بلومبرگ: کارگران ویتنامی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کارخانه‌های تولیدی می‌خوابند

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود شرکت‌های مونتاژکننده واقع در خاک ویتنام برای کاهش شیوع ویروس کرونا و ادامه‌ فعالیت‌هایشان، کارگران را در کارخانه‌های تولیدی اسکان داده‌اند.
تبلیغات

سال گذشته، جهان پذیرای میهمانی ناخوانده بود که به‌نوعی شیوه زندگی تمامی افراد را تغییر داد و تبعاتش را می‌توان در تمامی جوانب نظیر بسته‌شدن مراکز تولیدی و دورکاری افراد و آموزش از راه دور مشاهده کرد. دراین‌میان، ویتنام مدتی‌ها است که با توجه به نیروی کار ارزان و ماهر به یکی از مقاصد جذاب مونتاژ تولیدات جهانی تبدیل شده و از اهمیت بسیاری نزد غول‌های فناوری نظیر سامسونگ و اپل برخوردار است؛ زیرا بسیاری از محصولات آن‌ها در خاک این کشور مونتاژ و درنهایت، به سراسر جهان عرضه می‌شود.

شاید در دَهه‌ گذشته آن‌چنان مهم نبود که کارگران ویتنامی در چه شرایطی کار می‌کنند و چه خطرهایی زندگی‌شان را تهدید می‌کند؛ اما امروزه به‌واسطه‌ تأثیر انکارناپذیر زنجیره تأمین محصولات در این کشور و تولید دستگاه‌هایی که میلیون‌ها نفر در روزانه با آن سروکار دارند، کوچک‌ترین مشکل در خطوط تولید می‌تواند به فاجعه‌ای برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان تبدیل شود.

با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) در سراسر ویتنام، سرانجام پس از یک دوره تعطیلی و رعایت پروتکل‌های دقیق فاصله اجتماعی، کارخانه‌ها مجاز به بازگشایی هستند و از قرار معلوم، شرکت‌های بزرگ تولیدی درصدد ایجاد خوابگاه‌هایی درون مراکز تولیدی با نظارت مداوم روی کارگران هستند تا از شیوع وروس کرونا و مشکلات لجستیکی مرتبط با آن جلوگیری کنند.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و به‌نقل از بلومبرگ، در استان‌های شمالی ویتنام همچون بی نبن و بی جیانگ حدود ۱۵۰ هزار کارگر به‌منظور به‌حداقل‌رساندن شیوع ویروس کرونا موقتا در پارک‌های صنعتی در محل زندگی می‌کنند. گفته می‌شود تنها در شهر هوشی مین، بیست شرکت مونتاژکننده بیش از ۲۵ هزار کارگر را در مکان‌های تولیدی اسکان داده‌اند. به‌گفته بلومبرگ، کارگران روی تخته‌های فلزی با حصیر بامبو و در خوابگاه‌های موقت می‌خوابند. برخی از کارخانه‌ها چادرهایی برای خواب کارگران برپا کرده‌اند که کارگران را به قرنطینه قبل از بازگشت به کار از خانه ملزم می‌کنند.

افزون‌براین، شرکت‌های تولیدی از دولت ویتنام خواسته‌اند واکسن موردنیاز کارکنان را تأمین کند. ظاهرا دولت تا چهارصدهزار دُز واکسن را برای کارگران این کارخانه‌ها اختصاص داده است. گفتنی است در‌حال‌حاضر، ویتنام تنها ۴ درصد از جمعیت ۹۸ میلیون نفری خود را واکسینه کرده است. بااین‌حال، دولت امیدوار است تا ابتدای سال ۲۰۲۱ این میزان را به ۷۵ درصد برساند.

ناگفته نماند اپل تأمین‌کنندگان مختلفی ازجمله لوکس‌شیر (Luxshare) و فاکسکان (Foxconn) را در ویتنام دارد که می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) براثر افزایش شیوع ویروس کرونا در منطقه مجبور شدند کارخانه‌هایشان رت تعطیل‌ کنند و اکنون با طرح جدید می‌توانند فعالیتشان را از سر بگیرند. گفته می‌شود کارگران نیز از این طرح راضی هستند و آن را حرکتی مثبت در پیش‌برد فعالیت‌هایش در دوران شیوع بیماری همه‌گیر می‌دانند.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات