اولین دارو برای درمان ابولا تأیید شد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
اکنون یک درمان تأییدشده برای ابولا، یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان وجود دارد. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) دارویی را برای درمان ابولا تأیید کرد که در طی اپیدمی ‌فعال آن مورد آزمایش قرار گرفته بود.
تبلیغات

سازمان غذا و دارو، دارویی که در طی همه‌گیری ابولا در سال ۲۰۱۸ آزمایش شد، به‌عنوان درمانی برای این بیماری تأیید کرد. این اولین درمانی است که توسط این سازمان برای ابولا تأیید شده و نشان می‌دهد که از پژوهش‌های انجام‌شده در شرایط بحرانی می‌توان به داروهای مؤثر دست یافت.

جان فارلی، مدیر دفتر بیماری‌های عفونی در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی FDA، می‌گوید: «تأیید داروی ابولا، اهمیت همکاری بین‌المللی در مبارزه با ویروس ابولا را نشان می‌دهد.»

این دارو با نام «اینمازب» (Inmazeb) مخلوطی از سه آنتی‌بادی است که عملکرد ویروس ابولا را مهار می‌کند. این دارو توسط شرکت Regeneron Pharmaceuticals ساخته شده که هم‌اکنون در حال آزمایش یک درمان بر پایه آنتی‌بادی برای بیماری کووید ۱۹ است. در آزمایش‌های بالینی، بیمارانی که اینمازب را مصرف می‌کردند به‌مراتب کمتر در اثر بیماری جان خود را از دست می‌دادند.

این دارو از سه آنتی‌بادی مونوکلونال مختلف تشکیل شده است. این آنتی‌بادی‌ها که برای تقلید از آنتی‌بادی‌هایی که به‌طور طبیعی در طی یک پاسخ ایمنی تولید می‌شوند، در آزمایشگاه طراحی شده‌اند.

اینمازب در یک آزمون بالینی مورد آزمایش قرار گرفت که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در طی شیوع بیماری ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو انجام شد. در این آزمون بالینی که «آزمایش PALM» نامیده می‌شود، چهار داروی تولیدشده برای درمان ابولا مورد مقایسه قرار گرفتند و دو مورد از آن‌ها به‌عنوان داروهای مؤثر برای درمان ابولا معرفی شدند که یکی از این داروها اینمازب بود.

آزمایش PALM اولین و بزرگ‌ترین تلاش برای اجرای یک آزمایش بالینی دقیق در طی شیوع فعال یک بیماری بود. قبل از شروع این آزمایش، سازمان بهداشت جهانی نگران بود که انجام آزمایش در شرایط اضطراری ممکن است اثرات منفی بر روند مراقبت از بیماران داشته باشد. این آزمایش و سایر مطالعات انجام‌شده در شیوع ابولا طی یک دهه گذشته، نشان داد که تحقیقات علمی‌ در طی یک اپیدمی ‌امکان‌پذیر است.

پژوهشگران اکنون از تجارب اپیدمی ابولا در طی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ استفاده می‌کنند و در برخی از آزمایش‌های دارویی ضد ویروس کرونا از آزمایش PALM مدل‌سازی شده است.

آندره کالیل، استاد پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، می‌گوید: «آنچه از ابولا آموخته‌ایم قطعا به ما کمک می‌کند تا در همه‌گیری ویروس کرونا بهتر عمل کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات