در فنجان چای شما آثاری از بی‌مهرگان فراوان وجود دارد

سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران با بررسی نمونه‌های چای و گیاهان خوراکی دیگر آثاری از بی‌مهرگان فراوانی را درون آن‌ها پیدا کردند.
تبلیغات

ما موجودات زیستی هر جا که می‌رویم، آثاری از خود را برجای می‌گذاریم. این آثار شامل ترشحات مختلفی مانند بزاق، زباله‌ها و موادی مانند سلول‌های پوستی مرده می‌شوند که بسیاری از آن‌ها حاوی آثاری از DNA منحصر‌به‌فرد ما هستند. حشرات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از عنکبوت‌ها گرفته تا سوسک‌ها، بی‌مهرگان نیز آثاری از خود را برجای می‌گذارند. برای مثال، آثاری از آن‌ها روی برگ‌های چای که می‌خوریم، وجود دارد.

دانشمندان به‌تازگی شواهدی از ۱۲۰۰ گونه مختلف بی‌مهرگان را فقط در ۴۰ نمونه از چای خشک و سبزی شناسایی کرده‌اند. هنریک کرنوینکل، از نویسندگان پژوهش جدید از دانشگاه تریر آلمان گفت: «آنچه مرا شگفت‌زده کرد، تنوع بالایی بود که کشف کردیم. فقط در یک کیسه چای سبز، آثار ۴۰۰ گونه حشره را پیدا کردیم.»

درمجموع، پژوهشگران در نمونه‌های چای و سبزی که از فروشگاه‌های آلمان خریداری شده بود، آثاری از ۳۲۶۴ بی‌مهره شامل شکارچیان، گیاهخواران، پوده‌خواران و انگل‌ها را از سراسر جهان پیدا کردند. در این نمونه‌ها، آثاری از DNA عنکبوت‌ها، سوسک‌ها، کنه‌ها، مگس‌ها، پروانه‌ها، آخوندَک و موارد دیگری وجود داشت.

کرنوینکل و همکارانش گمان می‌کنند این تنوع بالا با نحوه فرآوری گیاهان خشک (برگ‌های چای، نعنا و جعفری) در ارتباط است. وقتی این گیاهان آسیاب می‌شوند، DNA موجود در مزرعه‌ای که در آن رشد می‌کنند (احتمالاً شامل برخی حشرات و تخم‌های آن‌ها) حفظ می‌شود، با گیاه مخلوط می‌شود و درنهایت در کل محصولی که وارد بازار می‌شود، پخش می‌شود.

دی‌ان‌ای محیطی (eDNA) اطلاعات کافی را دراختیار پژوهشگران قرار داد تا محل رشد گیاهان را تعیین کنند و نیز تصویری کلی از تنوع زیستی بی‌مهرگان حاضر در آن منطقه به دست آورند. پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: «مواد گیاهی خشک‌شده به‌عنوان ابزار جدیدی برای نظارت بر تعاملات میان بندپایان و گیاهان، شناسایی آفات کشاورزی و شناسایی منشأ جغرافیایی مواد گیاهی وارداتی ابزار بسیار خوبی به‌نظر می‌رسد.» اگرچه آن‌ها هشدار می‌دهند: «درحالی‌که رویکرد دی‌ان‌ای محیطی ما پیشرفت مهمی درزمینه‌ی نظارت بر بندپایان است، عاری از سوگیری نیست و به استانداردسازی‌های بیشتری نیاز دارد.»

برای مثال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا این امکان وجود دارد که برخی گونه‌ها شناسایی نشوند، زیرا با اینکه در محیط اطراف فراوان هستند، آثار ژنتیکی کمتری روی این گیاهان برجای می‌گذارند.

صرف‌نظر از این موضوع، این روش به وضوح اطلاعات زیادی را ارائه می‌دهد که قبلاً نمی‌توانستیم به‌راحتی به آن دست پیدا کنیم. بنابراین، می‌توان از آن برای ساده‌سازی نظارت بر محیط زیست و احتمالاً کمک به گسترش سوابق گونه‌ها با استفاده از نمونه‌های گیاهی موزه استفاده کرد. کرنوینکل می‌گوید: «آیا مجموعه‌های گیاهی موجود در موزه‌ها می‌توانند برای درک نحوه تغییر جوامع حشرات مفید باشند؟ زمانی که مطالعات کاهش حشرات برای اولین‌بار منتشر شد، بسیاری از افراد اعتراض کردند که داده‌های بلندمدت واقعی وجود ندارد.»

کرنوینکل و گروهش اکنون روی این موضوع کار می‌کنند. پژوهشگران امیدوار هستند بتوانند به این سوابق دست پیدا کنند، زیرا حشرات نقش مهمی در اکوسیستم‌ها دارند. با توجه به تحولات زیست‌محیطی که درحال رخ دادن است، برگ‌های چای می‌توانند اطلاعات حیاتی را دراختیار ما قرار دهند.

این پژوهش در مجله‌ی Biology Letters منتشر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات