بهای بیت‌ کوین به حدود ۱۰ هزار دلار رسید

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با گذشت تنها چهار هفته از افزایش قیمت بیت‌کوین به بیش از ۱۹ هزار دلار، بهای این ارز رمزپایه در روز گذشته به حدود ۱۰ هزار دلار رسیده است.
تبلیغات

به گزارش کوین‌بیس، بهای بیت‌کوین برای اولین بار از ماه نوامبر تا حدود ۱۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۹۵۰۰ دلار رسید؛ تقریبا معادل نصف بهای آن در تاریخ نوزدهم دسامبر. هم‌زمان با به صدا درآمدن زنگ‌های آغاز نمایشگاه CES 2018 و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی جدی کره جنوبی برای وضع مقررات محدودکننده بر ارزهای رمزپایه، بهای بیت‌کوین روندی نزولی به خود گرفت. این افت قیمت، سایر ارزهای رمزپایه از قبیل اتریوم، ریپل و دُج‌کوین را هم بی‌نصیب نگذاشت و کسانی را که به امید پوشش ریسک شرط‌بندی خود روی بیت‌کوین سراغ این ارزها رفته بودند، با زیان مواجه کرد؛ چرا که قیمت بیشتر این ارزهای رمزپایه از روز گذشته به شدت کاهش یافته است.

تحلیلگران و فعالان بازار چنین اتفاقی را از مدت‌ها پیش انتظار می‌کشیدند. چارلز هیتر، کارشناس وب‌سایت کریپتوکامپیر به شبکه CNBC گفته است:

دیگ بازار به‌شدت به جوش آمده و شرایط حبابی باعث شده بود که روند قیمتی از سیر منطقی خود به‌طور معناداری فاصله بگیرند.

وی در ادامه افزوده است:

بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران منتظر این اتفاق و بازگشت نمودارهای بهای بیت‌کوین به روندی عادی بودند.

این کارشناس ارزهای رمزپایه در نهایت خاطرنشان کرده است که همین ترس از وقوع اصلاح قیمتی، هجوم معامله‌گران برای فروش بیت‌کوین‌های خود را در پی داشته است.

علاوه بر این، نگرانی از وضع مقررات سفت‌وسخت بر معاملات ارزهای رمزپایه توسط دولت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. شایعات و گزارش‌های منتشر شده در گوشه و کنار رسانه‌ها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی چین درصدد است معاملات متمرکز ارزهای رمزپایه را ممنوع اعلام کند. مطابق گزارش‌ها، دولت چین در تلاش است تا معدن‌کاوان ارزهای رمزپایه را به تدریج وادار به خروج از این کشور کند؛ چرا که انرژی مصرف شده توسط ده‌ها هزار کامپیوتری که به استخراج ارزهای رمزپایه مشغول هستند، موجب انتشار گازهای آلاینده و اثرات مخرب زیست‌محیطی شده است. فارغ از این، دولتمردان چین که دست خود را از نظارت و کنترل بر بازار ارزهای رمزپایه کوتاه می‌بینند، به‌شدت نگران هستند که شرایط غیرقابل پیش‌بینی این بازار زمینه‌ساز وقوع یک بحران اقتصادی فراگیر شود؛ اتفاقی که همین حالا هم شمار زیادی از سرمایه‌گذاران با آن دست به گریبان هستند. علاوه بر این‌ها یکی دیگر از عواقب غیرمنتظره داغ شدن تنور بازار ارزهای رمزپایه، همان‌طور که تک‌اسپات نیز به آن اشاره کرده است، افزایش شدید قیمت قطعات سخت‌افزاری کامپیوتری از جمله کارت گرافیک و حافظه است.

با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران هم چندان نگران نیستند و می‌گویند که بیت‌کوین در ماه گذشته، بسیار سریع رشد کرده و حال به حد اعتدال خود بازگشته است. متی گرینسپن، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه می‌گوید:

در مجموع می‌توان گفت که افت کنونی قیمت ارزهای رمزپایه ما را به قیمت‌های یک ماه پیش برگردانده است و جای نگرانی نیست.

با تمام این تفاسیر نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بیت‌کوین، به‌عنوان ارزی با تغییرات نامحدود، به‌شدت مستعد ابتلا به شرایط اقتصاد حبابی است. همان‌طور که وب‌سایت انگجت در سال ۲۰۱۳ تصریح کرد، تمایل شدید مردم برای ذخیره یک ارز به جای خرج کردن آن، همیشه در ابتدا باعث افزایش شدید قیمت آن شده و در انتها افت ناگهانی آن را در پی داشته است. در نهایت باید اذعان کرد که بیت‌کوین به‌شدت ناپایدار و فرار است و می‌توان انتظار داشت که قیمت آن دوباره به قله ۱۹ هزار دلاری بگردد یا حتی از آن عبور کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات