مصاحبه با محمدهادی مبینی، رئیس هیئت‌مدیره پارس‌پک؛ پایداری و کیفیت مهم‌تر از سهم بازار

دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
هرچند حوزه فناوری فضایی جوان در کسب‌وکار کشور است، اما کسب‌وکارهایی چون پارس‌پک نیز وجود دارند که سابقه‌ای دراز در این حوزه دارند. زومیت در مصاحبه‌ای با محمدهادی مبینی، داستان شکل‌گیری پارس‌پک تا چالش‌های این کسب‌وکار رو سؤال کرده است.
تبلیغات

طی بیش از یک دهه گذشته و با رشد حوزه فناوری، پارس‌پک جزو نام‌هایی بوده که همواره کیفیت ارائه خدماتش زبانزد همه فعالان این حوزه بوده است. پارس‌پک پس از تأسیس در سال ۸۹ به دور از هیاهوهایی که امروز حول راه‌اندازی کسب‌وکارهایی نوپا که استارتاپ لقب می‌گیرند، مسیر رشد را طی کرد و همچنان به عنوان یکی از شرکت‌های سرآمد ارائه دهنده خدمات ابری و هاستینگ شناخته می‌شود. در ادامه می‌توانید به مطالعه مصاحبه زومیت با محمد هادی مبینی، رئیس هیئت مدیره پارس‌پک،  بپردازید که طی آن حقایقی جالب در خصوص پارس‌پک تا امروز بیان شده است.

- معمولا داستان ایجاد یک کسب‌وکار به اندازه فعالیت و خدماتی که ارائه می‌کند، جذاب است؛ داستان شکل‌گیری پارس‌پک چگونه بود؟

محمدهادی مبینی:‌ قدمت دوستی من با آقای حسینی (هم‌بنیان‌گذار پارس‌پک) به دوران تحصیل در مقطع راهنمایی برمی‌گردد. بعد از دبیرستان، آقای حسینی و من در رشته‌های متفاوتی، تحصیلاتمان را ادامه دادیم. در دوران دانشجویی، ما به‌صورت هفتگی با هم برنامه Game داشتیم. رابطه دوستانه ما به همین شکل ادامه داشت. البته هر از گاهی، ما با یکدیگر روی پروژه‌های وب به‌صورت فریلنس، همکاری می‌کردیم.

سال ۸۷ بود که آقای حسینی پیشنهاد دادند تا یک کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنیم. آن سال‌ها مثل الان تب استارتاپ و سرمایه‌گذار نبود و کسب‌وکارها بیشتر به شکل سنتی و با هزینه شخصی شروع به کار می‌کردند.

من  سال ۸۷ مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت بودم که در زمینه تولید نرم‌افزارهای مالی و اداری فعالیت داشت. در کنار کار ثابت، پروژه‌های پیمان‌کاری هم انجام می‌دادم. اتفاقا برای یکی از همین پروژه‌های پیمان‌کاری، یک سرور مجازی یک ساله خریده بودم که شرکت کارفرما هزینه آن را به من پرداخت نکرد و با بدقولی‌های فراوان، پروژه کنسل شد.

آقای حسینی دنبال ایده بودند. من هم یک سرور مجازی یک‌ساله داشتم که ۱۰۰۰ دلار برای خریدش هزینه کرده بودم. این شد که پیشنهاد دادم تا روی سروری که داریم، شروع به فروش هاست کنیم. دقیقا در همین نقطه، داستان پارس‌پک شروع شد.

خلاصه که ما سایت بالا آوردیم و این کار را شروع کردیم. نزدیک به یک سال، با هزینه‌های شخصی این کار را ادامه دادیم. با اینکه فروش هاست، حتی نتوانست هزینه سرور را پوشش دهد؛ ما تصمیم به ثبت شرکت در مرداد ۸۸ گرفتیم.

شاید برای شما عجیب باشد که چرا وقتی بازخورد مثبتی وجود نداشت،‌ ما این کار را ادامه دادیم؟ خب من از کارهای پیمان‌کاری خسته شده بودم و به نرم‌افزارهای مالی و اداری هم که زمینه فعالیت کار تمام وقتم بود؛ علاقه‌ای نداشتم. امید داشتم که اگر با تمام انرژی روی یک ایده متفاوت کار کنیم؛ موفق می‌شویم. در نتیجه من از کار ثابتم خارج شدم و تمام انرژی را روی شرکت و ایجاد ارزش جدید گذاشتم.

علاقه من به مطالعه در دو حوزه توسعه وب(Web Development) و مجازی‌سازی(Virtualization) در کنار دنبال کردن پروژه‌های متن‌باز KVM و Xen، باعث شد که ما به سمت پیاده‌سازی پردازش ابری (Cloud computing) حرکت کنیم. به این ترتیب، ما پس از ثبت شرکت، تمرکزمان را به جای فروش هاست روی سرورهای مجازی گذاشتیم. در سال ۸۹، محصول سرور ابری یا VPS توسط پارس‌پک ارائه گردید.

پیاده‌سازی پردازش ابری اولین نقطه عطف پارس‌پک بود. در آن زمان هیچ شرکت داخلی، در حوزه تکنولوژی ابری فعالیت نمی‌کرد و ما بعد از سختی‌های فراوان لذت اولین بودن را تجربه کردیم. ما توانسته بودیم تا محصولی در سطح جهانی و همگام با تکنولوژی روز دنیا ارائه دهیم.

- کار در پارس‌پک با چه تعدادی آغاز شد و هم‌اکنون چند نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق پارس‌پک مشغول به کار شده‌اند؟

محمدهادی مبینی: من و آقای حسینی کار را در سال ۸۸ به‌صورت رسمی شروع کردیم. در سال ۸۹، پارس‌پک اولین محصول رایانش ابری را تنها با یک تیم ۶ نفره ارائه داد. خوب به خاطر دارم که در آن سال‌ها، من علاوه بر کد زدن به تیم پشتیبانی و فروش هم کمک می‌کردم. از سال ۹۱ که میزبانی ابری به خدمات پارس‌پک اضافه شد؛ با سرعت بیشتری شروع به جذب افراد مستعد و گسترش تیم پارس‌پک کردیم.

ما در پارس‌پک استانداردهای ویژه‌ای برای جذب داریم. این به این دلیل است که واقعا باور داریم؛ نیروی انسانی بخشی از ارزشمندترین سرمایه‌های یک شرکت است. به کمک استانداردها و این باور قلبی، فضای پارس‌پک امروز، پویا و به دور از هرگونه حاشیه و مشکل است.

امروز در سال ۱۴۰۰، شرکت پارس‌پک میزبان یک تیم ۸۰ نفره است و حدود ۴۰۰ نفر به‌صورت پیمانکاری و نمایندگی فروش با ما غیرمستقیم کار می‌کنند. حتی با شیوع کرونا و مشکلات ناشی از نوسانات ارز و تحریم‌ها، ما همچنان به دنبال گسترش تیم خود هستیم. افراد با استعداد و توانمند می‌توانند با ارسال رزومه خود به jobs@parspack.com به ما در گسترش تیم خلاق و با انگیزه پارس‌پک کمک کنند.

- پارس‌پک تمرکز اصلی خود را از ابتدا تا امروز برای ارائه چه سرویسی قرار داده است؟

محمدهادی مبینی: رایانش ابری از ابتدا برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هست. ما قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده سرویس‌های رایانش ابری هستیم و همواره سعی داشتیم تا متنوع‌ترین سرویس‌ها را بر بستر رایانش ابری ارائه دهیم.

پارس‌پک پیوسته از اصلی‌ترین بازیگر‌های حوزه رایانش ابری بوده و جزء ۳ شرکت برتر ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری است.

- سبد محصولات پارس پک ابتدا شامل چه محصولاتی می‌شد و هم‌اکنون چه خدماتی به کاربران ارائه می‌شود؟

محمدهادی مبینی: پارس‌پک به‌صورت رسمی کار خودش را با ارائه سرور ابری شروع کرد. میزبانی ابری، فضای ذخیره‌سازی ابری، DNS و CDN ابری، IPTV یا پلتفرم ویدیویی ابری، از سرویس‌هایی بودند که رفته رفته به محصولات ما اضافه شدند. ما به‌زودی، محصول پلتفرم به عنوان سرویس یا PaaS را نیز در سبد محصولات خود، خواهیم داشت.

- پارس پک فعالیت خود را با ارائه چه سرویس متفاوتی آغاز کرد؟ این سرویس چقدر متفاوت از سرویس‌های مشابهی بود که رقبا ارائه می‌کردند؟

محمدهادی مبینی: از ابتدا تمرکز اصلی ما روی رایانش ابری بود. در ابتدا سرویس‌های ما در ایران منحصر‌به‌فرد بود و تفاوت چشم‌گیری با سایر رقبا داشت. با گذشت سال‌ها با افزایش جذابیت تکنولوژی ابری، فضای رقابتی شدیدی در این بازار ایجاد شد.

ما از این فضای رقابتی استقبال می‌کنیم چرا که با سرعت بیشتری شاهد توسعه و بهبود کیفیت سرویس‌ها هستیم. یکی از ویژگی‌های مهم پارس‌پک، اهمیت دادن به نیاز و خواسته کاربران است. شاید تا حدی این حرف‌ها شعاری به نظر برسد؛ اما واقعا برای ما رشد کاربران و کسب‌وکارشان از رشد شرکت و برند پارس‌پک مهم‌تر است. با افتخار می‌گوییم که این ویژگی، مهم‌ترین تفاوت ما با سایر رقبا است.

از دیگر تفاوت‌های سرویس‌های ما، پایداری بالا و قابل اتکا بودن آن‌ها است. به جرات می‌توان گفت که سرویس‌های پارس‌پک، از سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری داخلی، پایدارتر است. ما بر خلاف سایر رقبا به جای تمرکز بر رشد شرکت و جذب سهم بیشتر از بازار، تمرکز خود را روی کیفیت محصولاتمان گذاشتیم.

- امروز محبوب‌ترین سرویس ارائه شده توسط پارس‌پک چیست؟

محمدهادی مبینی: سرورهای ابری و میزبانی ابری پارس‌پک از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. با توجه به نکاتی که اشاره کردیم؛ احتمالا شما می‌توانید، دلیل این محبوبیت را حدس بزنید. پایداری بالای سرورهای ابری و میزبانی ابری پارس‌پک، باعث شده تا این سرویس‌ها محبوبیت بالایی در میان کاربران داشته باشند.

- وضعیت بازار در حوزه فعالیت پارس‌پک در مقایسه با روزهایی که پارس‌پک کار خود را آغاز کرد از نظر رقبا، مشتریان و سرویس‌ها چه تفاوت‌هایی کرده است؟

با گذشت زمان رقابت در بخش رایانش ابری و دیتاسنتر بیشتر و بیشتر شده است. ما امروزه شاهد ورود مجموعه‌های بزرگ به این بازار هستیم. در ابتدا مجموعه‌های ISP و FCP و پس از آن‌ها، بانک‌ها هم وارد این حوزه شدند. پیش‌بینی ما این است که به‌زودی سرمایه‌گذارهای خصولتی هم به فعالیت در حوزه رایانش ابری و دیتاسنتر بپردازند.

با توجه به مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد؛ حجم دلاری بازار خدمات دیتاسنتر در دنیا، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شد. از آنجا که جمعیت ایران تقریبا یک درصد جمعیت جهان است؛ انتظار می‌رود که حجم دلاری بازار ایران در حوزه دیتاسنتر و رایانش ابری، برابر با یک میلیارد دلار باشد. در حقیقت اما حجم بازار داخلی در لایه‌های مختلف حتی نزدیک به عدد ۲۰۰ میلیون دلار هم نیست.

فاصله‌ای که حجم بازار داخلی با حجم بازار جهانی دارد؛ می‌تواند بیانگر پتانسیل‌های نهفته این بازار در ایران باشد. در واقع، می‌شود برداشت کرد که میزان تقاضای داخلی باید فاصله موجود با بازار جهانی را پر کند. ما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد رشد این بازار در داخل کشور باشیم.

زمانی که ما به این حوزه وارد شدیم؛ میزان تقاضا برای خدمات رایانش ابری بسیار کم بود و تنها کاربرانی که دانش فنی بالایی داشتند، متقاضی سرویس‌های ابری بودند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تنوع خدمات ابری، به مرور کاربران با سطح دانش فنی متفاوت ، مخاطب این تکنولوژی شدند.

- پارس‌پک چه میزان از سهم بازار را دارد؟ نقطه قوت پارس‌پک در مقایسه با رقبا چیست؟

محمدهادی مبینی: به دلیل تنوع سرویس‌ها و بالا بودن میزان رقابت، سهم بازار در هر سرویس پیوسته در حال تغییر است و نمی‌توان عددی را مشخص کرد. اگر بخواهیم سهم بازار را در مجموع خدمات دیتاسنتر و رایانش ابری مشخص کنیم، پارس‌پک بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. البته هیچ وقت تمرکز اصلی ما رشد بازار و افزایش حجم تقاضا نبوده و نیست. برای ما پایداری و کیفیت سرویس‌ها به مراتب از رشد سهم بازار مهم‌تر است.

نقطه قوت پارس‌پک، فلسفله فکری و نگاه متفاوت ما است. هدف اصلی پارس‌پک، توجه ویژه به نیاز کاربران و کسب‌وکار آن‌ها است. این هدف‌گذاری متفاوت باعث شده تا ما ارائه‌دهنده چابک‌ترین پشتیبانی و پایدارترین سرویس‌های ابری، در میان تمام شرکت‌های ایرانی باشیم.

- بزرگ‌ترین چالش امروز پارس‌پک چیست؟

محمدهادی مبینی: ارائه تکنولوژی به روز متناسب با آخرین تغییرات تکنولوژی در دنیا، همواره بزرگ‌ترین چالش ما بوده و هست. ما پیوسته در تلاشیم تا کیفیت خدمات خود را در کلاس جهانی حفظ کنیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات