بنیان‌گذار علی بابا از هیئت مدیره سافت بانک کناره‌گیری کرد

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اطلاعیه‌ای رسمی اعلام می‌کند جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا و کارآفرین موفق چینی، تصمیم گرفته است از هیئت‌مدیره‌ی سافت بانک استعفا دهد.
تبلیغات

سافت‌بانک ( در ساعات اولیه‌ی امروزه اطلاعیه‌ای جدید منتشر و اعلام کرد جک ما، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار علی‌بابا، قصد دارد از هیئت‌مدیره‌ی این نهاد کناره‌گیری کند. این نخستین‌باری نیست که یکی از نزدیکان عالی‌رتبه‌ی ماسایوشی سان، مدیرعامل سافت‌بانک، تصمیم می‌گیرد از هیئت‌مدیره‌ی این شرکت کناره‌گیری کند.

استعفای جک ما در حالی اتفاق افتاده است که او در چند وقت اخیر گفته قصد دارد از فعالیت در سمَت‌های تجاری رسمی عقب‌نشینی کند تا بتواند روی فعالیت‌های بشردوستانه متمرکز باشد. ناگفته نماند جک ما تا سپتامبر سال گذشته به‌عنوان رئیس اجرایی هیئت‌مدیره‌ی علی‌بابا فعالیت می‌کرد و در آن ماه بازنشسته شد

سافت‌بانک قصد دارد به‌زودی تعداد اعضای هیئت‌مدیره‌ی خود را افزایش دهد. خبرگزاری رویترز از یوشیموتو گوتو، مدیر ارشد مالی سافت‌بانک، به‌عنوان نخستین فردی یاد می‌کند که قرار است به تیم هیئت‌مدیره اضافه شود. جلسه‌ی مربوط به معرفی اعضای جدید برای مجمع عمومی سالانه‌ی سافت‌بانک ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ (۵ تیر ۱۳۹۹) تعیین شده است. هدف اصلی سافت‌بانک از برگزاری جلسه‌ی جدید، اضافه‌کردن سه تن به اعضای هیئت‌مدیره است تا درنهایت شمار اعضا به ۱۳ تن برسد.

سافت‌بانک همچنین قصد دارد لیپ‌بو تان و یوکو کاواموتو را به جمع اعضای هیئت‌مدیره‌ی خود اضافه کند. لیپ‌بو تان مدیرعامل Cadence Design Systems (شرکتی نرم‌افزاری در حوزه‌ی طراحی تراشه) است و هم‌اکنون به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت سرمایه‌گذاری Walden International نیز فعالیت می‌کند. یوکو کاواموتو استاد دانشگاه Waseda Business School در توکیو ژاپن است که طبق بررسی‌ها، قرار است به تنها زن حاضر در تیم هیئت‌مدیره‌ی سافت‌بانک تبدیل شود.

تصمیم جدید سافت‌بانک به‌خوبی با درخواست‌ اخیر صندوق سرمایه‌گذاری Elliott Management مطابقت دارد. Elliott Management در چند وقت اخیر به‌دفعات از سافت‌بانک خواسته بود تعداد اعضای هیئت‌مدیره را افزایش دهد و کمیته‌ای فرعی به‌منظور نظارت دقیق روی فرایند سرمایه‌گذاری در صندوق ویژن فاند (Vision Fund) تشکیل دهد.

ماسایوشی سان، مدیرعامل سافت‌بانک، مدت‌ها است که از روش مدیریتی بالا به پایین استفاده می‌کند. سبک مدیریتی او در چند وقت اخیر بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین رفته است. انتظار می‌رود سافت‌بانک در ساعاتی پایانی امروز جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کند. تحلیلگران و کارشناسان مدعی هستند سود عملیاتی سافت‌بانک برای سومین سه‌ماهه‌ی متوالی قرار است افت پیدا کند. بدین‌ترتیب، گروه سافت‌بانک کم‌کم به‌سمت ثبت رکوردی جدید درزمینه‌ی افت سود پیش می‌رود و این موضوع اصلا به‌مذاق مدیران خوش نمی‌آید.

هیئت‌مدیره‌ی سافت‌بانک تا حد زیادی از مدیران داخلی و افراد رازدار این شرکت تشکیل شده است. در بین اعضا، نام یاسر الرومیان، رهبر صندوق ثروت ملی عربستان سعودی، به‌چشم می‌خورد. از این صندوق به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی خارجی صندوق ویژن فاند نهاد سافت‌بانک یاد می‌شود.

نیکولاس بنِس، از اعضای مؤسسه‌ی آموزش هیئت‌مدیره‌ی کشور ژاپن می‌گوید: «چه کسی می‌تواند جرئت مقابله‌ با ماسایوشی سان را به‌خود بدهد؟ برای قرارگیری درمقابل سان باید بیشتر از یک نفر باشید». ناگفته نماند این نهاد یکی از نهادهای غیرانتفاعی ژاپن است و روی آموزش مدیران نظارت می‌کند. بنِس درادامه‌ی سخنان خود، با اشاره به سیاست‌های جدید سافت‌بانک برای سرمایه‌گذاری روی برخی استارتاپ‌ها می‌گوید:

شک دارم چهار عضو خارجی هیئت‌مدیره که نهایتا تعداد اعضا را به ۱۳ تن می‌رسانند، بتوانند تا پیش از منعقد‌شدن قرارداد جدید با استارتاپ وی‌ورک (WeWork)، تأثیر بسیاری روی عقب‌نشینی ماسایوشی سان از سیاست‌هایش بگذارند. 

جک ما نخستین فرد مهمی نیست که از تیم هیئت‌مدیره‌ی سافت‌بانک کناره‌گیری می‌کند و استعفای وی به‌دنبال استعفای تاداشی یانای اتفاق افتاده است. یانای، بنیان‌گذار و مدیرعامل نهاد Fast Retailing (مالک شرکت Uniqlo)، در اواخر سال گذشته‌ی میلادی تصمیم گرفت از هیئت‌مدیره‌ی سافت‌بانک کناره‌گیری کند تا بتواند روی کسب‌و‌کار خودش در حوزه‌ی مُد متمرکز باشد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کناره‌گیری جک ما از هیئت‌مدیره‌ی سافت‌بانک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات