مصرف پروتئینِ بیشتر برای همه مفید است؟

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
یافته‌های پژوهشی تازه نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی مقدار توصیه‌شده‌ی پروتئین برای بیشتر افراد در اغلب مواقع مفید است؛ اگرچه مصرف پروتئین بیشتر لزوما سودمند نیست.
تبلیغات

بسیاری از ما در ایام تعطیلات سال نو در خوردن غذا زیاده‌روی می‌کنیم و پس‌از‌آن، به فکر کاهش وزن می‌افتیم. معمولا افزایش مصرف پروتئین بیشتر از حد توصیه‌شده‌ی روزانه، اساس بسیاری از رژیم‌هایی غذایی است؛ اما آیا خوردن پروتئین بیشتر برای همه مفید است؟ نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی Advances in Nutrition منتشر شده‌، نشان می‌دهد افزایش مصرف پروتئین فقط در برخی شرایط سودمند است. نتیجه اینکه اگر رژیم غذایی کاهش وزن یا تمرین وزنه‌برداری ندارید، مصرف بیشتر پروتئین از حداقل نیاز روزانه‌ای که وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) تعیین کرده، مزیتی برای شما ندارد. جوشا هادسون، نویسنده‌ی مقاله، توضیح می‌دهد:

تشویق و تبلیغ و بازاریابی وسیعی درباره‌ی مصرف پروتئین بیشتر برای همه‌ی افراد می‌شود و این پژوهش نیز از آن حمایت می‌کند. بله، در شرایط خاصی ازجمله تمرینات قدرتی و کاهش وزن، مصرف پروتئین بیشتر می‌تواند مفید باشد؛ اما این بدان‌معنا نیست که همه‌ی افراد در تمام زمان‌ها به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

طبق مقادیر توصیه‌شده USDA، مقدار مطلوب مصرف روزانه‌ی پروتئین ۰/۸ گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. براین‌اساس، ۵۶ گرم پروتئین در روز برای مرد متوسط سالم کم‌تحرک و ۴۶ گرم در روز برای زنی در این شرایط کافی است. نکته‌ی مهم این است که این توصیه‌ها درباره‌ی افراد مبتلا به دیابت نوع۲ صدق نمی‌کند. USDA انواع مختلفی از منابع پروتئینی مانند غذاهای دریایی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌ها و محصولات سویا را پیشنهاد می‌کند.

روش‌شناسی مطالعه

هادسون و همکارانش با بررسی بیش از ۱،۵۰۰ مقاله‌ی مرتبط که در پایگاه داده‌ی تغذیه موجود بود، کار خود را آغاز کردند. آن‌ها از میان این مطالعات، ۱۸ مطالعه را برای بررسی دقیق‌تر انتخاب کردند. دلیل انتخاب این مقالات آن بود که افراد سالم بزرگ‌سال را در نظر گرفته بودند و روی موضوعات خاصی مانند مصرف پروتئین و فعالیت بدنی و کاهش وزن تمرکز کرده بودند. درمجموع، این پژوهش شامل ۹۸۱ فرد می‌شد. منابع پروتئینی که شرکت‌کنندگان مصرف کرده بودند، شامل گوشت‌های بدون چربی و بسیار کم‌فراوری‌شده، لبنیات، تخم‌مرغ، آجیل، دانه‌ها و حبوبات بود. داده‌ها نشان می‌داد برای زندگی روزمره، وقتی افراد نه افزایش وزن و نه کاهش وزن پیدا می‌کنند، خوردن پروتئین بیش از مقدار توصیه‌شده چیزی به ترکیب بدن نمی‌افزاید.

وزنه برداری

در مطالعه‌ی مذکور، پیامد نامطلوب و به‌طور‌کلی هیچ اثری، نه مثبت و نه منفی، گزارش نشد. مصرف پروتئین بیشتر فقط موجب افزایش توده‌ی لخم بدن افرادی می‌شود که آگاهانه در حال رژیم‌گرفتن یا مشغول تمرینات وزنه‌برداری هستند. کمپل، نویسنده‌ی دیگر مقاله، به این موضوع اشاره می‌کند که مصرف مقدار بسیار کم پروتئین مشکلی است. او توضیح می‌دهد:

این پژوهش ازنظر بالینی برای زنان، به‌ویژه زنان مسن‌تری مهم است که معمولا پروتئین کمتری مصرف می‌کنند و باید وزن بدن سالم را حفظ کنند و به‌طور مرتب تمرینات قدرتی انجام دهند.

کمپل درباره‌ی رژیم‌گرفتن پس از تعطیلات سال نو می‌گوید:

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، از تمام غذاهای مصرفی‌تان کم نکنید؛ زیرا ناخواسته میزان پروتئین را کاهش خواهید داد. درعوض، سعی کنید سطح پروتئین مصرفی خود را حفظ یا تا حد متوسطی افزایش دهید. سپس، از میزان کربوهیدرات‌ها و غذاهای حاوی چربی اشباع کم کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات