آیا این مدل دستی کنسول PS6 است؟
بحث دربارهی سختافزار نسل بعدی پلیاستیشن ماهها است که در محافل خبری میچرخد و شایعهای جدید، وزن بیشتری به ایدهی وجود یک کنسول دستی اختصاصی در برنامههای سونی میدهد.
طبق جدیدترین ادعاها، سونی از همین حالا توسعهدهندگان را تحت فشار گذاشته تا بازیها را بر مبنای پیکربندیهای پردازندهای محدودتر طراحی کنند؛ رویکردی که بهشدت بوی عرضهی یک کنسول قابل حمل در کنار PS6 را میدهد.
منبع این خبر کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead (به اختصار MLID) است که میگوید سونی به استودیوها توصیه کرده بازیها را برای سیستمهایی با محدودیتهای متفاوت در پردازنده، گرافیک و رم بهینهسازی کنند. این موضوع با شایعات پیشین همخوانی دارد؛ شایعاتی که میگفتند غول ژاپنی روی دو نسخهی پلیاستیشن ۶ کار میکند: یک کنسول خانگی سنتی و یک دستگاه دستی کممصرف.
کانال MLID این استراتژی را به تغییرات اخیر در اکوسیستم PS5 مرتبط میداند. سونی اخیراً توسعهدهندگان را به پشتیبانی از حالتهای «کممصرف» (Low Power) و «ذخیرهی انرژی» (Power Saver) تشویق کرده و حالت ذخیرهی انرژی اکنون بهصورت پیشفرض در کیت توسعهی نرمافزاری PS5 گنجانده شده است.
به گفتهی این منبع، ویژگیهای متمرکز بر مصرف انرژی در حال حاضر اولویت بالاتری نسبتبه بهینهسازیهای مختص پلی استیشن ۵ پرو دارند که نشان میدهد سونی در حال زمینهچینی برای سازگاری با کنسولهای آینده است.
یکی از جزئیات جالب در این گزارش، الزام اجرای بازیها روی تنها هشت رشتهی پردازشی است. گفته میشود کنسول دستی از چهار هستهی Zen 6c استفاده میکند که این هشت رشته را برای وظایف گیمینگ فراهم میکنند و دو هستهی کممصرف اضافی برای فرآیندهای پسزمینه در نظر گرفته شده است. در مقابل، PS6 استاندارد از پردازندهی قدرتمندتری بهره خواهد برد.
سونی با تعیین این محدودیتها در مراحل اولیه، میتواند اطمینان حاصل کند که بازیهای آینده بهراحتی روی هر دو سختافزار خانگی و دستی اجرا میشوند.
خانوادهی PS6 هنوز سالها تا عرضه فاصله دارد و سونی هیچ اظهارنظر رسمیای نکرده است. بااینحال، آپدیت کیت توسعه و راهنماهای بهینهسازی نشان میدهند که کنسول دستی از همین حالا جایگاه ویژهای در نقشهی راه ژاپنیها دارند.