بلاگ چیست؛ روش ساختن بلاگ رایگان

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
وبلاگ | blog
وبلاگ ابزاری برای انتشار و اشتراک‌گذاری افکار و دیدگاه‌ها و محتوای متنی و تصویری است و با سرویس‌های رایگان به‌راحتی می‌توانید برای خود بلاگ بسازید.
تبلیغات

درحال‌حاضر، بیش‌ از ۶۰۰ میلیون وبلاگ در اینترنت وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، احتمالاً هنگام مرور وب با نمونه‌هایی از بلاگ‌های مختلف مواجه شده‌اید. بااین‌حال، وبلاگ یا بلاگ چه تفاوتی با وب‌سایت دارد و چرا اکثر کسب‌وکارها درکنار وب‌سایت‌های اصلی خود، وبلاگ نیز دارند؟ علاوه‌براین، شاید بخواهید برای خود وبلاگ راه‌اندازی کنید. در این مقاله، قصد داریم به این سؤالات جواب و روش ساخت وبلاگ رایگان را به شما آموزش دهیم.

به‌طور خلاصه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها برای به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تخصص‌های خود و ارائه‌ی انواع محتوا در فضای وب وبلاگ ایجاد می‌کنند. توجه کنید که ولاگ با وبلاگ تفاوت دارد و برای آشنایی بیشتر می‌توانید سری به مقاله‌ی ولاگ چیست بزنید. علاوه‌بر‌این، درصورت تمایل می‌توانید مقالات پینترست چیست و لینکدین چیست را مرور کنید.

آموزش ساخت وبلاگ در بلاگفا

بلاگفا یکی از سرویس‌های قدیمی‌ وبلاگ‌دهی رایگان فارسی است که ابزارهای متنوعی مثل ارسال پست، درج نظر برای هر مطلب با امکان تأیید کردن یا نکردن، دسته‌بندی برای مطالب، امکان درج کدهای اضافه‌ی (مثل شمارشگر بازدید و...)، اضافه‌کردن نویسنده‌ی جدید (وبلاگ گروهی) و تغییر قالب را ارائه می دهد.

برای ساخت وبلاگ رایگان در بلاگفا، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد سایت بلاگفا به آدرس www.blogfa.com شوید و در بالای صفحه روی دکمه‌ی ثبت وبلاگ جدید کلیک کنید.
صفحه اصلی بلاگفا
  • حالا فرم مشخصات را کامل کنید. دقت کنید که نام کاربری درواقع همان آدرس وبلاگ شما خواهد بود.
ثبت نام بلاگفا
  • پس‌ از تکمیل فرم و کلیک روی دکمه‌ی قبول قوانین سایت و ایجاد وبلاگ جدید، حساب کاربری شما ساخته می‌شود و از‌این‌پس می‌توانید با ابزارهای بلاگفا، افکار یا ایده‌ها یا سایر محتوای مدنظرتان را با دیگران به‌اشتراک بگذارید.
پنل مدیریت بلاگفا

همان‌طورکه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بلاگفا محیطی ساده، اما قدرتمند دارد که امکان ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف و اضافه‌کردن نویسنده‌های جدید و نوشتن مطالب جدید را دراختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین برای تغییر قالب و استفاده از کدهای جاوااسکریپت (مثل شمارنده‌ی بازدید و...) می‌توانید از منو سمت‌ راست پنل مدیریت استفاده کنید.

آموزش ساخت وبلاگ با وردپرس

وردپرس یکی از ارائه‌دهندگان قدیمی‌ و قدرتمند خدمات وبلاگ است. این سرویس به دو شکل دردسترس کاربران قرار دارد. شما می‌توانید با خرید هاست و دامین و نصب سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع‌باز وردپرس، سایتی کاملاً مستقل داشته باشید. علاوه‌براین، امکان ساخت وبلاگ وردپرسی رایگان بدون نیاز به خرید هاست و دامین مجزا وجود دارد که درادامه روش انجام این کار را آموزش می‌دهیم.

  • ابتدا وارید وب‌سایت ‌www.wordpress.com شوید و روی دکمه‌ی Get Started کلیک کنید.
صفحه اصلی وردپرس
  • حالا باید نام کاربری و آدرس ایمیل معتبر و رمزعبور خود را تعیین کنید. توجه کنید که امکان ساخت چند وبلاگ با یک حساب کاربری در سایت وردپرس وجود دارد. علاوه‌براین، به‌ جای پر‌کردن فرم ثبت‌نام، می‌توانید ازطریق حساب گوگل یا اپل خود وارد سایت وردپرس شوید.
صفحه ثبت نام وبلاگ وردپرس
  • اکنون در صفحه‌ی داشبورد حساب کاربری خود، روی دکمه‌ی Add new site کلیک کنید.
  • در این مرحله، سیستم از شما درخواست می‌کند آدرسی منحصربه‌فرد برای وبلاگ وردپرسی خود انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر نام myblog را برگزینید، آدرس نهایی وبلاگ شما myblog.wordpress.com خواهد بود. البته امکان تنظیم دامین سفارشی روی آدرس وبلاگ وردپرسی وجود دارد و مثلاً می‌توانید دامینی با آدرس mystite.com را روی وبلاگ خود تنظیم کنید. بدین‌ترتیب، کاربران با وارد‌کردن آدرس دامین به‌طور مستقیم وارد وبلاگ وردپرسی شما می‌شوند.
صفحه انتخاب دامین وبلاگ وردپرس
  • درادامه، وردپرس به شما پیشنهاد می‌دهد که دامین بخرید؛ ولی پس‌ از وارد‌کردن آدرس وبلاگ مدنظر، روی پکیج ‌Start with Free در سمت چپ سایت کلیک کنید.
پلن دامین رایگان وبلاگ ورپرس
  • در مرحله‌ی بعد علایق و اهداف خود را از ساخت وبلاگ انتخاب کنید. در این مرحله، وردپرس براساس انتخاب شما امکانات و قالب‌های سازگار با هدفتان را دراختیار شما قرار خواهد داد.
انتخاب موضوع وبلاگ وردپرس
  • اکنون باید عنوان اصلی وبلاگ خود را وارد کنید. در زیر این بخش می‌توانید به‌طور اختیاری توضیح مختصری درباره‌ی موضوع وبلاگ ارائه دهید.
انتخاب عنوان و توضیح وبلاگ وردپرسی
  • درادامه، می‌توانید براساس نیاز و سلیقه‌ی خود یکی از قالب‌های پیش‌فرض وردپرس را برای وبلاگ انتخاب کنید. البته بعداً می‌توانید همه‌ی اجزای قالب را ویرایش و سفارشی‌سازی کنید یا ظاهر وبلاگ را به‌طور کامل تغییر دهید و از هزاران قالب دیگر استفاده کنید.
انتخاب قالب وبلاگ وردپرس
  • اکنون وردپرس امکاناتی برای سفارشی‌سازی‌های اولیه دراختیار شما قرار می‌دهد که درصورت تمایل، می‌توانید این کار را انجام دهید. درنهایت، در این مرحله روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید.
سفارشی سازی اولیه قالب وبلاگ وردپرس

تبریک! وبلاگ وردپرسی شما آماده شده است و می‌توانید انتشار افکار و ایده‌های خود را در اینترنت آغاز کنید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس بسیار قدرتمند است و میلیون وب‌سایت و وبلاگ شخصی، فروشگاهی، تجاری، سازمانی و... با این سیستم راه‌اندازی شده‌اند. در پنل مدیریت وبلاگ وردپرس خود، به امکانات بسیار زیادی دسترسی دارید که توضیح‌ آن‌ها به مقاله‌ای جداگانه نیاز دارد. در‌ادامه، تصاویری از محیط پنل مدیریت وبلاگ وردپرس مشاهده می‌کنید.

بخش ارسال پست وبلاگ وردپرس
پنل مدیریت وبلاگ وردپرس

آموزش ساخت وبلاگ با گوشی

اگرچه برای راه‌اندازی وبلاگ توصیه می‌شود از گوشی استفاده نکنید، به‌هرحال این امکان دراختیار شما قرار دارد که از گوشی هوشمندتان برای ایجاد و مدیریت بلاگ بهره ببرید.

برای منظور می‌توانید با روش ذکرشده در بالا، ابتدا وبلاگ وردپرسی خود را بسازید. در مرحله‌ی بعد، با دانلود اپلیکیشن وردپرس روی گوشی اندروید یا آیفون و واردکردن اطلاعات کاربری خود، فهرست وبلاگ‌ها را مشاهده خواهید کرد.

نسخه آیفون برنامه وردپرس

برنامه‌ی موبایلی وردپرس امکانات کاملی برای انتشار، ویرایش و حذف پست، تأیید و بررسی نظرات ثبت‌شده برای مطالب و... ارائه می‌دهد و با استفاده از آن، وبلاگ خود را می‌توانید به‌طور کامل مدیریت کنید.

بلاگفا اپلیکیشن موبایلی ندارد؛ اما ازطریق نسخه‌ی موبایلی تحت‌وب این وب‌سایت می‌توانید وبلاگ خود را به‌روزرسانی و مدیریت کنید. در‌واقع، بلاگفا مثل بسیاری از وب‌سایت‌های امروزی به‌صورت ریسپانسیو طراحی شده است و ابعاد آن باتوجه‌به اندازه‌ی نمایشگر دستگاه شما به‌طور خودکار تغییر می‌کند.

تفاوت وب‌سایت و وبلاگ چیست؟

وبلاگ را می‌توان نوعی وب‌سایت در نظر گرفت. مهم‌ترین تفاوت بین وب‌سایت و وبلاگ این است که وبلاگ‌ها معمولاً برای انتشار محتوا در نظر گرفته می‌شوند و مطالب آن‌ها به‌ترتیب تاریخ انتشار از جدید‌ترین به قدیمی‌ترین نمایش می‌یابند؛ اما وب‌سایت‌ها الزاماً برای انتشار محتوا کاربرد ندارند. به‌عنوان مثال وب‌سایت گوگل خدمات جست‌وجو را ارائه می‌دهد و محتوایی تولید نمی‌کند؛ اما کاربران وردپرس با ساخت وبلاگ معمولاً قصد دارند محتوا منتشر کنند.

سوالات متداول زومیت

  • آیا ساخت وبلاگ هزینه دارد؟

    اگرچه سرویس‌هایی وجود دارد که با دریافت هزینه امکان ساخت وبلاگ ارائه می‌دهند، همان‌طور‌که در این مقاله اشاره کردیم، بلاگفا یکی از سیستم‌های قدیمی‌ و قدرتمند وبلاگ‌دهی ایرانی است که به‌طور کاملاً رایگان می‌توانید در آن ثبت‌نام و وبلاگ جدید راه‌اندازی کنید. علاوه‌بر‌این، از سرویس خارجی وردپرس برای ساخت وبلاگ می‌توانید استفاده کنید.

  • بهترین سایت برای ساخت وبلاگ رایگان کدام است؟

    اگر به‌دنبال سرویس ایرانی با زبان فارسی هستید، بلاگفا یکی از انتخاب‌های برتر برای ساخت وبلاگ رایگان است. البته سرویس‌های دیگری مثل بلاگ‌اسکای و پرشین‌بلاگ نیز وجود دارند که همگی امکانات بسیار زیادی را به‌‌رایگان دراختیارتان قرار می‌دهند.

    وردپرس نیز محبوب‌ترین ابزار وبلاگ‌نویسی در سرتاسر جهان است که اگرچه سرویس خارجی محسوب می‌شود، به‌خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات