۸۰ درصد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان، دچار کمبود ویتامین D هستند

پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس مطالعه جدید پژوهشگران اسپانیایی، بیش از ۸ نفر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان بستری می‌شوند، با کمبود ویتامین D مواجه هستند.
تبلیغات

ویتامین D هورمونی است که در کلیه‌ها تولید می‌شود و غلظت کلسیم خون را کنترل می‌کند و بر بهبود سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. کمبود ویتامین D با انواع مشکلات سلامتی مرتبط است و همچنان مطالعاتی در مورد تأثیر این ویتامین بر سایر سیستم‌های بدن در جریان است. بسیاری از پژوهش‌ها به تأثیر مفید ویتامین D روی سیستم ایمنی بدن، به‌ویژه در مورد محافظت در برابر عفونت‌ها اشاره دارند. برخی شواهد نشان می‌دهند که داشتن ویتامین D کافی می‌تواند از بدن در برابر عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت کند.

ویتامین D می‌تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌طور طبیعی در بدن تولید شود. این ویتامین همچنین در برخی از مواد غذایی از جمله ماهی‌های روغنی، تخم مرغ و شیر غنی‌شده و شیرهای گیاهی وجود دارد.

پژوهشگران اسپانیایی در مطالعه‌ای جدید نشان دادند که ۸۲ درصد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان دچار کمبود ویتامین D هستند. آن‌ها با بررسی سطح این ویتامین در ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا که در ماه مارس سال جاری در بیمارستان بستری شدند، دریافتند که از هر ۱۰ بیمار، ۸ نفر از نظر بالینی با کمبود ویتامین D مواجه هستند. در میان افراد مورد پژوهش، مردان از ویتامین D کمتری نسبت به زنان برخوردار بودند. در بیماران کووید ۱۹ با میزان ویتامین D پایین‌تر، سطح سرمی مارکرهای التهابی مانند فریتین و دی‌دایمر افزایش نشان ‌داد. نتایج این مطالعه در مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم بالینی منتشر شد.

برای انجام این پژوهش از ۱۹۷ نفر فرد سالم از نظر مکان جغرافیایی، سن و جنسیت مشابه بیماران کووید ۱۹ بودند، به‌عنوان گروه کنترل استفاده شد. با بررسی‌های انجام‌گرفته مشخص شد که تنها ۴۷ درصد از این افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

یکی از نویسندگان این مطالعه در این مورد می‌گوید: «یک روش برای مقابله با مرگ‌و‌میر بیماران کووید ۱۹ می‌تواند شناسایی و درمان افراد دچار کمبود ویتامین D باشد؛ به‌ویژه در افراد در معرض خطر مانند افراد مسن، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و افراد ساکن در خانه‌ی سالمندان که جمعیت اصلی هدف ویروس کرونا به شمار می‌آیند. توصیه ما این است که از روش درمان با ویتامین D در بیماران کووید ۱۹ با سطح پایین این ویتامین در گردش خون استفاده شود؛ زیرا این روش ممکن است اثرات مفیدی در سیستم اسکلتی عضلانی و ایمنی بدن داشته باشد.»

علاوه بر مطالعات پژوهشگران اسپانیایی، مطالعات دیگری در سراسر جهان صورت گرفته‌اند که پیشنهاد می‌کنند ویتامین D برای محافظت از افراد مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان در برابر پیامدهای نامطلوب بیماری می‌تواند مفید باشد. ماه گذشته یک مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه بوستون انجام گرفت، نشان داد که در بیماران کووید ۱۹ بالای ۴۰ سال در صورت داشتن سطح کافی ویتامین D، احتمال مرگ بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

بااین‌حال ذکر این نکته مهم است که روش نتیجه‌گیری این مطالعه از نوع همبستگی (correlative) است؛ به این معنی که از این یافته نمی‌توان نتیجه گرفت کمبود ویتامین D مستقیماً مسئول افزایش احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا و نیاز به بستری شدن در بیمارستان به شمار می‌آید.

توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که مصرف زیاد مکمل ویتامین D می‌تواند برای بدن سمی باشد و همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین در مورد نحوه و میزان مصرف مکمل‌های ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات