کشف و ضبط ده‌ها رتیل، سوسک و عقرب از گونه‌های نایاب در فرودگاهی در کلمبیا

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
ماموران فرودگاهی در کشور کلمبیا اعلام کردند موفق به کشف محموله‌ای از ده‌ها رتیل، سوسک و عقرب از گونه‌های نایاب در چمدان‌های دو مسافر عازم آلمان شده‌اند.
تبلیغات

مأموران امنیتی فرودگاه بین‌المللی ال‌دورادو در بوگوتا، پایتخت کلمبیا به‌تازگی موفق به کشف صدها نمونه از حشرات و عنکبوتیان نایاب شدند که قاچاقچیان قصد خارج کردن آن‌ها از کشور را داشتند. مأموران فرودگاه اعلام کردند این گونه‌های کمیاب در محفظه‌های پلاستیکی داخل چمدان‌های دو فرد آلمانی جاسازی شده بودند. به گزارش وب‌گاه All That's Interesting، مأموران کلمبیایی این دو شهروند آلمانی را روز پنج‌شنبه هفته گذشته در هنگامی که قصد سوار شدن به هواپیمایی به مقصد اروپا را داشتند بازداشت کردند. مأموران امنیتی فرودگاه اعلام کردند در مجموع در بازرسی اثاثیه‌ی این مسافران ۲۳۲ رتیل، یک عقرب به همراه ۷ نوزاد، ۹ تخم عنکبوت و همینطور ۶۷ سوسک بزرگ را کشف کردند.

درحالی‌که این دو نفر تبعه‌ آلمانی ادعا می‌کنند این جانوران را برای اهداف تحقیقاتی به آلمان می‌بردند، اما در وارسی‌ها هیچ‌گونه مجوز رسمی یا بارنامه‌ی مخصوص حمل و نقل بین‌المللی از این دو فرد به دست نیامد. کارولینا اورتیا واسکوئز، مدیر اداره محیط‌زیست بوگوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد، خروج گونه‌های نایاب از کشور حتی برای مقاصد دانشگاهی یا تحقیقاتی همچون مورد این شهروندان نیز مستلزم داشتن مجوز از سوی مقامات اداره‌ی محیط‌زیست است. خانم واسکوئز در ادامه افزود: «ما از سال ۲۰۱۸ محموله‌ی رتیلی به این بزرگی نداشته‌ایم. بزرگ‌ترین محموله‌ی امسال باله‌ کوسه بود.»

کلمبیا به کانون توجه عملیات‌های پرسود قاچاقچیان برای قاچاق حیات‌وحشی تبدیل شده است

هنگامی که مأموران گمرک چمدان‌های این زوج را باز کردند با ۲۱۰ محفظه‌ی پلاستیکی مواجه شدند که درون فیلم‌های رول قرار داده شده بودند. بنا به گزارش تارنمای LiveScience، این جانوران از شهرک سان لوئیس د گاسنو در بخش بویاکا در شهر بوگوتا و مستقیما از طبیعت گرفته شده بودند. حشراتی که در این محموله قرار داشتند شامل عنکبوت‌ دریچه‌ساز، رتیل، سوسک‌های بزرگ و کژدم‌های دم‌کلفت می‌شدند. قاچاقچیان دستگیر شده و احتمالا علاوه‌بر جریمه با احکام کیفری و مدنی مواجه خواهند بود. بااین‌حال، همچنان اتهام دو فرد بازداشت شده مشخص نشده است. در همین حال حشرات نیز به اداره محیط‌زیست تحویل داده شدند تا قبل از رهاسازی یا انتقال به محل دیگری کاملا مورد بررسی قرار گیرند.

واسکوئز در این خصوص به خبرگزاری‌ دویچه‌وِله‌ از آلمان گفت: «این دومین مورد در کمتر از ماه گذشته است که در آن حیوانات وحشی در فرودگاه ال‌دورادو کشف و ضبط می‌شوند. در طول یک سال اخیر بیش از ۱۱ هزار نمونه از گونه‌های مختلف جانوری در سرتاسر شهر کشف کرده‌ایم. یک بار دیگر باید عرض کنم که حیوانات وحشی همیشه بهتر است آزاد و در خانه‌‌ی خودشان باشند.»

کشور کلمبیا چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی با جمعیتی حدود ۵۱ میلیون نفر است. این کشور صاحب گنجینه بی‌نظیری از خزندگان، حشرات و انواع گونه‌های نایاب یا منحصر به منطقه است. کلمبیا همچنین یکی از تنها ۱۷ کشور در دنیا است که ده‌ها هزار گونه‌ی جانوری مختلف در آن زندگی می‌کنند. به همین جهت نیز این کشور در سال‌های اخیر به کانون فعالیت‌های مجرمانه‌ی قاچاقچیان حیات‌وحش تبدیل شده است. در همین حال، برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نیز به بازار سیاه حیات‌وحش بدل شدند. شهریور ماه امسال بود که پلیس کلمبیا موفق به کشف محموله‌ای بالغ بر ۳۹۴۳ باله‌ی کوسه شد که قصد خروج از کشور به مقصد هنگ‌کنگ را داشت.

حشرات و عنکبوتیانی که اخیرا در فرودگاه بین‌المللی ال‌دورادو در بوگوتا، کلمبیا کشف و ضبط شدند در ۲۱۰ محفظه پلاستیکی قرار داده شده بودند

در این محموله‌ی عظیم ۱۱۷ کیلوگرم بادکنکِ ماهی نیز به چشم می‌خورد که کاربرد آن برای ساخت داروهای مسکن باعث قاچاق هرچه بیشتر آن شده است. در همین حال، هنگ‌کنگ در سال‌های اخیر تبدیل به بزرگ‌ترین بازار باله‌ کوسه در جهان شده و از سوی دیگر، عمل وحشیانه‌ی باله‌کنی سروصدای طرفداران محیط‌زیست را در آورده به‌طوری‌که اتحادیه اروپا و به همراه کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، برزیل، نامیبیا، آفریقای جنوبی و همینطور کلمبیا قوانین سختگیرانه‌ای را برای ممنوعیت خرید و فروش باله وضع کرده‌اند.

اما ظاهرا ممنوعیت‌ها نیز نتوانسته جلوی قاچاق حیات‌وحش را بگیرد. این واقعیت‌ تلخ که تنها در سال جاری بیش از ۱۱ هزار نمونه از جانوران مختلف در کلمبیا کشف و ضبط شده‌اند، نشان می‌دهد محموله‌های بی‌شماری نیز بدون کشف از کشور خارج شدند. در بین ۱۱ هزار نمونه کشف شده ۷۰۵۸ مورد را جانورانی زنده تشکیل می‌دادند که در محفظه‌های مخصوص انباشته شده بودند. فرودگاه بین‌المللی ال‌دورادو در بیانیه‌ی خود ضمن اذعان به این امر اعلام کرد، بوگوتا همچنان کانون توجه قاچاق حیات‌وحش است.

زمستان سال گذشته بود که پلیس کلمبیا ۲ تبعه آلمانی، یک ونزوئلایی و یک مرد لهستانی را به اتهام قاچاق غیرقانونی ۹ رتیل به خارج از کشور بازداشت کرد. اگرچه قاچاقچیان به دلایل مختلف حیوانات و کالاهای مختلف را قاچاق می‌کنند، اما عمده‌ترین دلیل فرار مالیاتی است. تیر ماه امسال در یک مورد مردی که تمایلی به پرداخت مالیات ۱۸ درصدی بر طلا را نداشت، حدود ۸۰۰ گرم طلای ۲۴ عیار را درون روده‌ی خود جاسازی کرده بود که بازداشت شد. این فرد از دبی عازم فرودگاه بین‌المللی کانور در هند بود، اما مأموران امنیتی فرودگاه به راه رفتن او مشکوک شدند و پس از بازرسی‌ بدنی او را بازداشت کردند. در مورد اتباع آلمانی هنوز مشخص نیست این دو فرد با پرداخت جریمه آزاد می‌شوند یا اینکه ممکن است به حبس محکوم شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات