترابوک اقتصادی مایکروسافت قرار می‌گیرد.

عملکرد نمایشگر میت بوک D 14 هواوی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵

۵٫۱

۱۰۰

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳

۴٫۳

۹۹٫۱

۱٫۷

۷۵

۳٫۵

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

متأسفانه میت بوک D14 در زمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی وضعیت جالب‌توجهی ندارد. گذشته از پوشش فاجعه‌بار فضاهای گسترده‌ی AdobeRGB و DCI P3، لپ تاپ هواوی حتی از فضای رنگی مرسوم sRGB‌ نیز پوشش کاملی ندارد؛ بنابراین حتی با سخت‌افزار قابل‌قبول، میت بوک D 14 نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ویرایش عکس یا سایر کاربری‌های نیازمند نمایش رنگ‌ها با دقت بالا باشد.

معمولاً لپ‌تاپ‌هایی در بازه قیمتی اقتصادی، بلندگوهای جذابی ندارند و میت بوک D 14 هم از این قاعده مستثنا نیست. در زیر لپ‌تاپ دو دریچه‌ی خیلی کوچک تعبیه شده که محل خروج صدا از دو بلندگوی استریوی دستگاه است. هر کدام از بلندگوها، دو وات قدرت دارند و نهایتا می‌توانند یک اتاق کوچک را پوشش دهند. به‌علاوه اگر صدای ویندوز را روی حداکثر قرار دهید، کیفیت صدا کمی بهم می‌ریزد؛ بنابراین اگر جزو کسانی هستید که با لپ‌تاپ خود زیاد موسیقی گوش می‌دهید یا زیاد فیلم تماشا می‌کنید، حتماً باید به‌دنبال تهیه هدفون یا یک جفت بلندگوی باکیفیت برای لپ‌تاپ D 14 باشید.

عملکرد سخت‌افزاری و باتری میت بوک D 14

هواوی هم‌اکنون لپ‌تاپ میت بوک D 14 را در دو نسخه با تراشه‌های Core i5 10210U/Core i7 10510U کامت‌لیک اینتل یا Ryzen 5 4500U/Ryzen 7 4700U شرکت AMD به‌فروش می‌رساند. زومیت مدل Core i5 این لپ‌تاپ با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD به‌همراه پردازنده‌ی گرافیکی قدیمی MX250 را برای بررسی دراختیار دارد. اگر به‌خاطر داشته باشید، مرداد ماه سال گذشته بررسی میت بوک D 15 را نیز با همین مشخصات فنی در زومیت انجام داده بودیم؛ بنابراین انتظار می‌رود که در مدل ۱۴ اینچی نیز نتایج مشابهی را در بخش سخت‌افزار به‌دست آوریم.

بازی با لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

درحالی‌که پردازنده‌های کامت‌لیک اینتل از رم‌های کم‌مصرف LPDDR4X نیز پشتیبانی می‌کنند، چینی‌ها میت بوک D 14 را نیز درست‌مانند برادر ۱۵ اینچی‌اش با ماژول رم ۸ گیگابایتی پرمصرف‌ترِ DDR4-2666 روانه‌ی بازار کرده‌اند. این لپ‌تاپ درکنار ماژول رم یادشده از ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SSD با رابط PCIe NVMe نیز بهره می‌برد که در جدول زیر می‌توانید سرعت خواندن و نوشتن آن را درمقایسه‌با محصولات دیگر مشاهده کنید.

عملکرد حافظه میت بوک D 14 هواوی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MateBook D 14

۳۴۱۵٫۸۹

۲۹۸۵٫۴۳

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ماه آگوست سال ۲۰۱۹، اینتل از پردازنده‌های کم‌مصرف نسل‌دهمی‌اش موسوم به کامت‌لیک پرده برداشت؛ پردازنده‌هایی که برخلاف خانواده‌ی ۱۰ نانومتری آیس‌لیک با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و معماری قدیمی‌ترِ Skylake به‌جای معماری جدید Sunny Cove تولید می‌شوند. اینتل با خانواده‌ی Comet Lake‌ نخستین‌بار چینش ۶ هسته و ترد را نیز به پردازنده‌های سری U آورده است.

یکی از برتری‌های خانواده‌ی کامت‌لیک درمقایسه‌با پردازنده‌های گذشته به پشتیبانی آن‌ها از حافظه‌‌های رم سریع‌تر و بهینه‌تر و با ظرفیت بیشترِ LPPDDR4X بازمی‌گردد؛ البته به‌جای فرکانس ۳۷۳۳ مگاهرتز پشتیبانی‌شده در پردازنده‌های Ice Lake، پردازنده‌های Comet Lake حداکثر می‌توانند حافظه‌های رم LPDDR4X با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتزی را پشتیبانی کنند؛ هرچند که هواوی از این قابلیت بهره‌ای نمی‌برد و میت بوک D 14 را با رم DDR4 به‌فروش می‌رساند. خانواده‌ی کامت‌لیک از وای‌فای ۶ نیز پشتیبانی می‌کنند.

کار با لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

پردازنده‌ی Core i5-10210U از ۴ هسته و ۸ ترد با فرکانس پایه‌ی ۱٫۶۰ و فرکانس بیشینه‌ی (تک‌هسته‌ای) ۴٫۲۰ گیگاهرتز به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. همان‌طورکه اشاره شد، توان طراحی گرمایی (TDP) در پردازنده‌های Comet Lake-U‌ معادل ۱۵ وات است؛ اما شرکت‌های سازنده می‌توانند آن را بسته به توانایی سیستم خنک‌کننده‌ی محصولاتشان بین ۱۰ تا ۲۵ وات نیز تغییر دهند. براساس بررسی‌های زومیت، به‌نظر می‌رسد مهندسان چینی TDP بیشینه در میت‌بوک D15 را ۲۵ وات انتخاب کرده‌اند.

خانواده‌ی کامت‌لیک از پردازنده‌ی گرافیکی توانمند Iris اینتل بی‌بهره است و درعوض، از بلوک Gen 9.5 معرفی‌شده با خانواده‌ی Kaby Lake در سال ۲۰۱۷ قدرت می‌گیرد. ماژول گرافیکی در مدل پردازنده‌ی Core i5-10210U معادل ۲۴ واحد محاسباتی در بطن خود دارد و در فرکانس حدودی ۱٫۱۰ گیگاهرتز کار می‌کند.

در شرایطی‌که در بازار امروز پاره‌ای از لپ‌تاپ‌های باریک و سبک از گرافیک MX450 یا MX350 بهره می‌برند، لپ‌تاپ ۱۴ اینچی هواوی از پردازنده‌ی گرافیکی قدیمی MX250 انویدیا قدرت می‌گیرد. انویدیا مانند گذشته پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی MX250 را در دو نسخه‌ی ۱۰ یا ۲۵ واتی به‌ترتیب با کد 1D52 و 1D13 دراختیار تولیدکنندگان می‌گذارد؛ براساس بررسی‌های ما، میت بوک D 14 از مدل ۲۵ واتی MX250 بهره می‌برد؛ اما حافظه‌ی ویدئویی آن تنها ۲ گیگابایت و ساخته‌ی شرکت کره‌ای Hynix است.

عملکرد میت بوک D 14 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۳۷۷۴

۱۰۶۲

۱۱۶۰۵

۵۴۸۹

۴۴۰۳

۳۵۸۵

۱۰۶۶

Surface Laptop Go

Core i5-1035G1

Intel UHD

۱۴٫۸۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۶۵

۳۷۶۲

۵۲۹۳

۳۴۸۳

۱۱۸۸

--

۵۷۳۰

۳۲۵۸

۳۰۷۲

۱۰۷۲

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

۱۸۰۳۶

--

۷۶۷۰

۱۷۲۹

--

۱۹۱۹۴

--

۷۷۷۸

۱۵۱۲

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

۴۴۷۵

۱۱۵۳

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

MateBook D15

Core i5 - 10210U

MX250

۳۱٫۹ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۹۶۰

۱۱۱۶

۱۱۷۸۶

۵۷۹۱

۳۶۸۱

--

--

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۱۴٫۲۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۴۴۳۹

۱۲۵۱

--

--

۳۶۸۸

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی میت بوک D14 نشان می‌دهد که لپ‌تاپ چینی‌ها درمقایسه‌با محصولی با قیمت مشابه، همچون سرفیس لپ تاپ گو تا ۳۵ درصد عملکرد بهتری در کاربری‌های روزمره و اداری دارد؛ درحالی‌که به‌لطف پردازنده‌ی گرافیکی مجزای MX250 بالغ‌بر ۱۰۰ درصد بهتر از لپ تاپ اقتصادی مایکروسافت عمل می‌کند.

فرکانس پردازنده میت بوک D 14 در آزمون استرس زومیت
دمای پردازنده میت بوک D 14 در آزمون استرس زومیت
توان پردازنده میت بوک D 14 در آزمون استرس زومیت

برای آنکه بتوانیم ارزیابی صحیحی از پایداری عملکرد میت بوک D14 در بارهای پردازشی مداوم داشته باشیم، آزمون استرس ۳۰ دقیقه‌ای زومیت را در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری روی لپ تاپ هواوی انجام دادیم. براساس بررسی ما، میت بوک D14 در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری به‌ترتیب فرکانس حدودی ۲٫۴ و ۲٫۲ گیگاهرتز را حفظ می‌کند که به مقدار چشم‌گیری بیشتر از فرکانس پایه‌ی ۱٫۶ گیگاهرتزی پردازنده هستند.

میت بوک D14 هنگامی که به برق متصل باشد، برای دقایقی با فرکانس ۲٫۷ گیگاهرتز نیز کار می‌کند؛ اما در حالت اتکا به باتری، فرکانس یکسانی را ارائه می‌‌دهد. توان مصرفی پایدار پردازنده‌ی میت‌بوک D14 نیز در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری به‌ترتیب حدود ۱۸ و ۱۵ وات اندازه‌گیری شد؛ البته در حالت متصل به برق برای چند ثانیه توان مصرفی به همسایگی ۵۰ وات می‌رسد و سپس دقایقی در حدود ۲۲ وات باقی می‌ماند.

میت بوک D14 برای تأمین انرژی موردنیازش از باتری نسبتاً حجیم ۵۷ وات‌ساعت ساخت شرکت Sunwoda-H استفاده می‌کند و به‌صورت پیش‌فرض به‌همراه شارژر ۶۵ واتی به‌فروش می‌رسد، این شارژر ازطریق درگاه USB Type-C لپ تاپ هواوی را شارژ می‌کند. در ادامه‌ی بررسی میت بوک D14 به‌سراغ آزمون‌های استاندارد زومیت برای ارزیاب عمر باتری لپ تاپ رفتیم.

عملکرد باتری میت بوک D 14 هواوی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench - Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

MateBook D 14

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷

۱۱:۳۴

۹:۰۰

۲۶۴٫۸۷

۵۹٫۷۹

Surface Laptop Go

۱۲٫۴۵ اینچ

۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ پیکسل

۳۹٫۷

۱۰:۱۳

۶:۰۸

۲۶۴٫۸۷

۱۴٫۸۵

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

۳:۲۴

۵۶٫۵۵

۱۳۰٫۹

Surface Book 3 15

Tablet Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۲۲

۴:۱۰

--

--

--

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

--

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

--

۷۲٫۵۷

۵۹٫۸۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷٫۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۲۴٫۴

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳٫۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۲۲٫۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی میت بوک D 14 نشان می‌دهد که لپ تاپ هواوی در زمینه‌ی شارژدهی عملکرد بسیار خوبی دارد. براساس نتیجه‌ی آزمون باتری PCMark 10‌ می‌توان انتظار داشت که میت بوک D 14 یک روز کاری فرد را همراهی کند. لپ‌تاپ اقتصادی چینی‌ها نزدیک به ۵۰ درصد شارژدهی بیشتری درمقایسه‌با سرفیس لپ تاپ گو دارد و در زمینه‌ی پخش فیلم نیز با ثبت نتیجه‌ی ۱۱ ساعت و ۳۴ دقیقه رضایت‌بخش ظاهر می‌شود.

جمع‌بندی

سال گذشته و زمانی‌که میت بوک D 15 را بررسی می‌کردیم، قیمتی نزدیک به ۱۶ میلیون تومان داشت که آن را به لپ‌تاپی بی‌نهایت به‌صرفه تبدیل می‌کرد؛ اما امسال که مدل ۱۴ اینچی آن را بررسی می‌کنیم و دو سال از عمر آن می‌گذرد، برچسب قیمتی حدود ۲۲ میلیون تومانی دارد.

کیبورد و ترک پد لپ تاپ هواوی میت بوک D 14

هواوی میت بوک D 14 از بدنه‌ای خوش‌ساخت و باکیفیت، کیبورد کارآمد و نمایشگر کم‌وبیش رضایت‌بخش استفاده می‌کند؛ البته نمی‌توانیم از عملکرد سخت‌افزاری ضعیف میت بوک D 14 به‌واسطه‌ی پردازنده قدیمی آن چشم‌پوشی کنیم.

نکات مثبت

  • پایداری عملکرد بسیار عالی
  • شارژدهی بسیار خوب
  • کیبورد کارامد با کلیدهای جدا از هم
  • بدنه‌ی فلزی با کیفیت ساخت خوب
  • ترکیب مناسب درگاه‌ها

نکات منفی

  • پوشش ناقص فضای رنگی sRGB
  • زاویه‌ی دید نامناسب وب‌کم
  • وجود رقبایی با تراشه‌ی قدرتمندتر و به‌روزتر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات