کشف تأثیر وحشتناک شیرین‌کننده‌های مصنوعی

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید نشان دادند شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند موجب حمله باکتری‌های روده به روده شوند.
تبلیغات

پژوهشی جدید نشان داده است شیرین‌کننده‌های مصنوعی رایج می‌توانند موجب شوند باکتری‌های روده‌ که قبلا سالم بودند، بیمار شوند و به دیواره روده حمله کنند و به‌طور بالقوه به مشکلات سلامتی جدی منجر شوند. این مطالعه که در مجله International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که نشان‌دهنده اثرهای بیماری‌زایی برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی (ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام) متداول روی دو نوع از باکتری‌های روده، یعنی ای‌کولای (اشریشیا کلی) و انتروکوک فکالیس است.

مطالعات گذشته نشان داده بود شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعداد و نوع باکتری‌های روده را تغییر دهند؛ اما پژوهش مولکولی جدید که با هدایت دانشمندان دانشگاه آنگلیا راسکین انجام شده، نشان داده است که شیرین‌کننده‌ها می‌توانند موجب شوند باکتری‌های روده بیماری‌زا شوند. مطالعه جدید نشان داد این باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند به سلول‌های Caco-2 متصل شوند و به آن‌ها حمله کنند و موجب مرگ آن‌ها شوند که سلول‌های پوششی هستند که دیواره روده را می‌پوشانند.

مشخص شده است باکتری‌هایی مانند انتروکوک فکالیس که از دیواره روده عبور می‌کنند، می‌توانند وارد جریان خون شوند و در گره‌های لنفاوی و کبد و طحال جمع و موجب عفونت‌هایی ازجمله سپتیسمی شوند.

افزون‌براین، مطالعه مذکور نشان داد در غلظتی معادل دو قوطی نوشابه رژیمی، هر سه شیرین‌کننده مصنوعی به‌طور چشمگیری چسبندگی اشریشیا کلی و انتروکوک فکالیس را به سلول‌های Caco-2 در روده افزایش می‌دادند و به‌طور متفاوتی موجب افزایش تشکیل زیست‌لایه می‌شدند. باکتری‌هایی که در زیست‌لایه رشد می‌کنند، دربرابر درمان‌های مقاومت ضدمیکروبی حساسیت کمتری دارند و با احتمال بیشتری توکسین‌ ترشح و مولکول‌های ویروسی را بیان می‌کنند که می‌توانند موجب بیماری شوند.

علاوه‌بر‌این، هر سه شیرین‌کننده موجب می‌شدند باکتری‌های بیماری‌زای روده به سلول‌های Caco-2 حمله کنند که در دیواره روده قرار دارند؛ به‌استثنای ساخارین که اثر چندانی روی حمله ای‌کولای نداشت. دکتر هاووی چیچگر، نویسنده ارشد مقاله گفت:

نگرانی‌های زیادی بابت مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی وجود دارد و برخی از مطالعات نشان می‌دهند شیرین‌کننده‌ها می‌توانند بر لایه‌ای از باکتری‌ها تأثیر بگذارند که از روده حمایت می‌کنند و میکروبیوتای روده نامیده می‌شوند. مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد برخی از شیرین‌کننده‌هایی که استفاده از آ‌ن‌ها در غذا و نوشیدنی‌ها معمول است (ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام)، می‌توانند موجب بیماری‌زاشدن باکتری‌های سالم و طبیعی روده شوند. این تغییرات بیماری‌زایی شامل تشکیل بیشتر زیست‌لایه‌ها و افزایش چسبندگی و حمله باکتری‌ها به سلول‌های روده انسان است.تغییرات مذکور می‌تواند موجب حمله باکتری‌‌های روده‌ و واردآمدن آسیب به روده شود و با عفونت سپسیس و نارسایی چند ارگان همراه باشد. می‌دانیم مصرف بیش‌از‌حد قند یکی از عوامل اصلی ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی و دیابت است. بنابراین، مهم است دانش خود را درباره شیرین‌کننده‌ها دربرابر قندها در رژیم غذایی افزایش دهیم تا اثر آن را بر سلامتی بهتر درک کنیم.
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات