بعد از نصب ویندوز 11 چه تنظیماتی را باید تغییر دهیم؟

پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
لپ تاپ ایسوس ASUS ROG Strix G16
برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از ویندوز ۱۱ می‌برید، تنظیمات مهمی وجود دارد که باید بعد از نصب این سیستم‌عامل انجام دهید.
تبلیغات

علاوه‌بر تنظیماتی همچون بازگرداندن منوی راست کلیک قدیمی ویندوز 11 که برای بسیاری از افراد ممکن است آزاردهنده باشد یا مواردی مثل سفارشی کردن نوار وظیفه که تداعی‌کننده‌ی حال‌وهوای ویندوز ۱۰ است، تنظیمات بسیاری وجود دارد که برای داشتن تجربه‌ای بهتر و بهینه‌تر از ویندوز ۱۱، بد نیست آن‌ها را تغییر دهید.

فهرست مطالب

در ادامه به مهمترین تغییرات بعد از نصب ویندوز ۱۱ و نحوه‌ی فعال‌سازی آن‌ها اشاره می‌کنیم. از آنجایی‌که شباهت‌های بسیاری بین ویندوز ۱۰ و ۱۱ وجود دارد، بسیاری از تنظیمات عنوان‌شده در مقاله پس از نصب ویندوز 10 نیز کاربردی خواهند بود.

تنظیمات Power Options

در بخش Power Options ویندوز ۱۱ تنظیماتی وجود دارد که به‌نظر می‌رسد مایکروسافت هیچ برنامه‌ای برای تغییر آن‌ها ندارد و خودتان باید دست‌به‌کار شوید؛ به‌عنوان مثال، تنظیمات لپ‌تاپ به‌گونه‌ای است که به‌محض اینکه در آن بسته می‌شود، به حالت Sleep می‌رود. این مسئله در شرایطی که لپ‌تاپ باید روشن بماند ولی ناچار به بستن در آن هستید، مشکل‌ساز خواهد بود.

افزون‌بر مورد قبل، قطعاً می‌دانید که دکمه‌ی پاور به‌جای اینکه لپ‌تاپ را خاموش کند، آن را به حالت Sleep می‌برد؛ اما آیا بهتر نبود این دکمه به‌طور پیش‌فرض همان کار همیشگی‌اش یعنی خاموش‌کردن سیستم را انجام می‌داد؟

بستن در لپ‌تاپ بدون خاموش شدن ویندوز

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ را حتی زمانی که در آن بسته است، روشن نگه‌دارید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • به Control panel بروید و سپس Power Options را انتخاب کنید.
  • در نوار سمت چپ، روی گزینه‌ی Choose what closing the lid does کلیک کنید.
منوی Power Options در کنترل پنل
    • منوی کشویی When I close the lid را باز کنید و روی Do nothing ضربه بزنید. این فرآیند را برای هردو حالت مصرف باتری و اتصال به برق انجام دهید. درانتها نیز برای اعمال تغییرات، روی Save changes کلیک کنید.
منوی System settings در کنترل پنل

با انجام مراحل بالا، پس از بسته‌شدن در لپ‌تاپ، ویندوز به حالت خواب نمی‌رود و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ بنابر این، به‌خاطر داشته باشید که این قابلیت به کاهش مصرف باتری منجر می‌شود و فقط باید در مواقع ضروری از آن استفاده کرد.

تغییر کارکرد دکمه‌ی پاور

در حالت معمول، وقتی دکمه‌ی پاور را فشار می‌دهید، لپ‌تاپ به‌جای اینکه خاموش شود، به‌حالت خواب می‌رود. اگر می‌خواهید کارکرد این دکمه را تغییر دهید، طبق مراحل قبل به بخش Choose what closing the lid does در کنترل پنل بروید و When I press the power button را روی حالت Shut down قرار دهید.

تنظیمات System settings در کنترل پنل

تغییر زمان خاموش شدن صفحه‌نمایش به‌صورت خودکار

در تنظیمات Power Options همچنین می‌توانید زمان به‌خواب رفتن لپ‌تاپ و خامو‌ش‌شدن صفحه‌نمایش را افزایش یا کاهش دهید. برای این‌کار، در نوار سمت چپ منوی Power Options، گزینه‌ی Change when the computer sleeps را انتخاب کنید.

پنجره‌ی Edit plan settings در کنترل پنل

در بخش Turn off the display زمان خاموش‌شدن صفحه‌نمایش در حالت استفاده‌از باتری و اتصال به برق را تنظیم کنید و در قسمت Put the computer to sleep زمان Sleep را تغییر دهید.

منوی Power Options

تنظیمات منطقه و زبان

تغییر زبان و منطقه موارد مهم دیگری هستند که پس از راه‌اندازی ویندوز ۱۱ باید آن‌ها را تغییر دهید. البته هنگام راه‌اندازی موظف به تعیین منطقه خواهید بود، اما کمتر کسی ممکن است از این موضوع آگاه باشد که در صورت تنظیم منطقه روی ایران امکان استفاده از فروشگاه مایکروسافت وجود نخواهد داشت.

موارد دیگر به تغییر زبان و تقویم مربوط می‌شوند. اگر زمان پیکربندی اولیه‌ی ویندوز، درست مثل حساب مایکروسافت و منطقه، درباره‌ی این موارد نیز سوال می‌شد، نیازی به انجام این تغییرات پس از نصب ویندوز نبود.

تغییر زبان ویندوز ۱۱

اگر زبان فارسی را به فهرست زبان‌ها اضافه نکرده‌اید، با دنبال‌کردن مراحل زیر می‌توانید تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید:

  • به Setting بروید و در نوار سمت چپ روی Time & Language کلیک کنید.
  • روی گزینه‌ی Language & Region ضربه بزنید.
  • در قسمت Preferred Languages دکمه‌ی Add language را انتخاب کنید.
تنظیمات Language & region
  • در لیست پیش‌رو، فارسی را انتخاب و درانتها برای افزودن آن به فهرست‌ زبان‌ها روی Next کلیک کنید.
پنجره‌ی انتخاب زبان فارسی در تنظیمات ویندوز 11

تغییر منطقه برای استفاده از فروشگاه مایکروسافت

فروشگاه مایکروسافت از اطلاعات منطقه برای نمایش برنامه‌ها و بازی‌‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، اگر منطقه‌ی ویندوز را به‌درستی انتخاب نکرده باشید، امکان بهره‌مندی از مایکروسافت استور را نخواهید داشت. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، باید منطقه‌ی ویندوز ۱۱ را به US تغییر دهید.

تنظیمات Language & region
تنظیمات Language & region

در بخش Language & Region گزینه‌ی Country or region را روی United States قرار دهید. پس از انجام این کار، منطقه‌ی سیستم تغییر می‌کند و قادر به استفاده از فروشگاه مایکروسافت خواهید بود.

تغییر تقویم ویندوز به شمسی

تغییرات مربوط به تقویم را نیز می‌توانید در بخش Language & Region انجام دهید. تقویم ویندوز ۱۱ به‌طور پیش‌فرض روی میلادی قرار دارد؛ ولی درصورت تمایل می‌توانید آن را به شمسی تغییر دهید.

  • در قسمت Language & Region، منوی کشویی Regional format را باز کنید.
  • حالا Persian (Iran) را انتخاب کنید تا تاریخ سیستم به شمسی تغییر کند.
تنظیمات Language & region
تنظیمات Language & region

تغییر قالب نمایش شماره‌ها

در ویندوز ۱۱، تمام اعداد به‌طور پیش‌فرض انگلیسی نوشته می‌شوند. برای افرادی که مثل ما که در کشورهای غیر انگلیسی زبان زندگی می‌کنیم، این مسئله می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ چراکه گاهی اوقات نیاز است اعداد به‌صورت فارسی درج شوند. برای تغییر تنظیمات این بخش، فرآیند زیر را پیش بگیرید:

  • روی نماد زبان در نوار وظیفه راست کلیک کنید و به بخش More keyboard settings بروید.
  • روی Administrative language settings ضربه بزنید.
تنظیمات Language & region
  • در پنجره‌ی Region وارد تب Format شوید و سپس Additional settings را انتخاب کنید.
    • در پنجره‌ی Customize Format گزینه‌ی Standard digits را روی اعداد فارسی قرار دهید.
پنجره‌ی Customize Format
پنجره‌ی Region

تغییر تنظیمات فایل اکسپلورر

در بخش فایل اکسپلورر نیز مواردی همچون کارکرد نماد File Explorer و نمایش فایل‌های اخیر نیاز به تغییر دارند. قطعاً شما هم ترجیح می‌دهید با کلیک روی نماد File Explorer موجود در نوار وظیفه به This PC منتقل شوید، نه بخش Home که با نمایش حجم زیادی از فایل‌های اخیر باعث سردرگمی می‌شود.

افزون بر موارد ذکرشده، پسوند فایل‌ها نباید پس از راه‌اندازی نیاز به فعالسازی داشته باشد. درواقع تنظیمات این بخش باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر اگر تمایل داشت، آن را غیر فعال کند، نه اینکه به‌دنبال راهی برای فعال‌سازی‌اش باشد.

جایگزین‌کردن This PC به جای Quick Access

نماد File Explorer در نوار وظیفه به‌طور پیش‌فرض کاربر را به Quick Access منتقل می‌کند؛ اگر دوست دارید با انتخاب این آیکون به This PC منتقل شوید و بدون کلیک اضافه، وارد مسیر درایو مورد نظر خود شوید، تغییر تنظیمات آن به‌راحتی قابل انجام است.

  • روی نماد File Explorer در نوار وظیفه کلیک کنید.
  • روی نماد سه‌نقطه ضربه بزنید و سپس Options را انتخاب کنید.
صفحه‌ی Home
  • در تب General، گزینه‌ی Open File Explorer to را روی This PC تنظیم کنید و برای اعمال تغییرات، OK را بزنید.
پنجره‌ی Folder options

پنهان کردن فایل‌های اخیر

به‌هر دلیلی ممکن است دوست نداشته باشید ویندوز ۱۱ فهرست فایل‌هایی را که به‌تازگی استفاده‌ کرده‌اید، نمایش دهد. دراین‌صورت می‌توانید در تنظیمات File Explorer گزینه‌ی مربوط به نمایش اینگونه فایل‌ها را غیرفعال کنید.

طبق مراحل قبل به پنجره‌ی Folder Options بروید و در بخش Privacy تیک گزینه‌ی Show Recently Used Files را بردارید.

پنجره‌ی Folder Options

نمایش پسوند فایل‌ها

نمایش پسوند فایل‌ها باعث می‌شود تا فرایند تغییر آن‌ها آسان‌تر باشد. از آنجایی‌که به‌طور پیش‌فرض پسوندها نمایش داده نمی‌شوند، درصورت نیاز می‌توانید طبق مراحل زیر گزینه‌ی مربوطه را در فایل اکسپلورر فعال کنید:

    • File Explorer را باز کنید و روی گزینه‌ی View در نوار بالا ضربه بزنید.
  • Show و سپس File name extensions را انتخاب کنید.
صفحه‌ی Home

فعال کردن ویژگی NET Framework 3.5.

یکی از مهمترین تغییرات بعد از نصب ویندوز، فعالسازی ویژگی NET Framework 3.5. است. قابلیت NET Framework 3.5. مجموعه‌ی گسترده‌ای از API-های رایج را در بر دارد که برنامه‌نویس‌ها برای سرعت‌بخشیدن به ساخت و ایجاد برنامه‌ها از آن استفاده می‌کنند؛ اما این قابلیت برای کاربران عادی نیز کاربردی و گاهی ضروری است.

باتوجه به اینکه بسیاری از نرم‌افزارها روی دات نت فریم‌ورک ایجاد شده‌اند، فعال‌بودن آن در ویندوز تضمین می‌کند که برنامه‌ها بدون مشکل، نصب و اجرا شوند.

برای فعالسازی قابلیت مذکور، در کادر جستجوی استارت، عبارت Windows Features را تایپ کنید. پس از ورود به تنظیمات این بخش، گزینه‌ی NET Framework 3.5. را علامت بزنید و برای تایید OK کنید.

پنجره‌ی Windows Feature

در پنجره‌ی بعد، از شما خواسته می‌شود به Windows Update اجازه‌ی دانلود فایل‌های لازم را بدهید. روی گزینه‌ی اول کلیک کنید تا مراحل تکمیل شوند.

پنجره‌ی Windows Feature

فعال کردن کلیپ‌ بورد

وقتی در ویندوز، متن یا تصویری را کپی می‌کنید، فقط تا زمانی‌که متن دیگری را کپی نکرده باشید در حافظه‌ی سیستم خواهد ماند. به‌محض کپی‌کردن متن یا تصویر جدید، مورد قبل پاک می‌شود و دوباره ناچار به کپی‌کردن آن خواهید بود. کلیپ‌بورد در چنین مواقعی به کمکتان می‌آید و تعدادی از متن‌ها و تصاویر کپی‌شده را در حافظه‌اش نگه‌داری می‌کند تا در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

برای فعال‌سازی و استفاده از کلیپ بورد در ویندوز 11، در برنامه‌ی تنظیمات به System بروید و سپس گزینه‌ی Clipboard history را فعال کنید.

تنظیمات Clipboard

پس از انجام مراحل فوق، کلیپ‌بورد ۲۵ متن یا تصویر کپی‌شده را در حافظه‌ی خود نگه‌داری می‌کند که با فشردن کلیدهای Windows+V می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

غیر فعال کردن Do Not Disturb

قابلیت Do Not Disturb که همزمان با به‌روزرسانی 2H22 ویندوز ۱۱ معرفی شد، در صورت فعال‌بودن، تمام اعلان‌های سیستم به‌جز موارد مهم را خاموش می‌کند اما مشکل ویندوز 11 این است که این گزینه از ابتدا به‌صوت پیش‌فرض فعال بوده و بنابراین ممکن است متوجه نمایش اعلان‌ها نشوید، بنابراین باید آن‌را غیرفعال کنید.

ویژگی Do Not Disturb در نوار وظیفه

برای غیر فعال‌سازی قابلیت «مزاحم نشوید»، روی تاریخ در سمت راست نوار وظیفه کلیک کنید تا بخش اعلان‌ها و تقویم ویندوز ۱۱ باز شود. سپس روی نماد زنگ ضربه بزنید.

فعال کردن گزینه Restartable apps

خاموش یا ری‌استارت شدن ناگهانی لپ‌تاپ، باعث متوقف‌شدن تمام برنامه‌های در حال اجرا می‌شود. اگر می‌خواهید برنامه‌هایی که در حال استفاده از آن‌ها هستید، پس از اجرای دوباره‌ی ویندوز به‌طور خودکار باز شوند، از طریق مراحل زیر گزینه‌ی Restartable apps را فعال کنید:

در کادر جستجوی استارت، عبارت Sign-in options را تایپ کنید و وارد تنظیمات این بخش شوید. گزینه‌ی Automatically save my restartable apps and restart them when I sign back in را روشن کنید.

تنظیمات Sign-in options

غیرفعال کردن اجرای خودکار OneDrive و Teams

به‌محض راه‌اندازی ویندوز ۱۱، برخی از اپلیکیشن‌ها مثل OneDrive و Teams به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. اگر احساس می‌کنید اجرای خودکار این برنامه‌ها ضرورتی ندارد، با انجام چند مرحله‌ی ساده می‌توانید از اجرای آن‌ها جلوگیری کنید.

در تنظیمات ویندوز ۱۱ به Apps بروید. وارد Startup شوید و کلیدهای روبه‌روی OneDrive و Teams را غیرفعال کنید.

تنظیمات Startup

متوقف کردن همگام‌سازی OneDrive

وان‌درایو برای نگه‌داری فایل‌ها در فضای ابری و اشغال‌نشدن فضای سیستم قابلیت مفیدی به‌حساب می‌آید؛ اما گاهی‌اوقات ممکن است این همگام‌سازی بیش‌ازحد زمان ببرد یا فایل‌هایی همگام‌سازی شوند که اصلاً به آن‌ها نیازی ندارید. در این صورت، می‌توانید طبق فرآیند زیر، همگام‌سازی را متوقف کنید:

  • نماد OneDrive در سمت راست نوار وظیفه را انتخاب و سپس روی نماد چرخ‌دنده کلیک کنید.
نماد OneDrive در نوار وظیفه
  • روی منوی کشویی روبه‌روی Pause Syncing ضربه بزنید.
  • برای توقف همگام‌سازی، روی Quit OneDrive کلیک کنید. در این بخش همچنین می‌توانید همگام‌سازی را برای ۲ تا چند ساعت متوقف کنید.
تنظیمات OneDrive

فعال‌سازی پنجره‌ی تایید حذف فایل‌

از آنجاکه ویندوز ۱۱ به‌طور پیش‌فرض پنجره‌ی تایید حذف فایل‌ را نمایش نمی‌دهد، این احتمال وجود دارد که به‌اشتباه انگشتتان روی کلید Delete بلغزد و فایل مهمی را حذف کنید. برای پیشگیری از چنین اشتباهاتی، بد نیست پنجره‌ی تأیید حذف را فعال کنید.

پنجره‌ی Recycle Bin Properties

روی Resycle Bin راست کلیک کنید و در منوی Properties، گزینه‌ی Display delete confirmation dialog را علامت بزنید. درانتها برای تایید OK کنید. پس از انجام این مراحل، هربار که قصد حذف کردن عکس یا فایلی را داشته باشید، پنجره‌ی تأیید ظاهر می‌شود. اگر از حذف مورد انتخابی اطمینان داشتید، Yes را انتخاب کنید.

افزایش فضای میان‌بر برنامه‌ها در منوی استارت

همان‌طور که می‌دانید منوی استارت به دو بخش نر‌م‌افزارهای پین‌شده و موارد توصیه‌شده تقسیم می‌شود. به‌همان اندازه که بخش اول کاربردی است و دسترسی به برنامه‌ها را برایمان سریع‌تر می‌کند، بخش دوم یعنی Recommended کاملاً غیرضروری به‌نظر می‌رسد.

تنظیمات Start

می‌توانید در تنظیمات Start در بخش Personalization نحوه‌ی چینش برنامه‌ها را تغییر دهید تا نرم‌افزارهای بیشتری در این فضا قرار بگیرند. به‌علاوه، اگر شما هم فکر می‌کنید قسمت توصیه‌شده‌ها چندان کارآمد نیست، گزینه‌ی Show recommendations for tips, app promotions, and more را خاموش کنید.

شخصی‌سازی کلیدهای Alt+Tab

کلیدهای Alt+Tab در سیستم‌عامل ویندوز برای جابجاشدن بین برنامه‌های در حال اجرا استفاده می‌شوند. با فشردن همزمان این کلیدها، هرکدام از برنامه‌های در حال اجرا به‌صورت پنجره‌ای واحد به‌نمایش درمی‌آیند؛‌ اما برای مرورگر Edge ماجرا کمی فرق می‌کند و می‌توان سه تا ۲۰ پنجره از آخرین موارد بازشده را به‌صورت جداگانه مشاهده کرد.

  • برای تغییر در تنظیمات مورد بحث، در تنظیمات ویندوز به System و سپس Multitasking بروید.
تنظیمات Multitasking
  • روی منوی کشویی روبه‌روی Show tabs from apps when snapping or pressing Alt+Tab کلیک کنید و اگر می‌خواهید تب‌ها به‌صورت جداگانه نمایش داده نشوند، گزینه‌ی Don't show tab را انتخاب کنید.
تنظیمات Multitasking

فعال کردن End Task

متوقف کردن برنامه‌ها از طریق نماد Close گوشه‌ی آن‌ها یا حتی از طریق Task Manager فرآیند پیچیده‌ای نیست. بااین‌حال، با فعال‌کردن گزینه‌ی End Task می‌توان این فرآیند را ساده‌تر کرد. برای فعال‌سازی این قابلیت تنها کافی است در تنظیمات ویندوز ۱۱ به System بروید. وارد بخش For developers شوید و گزینه‌ی End Task را روشن کنید.

تنظیمات For developers

پس از تکمیل مراحل، برای توقف اجرای هر برنامه روی نماد آن در نوار وظیفه راست کلیک کنید و سپس End Task را فشار دهید.

شخصی‌سازی پنل Quick Settings

با کلیک روی ناحیه‌ای از نوار وظیفه که علامت وای‌فای، باتری و بلندگو را در خود جای داده است، پنل تنظیمات سریع باز می‌شود که به‌شما امکان می‌دهد تنظیماتی مثل اتصال وای‌فای و بلوتوث، حالت هواپیما و موارد دیگر را مدیریت کنید.

پنل Quick settings

شخصی‌سازی Quick Settings تاحد زیادی مشابه گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود؛ به‌طوری‌که موارد موجود در این بخش را می‌توان حذف یا با گزینه‌های جدید جایگزین کرد. برای این کار، روی نماد مداد در گوشه‌ی سمت راست پنل کلیک کنید. پس از آن، برای حذف گزینه‌های موجود روی نماد پین ضربه بزنید و اگر قصد افزودن گزینه‌ی جدیدی را دارید، از نماد Add استفاده کنید.

روشن کردن آیکون‌های دسکتاپ

اگر پس از نصب ویندوز 11 متوجه شدید که آیکون‌هایی مثل This PC یا Recycle Bin روی دسکتاپ قرار ندارند، به‌راحتی می‌توانید آیکون‌های مدنظرتان را به دسکتاپ اضافه کنید تا سریع‌تر به‌ آن‌ها دسترسی داشته باشید.

  • در تنظیمات ویندوز ۱۱ به Personalization و سپس Themes بروید.
  • گزینه‌ی Desktop icon settings را انتخاب کنید.
تنظیمات Themes
  • در بخش Desktop icons موارد دلخواه را علامت بزنید و درانتها روی OK کلیک کنید.

فعال کردن System Protection

System Protection یکی از روش‌های کاربردی برای افزایش امنیت ویندوز به‌حساب می‌آید. این قابلیت، به‌محض مشاهده‌ی تغییراتی مثل نصب نرم‌افزارهای جدید در ویندوز، نقاط بازیابی ایجاد می‌کند تا درمواقع اضطراری بتوانید مشکلات ایجادشده را مرتفع کنید.

قابلیت System Protection را می‌توانید به‌صورت زیر فعال کنید:

  • با فشردن کلیدهای Win + I به منوی تنظیمات بروید.
  • در قسمت System، گزینه‌ی About را انتخاب کنید.
    • روی گزینه‌ی System protection ضربه بزنید.
منوی About در تنظیمات ویندوز
    • در پنجره‌ی System Properties درایو اصلی را انتخاب کنید و سپس Configure را فشار دهید.
پنجره‌ی System properties
      • در پنجره‌ی بعد Turn on system protection را علامت بزنید.
      • درانتها، برای تایید OK کنید.
پنجره‌ی System protection

با انجام مراحل بالا، پس از هر به‌روزرسانی یا نصب نرم‌افزارهای جدید، سیستم‌عامل به‌طور خودکار یک ریستور پوینت ایجاد می‌کند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

فعال کردن گزینه Enhanced Search

در ویندوز ۱۱ دو حالت مختلف برای مدیریت جست‌وجوی کاربر وجود دارد. به‌طور پیش‌فرض، ویندوز ۱۱ روی حالت جست‌وجوی کلاسیک تنظیم شده است که فقط دسکتاپ و مواردی مثل اسناد، تصاویر و موسیقی را جست‌وجو می‌کند. درمقابل، جست‌وجوی پیشرفته یا Enhanced Search تمام محتوای موجود در حافظه‌ی کامپیوتر را جست‌وجو می‌کند.

مراحل فعال‌سازی Enhanced Search به‌شرح زیر است:

  • به Privacy & security بروید و سپس Searching Windows را انتخاب کنید.
  • در بخش Find my files گزینه‌ی Enhanced را علامت بزنید.
تنظیمات Searching Windows

اگر تغییرات مهم دیگری را می‌شناسید که پس از نصب ویندوز ۱۱ باید انجام شوند، حتماً در بخش دیدگاه‌ها آن‌ها را با ما به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات