آشنایی با کپچا و سرویس ایرانی کپچافا

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
قطعا تاکنون هنگام ارسال نظر خود در یک وب سایت خبری، ورود به سامانه پورتال دانشگاه، انجام پرداخت اینترنتی از طریق درگاه‌های یکی‌ از بانکهای کشور و بسیاری جاهای دیگر به مجموعه‌ای از حروف انگلیسی‌ در هم ریخته که به شکل عجیبی‌ کج و ناواضح شده‌اند برخورد کرده‌اید. وظیفه این سرویس امنیتی که آنرا کپچا می‌نامند و محصول دانشگاه کارنگی ملون بوده تمیز دادن انسان از ماشین در هنگام برخورد با یکی‌ از فرم‌های ذکر شده است. در صورت آنکه کپچا تشخیص دهد که یک ربات اینترنتی قصد پر کردن فرم مذکور را دارد، اجازه ادامه روند را نداده و بدین طریق از اسپم کردن، هک و سایر حملات اینترنتی جلوگیری می‌کند.
تبلیغات

یک جستجوی ساده در مورد کپچا (Captcha) به شما نشان می‌دهد که عمده مشکلی‌ که کاربران با کپچا‌ها دارند ناشی‌ از پیچیدگی‌ زیاد آنها می‌باشد که کار خواندن آن‌را حتی برای انسان‌ها نیز دشوار کرده است.

به تازگی محصولی در محیط وب ارائه شده است که سازندگان آن نام کپچافا را بر آن نهاده‌اند. در واقع کپچافا یک سامانه کپچا فارسی است. محصولی که با ظرافت ضعف‌های کپچا را شناسایی کرده و نه تنها در سامانه خود آنها را بر طرف کرده بلکه طراحی کاملا پارسی را به کاربر خود ارائه می‌دهد. در کپچافا شما نیاز ندارید که لغات بی‌‌معنی‌ و به شدت در هم ریخته لاتین را وارد کنید، در عوض به وارد کردن لغات با معنی فارسی می‌پردازید که به میزان بسیار کمتری دچار کجی و ناواضحی شده‌اند.

captchafa

استفاده از لغات با معنی‌ و میزان اندک ایجاد ناواضحی‌ها و کجی‌ها این امکان را فراهم می‌کند که کاربر به راحتی و بدون هیچ گونه زحمتی بتواند کپچافا را خوانده و وارد کند. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که هر دو این عوامل، یعنی‌ ایجاد حداقل کجی‌ها به اضافه استفاده از لغات معنی‌ دار می‌تواند امنیت سامانه را  تهدید کند؟  تیم کپچافا معتقد است که با توجه به ساختار زبان فارسی، حروف برای اینکه یک لغت را تشکیل دهند باید به همدیگر چسبیده باشند و این پتانسیل منجر به تاثیر گذاری تغییر شکل حروف به روی حروف همسایه می‌شود. ویژگی‌ که اجازه می‌دهد تا با ایجاد میزان اندک کجی ها، کپچافا همچنان در مقابل OCR‌ها از امنیتی بسیار بالایی برخوردار باشد. توجه به این نکته می‌تواند ارزشمند باشد که در زبان لاتین حروف از همدیگر جدا نوشته می‌شوند و این واقعیت بستری است که در آن با استفاده از الگوریتم‌های جدا سازی اشیا در تصویر می‌توان به راحتی‌ حروف را از هم جدا کرده و سپس به وسیله الگوریتم‌هایی مانند محاسبه حداقل تغییر بر اساس شکل اشیا آنها را تشخیص داد. همانطور که اشاره شد، از آنجایی که‌در زبان فارسی حروف به یکدیگر متصل هستند، تشخیص مرز میان آنها توسط ابزارهای OCR، مخصوصا در حالتی‌ که تغییر شکل رخ داده باشد کار بسیار بسیار دشواری است.در واقع خواندن کپچافا برای کاربران ایرانی ساده و برای ابزارهای ضدامنیتی بسیار مشکل است.

وب سایت www.captchafa.com، در حال حاضر این محصول می‌تواند به وب سایت‌هایی که با زبان پی اچ پی، هاست شده‌اند خدمت بدهد، خدماتی که کاملا رایگان می‌باشد. ایشان همچنین از کاربران و افرادی که مایل به طراحی افزونه و یا امکان استفاده از کپچافا روی بستر‌ها و تکنولوژی‌های مختلف هستند نیز دعوت به همکاری کرده‌اند تا به توسعه این محصول بپردازند. جالب اینجاست که فقط چند روز پس از انتشار اخبار کپچافا در محیط وب علاقه مندن به این سامانه، افزونه وردپرس و امکان استفاده از کپچافا برای ASP.NET را طراحی کرده‌اند.

به هر حال اگر صاحب وب‌سایت و یا وبلاگ هستید و از سرویس‌های کپچا خارجی استفاده می‌کنید شاید بد نباشد سرویس وطنی را نیز آزمایش و استفاده نمایید.

می‌توان پیش بینی کرد که در صورتیکه توسعه دهندگان وب فارسی از این سامانه حمایت کرده و از آن استفاده کنند، به زودی بتوانیم لذت پارسی‌ دیجیتال را به شیرینی‌ لمس کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات