یکی از پیشگامان اینترنت در سن ۸۲ سالگی درگذشت

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قطع اینترنت / قطعی اینترنت / Internet Outage
دنیل سی. لینچ، بنیان‌گذار مراسم‌های بزرگ Interop و از پیشگامان اینترنت، در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.
تبلیغات

دنیل کورتنی لینچ، مهندس شبکه‌ی کامپیوتر که کنفرانس‌هایش با محوریت تجهیزات شبکه به تسریع روند تجاری‌سازی اینترنت در دهه‌ی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ کمک کرد، در سن ۸۲ سالگی در خانه‌اش از دنیا رفت.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مرگ دنیل سی. لینچ توسط دختر او تأیید شده است. سی. لینچ از نارسایی کلیه رنج می‌برد.

آقای لینچ در ۱۶ آگوست ۱۹۴۱ (۲۵ مرداد ۱۳۲۰) در لس آنجس متولد شد. پدرش (توماس آلن لینچ) به‌عنوان مدیر روابط عمومی فعالیت می‌کرد و مادرش (آیرین الیزابت کورتنی لینچ) آموزگار بود.

آقای لینچ در سال ۱۹۶۳ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی ریاضیات و فلسلفه‌ی دانشگاه لویولا (که هم‌اکنون با نام دانشگاه لویولا مریمونت شناخته می‌شود) دریافت کرد. او در همان سال با برنیس فیجاک ازدواج کرد و دو سال بعد مدرک کارشناسی ارشد را در رشته‌ی ریاضیات گرفت.

آقای لینچ در سال ۱۹۶۵ به نیرو هوایی ایالات متحده پیوست و تا سال ۱۹۶۹ به‌عنوان برنامه‌نویس کامپیوتر در پایگاه نیرو هوایی هالومن در نیو مکزیکو فعالیت کرد. او در سال ۱۹۷۳ به‌عنوان مدیر کامپیوتر در مؤسسه‌ی تحقیقاتی استنفورد استخدام شد. در آن دوران، آرپانت (بنای اینترنت امروزی) در سال‌های اولیه‌ی فعالیتش به سر می‌برد.

دنیل سی لینچ از پیشگامان اینترنت

در اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی یعنی زمانی که اینترنت صرفا در دانشگاه و مراکز دولتی ارائه می‌شد، آقای لینچ مدیر تأسیسات کامپیوتری در یک شرکت بود. او نقش پررنگی در روزهای نخست حوزه‌ی شبکه‌سازی داده ایفا کرد. اینترنت در آن زمان بسیار کوچک و محدود به استفاده‌ی غیر تجاری بود، اما آقای لینچ به پتانسیل تجاری اینترنت باور داشت.

دوستان آقای لینچ شرکت‌هایی نظیر سیسکو سیستمز و سان مایکروسیستمز را راه‌اندازی کرده بودند و او نیز تصمیم گرفت در مسیری مشابه قدم بردارد.

دنیل سی. لینچ می‌خواست همه بدانند که اینترنت صرفا پروژه‌ای آزمایشی نیست

آقای لینچ در سال ۱۹۸۶ ورکشاپ جدیدی برگزار کرد تا مسیردهی ترافیک ازطریق اینترنت را به فروشندگان و توسعه‌دهندگان آموزش دهد. هدف نهایی این بود که بتوان تجهیزات تولیدشده توسط شرکت‌های مختلف را با یک‌دیگر سازگار کرد تا پتانسیل‌های اینترنت به نمایش دربیاید.

اولین ورکشاپ با حضور ۳۰۰ فروشنده برگزار شد و عمدتا شامل کسانی بود که به‌صورت داوطلبانه در مراسم حاضر شدند. آن‌ها کابل را در سراسر اتاق کشیدند و کامپیوترهایی تخصصی با نام روتر را برنامه‌نویسی کردند تا با یک‌دیگر همکاری کنند.

آقای لینچ در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، نام Interop را برای ورکشاپ‌هایش برگزید. پس از یک دهه، Interop به یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های متمرکز بر کامپیوتر در دنیا تبدیل شد و جامعه‌ای جهانی از متخصصان حوزه‌ی شبکه را گردهم آورد. آن افراد شرو‌ع‌به پشتیبانی از استانداردی کردند که به همه‌ی کامپیوترهای دنیا امکان می‌داد داده‌ها را به اشتراک بگذارند.

شرکت Interop ماهنامه‌ی فنی جدیدی به نام ConneXions راه‌اندازی کرد که روی حوزه‌ی شبکه‌سازی داده تمرکز داشت. امروزه ارزش بازار تجهیزات مربوط‌به اینترنت، به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.

یک کارشناس که دوران فعالیت آقای لینچ را به خاطر دارد، می‌گوید او با تمام توان در تلاش بود که به همه بفهماند اینترنت صرفا یک پروژه‌ی آزمایشی نیست و ارزش توجه و سرمایه‌گذاری را دارد.

دنیل سی. لینچ در سال ۱۹۹۱ شرکت Interop را در قراردادی با ارزش تخمینی ۲۵ میلیون دلار به زیف دیویس فروخت. او در ادامه‌ی مسیرش سرویس پرداخت اینترنت‌محور CyberCash را بنیان‌گذاری کرد که هفت سال بعد ورشکست شد.

نخستین ازدواج آقای لینچ در سال ۱۹۷۶ به طلاق ختم شد. او در سال ۱۹۷۸ بار دیگر ازدواج کرد، اما آن ازدواج یک سال بیشتر دوام نیاورد. سومین ازدواج آقای لینچ که در سال ۱۹۸۰ انجام شد، در سال ۲۰۰۳ با طلاق به پایان رسید. او در زمان مرگ ۶ فرزند و هفت نوه داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات