راهکارهای اپل برای حفظ جایگاه خود در صدر دنیای فناوری

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
برای مدت‌های طولانی مایکروسافت با روش‌های مختلف و گهگاه حتی نابود کردن پروژه‌هایی که می‌توانستند جایگاهش  در دنیای فناوری  را تهدید کنند، موقعیت برتر سیستم‌عامل پول‌ساز خود را حفظ کرد. ولی در دو دهه‌ی اخیر و از وقتی که پای اپل به این رقابت باز شده، مایکروسافت بارها طعم شکست را چشیده است. به نظر می‌رسد پیشتازی اپل برخلاف مایکروسافت ثبات بیشتری دارد و با توجه به شرایط موجود تا مدت‌ها حفظ خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به مدت بیش از ۱۵ سال مایکروسافت سلطان مطلق و بدون رقیب دنیای فناوری بود و برای بسیاری از مردم نام‌های مایکروسافت و ویندوز، معادل مستقیم کامپیوتر محسوب می‌شدند. ولی این موفقیت زیاد طول نکشید. از سال ۲۰۰۷ و پس از معرفی آیفون توسط اپل، کامپیوتر شخصی به‌مرور بخش عظیمی از سهم خود در بازار را به گوشی هوشمند و تبلت واگذار کرده و نام مایکروسافت در سایه رقبای مطرح قرار گرفته است.

در حال حاضر به لطف موفقیت چشمگیر آیفون، اپل ارزشمندترین شرکت در دنیا است و تمام سیاست‌گذاری‌های این شرکت با هدف حفظ جایگاه آن در تقابل با رقبای قدرتمندی مثل اندروید گوگل تدوین می‌شود؛ به عبارت دیگر ارزش و اهمیت آیفون برای اپل در سال ۲۰۱۵، مشابه جایگاه حیاتی ویندوز برای مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ است با این تفاوت که اپل رفتار کاملا متفاوتی با گل سرسبد محصولات خود دارد و با کنترل و مدیریت حساب‌شده، به موفقیت آن تداوم می‌بخشد.

راهکارهای اپل برای تداوم موفقیت

مؤثرترین راهکار اپل و برگ برنده‌ی آن، اپ استور است که تنها محل رسمی برای رفع همه‌ی نیازهای دارندگان آیفون به اپلیکیشن محسوب می‌شود. مایکروسافت در روزهای اوج به هرکسی اجازه‌ی تولید نرم‌افزار برای ویندوز می‌داد که این مسئله تدریجا کنترل سیستم‌عاملی با جایگاه و اهمیت ویندوز را بسیار مشکل کرد و در عوض به افزایش تجربه‌ی تولیدکننده‌های مستقل نرم‌افزار (ISV) در توسعه و فروش و بالطبع کسب اعتبار منجر شد.

برای دستیابی به اپلیکیشن‌های آیفون تنها یک راه رسمی و تائیدشده وجود دارد و آن اپ استور است که اپل برای قبول و ارائه اپلیکیشن در آن سخت‌گیری و دقت زیادی نشان می‌دهد. علاوه بر این ۳۰ درصد از همه تراکنش‌های مالی اپ استور نیز در اختیار اپل قرار می‌گیرد.

نکته دیگر، امنیت بالای اپ استور اپل است که این مسئله بسیار مورد تحسین کاربران آن قرار دارد. تک‌تک اپلیکیشن‌هایی که در اپ استور ارائه می‌شوند؛ با دقت زیاد برای هر نوع ویروس و بدافزار موردبررسی قرار می‌گیرند تا امنیت اطلاعات مالی محرمانه کاربران کاملا حفظ شود.

تولیدکنندگان اپلیکیشن نیز از اپ استور اپل رضایت کامل دارند؛ چرا که با ارائه‌ی محصولات خود در آن، بار پیامدهای اجتناب‌ناپذیر تولید نرم‌افزار نظیر پرداخت، به‌روزرسانی و ... از دوش آن‌ها برداشته می‌شود. علاوه بر این با ارائه‌ی اپلیکیشن‌های خود در سودآورترین بازار دنیای فناوری، همزمان با جلوگیری از فروش و استفاده غیرمجاز، منافع آن‌ها نیز تأمین خواهد شد.

مزیت دیگر انحصاری بودن اپ استور اپل تبدیل آن به نقطه عطفی برای همگرایی محدوده عملکرد آیفون، آی‌پد و کلا همه گجت‌هایی است که به سیستم‌عامل iOS مجهز هستند.

در زمان استیلای مایکروسافت، تنوع و گوناگونی کامپیوترهای شخصی مشکل بسیار بزرگی بود و یافتن دو کامپیوتر با مشخصات کاملا مشابه تقریبا غیرممکن به شمار می‌آمد. در نتیجه نرم‌افزارها در کامپیوترهای متفاوت، عملکرد مشابه و همیشه بی‌نقصی نداشتند. در حال حاضر نیز گجت‌های دارای سیستم‌عامل ویندوز (و تا حدودی اندروید گوگل) کم‌وبیش همین مشکل رادارند و گاهی نرم‌افزاری که در یک برند خاص عالی و بدون نقص کار می‌کند، در برندهای دیگر عملکرد خوبی ندارد.

در نقطه مقابل همه‌ی آیفون‌های اپل کاملا یکدست و باثبات هستند و تفاوت مدل‌های مختلف از یک نسل تنها به افزایش یا کاهش حافظه محدود می‌شود که نتیجه این ثبات و همگرایی، افزایش رضایت کاربران اپل است. به طور قطع می‌توان گفت که هیچ‌گاه هیچ آیفونی با مشخصات متفاوت و غیرقابل‌پیش‌بینی یا توسط تولیدکننده‌ای غیر از اپل ساخته نشده و نخواهد شد و درنتیجه اپلیکیشن‌های آیفون همیشه بهترین کارایی خود را دارند.

البته نباید مزایای این یکنواختی و ثبات برای اپل را فراموش کرد. یک آیفون تا مدتی مشخص همه‌ی نیازهای کاربر را به بهترین نحو برآورده می‌کند؛ ولی در مقطعی خاص تنها راه برای بهره‌مند شدن از آخرین نسخه iOS و جدیدترین اپلیکیشن‌ها، خریدن یک آیفون جدید است.

آی‌پد پرو: برگ برنده‌ی جدید اپل

توانایی اپل در کنترل کامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های به‌کاررفته در محصولاتش، به معنای داشتن کنترل مطلق بر آیفون و قابلیت‌های کنونی و آتی آن است و تضمینی برای پیروزی‌های بعدی اپل در بازار خواهد بود. ولی تاکنون هیچ‌کدام از برندهای برتر دنیای فناوری یا به‌طور خاص مایکروسافت و اپل نتوانسته‌اند برتری مطلق خود را در بازار کامپیوتر شخصی به معنای سنتی و شناخته‌شده، احیا کنند. به نظر می‌رسد ایجاد اشتیاق دوباره در کاربران برای تن دادن به محدودیت‌های کامپیوتر شخصی از جمله تأمین نرم‌افزار برای آن از منابع مختلف با موانع زیادی روبرو است.

راهکار مایکروسافت برای حل این مشکل، ارائه‌ی ویندوز 10 یا به‌اصطلاح پلتفرم جهانی ویندوز است که اپلیکیشن‌های آن در همه گجت‌های ویندوزی از جمله دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، تبلت و ... و به‌زودی کنسول ایکس باکس وان و عینک واقعیت افزوده‌ی هولولنز اجرا می‌شوند. هرچند مایکروسافت هنوز با مشکل تمایل کم تولیدکنندگان اپلیکیشن برای فعالیت در اپ استور ویندوز دست‌وپنجه نرم می‌کند.

البته مایکروسافت کمی از خط‌مشی تبدیل دوباره ویندوز به نقطه‌ی عطف دنیای فناوری نیز عقب‌نشینی کرده و با اقدامات هوشمندانه‌ای نظیر ارائه‌ی مجموعه آفیس برای پلتفرم iOS، انعطاف بیشتری نشان می‌دهد.

در همین حین اپل درصدد بود تا رابطه‌ی انحصاری اپ استور و آیفون را برای محصولات مک بازسازی کند ولی تولیدکنندگان مستقل نرم‌افزار برای مک، مدت زیادی در این بازار مشغول فعالیت بودند و با توجه به اعتبار نام آن‌ها و کیفیت محصولاتشان، محدود کردن کاربران مک به استفاده از اپلیکیشن‌های نوظهور مورد تائید اپل، گامی روبه عقب محسوب می‌شد و بی‌حاصل و شاید هم غیرممکن بود.

اکنون اپل تصمیم دارد با سرمایه‌گذاری و تمرکز بر نسل جدید آی‌پد پرو، آن را به جایگزینی برای لپ‌تاپ تبدیل کند. به‌عبارت‌دیگر اگر اپل نمی‌تواند کاربران را به استفاده از اپلیکیشن در لپ‌تاپ ترغیب کند، ابتدا تبلتی عرضه می‌کند که فقط اپلیکیشن در آن قابل اجرا است و بعد به‌مرور آن‌قدر قابلیت‌های آن را افزایش می‌دهد تا به جایگزینی مناسب و قابل‌قبول برای مک تبدیل شود.

با کمرنگ شدن مرز بین تبلت و لپ‌تاپ، اپل می‌تواند موضع قدرتمند خود در عرضه‌ی آیفون را به شاخه جدیدی از بازار فناوری تعمیم بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات