یک نماینده مجلس: ۹۰ درصد بازی‌ها خارجی هستند/ از ادبیات ایران و تمدن اسلامی بازی لذت‌بخش تولید کنید

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 13:24
مطالعه 3 دقیقه
یزدی‌خواه، نماینده مجلس
طبق گفته‌های نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس حدود ۹۰ درصد بازی‌های موبایل‌محور و کنسولی که در کشور استفاده می‌شوند، منشأ خارجی دارند.
تبلیغات

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت به موضوع مالیات بر درآمد مشاغل مربوط به حوزه بازی و گیم اشاره کرده و توضیح داد که در کشور بین فروشندگان و استفاده‌کنندگان از بازی‌های خارجی و داخلی از لحاظ مالیات بر درآمد تفکیکی در نظر گرفته نشده است. او اضافه کرد:

می‌توان در قانون بودجه سال آینده برای موسسات فرهنگی که در حوزه بازی با منشأ داخلی و تولید داخلی فعالیت می‌کنند، معافیت‌های مالیاتی چند ساله، برای آنان تسهیلات یا تبلیغات نیم‌بها یا رایگان را در دستگاه‌های ملی، نظیر صداوسیما در نظر بگیریم، تا فعالان در حوزه تولیدات بازی‌های بومی و ملی تشویق شوند.
- علی یزدی‌خواه، نماینده مجلس

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: «به لحاظ اقتصادی گردش مالی بازی‌ها در دنیا صدها میلیارد دلار است و در کشور ما هم ارقام سنگینی بابت خرید این بازی‌ها و الزاماتی که برای یک بازی مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه می‌شود.»

۶۰ میلیون نفری گیمر؟

یزدی‌خواه همچنین گفته که ۶۰ میلیون نفری گیمرهای کشور در سطوح مختلف بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داریم که به‌طور میانگین روزانه  حدود ۹۰ دقیقه بازی می‌کنند. این در حالی است که چندی پیش بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای تعداد گیمرهای کشور را حدود ۳۴ میلیون نفر گزارش کرده بود.

داستان‌های شاهنامه؛ سوژه‌های خوب برای بازی‌های رایانه‌ای

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به زمینه غنی ادبیات و فرهنگ ایران برای ساخت و پردازش بازی‌های رایانه‌ای و موبایل‌محور نیز گفت:

با داستان‌هایی که ما در شاهنامه فردوسی و دیگر کتب ادبیات کهن ایران و همچنین حوزه‌های اخلاق و تمدن اسلامی داریم، هزارها سوژه می‌توانیم داشته باشیم که با آن بازی تولید کنیم که هم بازی است، هم لذت‌بخش است و هم سبک زندگی و هم آموزش مفاهیم است.
- علی یزدی‌خواه، نماینده مجلس

صدا و سیما؛ یکی از بهترین کنشگران حوزه بازی‌های رایانه‌ای

این نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که ما امروز به بازی به‌عنوان یک وسیله سرگرمی نگاه نمی‌کنیم، اضافه کرد:

«در قانون بودجه ۱۴۰۴ اعتباراتی برای تولید بازی‌های بومی پیش‌بینی و به برخی از بخش‌ها از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و بخش مربوط به این موضوع در بسیج مستضعفین داده شد. جلسات نظارتی هم با آن‌ها در مجلس تشکیل دادیم تا اقداماتشان را رصد کنند و ببینیم در قبال اعتباری که دریافت کرده‌اند، چه خدماتی را انجام داده‌اند. یکی از بهترین کنشگران این حوزه صدا و سیما است که برای این موضوع بودجه دارد.»

به گفته او، در بودجه بازی‌ها آن مقداری که میسر بوده و مجلس موافقت کرده است در بودجه سال ۱۴۰۴ تصویب شده و به دستگاه‌های متولی و مربوطه ابلاغ شده است؛ او اضافه می‌کند: «برای این که اثراتش را در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی احساس کنیم، نیازمند توجه بیشتر برای بودجه سال‌های آینده هستیم.»

نقش تنظیم‌گران بازی‌های رایانه‌ای تقویت شود

یزدی‌خواه با اشاره به اهتمام ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس در پرداخت به حوزه بازی‌ها، این توضیح را هم اضافه کرد:

«یکی از موضوعاتی که سال‌های اخیر مورد توجه کمیسیون بوده و هست، همین موضوع بازی‌ها است. در این خصوص جلسات متعددی هم با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم و قائل به این هستیم که نقش تنظیم‌گرانی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید تقویت شود و دستگاه‌های مسئول در این عرصه فعال‌تر باشند؛ در مجلس هم ما نمایندگان مردم به عنوان قانون‌گذار، کار فعالان این حوزه را تسهیل کنیم.»

تبلیغات
تبلیغات

نظرات