مقایسه سئو و برنامه نویسی؛ کدام یک در ایران بهتر است؟

جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فردی در حال کار با کامپیوتر
سئو و برنامه‌نویسی دو دانش پرتقاضا در حوزه‌های مختلف آی‌تی هستند اما کدام‌یک بهتر و برای شما مناسب‌تر است؟
تبلیغات

سئو و برنامه‌نویسی دو موقعیت شغلی متفاوتی هستند که تمام شرکت‌های حوزه‌ی آی‌تی بدون شک به آن‌ها نیاز دارند. هر دوی این شغل‌ها از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای، منبع درآمدزایی خوبی برای صاحبان خود هستند.

با این حال در کنار شباهت‌ها، مسلماً تفاوت‌های زیادی نیز وجود دارد که مسیر برنامه‌نویسی و سئو را از هم جدا می‌کند. در این مقاله به همین تفاوت‌ها و شباهت‌ها خواهیم پرداخت و با تعریف دقیق شغل‌های برنامه‌نویسی و سئو و میزان درآمد آن‌ها در ایران، به شما در انتخاب شغل آینده‌تان کمک خواهیم کرد.

برنامه نویسی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

برنامه‌نویسی به طور خلاصه فرآیندی برای ایجاد و اصلاح برنامه‌های کاربردی است که روی رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه یا سایر پلتفرم‌ها اجرا می‌شوند. برنامه‌نویسی شامل نوشتن کد به یک یا چند زبان مانند پایتون، جاوا، سی شارپ یا جاوا اسکریپت است که به کامپیوتر دستور می‌دهد تا وظایف یا توابع خاصی را اجرا کند. از برنامه‌نویسی می‌توان برای ایجاد وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، برنامه‌ها، پایگاه‌های داده، سیستم عامل‌ها و موارد دیگر استفاده کرد.

یک پسر در حال کدنویسی برنامه نویسی با کامپیوتر و لپ تاپ مک بوک اپل

برنامه‌نویسی جنبه‌های مختلفی دارد که قبل از شروع بد نیست با برخی از آن‌ها آشنا شوید:

  • انتخاب زبان برنامه‌نویسی و حوزه مناسب آن: این که در ابتدا سراغ کدام زبان بروید بسیار مهم است؛ زیرا اگر در آینده با معیارهای شما تناسب نداشته باشد، مجبورید زبان دیگری را انتخاب کنید که در این صورت وقت زیادی از شما می‌گیرد، پس در ابتدای کار دقت کافی را به خرج دهید.
  • نوشتن، تست، اشکال‌زدایی و مستندسازی کدها: باید به‌طور مرتب کدهای خود را به‌روز نگه دارید و مشکلات احتمالی را هرطوری که هست برطرف کنید. این فرآیندها صبر و تمرین زیادی از جانب شما می‌طلبد.
  • به‌روزرسانی و نگهداری کدهای برنامه‌ها: باید همیشه آماده‌ی پشتیبانی از سایت، نرم‌افزار یا هرچیز دیگری که مسئولیت آن را قبول کردید باشید و ویژگی‌های جدیدی که مدنظر کارفرما هست را درصورت توان به پروژه اضافه کنید.
  • همکاری با برنامه‌نویسان یا مشتریان دیگر: معمولاً تمام پروژه‌های بزرگ، گروه‌های چند نفره تا چند ده نفره از برنامه‌نویسان را شامل می‌شوند که توسعه‌ی هر بخش را در دست گرفته‌اند. شما باید روحیه و آمادگی کارهای مختلف گروهی را داشته باشید؛ زیرا تنهایی کار کردن در شغل یاد شده کمی سخت است.

سئو چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

سئو (SEO) مخفف کلمه بهینه‌سازی موتور جستجو (search engine optimization) است که به معنای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک به سوی یک وب‌سایت از طریق موتورهای جست‌وجو مانند گوگل یا بینگ است. سئو شامل بهینه‌سازی محتوا، ساختار، طراحی و جنبه‌های فنی وب‌سایت است تا آن را مرتبط‌تر، کاربرپسندتر و معتبرتر برای کلمات کلیدی و مخاطبان هدف قرار دهد. سئو می‌تواند به وب‌سایت مورد نظر کمک کند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، رتبه بالاتری داشته باشد و با دریافت کلیک‌های بیشتر، درآمد بیشتری را برای مجموعه‌ی خود رقم بزند.

بهترین سئو

سئو نیز مانند برنامه‌نویسی جنبه‌های گوناگونی دارد؛ مانند:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی و تحلیل دقیق آن‌ها: باید به‌طور مداوم و روزانه بیشترین جست‌وجوهایی که کاربران در مورد خدمات وب‌سایت شما انجام می‌دهند را با ابزارهای مختلف پیدا کنید و آن جستجوها را در بدنه‌ی وب‌سایتتان جا دهید.
  • ایجاد و به‌روزرسانی محتوای با‌‌کیفیت که با هدف کاربر مطابقت دارد: تولید محتوا حتی برای سایت‌هایی که هدف اصلی آن‌ها نیست نیز امری بسیار ضروری است. کارشناس سئو باید نسبت‌به محصولات و خدمات وب‌سایت تولید محتواهای جذابی را پیشنهاد دهد که کاربران هدف را به سمت وب‌سایت جذب کند.
  • پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو در داخل و خارج از صفحه اصلی وب‌سایت: کارشناس سئو باید نسبت به رعایت قوانین سایر عوامل در داخل و خارج سایت هشیار باشد. مثلا باید تگ‌های مناسبی را برای محتواهای داخلی و لینک‌سازی‌های کاربردی را برای عوامل خارجی مانند شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرد.
  • نظارت و سنجش مداوم بر عملکرد و رتبه وب‌سایت: از آن جایی که بازار رقابت در سطح اینترنت به شدت بالاست، کارشناس سئو باید رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو نسبت به سایر رقبا بررسی کرده و پشنهادهای کاربردی خود را ارائه دهد.
  • پیروی از بهترین شیوه‌ها و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو: موتورهای جستجویی مانند گوگل یا بینگ که به‌طور مرتب با قابلیت‌های جدید آپدیت می‌شوند، می‌توانند ویژگی‌های جدیدی را برای رشد سایت شما در اختیارتان قرار دهند. از این رو شناخت و استفاده مناسب از آن‌ها تأثیر زیادی در بالا رفتن رتبه‌ی سایت شما دارد.

شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی سئو و برنامه‌نویسی

ابتدا با شباهت‌های این دو شغل پرتقاضا شروع می‌کنیم، هر دو شغل:

  • نیاز به مهارت‌های تحلیلی و قدرت خلاقیت برای حل چالش‌ها دارند.
  • شامل کار با وب‌سایت‌ها و فناوری‌های مربوط به وب هستند.
  • دارای منحنی یادگیری شیب‌دار هستند و نیاز به به‌روزرسانی مداوم دانش و مهارت دارند.
  • می‌توانند هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت دورکاری یا ریموت نیز انجام شوند.

با این حال سئو و برنامه‌نویسی تفاوت‌هایی نیز دارند، مانند:

  • برنامه‌نویسی خلاقیت و مهارت فنی بیشتری را نسبت به سئو می‌طلبد.
  • برنامه‌نویسی به مهارت‌های کدنویسی نیاز دارد اما سئو بیشتر معطوف به نرم‌افزارهای خاصی است.
  • برنامه‌نویسی تنوع، انعطاف و قدرت خلق بیشتری نسبت به سئو دارد.
  • سئو بیشتر از برنامه‌نویسی به الگوریتم‌ها و سیاست‌های موتورهای جستجو وابسته است.
  • پروژه‌های سئو بسیار رقابتی‌تر از پروژه‌های برنامه‌نویسی هستند.
سئو

حال اینکه کدام شغل برای شما بهتر است دقیقاً به معیارهای شما بستگی دارد و به‌صورت قطعی نمی‌توان یکی را برتر از دیگری معرفی کرد. هر کدام از این شغل‌ها برای مجموعه‌های کوچک و بزرگ ضروری هستند تا سطح درآمد خود را افزایش دهند.

فرصت‌های شغلی سئو و برنامه‌ نویسی در ایران

مشاغل زیادی مرتبط با مهارت‌های سئو و برنامه‌نویسی در صنایع و شرکت‌های مختلف وجود دارد مانند توسعه‌دهنده نرم‌افزار، توسعه‌دهنده وب (در زمینه فرانت‌اند و بک‌اند)، مهندس نرم‌افزار، توسعه‌دهنده نرم‌افزار موبایل و تستر نرم‌افزار برای افراد برنامه‌نویس و تحلیل‌گر سئو، مدیر سئو، کارشناس سئو، تولیدگر محتوا (بیشتر نویسندگی)، بازاریاب محتوا و بازاریاب دیجیتال برای افراد سئوکار.

هرکدام از شغل‌های یادشده از سطح مقدماتی و تازه‌کار (Junior) شروع به کار می‌کنند و تا سطح ارشد (Senior) پیش‌ می‌روند. با نگاهی به سایت‌های کاریابی داخلی، متوجه می‌شویم که پیشنهادهای کاری مختلفی برای این دو موقعیت شغلی در سراسر ایران وجود دارد که حقوق در نظر گرفته‌شده با توجه به منطقه جغرافیایی، سطح مهارت‌های درخواست‌شده، اندازه شرکت و جایگاه آن در بازار رقابت متفاوت است.

اگر بخواهیم کمی قضیه را برایتان روشن کنیم در زمان نگارش مقاله، حقوق‌های در نظر گرفته شده برای فرصت‌های شغلی سئو از ۷ یا ۸ میلیون تومان شروع شده و با توجه به سابقه و تجربه فرد تا ۴۰ میلیون تومان در ماه نیز بالا می‌رود. برای برنامه‌نویسان نیز حقوقی از ۱۰ تا ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌ شده است.

نگذارید که اعداد و ارقام شما را فریب دهند زیرا هر شغلی در ابتدا مشکلات و چالش‌های مربوط به خود را دارد. ما قبلاً مقاله‌ای تحت عنوان نکات مهمی که قبل از شروع برنامه نویسی در ایران باید بدانید را کار کردیم و در آن به مشکلات و سؤالات مهم این شغل پرداختیم. پس بد نیست که قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای آینده‌ی خود، نیم‌نگاهی به مقاله‌ی یاد شده نیز بیندازید.

نتیجه‌گیری

سئو و برنامه‌نویسی دو زمینه متفاوت شغلی هستند که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند. هر دوی آن‌ها شامل کار با وب‌سایت‌ها می‌شوند اما اهداف و روش‌های متفاوتی برای این کار دارند. برنامه‌نویسی کمی فنی‌تر و خلاقانه‌تر از سئو است اما تنوع و انعطاف‌پذیری بیشتری نیز دارد. در مقابل سئو وابستگی بیشتری به الگوریتم‌ها و سیاست‌های موتورهای جستجو دارد و دنیای رقابتی آن بسیار بیشتر از برنامه‌نویسی است.

هر دو مهارت آینده شغلی بسیار روشنی دارند و همیشه افراد باانگیزه توسط شرکت‌ها و صنایع مختلف جذب می‌شوند؛ اما در نهایت این شمایید که با بررسی نکات گفته شده و علاقه خود، تصمیم نهایی را بین این دو شغل می‌گیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات