زیست حسگری برای وقتی که آنتی بیوتیک ها هم خطرناک می‌شوند!

چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
زیست-حسگرهای امروزی قادرند با دقتی باور نکردنی اجزای مختلف زیستی یا شیمیایی موجود در نمونه‌ی شما را ردیابی کنند، اما مشکل عمده‌ی این حسگرها این است که آن‌ها چندان به بازار مصرف نزدیک نشده اند. پنگوئنی که در بالا می‌بینید در حقیقت یک زیست حسگر است اما نه برای شناسایی باکتری‌ها بلکه هدف شناسایی آنتی بیوتیک هاست!
تبلیغات

این سامانه که به عنوان یک راه حل lab-on-a-chip عرضه شده است، قادر است الکترون‌های تولید شده به روش شیمیایی را که حاصل واکنش بین آنزیم‌ها و آنتی بیوتیک هستند را با استفاده از فناوری تشخیص نویز از سیگنال معمول در ابزارآلات پزشکی شناسایی کند. به گفته‌ی سازندگان آن این ابزار می‌تواند با دقتی در حد 10ppb یا به عبارتی غلظت 10 جزء در 1 میلیارد جزء را به سادگی تشخیص دهد.

به نظر می‌رسد سازندگان آن راحتی کاربران را نیز مد نظر قرار داده باشند چراکه کار کردن با این ابزار نیز بسیار ساده طراحی شده است. تنها کاری که برای استفاده از این ابزار باید انجام داد این است که یک قطره از خونابه‌ی خارج شده از گوشت را بر روی کارتریج یک بار مصرف دستگاه قرار دهید و سپس آن را به درون دستگاه اصلی وارد کنید. دو دقیقه بعد صفحه نمایش دستگاه نوع آنتی بیوتیک نمونه‌ی شما را تشخیص می‌دهد و به شما اعلام می‌کند. این دستگاه هم چنین می‌تواند میزان آنتی بیوتیک را با میزان مورد تایید FDA مقایسه و خطر غلظت بیش از اندازه آن را نیز به شما اعلام کند. برای آن‌هایی که قدری وسواسی ترند و می‌خواهند میزان کل آنتی بیوتیک باقیمانده را برای مدت طولانی ضبط و نگهداری کنند نیز دستگاه پنگوئن شکل ما این قابلیت را دارد که با تلفن هوشمند شما هماهنگ شود.

اما ساخت چنین دستگاهی چه ضرورتی می‌تواند داشته باشد؟ امروزه نگرانی‌های زیادی در خصوص استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در موجودات زنده و اثرات آن بر سلامت انسان وجود دارد. سال پیش بنابر گزارشی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منتشر کرده بود، هر ساله حدود دو میلیون نفر در ایالات متحده دچار عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها می‌شوند و از این بین حدود 23,000 نفر به کام مرگ فرو می‌روند. این گزارش یکی از دلایل این مقاومت به داروها را آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده در حیوانات پرورش یافته و نهایتا آنتی بیوتیک موجود در مواد غذایی مورد مصرف انسان می‌دانند.

این مشکل، مشکلی جهانی است و سازمان بهداشت جهانی نیز این مشکل را مشکلی جهانی می‌داند که لازمه‌ی رفع آن توجه همه‌ی کشورهای جهان به آن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات