زبان برنامه نویسی کنسول پلی استیشن 4 فراتر از پی سی و ایکس باکس وان است
قطعاً دو کمپانی رقیب در صنعت بازی و کنسول، برای فروش هرچه بیشتر تلاش خود را کرده و علاوه بر سختافزار خوب، به مسائل نرمافزاری مثل واسط کاربری توانا و درعینحال ساده، امکانات جانبی و سایر کاربردهای کنسول خود و نیز مباحث بازیسازی توجه کردهاند. درحالیکه پلی استیشن 4 مشخصات سختافزاری بهتری دارد، کنسول ایکس باکس نیز مزایای خاصی دارد. البته مایکروسافت با تغییراتی که قبلا از آن سخن گفتیم، تغییر موضع 180 درجهای داده تا توجه مشتریان و بازیخورها را به خود جلب کند. در GDC 2013 یا نشست توسعهدهندگان بازی جزئیاتی در مورد واسط نرمافزارنویسی برای کنسول سونی بیان شده که تلاش این کمپانی برای ساخت بهترین بازیها را نشان میدهد.
هر دو کنسول بازی نسل بعدی از پردازندهی 8 هستهای محصول AMD استفاده میکنند، پردازندهای 64 بیتی که مثل پردازندههای کامپیوترها، مبتنی بر معماری x86 است. پردازندهی گرافیکی هر دو کنسول مبتنی بر معماری GCN است که در کارت گرافیکهای سری HD 8000 کمپانی AMD متداول است. کنسول سونی قدرت خام بیشتری دارد به این صورت که قدرت 1.8 ترافلاپسی (teraFLOPS) پردازندهی گرافیکی آن 50 درصد بیشتر از قدرت پردازش گرافیکی 1.2 ترافلاپسی ایکس باکس وان است. اما در نهایت به زبان برنامهنویسی و بازیسازی میرسیم که در بهینه کردن بازیها بسیار مؤثر است.
مایکروسافت در ایکسباکس وان از آخرین نسخهی Direct X بهعنوان API یا واسط نرمافزارنویسی استفاده کرده است، به عبارت دیگر ایکس باکس وان از DX 11.1 پشتیبانی میکند. بنابراین سازندگان بازی برای کامپیوترها بهراحتی میتوانند نسخهی مخصوص کنسول را درکنار نسخهی مخصوص پیسی عرضه کنند.
اما سونی چه چیزی برای سازندگان بازی تدارک دیده است؟ سازندگان بازی میتوانند از DX 11.1 استفاده کرده و برای این کنسول بازی تهیه کنند اما سونی یک قدم جلوتر از رقیب است چراکه API معرفی شده توسط سونی قدرتمندتر است. در این API دسترسی به پایتلاین شیدرها پیشرفت کرده، امکانات بهتری جهت دیباگ یا رفع مشکلات نرمافزارنویسی دراختیار نرمافزارنویس است و از همه مهمتر دسترسی به سختافزار سیستم بسیار عمیقتر است. زبان نرمافزارنویسی در کنسول سونی فراتر از Direct X 11 و OpenGL 4.0 است و چیزی شبیه به HLSL است. زبانی که نسبت به DX و OpenGL سطح بسیار پایینتری دارد.
در این زبان خاص سازندهی بازی کنترل کاملی روی پردازندهی اصلی، پردازندهی گرافیکی و حافظهی رم دارد. بنابراین مسئولیت پردازندهی گرافیکی تنها اجرای دستورها گرافیک نیست بلکه سازنده میتواند اجرای هر دستور دلخواهی را به آن بسپارد. تقسیم حافظهی رم جهت استفاده در کاربردهای مختلف امکانپذیر است و در یک کلام محدودیتها کمتر شده و بروز خلاقیت سادهتر شده است.
بدین ترتیب کنسول سونی علاوه بر قدرت پردازشی بالاتر، زبان برنامهنویسی قویتری دارد و خود را برای غلبه بر ایکسباکس وان به خوبی آماده کرده است.
بهنظر شما واسط برنامهنویسی پیشرفتهای که سونی طراحی کرده، تا چه حد در بهبود گرافیک بازیهای آن مؤثر است؟ آیا بر قابلیتهای خوب و قدرت بالای Direct X 11.1 غلبه میکند؟
نظرات