سال گذشته و در جریان همایش توسعهدهندگان بازی ۲۰۱۴، سونی ازهدست واقعیت مجازی خود با اسم رمز پروژه مورفیوس پرده برداشت و از آن زمان تا کنون در صدد بهبود مشخصات سختافزاری و در نهایت عرضه تجاری آن است. حالا پس از یک سال، سونی دوباره به همایش توسعهدهندگان بازی آمده تا راجع به مشخصات جدید این هدست و مواردی که به نسخه نهایی آن نزدیکتر است صحبت کند. یوشیدا رییس استودیوهای سونی در ابتدای این نشست گفت:
ما یک سال قبل همینجا در جریان GDC از هدست واقعیت مجازی خود برای پلیاستیشن 4 رونمایی کردیم و در طول این یک سال مشاهده کردیم که تکنولوژی واقعیت مجازی در حال گسترش است.
با معرفی انواع مختلفی از هدستهای واقعیت مجازی، مردم هیجان بیشتری نسبت به این تکنولوژی نشان میدهند و این خبر خوبی برای سونی به حساب میآید. سونی در این یک سال سخت مشغول بهبود مشخصات سختافزاری و تکنولوژی به کار رفته در پروژه مورفیوس بوده تا نسخه نهایی آن را آماده کند. نسخه جدید این هدست از یک صفحه نمایشگر ۵.۷ اینچی OLED با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره میبرد. صفحه نمایش پروژه مورفیوس دارای رفرش ریت ۱۲۰ هرتز است که باعث میشود بیننده تصویر نرمتر و روانتری را مشاهده کند. یوشیدا در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که آنها میتوانند بازیها را روی نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه پردازش کنند که برای واقعیت مجازی ایدهآل است. پلیاستیشن 4 در واقع این قابلیت را دارد که بازیهایی با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه را پشتیبانی کند، قابلیتی که تا به امروز درباره آن صحبت نشده بود.
همچنین نرمافزاری نیز وجود دارد که میتواند بازیهایی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را به ۱۲۰ فریم در ثانیه تفییر دهد. این سختافزار همچنین تاخیری زیر ۱۸ میلیثانیه را ارائه میدهد که کمتر از نصف میزان تاخیری است که اولین نسخه پروژه مورفیوس با آن روبهرو بود. نمایشگر ۵.۷ اینچی این هدست حدود ۱۰۰ درجه میدان دید دارد و نسخه کنونی آن از ۹ سنسور دنبال کننده حرکت بهره میبرد که نسبت به نسخه آزمایشی قبلی سه عدد بیشتر شده است.
کلیهی اخبار و مقالات GDC 2015 را در آدرس zoomg.ir/topics/gdc-2015 مشاهده کنید.