فقط یک فرودگاه سودده داریم؛ ۵۵ فرودگاه کشور زیانده هستند

محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اعلام کرد که تنها یکی از ۵۶ فرودگاه مالکیتی کشور در سال ۱۴۰۳ سودده بوده است، و ۸۰ درصد این فرودگاهها سالانه زیر یک میلیون مسافر دارند. او تأکید کرد که اقتصادی کردن این زیرساختها بدون کمک و حمایت سایر بخشهای صنعتی و واگذاری به بخش خصوصی، بسیار دشوار است.
به گفته امیرانی، دو ماموریت اصلی شرکت فرودگاهها هدایت و کنترل پروازها و ارائه خدمات در ۵۶ فرودگاه است و این بخش با ناترازی مالی جدی دستوپنجه نرم میکند.
سال گذشته، شرکت فرودگاهها حدود ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده که سهم پروازهای عبوری از راههای هوایی ۷۳ درصد بوده و تنها بین ۲۷ تا ۳۰ درصد درآمد از طریق ارائه خدمات در خود فرودگاهها حاصل شده است.- محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاهها اضافه کرد که یکی از مهمترین وظایف محوله از سوی وزارت راه، حرکت به سمت اقتصادی کردن فرودگاهها است اما از ۵۶ فرودگاه در سال جاری، ۵۵ فرودگاه زیانده بودهاند.
او تاکید کرد که فرودگاههایی با تردد بیش از یک میلیون مسافر به سادگی میتوانند سودده شوند، اما اقتصادی کردن فرودگاههایی که ۸۰ درصد مجموع فرودگاهها را تشکیل میدهند و زیر این آمار هستند، نیازمند حمایت و کمک سایر بخشهای صنعتی است.
واگذاری مدیریت و بومیسازی تجهیزات در تحریم
معاون وزیر راه در خصوص راهکارهای خروج از زیاندهی، به امکان واگذاری مدیریت و بهرهبرداری برخی فرودگاهها از طریق بخش خصوصی اشاره کرد. او گفت که در حال شناسایی فرودگاههایی هستند که این قابلیت را دارند و قرار است واگذاری مدیریت و بهرهبرداری با یک یا دو فرودگاه به صورت آزمایشی آغاز شود.
امیرانی همچنین به چالش تحریمها در تهیه تجهیزات حیاتی ناوبری اشاره کرد و از بومیسازی به عنوان راهکار یاد کرد. او خبر داد که امسال شاهد نصب اولین رادار بومی در اهواز و همچنین نصب رادار در شیراز بودهاند.
همچنین، تجهیز یکی از باندهای فرودگاه مشهد و تهیه تجهیزات دیگری نظیر سوئیچینگ و مخابراتی در دستور کار قرار دارد. مهمترین اقدام در این راستا، نهاییسازی سیستم اتوماسیون مرکز کنترل کشور است که امید میرود قرارداد آن در بازه ششماهه منعقد شود.