کووید ۱۹ با کاهش ناگهانی در شنوایی همراه است

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی جدید، مردی در بریتانیا پس از مبارزه با یک مورد شدید کووید ۱۹ دچار کاهش شنوایی ناگهانی و دائمی در یکی از گوش‌هایش شد.
تبلیغات

پزشکان درمان‌گر بیمار بریتانیایی که پس از ابتلا به کووید ۱۹ دچار کاهش شنوایی شد، به دیگران هشدار می‌دهند مراقب این عارضه‌ی نادر ولی جدی باشند که در موارد معدودی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان گزارش شده است. تشخیص زودهنگام کاهش ناگهانی شنوایی مهم است؛ زیرا این عارضه اگر فورا با استفاده از استروئیدها تحت درمان قرار گیرد، ممکن است برگشت‌پذیر باشد. با‌این‌حال برای بیمار بریتانیایی درمان مذکور فقط تا حدودی شنوایی را بهبود بخشیده است.

از دست دادن ناگهانی شنوایی که با عنوان ناشنوایی ناگهانی نیز شناخته می‌شود، از دست دادن سریع و غیر قابل توضیح شنوایی است که به‌سرعت و طی چند روز اتفاق می‌افتد و معمولا تنها یکی از گوش‌ها را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت غیر معمول نیست و در یک جمعیت، هر سال ۱۶۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر دچار آن می‌شوند. در بیشتر موارد، پزشکان قادر به شناسایی علت از دست دادن شنوایی ناگهانی نیستند؛ اما این وضعیت با عفونت‌های ویروسی از جمله عفونت‌های آنفلوانزا، تبخال و سیتومگالوویروس‌ها مرتبط بوده است.

در گزارش جدید که در مجله‌ی BMJ Case Reports منتشر شد، نویسندگان مورد مرد ۴۵ ساله‌ی مبتلا به آسمی را تشریح کردند که حین درمان برای کووید ۱۹ دچار کاهش شنوایی ناگهانی شد. این فرد پس از بروز مشکلات تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود. وی به‌مدت ۳۰ روز تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار داشت و برای درمان او از داروی ضدویروس رمدسیویر استفاده می‌شد. او سرانجام شروع به بهبودی کرد و از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شد. اما یک هفته بعد در گوش چپ خود متوجه وزوز شد و به‌دنبال آن دچار ناشنوایی ناگهانی در آن گوش شد. این مرد قبلا دچار مشکلات شنوایی نشده بود و قبل از تشخیص سالم بود.

پزشکان پس از معاینه‌ی فیزیکی و MRI نتوانستند علتی مانند انسداد یا التهاب برای ناشنوایی او پیدا کنند. آزمایش‌های وی از نظر دیگر علل احتمالی ناشنوایی از جمله آرتریت روماتوئید، آنفلوانزا و HIV منفی بود و موجب شد پزشکان چنین فرض کنند که از دست دادن شنوایی بیمار با کووید ۱۹ ارتباط دارد. مرد بیمار تحت درمان با استروئید قرار گرفت که درمان استاندارد برای از دست دادن شنوایی ناگهانی است که تاحدی شنوایی او را بهبود بخشید؛ اما آن را به حالت عادی بازنگرداند. بیمار خاطرنشان کرد که برای او تشخیص ناشنوایی در محیط شلوغ بخش مراقبت‌های ویژه دشوار بوده و بنابراین ممکن است این وضعیت زودتر از آن که وی متوجه آن شده باشد، رخ داده باشد.

پزشکان با بررسی آثار علمی، پنج گزارش از موارد کووید ۱۹ را که با کاهش شنوایی ناگهانی ارتباط داشتند، پیدا کردند. مورد جدید، اولین موردی است که در بریتانیا گزارش شده. البته نویسندگان تنها یک ارتباط پیدا کردند و نمی‌توانند ثابت کنند که ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی COVID-19 مستقیما موجب این مشکل شده است. اما آن‌ها متذکر می‌شوند که سلول‌های پوشاننده‌ی گوش میانی دارای گیرنده‌های ACE-2 هستند که ویروس SARS-CoV-2 برای وارد شدن به سلول‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند. علاوه‌بر ‌این، عفونت می‌تواند باعث افزایش سطح مواد شیمیایی التهابی در بدن شود که با کاهش شنوایی ارتباط دارند.

نویسندگان با اشاره به شیوع گسترده‌ی ویروس در جمعیت و فراوانی موارد کاهش شنوایی، خواستار بررسی بیشتر در مورد ارتباط میان کووید ۱۹ و از دست دادن ناگهانی شنوایی شدند. آن‌ها توصیه می‌کنند که از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، درمورد کاهش شنوایی آن‌ها سؤال شود و درصورت وجود علائمی در این مورد، به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات